EUs regler om erstatning ved flyaflysninge~
Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-07-05 09:11

Jeg er blevet lidt usikker på de forholdsvis nye regler fra EU om
erstatning ved aflysninger, forsinkelser og nægtelse af boarding på
fly.
Hvis man læser pjecen fra EU
http://europa.eu.int/comm/transport/air/rights/doc/2005_01_19_apr_leaflet_da.pdf
så ser det umiddelbart ud som om, at man har krav på erstatning
uanset at forsinkelsen og/eller aflysningen skyldes forhold der mere
eller mindre er udenfor flyselskabets kontrol. Men hvis man læser i
selve det direktiv der er grundlaget for pjecen er jeg ikke helt
sikker på dette
http://europa.eu.int/eur-lex/pri/da/oj/dat/2004/l_046/l_04620040217da00010007.pdf

Bla. pkt. (12) i præamblen hvor der står:
"...Luftfartsselskaber,
der undlader dette, bør yde passagererne
kompensation, medmindre aflysningen skyldes usædvanlige
omstændigheder, som ikke kunne have været
undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed
kunne træffes, faktisk var blevet truffet."

samt hele pkt. (14).

Falder et fly der banalt set er gået i stykker ind under disse
undtagelser? Navnligt "sikkerhedsrisici, uforudsete
sikkerhedsproblemer".

Ligeledes jvf. artikel 5 i direktivet.

--
Morten http://miljokemi.dk