Parabolmodtager vs Piratdekoder
Fra : Svend Poulsen

Dato : 09-07-05 16:44

Er der en defination af hvad en piratdekoder ?

Tænker på Viasat og Canal Digital med deres godkendte modtagere og loven om
pirat dekoder
Hvis man bruger en modtager der ikke er godkendt af selskabet til deres kort
er det så en pirat dekoder ?

Mvh. Svend

Fra : Jens Eng

Dato : 09-07-05 17:05

Ja, det er det faktisk.. I viasats tilfælge skal du bruge en godkendt
modtager til deres NDS system (Digitalt) de lukker jo snart for det gamle
Via Access Signal, som ellers var til de fleste modtagere... Men det var
simpelthen for nemt at bryde!

Fra : Svend Poulsen

Dato : 09-07-05 17:34

"Jens Eng" <dsl2029001@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Via Access Signal, som ellers var til de fleste modtagere... Men det var

Ok, men så vil jeg også forstå det sådan at hvis selv samme modtager uden
kort til Viasat eller Canal Digital, men kun bliver brugt til Free To Air
modtagelse, ikke er piratdekoder.

Mvh. Svend

Fra : Jakob Bohm

Dato : 09-07-05 17:57

On Sat, 09 Jul 2005 18:04:33 +0200, Jens Eng <dsl2029001@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
> Via Access Signal, som ellers var til de fleste modtagere... Men det var

Øh, så vidt jeg husker var der en ordre/aftale fra ministerium/lovgiver om
at alle de nye indkodninger og kort skulle følge en "åben" standard, så man
f.eks. ikke behøvede seperate dekodere til ViaSat og Canal+. Der var noget
ballade med at ViaSat tilbød dekodere til kampagnepris hvor der ikke var
plads til et ekstra kort, ViaSats undskyldning var at det var gamle
lagervarer som de derfor solgte til næsten ingenting.

Det egentlige problem er dog et andet:

Da alle der har et gyldigt kort og en fungerende modtager (godkendt eller
ej),
jo i sagens natur kan dekryptere signalet, og da alle jo får samme signal
ned
fra satelitten, så er der to former for piratkopiering som er meget
vanskelige
at stoppe:

1. Piraten tager det dekodede TV-signal mens det stadig er rent digitalt og
sender det ud via internettet eller et beboernetværk uden at betale (jvf.
COMX
sagen...)

2. Piraten tager de oplysninger som det (langsomme) kort giver til den
hurtige
dekrypteringsdims i dekoderen og sender dette rundt via Internet til dem
der
har piratkort i deres dekodere. Det var det der foregik i det gamle
signals
sidste krampetrækninger med "hemmelige" hjemmesider i Polen m.m. Med det
nye
signal skal disse hemmelige koder sendes til piratkortene flere gange i
timen,
så piratkunderne skal bruge en ADSL og noget grej der kan forbinde
dekoderen
"live" med PC eller Internet.

Begge disse trick virker kun med specielt modificerede eller lidt for
fleksible
dekodere i begge ender, derfor forbudet mod at bruge ikke-godkendte
dekodere.

Dertil kommer at den livlige "live" trafik mellem pirat og piratkunder gør
det meget lettere både at spore de skyldige og blokkere det misbrugte kort,
så ovenstående forbrydelser næppe kan betale sig alligevel.

med venlig hilsen

Jakob

--
#include <disclaimer>

Fra : Svend Poulsen

Dato : 09-07-05 19:11

"Jakob Bohm" <jbj@image.dk> skrev i en meddelelse
news.stnn09qhhnau16@jbj3.jbj.homelinux.com...

> [...]
> kort,
> så ovenstående forbrydelser næppe kan betale sig alligevel.

Det er rigtig nok, men det er ikke lovgivningsmagten der bestemmer hvilke
dekodere der skal bruges til modtagelse af Viasat eller Canal Digital,det er
selskaberne selv der bestemmer hvilke modtagere man må bruge deres kort i,
så vil holde på at der ikke er noget forbud mod at bruge andre modtagere i
Danmark end dem der er godkendte af disse selskaber.

Princippet i det med piratdekoderne er jo at der er mange modtagere der kan
gøres til piratdekoder, men standard er de lovlige, så de kan jo kun være
lovlige efter lovgivningen og hvis ikke, fordi de kan modificeres, hvor stå
man så ?
Er computere så ulovlige fordi der kan downloades musik og film ?

