regler for inkasso
Fra : Admin

Dato : 16-07-05 11:24

Hej gruppe
Denne har sikkert være oppe før i gruppen, men er der en der kan
(gen)fortælle mig "reglerne" for Inkasso - herunder reglerne for kreditors
kontakt til Debitor.

- Skal kontakt til debitor altid være pr. brev?
- Er det kreditor frit stillet at ringe til debitor (også i tide og utide)?
- Er det kreditor frit stillet at møde op på debitors bopæl?

på forhånd tak for svar

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-07-05 12:58

In article <Ve5Ce.32$hA2.27@news.get2net.dk>, Admin wrote:
> [...]
> kontakt til Debitor.
>
> - Skal kontakt til debitor altid være pr. brev?

Nej - Det er der ingen krav om i loven.

> - Er det kreditor frit stillet at ringe til debitor (også i tide og utide)?

Ja, det er det vel.

> - Er det kreditor frit stillet at møde op på debitors bopæl?

Han har ikke adgang indenfor, men han må genre personligt møde op og
rykke for pengene.

Men hvis der er tale om direkte gene, så er det muligvis noget der
kan stoppes.

Fra : Grunt

Dato : 16-07-05 13:08

On Sat, 16 Jul 2005 12:23:46 +0200, "Admin" <news@microsoft.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>- Er det kreditor frit stillet at ringe til debitor (også i tide og utide)?
>- Er det kreditor frit stillet at møde op på debitors bopæl?

Lov om inkassovirksomhed

LOV nr 319 af 14/05/1997

§ 9. Inkassovirksomhed skal udøves i overensstemmelse med god inkassoskik. Det
er i strid med god inkassoskik at anvende metoder, der udsætter nogen for
urimelig pression, skade eller ulempe.

Henvendelser til skyldneren

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken skyldneren
kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger, hvorved der
påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være mindst 10 dage fra
afsendelsen af påkravsskrivelsen.

§ 11. Uanset § 10 kan der iværksættes retslige skridt mod skyldneren med henblik
på inddrivelse, i det omfang overholdelse af denne bestemmelse vil medføre en
nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne inddrives.

§ 12. Der må ikke uden skyldnerens forudgående anmodning herom rettes personlig
henvendelse til skyldneren på steder, hvortil der ikke er almindelig adgang,
medmindre et skriftligt varsel forinden er kommet frem til skyldneren. I
varselsskrivelsen skal tydeligt være angivet stedet og det omtrentlige tidspunkt
på dagen, hvor henvendelsen vil finde sted, samt autorisationsindehaverens
telefonnummer og adresse. Varselsskrivelsen må ikke afsendes, før den i § 10,
stk. 3, nævnte frist er udløbet. Har den varslede henvendelse fundet sted, uden
at skyldneren er blevet truffet, må personlige henvendelser herefter foretages
uden yderligere varsler, såfremt dette er anført tydeligt i varselsskrivelsen.

Stk. 2. Personlig henvendelse til skyldneren uden forudgående anmodning herom,
jf. stk. 1, må kun ske på hverdage herunder lørdage, bortset fra juleaftensdag,
nytårsaftensdag og grundlovsdag og må kun ske i tidsrummet mellem kl. 8.00 og
kl. 21.00, lørdage dog kun i tidsrummet mellem kl. 8.00 og kl. 16.00.

Stk. 3. Er skyldneren en fysisk person, må personlig henvendelse til skyldneren
uden forudgående anmodning herom, jf. stk. 1, kun ske på skyldnerens bopæl.
Driver den pågældende skyldner egen erhvervsvirksomhed, kan sådan henvendelse
dog tillige ske på virksomhedens adresse.

Stk. 4. Den, der foretager personlig henvendelse til skyldneren, skal over for
skyldneren straks legitimere sig ved et legitimationskort, som udstedes af
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil.

Stk. 5. For udstedelse af legitimationskort betales 300 kr.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-05 14:14

Den 16-07-05 14.08 skrev Grunt følgende:

> Lov om inkassovirksomhed

Hvilket dog ikke nødvendigvis er relevant i forhold til spørgsmålet.
Bemærk, der spørges om kreditors kontakt til debitor, ikke om et
inkassofirmas kontakt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Grunt

Dato : 16-07-05 15:58

On Sat, 16 Jul 2005 15:13:32 +0200, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvilket dog ikke nødvendigvis er relevant i forhold til spørgsmålet.
>Bemærk, der spørges om kreditors kontakt til debitor, ikke om et
>inkassofirmas kontakt.

Der blev spurgt ""reglerne" for Inkasso - herunder reglerne for kreditors
kontakt til Debitor".

Og så gælder det nok ikke privat gæld mellem private.
Der gælder vel straffeloven når den ene møder op hos den anden og hvad den ene
gør mod den anden.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-05 18:59

Den 16-07-05 16.58 skrev Grunt følgende:
> On Sat, 16 Jul 2005 15:13:32 +0200, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>

> Der blev spurgt ""reglerne" for Inkasso - herunder reglerne for kreditors
> kontakt til Debitor".

Ok, jeg overså første del af sætningen.

