Må jeg byde efter anden køber har underskr~
Fra : Johnny Johansen

Dato : 09-07-05 19:00

Jeg har været ude for et underligt senarie vedrørende et hus køb.
Vi finder et hus som vi er meget forelsket i og vil bestiller en købsaftale
dagen efter vi har set det, men får at vide at der er 1 par andre
intresserede købere! Vi tager ud og ser huset igen og underskriver
købsaftalen og er selvfølgelig klar til at gå i en bud runde på huset.
Mægleren siger at han ikke kan love at vi får huset, da de andre også har
skrevet under. Vi regner selvfølgelig med at sælger sender det i bud da han
står med 2 underskrevne købsaftaler, men sådan går det ikke! Vi bliver
ringet op med beskeden om at de desværre ikke valgte os. Jeg bliver meget
frustreret og vælger at ringe til sælger privat, hvor jeg erfarer at
mægleren har sagt at der ikke var interesse for at byde på huset. Det er
første gang jeg handler ejendom, så i bakspejlet skulle jeg nok have budt
til at starte med, men var helt sikker på det kom i bud. Jeg vælger at ringe
til sælger og byder dem 50.000 mere for huset, men de har allerede
underskrevet købsaftalen med den anden part.
Mine spørgsmål er: Må jeg godt ringe til sælger privat og byde 50.000 mere?
Jeg sagde at vi ville gi 50.000 kontant.
Hvad vil det koster sælger at trække sig ud af den købsaftale de har
underskrevet? 1% ligesom køber?
Jeg vil ikke gøre noget ulovligt og håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg ved godt jeg har været fræk at ringe til sælger privat, men føler at
ejendomsmælgeren burde have rådet sælger til at gå i bud, da ejendommen
ligger i et meget attraktivt kvarter hvor husene bliver solgt meget hurtigt.

Hilsen Den fortvivlede køber der missede drømme huset.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 09-07-05 19:28

"Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigt.
>
> Hilsen Den fortvivlede køber der missede drømme huset.

Hvis det er sket det som du fortæller at ejendomsmægleren har haft huset i
bud og sælger har fået at vide at der ikke har været interesse for detog der
er flere der har underskrevet købsaftalen en sælger vidste om, som det lyder
til, så ville jeg da sige at mægleren har været temmelig meget uetisk
forretningsmæssig, mit forslag vil være at du klager til rette instans.
Der har været eks. i medierne på at ejendomsmæglere selv har købt huse for
at sælge med fortjenste bla. kan være at det er sådan en du har mødt?

Mvh. Svend

Ps hvis du vil betale og køberen sælger, så kan du det, men spørgsmålet er
jo om den nye sælger ikke er mægleren i baggrunden. Hvis det er tilfældet
vil jeg tro at du har en virkelig god sag i retten.

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-07-05 19:44

Scripsit "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@hotmail.com>

> [...]

> jo om den nye sælger ikke er mægleren i baggrunden. Hvis det er tilfældet
> vil jeg tro at du har en virkelig god sag i retten.

Jeg kan ikke se Jonhny har nogen sag overhovedet. Hvis det forholder
sig som du mistænker, vil Johnny jo ikke have nogen problemer med at
købe huset af mægleren for markedprisen straks. Dermed står Johnny i
samme situation som hvis mægleren loyalt på den oprindelige sælgers
vegne havde forhandlet et salg til Johnny til den selvsamme
markedspris.

Hvis din mistanke er korrekt, er den oprindelige sælger blevet snydt
for prisdifferencen, og så har *han* en god sag i retten. Den sag er
Johnny imidlertid ikke part i.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-07-05 19:32

Scripsit "Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk>

> Mine spørgsmål er: Må jeg godt ringe til sælger privat og byde 50.000 mere?

Ja. Det nytter bare ikke meget når han allerede har solgt.

> Hvad vil det koster sælger at trække sig ud af den købsaftale de har
> underskrevet?

Det kan han ikke. (Hvis han alligevel "solgte" til dig, ville den
rigtige køber let kunne få dom for at salget er ugyldigt).

Din eneste mulighed for at blive ejer af huset er at forsøge at
overtale køber til at sælge det videre til dig.

> Jeg ved godt jeg har været fræk at ringe til sælger privat, men føler at
> ejendomsmælgeren burde have rådet sælger til at gå i bud,

Det er en sag mellem sælger og ejendomsmægleren.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Johnny Johansen

Dato : 09-07-05 19:45

> [...]

