Faktura - krav?
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-07-05 20:59

Jeg er kasserer i en grundejerforening, hvor vi lige har købt en
havetraktor/plæneklipper. Nu har jeg ikke stået for indkøbet, men blot fået
"fakturaen" som blot er et stykke hvidt papir med et firmatstempel og
teksten "1 stk Husqvarna havetraktor" med prisen 12.800 + moms, ialt 16.000.

Der var intet fakturanr, så jeg ringede til forretningen (som i øvrigt ikke
handler med nye plæneklippere) og bad om en korrekt faktura på brevpapir.
Ingen problem, sagde han, men i dag fik jeg så et nyt stykke hvidt papir
mage til det første + påført fakturanr, altså ikke en kopi, blot en ny
faktura mage til den første.

Har jeg krav på en faktura, hvor der som minumum står model og serienr på?
Som jeg ser det, så har vi lige nu ingen kvittering på den udleverede
havetraktor, hvilket jo klart kommer til at give problemer, hvis den er
stjålet eller senere bliver det.

Mvh Maria

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-07-05 23:22

Scripsit "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>

> [...]

> Ingen problem, sagde han, men i dag fik jeg så et nyt stykke hvidt papir
> mage til det første + påført fakturanr, altså ikke en kopi, blot en ny

Hvis I har betalt moms skal fakturaen opfylde momsbekendtgørelsens
krav:
§ 40. Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal
en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 47 indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som
identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af
de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages
eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en
sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens
udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle
prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i
prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Efter din beskrivelse lyder det som om punkterne (1), (3) og (4)(b)
mangler. Og samlet giver hele proceduren anledning til en mistanke om
at det ville være svært at genfinde de 3200 kr i sælgers
salgsmomsregnskab.

> Har jeg krav på en faktura, hvor der som minumum står model og
> serienr på?

Der er mig bekendt ikke noget generelt krav om serienumre på
fakturaer, men man kan nok godt forvente at varen i det mindste
identificeres med sit fabrikat.

--
Henning Makholm "I can get fat! I can sing!"

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-07-05 10:20

Henning Makholm wrote:

> 8) Gældende afgiftssats.

> Efter din beskrivelse lyder det som om punkterne (1), (3) og (4)(b)
> mangler.

Og punkt 8 (25%).

> Der er mig bekendt ikke noget generelt krav om serienumre på
> fakturaer, men man kan nok godt forvente at varen i det mindste
> identificeres med sit fabrikat.

Mon ikke Maria kan 'sikre sig' ved at sende et brev til sælger , hvori hun
bekræfter køb af 'Husqvarna havetraktor, serienummer: <nummer>' jfr.
fakturanummer <fakturanummer> ?

Så burde sporbarheden være i orden mht. evt. reklamation, stjålne effekter
eller lign.

Stig Johansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-05 18:26

> mangler. Og samlet giver hele proceduren anledning til en mistanke om
> at det ville være svært at genfinde de 3200 kr i sælgers
> salgsmomsregnskab.

Jeg tror, at hverken salg eller moms af salget er at genfinde i sælgers
papirer, for den første faktura var uden nummer. I øvrigt er jeg bare
interesseret i en korrekt faktura, der dokumenterer Grundejerforeningens køb
hvilket jeg ikke føler, at jeg har fået.

Mvh Maria