> Og så gælder det nok ikke privat gæld mellem private.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med ovenstående. Inkassoloven
gælder hverken for gæld mellem private, gæld mellem firmaer og private
eller gæld mellem to firmaer. Den gælder (med enkelte undtagelser) for
virksomheder, der udøver inkassovirksomhed. Er gælden ikke sendt til
inkasso i en sådan virksomhed, er loven ikke relevant.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan minimerer

Fra : Grunt

Dato : 16-07-05 20:04

On Sat, 16 Jul 2005 19:58:38 +0200, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>virksomheder, der udøver inkassovirksomhed. Er gælden ikke sendt til
>inkasso i en sådan virksomhed, er loven ikke relevant.

Hvis du læste loven ville du se at advokater kan lave inkasso.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-07-05 16:55

"Admin" <news@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
utide)?
> - Er det kreditor frit stillet at møde op på debitors bopæl?

Hvad er egentligt reglerne for inkasso gebyrer/omkostninger m.m. Der er vel
ikke frit slag?

Fra : Ulrik Guldb?k

Dato : 16-07-05 18:56

"Admin" <news@microsoft.com> wrote in message news:<Ve5Ce.32$hA2.27@news.get2net.dk>...
> [...]
> kontakt til Debitor.
>
> - Skal kontakt til debitor altid være pr. brev?

Nej.

Der kan være gode grunde til at kontakten sker telefonisk eller
personligt. Hvis debitor undlader at reagere på skriftlige
henvendelser, fordi han er ordblind eller ikke forstår dansk, er det i
begge parters interesse at finde en ordning. Ingen er interesseret i,
at kreditor bevidstløst fortsætter inkassoprocessen med fogedret og
udlæg, hvis der ikke er noget at komme efter.

Efter Inkassolovens §12 må inkassovirksomheder ikke "uden skyldnerens
forudgående anmodning herom rettes personlig henvendelse til
skyldneren på steder, hvortil der ikke er almindelig adgang, medmindre
et skriftligt varsel forinden er kommet frem til skyldneren."

Det står enhver - også debitor - frit for at frabede sig nogle eller
enhver form for henvendelser. Det skal kreditor naturligvis
respektere.

I princippet ville man kunne reagere med et polititilhold på meget
grove tilfælde, hvor et inkassobureau (eller enhver anden) gentagne
gange ikke respekterer en anmodning om ikke at henvende sig telefonisk
eller om overhovedet ikke at henvende sig mere i samme sag.

Der skal formentligt være tale om forhold af en vis grovhed.

Straffelovens §265:
"Den, der krænker nogens fred ved trods forud af politiet given
advarsel at trænge ind på ham, forfølge ham med skriftlige
henvendelser eller på anden lignende måde forulempe ham, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år."

> - Er det kreditor frit stillet at ringe til debitor (også i tide og utide)?

Kreditor er i sin gode ret til at ringe til debitor. Men næppe "i
tide og utide". Hvis kreditor bruger et inkassobureau, skal bureauet
overholde god inkassoskik. Ifølge Inkassolovens §9 er det "i strid med
god inkassoskik at anvende metoder, der udsætter nogen for urimelig
pression, skade eller ulempe."

Andre erhvervsdrivende skal overholde generalklausulen i
Markedsføringslovens §1. De må ikke foretage handlinger, som strider
mod god markedsføringsskik. Det er en såkaldt retlig standard, som er
beregnet til at ramme den uønskede adfærd, som ikke er omfattet af en
anden lovbestemmelse.

Den er fx blevet anvendt til at ramme rykkergebyrer for opkrævning af
meget små restancer. Den finder også anvendelse på den
inkassovirksomhed, der udøves af kreditor uden hjælp fra
inkassobureau, og som derfor ikke er omfattet af Inkassoloven.

> - Er det kreditor frit stillet at møde op på debitors bopæl?

Ja. Kreditor skal bare lige huske at sende et brev først.

Men debitor kan naturligvis forbyde besøget. Det er utvivlsomt, at
kreditor ikke er berettiget til at møde op på debitors bopæl, hvis
debitor udtrykkeligt og bevisfast (fx ved anbefalet brev eller brev
med afleveringsattest) har frabedt sig dette.

Sker det alligevel, kan debitor overveje at klage til Rigspolitiet
over den stedfundne tilsidesættelse af god inkassoskik. I meget grove
gentagelsestilfælde kan debitor overveje at anmode det lokale politi
om at give inkassatoren et polititilhold.

Inkassolovens §12:

mvh.
Ulrik Guldbæk

Fra : alexbo

Dato : 16-07-05 19:59

"Admin" skrev

> Denne har sikkert være oppe før i gruppen, men er der en der kan
> (gen)fortælle mig "reglerne" for Inkasso - herunder reglerne for kreditors
> kontakt til Debitor.

Som du sikkert kan se i nogle af de svar du har fået, er inkasso og
kreditor/debitor kontakt to forskellige ting, andre af svarene blander det
hele sammen.

Inkasso er et defineret begreb som reguleres af inkassoloven, inkassoen
foretages af et inkassofirma/advokat.
Det har ingen sammenhæng med en kreditors forsøg på selv at indkassere et
tilgodehavende hos en debitor.

Der er ikke noget forbud mod at kreditor møder op hos debitor for at prøve
at få sine penge, det må dog ikke gå så tit eller dramatisk til at det er
chikane.
Debitor kan selvfølgelig ikke klage over kreditors overtrædelse af god
inkassoskik, for kreditor er slet ikke omhandlet af god inkassoskik.

Du skulle måske præcisere dit spørgsmål, handler det om inkasso, eller om
kreditor/debitor kontakt.

mvh
Alex Christensen