> language has proved to be a valuable filter
which
> traps a significant proportion of programming

Det vil sige sælger ikke har en fortrydelsesret på 6 dage ligesom køber har?
Købsaftalen blev underskrevet i går.

Hilsen Johnny

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-07-05 20:05

Scripsit "Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk>

> Det vil sige sælger ikke har en fortrydelsesret på 6 dage ligesom køber har?

Ja, det vil det sige.

--
Henning Makholm "Det er trolddom og terror
og jeg får en værre

Fra : Johnny Johansen

Dato : 09-07-05 20:25

> Ja, det vil det sige.
>
> --
> Henning Makholm "Det er trolddom og
terror
> og jeg får en
værre
> ballade når jeg kommer
hjem!"

Jeg har efterfølgende snakket med en ejendomsmægler i familien, som siger at
sælger også har 6 dages fortrydelsesret?
Er du selv ejendomsmælger eller jurist?

Hilsen Johnny

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 20:54

"Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse news:1wVze.135

> Jeg har efterfølgende snakket med en ejendomsmægler i familien, som siger
at
> sælger også har 6 dages fortrydelsesret?
> Er du selv ejendomsmælger eller jurist?

Det vil jeg også mene, at sælger har.
Min svoger købte et hus, af et par, der skulle skilles, men de fortrød både
skilsmisse og hushandel, så min svoger fik sin ene procent ( eller hvor
meget det nu er ) af købesummen, udbetalt af sælger.

Der står dog (så vidt jeg lige har skimmet det) intet i vores sidste
købaftale om, at sælger kan fortryde, så måske er det noget, der aftales
indbyrdes... ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-07-05 21:14

Scripsit "Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk>

> Jeg har efterfølgende snakket med en ejendomsmægler i familien, som siger at
> sælger også har 6 dages fortrydelsesret?

Han vrøvler.

> Er du selv ejendomsmælger eller jurist?

Jeg er ingen af delene, men jeg har en webbrowser som jeg kan slå op i
loven med. Købers fortrydelsesret følger af Lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., §§7 ff:

§7. Når der er indgået en aftale om køb, kan køberen træde tilbage fra
aftalen på de betingelser, som er nævnt i §§ 8-11
(fortrydelsesret).

Der står ikke noget om at sælger kan træde tilbage.

--
Henning Makholm "Check the sprog."

Fra : Svend Poulsen

Dato : 09-07-05 22:10

> [...]
> at
> sælger også har 6 dages fortrydelsesret?

Hej
Prøv at kigge her
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/17/omsaetning-af-fast-ejendom-lov/ejendomsformidling-bekendtgoerelse/
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030069129-REGL

Så vil du kunne se om det er noget du kan bruge, efter det der står der så
har mægleren overtrådt loven temmelig meget over for sælger af huset.
Mvh Svend

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-07-05 02:35

"Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så vil du kunne se om det er noget du kan bruge, efter det der står der så
> har mægleren overtrådt loven temmelig meget over for sælger af huset.

Det er stadig Johnny uvedkommende.
Det er udelukkende en sag mellem sælger og mægleren.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 10-07-05 07:35

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er stadig Johnny uvedkommende.
> Det er udelukkende en sag mellem sælger og mægleren.

Ja, er en sag mellem sælger og mægleren.
Og nej, er faktisk noget Johnny kan bruge, hvis sælgeren er blevet snydt og
kan/vil bruge det, for så kan huset måske komme ud i en ny udbuds runde,
hvor Johnny kan give det bud han gerne vil.
Det betyder igen at hvis sælger vælger at køre en sag på mægleren, og er
ikke sikker, men er meget overbevist om at sælgeren kan ophæve handelen på
den baggrund, hvis Johnny ikke har pisset sælgeren af.
Og ja der er firmaer der har kørt sager på den baggrund og vundet.
Mvh. Svend

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-07-05 15:01

> [...]

> ikke sikker, men er meget overbevist om at sælgeren kan ophæve handelen på
> den baggrund, hvis Johnny ikke har pisset sælgeren af.

Nej - køber har sin aftale uafhængigt af hvad der sker mellem sælger
og mægler. I forholdet mellem sælger og mægler kan der højest blive
tale om at mægler skal erstatte sælger forskellem mellem den faktisk
opnåede pris og den pris mægler burde kunne have forhandlet frem hvis
han gjorde sit arbejde ordentligt.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Johnny Johansen

Dato : 10-07-05 16:03

> [...]

> compiler being used finds a legitimate
interpretation
> which is different from that which the user had in

Stakkels sælger, han må virkelig føle sig snydt. Havde de sendt huset i
budrunde havde vi budt 70.000 over prisen!
Vi skulle ha budt til at starte med, men når man spørger mange gange om
huset ikke kommer i bud kan man da ikke give mælgeren et størrer vink med en
vognstang.
Efter at have snakket med sælger privat efter de har underskrevet den anden
købsaftale siger sælger at mægleren havde fortalt at vi faktisk ikke var
særlig intresseret i huset! Vi var ude og se det 2 gange og anden gang med
en murer for at se på forskellige ting i tiltandsrapporten. Efter anden
besitgtigelse er overstået skriver vi under med advokat forebehold, da det
er fredag eftermiddag.
Er det normalt at man direkte skal sige til mælger at man godt vil byde? Jeg
spørger ham nok under hele forløbet i alt 4 gange om det ikke kommer i
budrunde, alle gange svarer han: "ikke nødvendigvis, det er op til sælger".
Men jeg kan da godt forstå sælger ikke har ville sende det i bud hvis mælger
har bildt dem ind at vi var direkte uintresseret, hvilket var det stik
modsatte. Vi har kigget efter hus i ca. 1 år og endelig fundet det rigtige
og så bliver det snuppet foran næsen på en, det er fandme surt show. Jeg
kunne selvfølgelig bare have budt til at starte med, men jeg havde ikke
tvivlet et sekund at sælger ville sende det i budrunde med 2 meget
intresserede køber der begge havde underskrevet købsaftale. Sælger er i
hvertfald blevet snydt for de 70.000 vi ville have budt. Det kan være de
andre købere havde budt endnu mere!

Hilsen Johnny

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 17:01

"Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse news:LMaAe.242

> [...]
> modsatte. Vi har kigget efter hus i ca. 1 år og endelig fundet det rigtige
> og så bliver det snuppet foran næsen på en, det er fandme surt show.

Problemet er måske, at i ikke har sagt direkte til mægler fra starten, at i
var interesseret og gerne vil købe ?
Vi har kigget på flere huse for nyligt, da vores hus er til salg. Når der
har været noget vi har været interesseret i, så har vi sagt det til mægler
med det samme, og bedt dem ringe, hvis huset bliver solgt, inden vi får
solgt vores.

Spurgte vores egen mægler om, hvordan andre købere normalt reagere, hvis de
er interesseret / eller køber huset. Der kan ifølge vores mægler gå flere
dage, før mægleren får tilbagemelding om, at køberne er meget interesseret.

Trist at i ikke fik jeres drømmehus. Det er enormt skuffende.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Holst

Dato : 10-07-05 17:11

Buffy wrote:

> Problemet er måske, at i ikke har sagt direkte til mægler fra starten, at i
> var interesseret og gerne vil købe ?

Har man modtaget købskontrakt, underskrevet den og returneret den til
mægler, burde mægler ikke være i tvivl om, at køberen er interesseret.

Fra : Johnny Johansen

Dato : 10-07-05 17:32

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Har man modtaget købskontrakt, underskrevet den og returneret den til
> mægler, burde mægler ikke være i tvivl om, at køberen er interesseret.

Det er nemlig det jeg heller ikke fatter? Vi havde endda hyret en murer til
at kigge på huset. Det vil jeg mene betyder at man er mere end almindelig
intresseret. Hvis jeg var sælger ville jeg udpege en køber og bede
ejendomsmælgeren om at ringe til den anden part og høre om de ville byde.
Det er måske ikke almindelig praksis at begge parter får mulighed for at
byde ind på huset? Det er da rart at vide til næste gang vi finder vores
drømmehus.
Det skal lige sige at huset kom på nettet sidste fredag og ligger i et af de
mest eftertragtede kvarterer her i byen.
Humlen ligger måske også begravet i at mægleren tager fast salær, så han har
ikke nogen interesse i at huset bliver solgt til en højere pris. Han skulle
bare ha huset skudt af så han kunne holde sommerferie :(

Hilsen Johnny

Fra : Holst

Dato : 10-07-05 18:13

Johnny Johansen wrote:

> Det er nemlig det jeg heller ikke fatter? Vi havde endda hyret en murer til
> at kigge på huset. Det vil jeg mene betyder at man er mere end almindelig
> intresseret.

Det viser ikke en skid. Det viser blot, at I efter første besøg var
interesseret i huset. Resultatet af andet besøg sammen med muren kan jo
betyde hvad som helst bagefter. Måske har mureren sagt til jer, at I
skal holde jer fra det hus ... Hvem ved?

I hvert fald viser det ikke noget.

Derimod synes jeg, at det viser endog ganske meget, hvis I har sendt en
underskrevet købskontrakt til ejendomsmægleren.

Problemet er naturligvis, hvis den anden køber også har sendt en
købskontrakt til mægleren tidligere end jer. Denne købskontrakt er så
forelagt sælgeren, som har accepteret den.

Vi får jo i allerhøjeste grad kun din side af denne sag at høre, men der
er også en anden. Ja, faktisk er der tre ander sider, nemlig sælgerens
side, mæglerens side og den anden købers side.

> [...]
> Det er måske ikke almindelig praksis at begge parter får mulighed for at
> byde ind på huset? Det er da rart at vide til næste gang vi finder vores

Tjah ... Det hele gælder jo om at være den første til at underskrive
købskontrakten og også få sælgers underskrift på den. Så er huset nemlig
dit.

Mægler burde være sælgers mand og derfor burde mægler jo også sørge for
at sælger får mulighed for at vælge den køber, der er mest interessant.

Problemet er måske, at I i forbindelse med den anden fremvisning og
bagefter ikke viste tilstrækkelig interesse, så mægleren havde den
opfattelse, at I ikke rigtig var interesseret alligevel. At det så var
en fejlvurdering, er en anden historie, og eventuelt en historie som
sælger må tage op med mægler.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 18:33

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse news:42d15728$0$29881

> Derimod synes jeg, at det viser endog ganske meget, hvis I har sendt en
> underskrevet købskontrakt til ejendomsmægleren.

Problemet har nok været, at der skal udarbejdes en tilstandsrapport før, at
køber kan underskrive købsaftalen. Derfor har de ikke kunne skrive under med
det samme, men det gælder jo også de andre interesserede købere.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 17:49

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse news:42d1489e$0$58613

> Har man modtaget købskontrakt, underskrevet den og returneret den til
> mægler, burde mægler ikke være i tvivl om, at køberen er interesseret.

Der er så vidt jeg har forstået, gået et par dage fra den første
fremvisning, til købsaftalen er underskrevet. ( Ved anden fremvisning,
sammen med en murer).

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Johnny Johansen

Dato : 10-07-05 17:59

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Der er så vidt jeg har forstået, gået et par dage fra den første
> fremvisning, til købsaftalen er underskrevet. ( Ved anden fremvisning,
> [...]

Vi vile underskrive købsaftale dagen efter første fremvisning, men det kunne
vi ikke få da der først blev udfærdiget tilstandrapport 2 dage efter.

Hilsen Johnny

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 18:22

"Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse news:7tcAe.264

> Vi vile underskrive købsaftale dagen efter første fremvisning, men det
kunne
> vi ikke få da der først blev udfærdiget tilstandrapport 2 dage efter.

Ja, så er det jo mærkeligt at mægleren påstår, i ikke har været
interesseret.

Det er ærgeligt både for jer og sælger...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Johnny Johansen

Dato : 10-07-05 18:34

> kunne
>
> Ja, så er det jo mærkeligt at mægleren påstår, i ikke har været
> interesseret.
>
> Det er ærgeligt både for jer og sælger...
>
> --
> Mvh. www.tjekmig.dk
> Nyt: Quiz om hunde + galleri
> http://tjekmig.dk/quiz/
> http://tjekmig.dk/galleri/

Man sidder bare tilbage dybt frustreret og vil egentlig gerne vide hvad det
er mægler bygger sin begrundelse på.
Men det er da dejligt at afløb for sine fustrationer her :)

Hilsen Johnny

Fra : Holst

Dato : 10-07-05 20:34

Johnny Johansen wrote:

> Man sidder bare tilbage dybt frustreret og vil egentlig gerne vide hvad det
> er mægler bygger sin begrundelse på.

Det skulle du så måske spørge mægleren om.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 10-07-05 20:15

"Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> Vi skulle ha budt til at starte med, men når man spørger mange gange om
> huset ikke kommer i bud kan man da ikke give mælgeren et størrer vink med

Det ville måske være en god ide hvis i har overskuddet til at hjælpe sælger
med at få de 70.000 af mægleren. I får ikke noget økonomisk ud af det, men
det kan være mægler gør sit arbejde bedre næste gang, ihvertfald i forhold
til jer.

Fra : Jesper

Dato : 10-07-05 13:11

> [...]

at
> sælger også har 6 dages fortrydelsesret?

Sælger har ikke fortrydelsesret jf. Lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom §7.

---
Jesper (ejendomsmægler)

Fra : Svend Poulsen

Dato : 10-07-05 14:49

"Jesper" <Invalid@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

§ 7. Når der er indgået en aftale om køb, kan køberen træde tilbage fra
aftalen på de betingelser, som er nævnt i §§ 8-11 (fortrydelsesret).
Stk. 2. Så længe et tilbud om køb ikke er antaget af sælgeren, kan køberen
tilbagekalde sit tilbud ved at give underretning herom til sælgeren.

Det vil sige at denne paragraf §7 i "Lov om Køb af fast ejendom" også ville
gælde som en "Lov om Salg af fast ejendom ?

Mvh. Svend

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-07-05 19:56

Svend Poulsen <svend_poulsen_304@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Det vil sige at denne paragraf §7 i "Lov om Køb af fast ejendom"
> også ville gælde som en "Lov om Salg af fast ejendom ?

Hvad mener du helt præcist? Når køber OG sælger har underskrevet
købsaftalen, foreligger der en aftale om køb. Ifølge §7 kan køber, og
kun køber, træde tilbage fra denne aftale på de betingelser som er nævnt
i §8-11 (det er noget med inden 6 hverdage, og mod betaling af 1% af
købesummen).

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 09-07-05 22:03

> [...]
>ligger i et meget attraktivt kvarter hvor husene bliver solgt meget hurtigt.
>
>Hilsen Den fortvivlede køber der missede drømme huset.

Lidt flabet - har du overvejet, at sælger bare ikke ville sælge til
dig? Ikke alle mennesker er styret af økonomi, nogle tænker faktisk
menneskeligt. Måske kunne sælger bare godt lide den anden køber, han
bestemmer selv hvem han vil sælge til!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henning

Dato : 10-07-05 12:38

> [...]
>underskrevet? 1% ligesom køber?
>Jeg vil ikke gøre noget ulovligt og håber der er nogen der kan hjælpe.

Der kører pt. en ligneden sag i Holstebro, hvor sælger havde
underskrevet een aftale og samme dag fik et bedre tilbud. Det betyder
lige nu, at ingen, hverken sælger eller nogen af de nye købere må røre
huset før sagen er afgjort ved retten. Tager i bedste fald 2 år...
(Huset er købt til nedrivning, ligger på meget atraktiv grund.)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Svend Poulsen

Dato : 19-07-05 15:24

> [...]
> hurtigt.
>
> Hilsen Den fortvivlede køber der missede drømme huset.

Hej prøv at læse Ekstra Bladet i dag d. 19 Juli
Der står der at advokat og forbrugerrådet udtaler at sælger kan annullerer
salg af lejligheder, mon ikke at det også kan overføres til dit eksempel,
hvis sælger annullerer handlen.

Mvh. Svend

Fra : jacob nielsen

Dato : 19-07-05 15:40

Svend Poulsen wrote:

> [...]
> salg af lejligheder, mon ikke at det også kan overføres til dit eksempel,

Det kan det ikke. Der er den betydelige forskel, at den i tråden
omhandlede sælger har accepteret et tilbud fra en anden køber. I
tilfældet Sadolin Park havde sælger ikke accepteret de indkomne bud men
havde dem tilsyneladende blot liggende i skuffen og har derfor juridisk
set frie hænder til at sælge til anden side.

--

Jacob

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-07-05 17:12

On Tue, 19 Jul 2005 16:40:01 +0200, jacob nielsen wrote:

> [...]
> havde dem tilsyneladende blot liggende i skuffen og har derfor juridisk
> set frie hænder til at sælge til anden side.

Hvad har depositum og bankgaranti egentlig dækket i ovenstående
tilfælde og er det overhovedet muligt at sælge en ikke-eksisterende
ejendom?

--
MVH
osv...