Ja, Viasat og Canal Digital har tilsluttet sig Nordig aftalen >"aftale fra
ministerium/lovgiver om at alle de nye indkodninger og kort skulle følge en
"åben" standard"" < men har ikke på noget tidspunkt arbejdet imod det, men
tværtimod gået den stik modsatte vej, så de 2 selskaber bestemmer hvilke
modtagere man må bruge for at modtage f.eks. "Danmarks Radio" der er et
public service selskab, på satellit eller TV 5 tidligere tvdanmark og TV 2
zulu, der ikke er nogle af de 2 selskabers kanaler, de leverer kun
kodningen.
Så kommer spørgsmålet om, at når de selskaber fjerner konkurrencen på
modtagere, som der er nogle der tolker det, er det så konkurrence
forvridende?

Som jeg kender til det så er der ikke nogen modtagere der med
standard/originalt firmware der kan dele parabolkort.

Mvh. Svend

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-07-05 20:04

Scripsit "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@hotmail.com>

> Det er rigtig nok, men det er ikke lovgivningsmagten der bestemmer hvilke
> dekodere der skal bruges til modtagelse af Viasat eller Canal Digital,

Lovgivningsmagten kan bestemme hvadsomhelst. [1]

Hvis der er tale om en dekoder der (som Jakob beskriver i det
tilpassede citat ovenfor) er specielt modificeret med henblik på at
"muliggøre eller befordre omgåelse af effektive tekniske
foranstaltninger", vil spredning af sådanne dekodere være forbudt
ifølge ophavsretslovens §75c, stk 2, nummer 3, "tilpasset".

Selve besiddelsen (i ikke-erhvervsmæssigt øjemed) af en således
modificeret dekoder synes dog ikke at være forbudt, sålænge den ikke
faktisk anvendes til en krænkelse.

Radio- og tv-loven kriminaliserer (§91) besiddelse af udstyr hvis
hovedformål det er at give uautoriseret adgang til indholdet af et
kodet radio- eller tv-program. Det er ikke klart om den bestemmelse
kan anvendes på de modifierede dekodere Jakob beskriver.

[1] Hvis den vil bestemme noget der kræver en grundlovsændring, tager
det lidt længere tid, men det synes ikke at være relevant i dette
tilfælde.

--
Henning Makholm "The practical reason for continuing our
system is the same as the practical reason

Fra : Svend Poulsen

Dato : 09-07-05 21:05

> Scripsit "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@hotmail.com>

> Lovgivningsmagten kan bestemme hvadsomhelst. [1]

ØHHH ja Lovgivningsmagten kan bestemme hvad som helst, men Lovgivningsmagten
bestemmer stadigvæk ikke hvilke modtagere Viasat og Canal Digital skal
bruge, det gør de 2 selskaber stadigvæk selv.
Tvivler nu meget på at Lovgivningsmagten vil indføre at man kun må købe den
model af et mærke eller det mærke må ikke sælges/importeres til Danmark.
Så forstår ikke bemærkningen om at Lovgivningsmagten kan bestemme hvad som
helst !!!!!!!!

> [...]
> foranstaltninger", vil spredning af sådanne dekodere være forbudt
> ifølge ophavsretslovens §75c, stk 2, nummer 3, "tilpasset".

ØHH ja det var også det jeg skrev

> [...]
> tilfælde.
>
> --
> Henning Makholm "The practical reason for continuing

Efter jeg har fået læst mig til, er det kun modificeret modtagere der giver
uautoriseret adgang der er ulovlige, standardmodtagere er ikke ulovlige at
besidde.

Mvh. Svend

Fra : Ole Geisler

Dato : 09-07-05 22:11

On Sat, 09 Jul 2005 18:56:59 +0200, "Jakob Bohm" <jbj@image.dk> wrote:

> [...]
>plads til et ekstra kort, ViaSats undskyldning var at det var gamle
>lagervarer som de derfor solgte til næsten ingenting.

Ja, det erindrer jeg også tydeligt.
Men VIASAT bliver åbenbart ikke hængt op på deres løfter og
forpligtelser (NORDIG).

> [...]
>sender det ud via internettet eller et beboernetværk uden at betale (jvf.

Det er naturligvis dybt ulovligt idet der ikke foreligger en aftale
med rettighedshaver (VIASAT).

> [...]
>timen,
>så piratkunderne skal bruge en ADSL og noget grej der kan forbinde

Samme som do.

Det interessante er om en receiver der ikke umiddelbart kan bruges som
"piratmodtager" , men som kan bringes til at fungere fortrinligt med
originale kort fra begge udbydere (ved udskiftning af firmware) er at
betragte som en "piratdekoder" ?

Disse receivere kan så også ved passende fiksfakserier bringes til at
modtage i hvert tilfælde VIASATs programmer ved hjælp af "cardsharing"
via internet, men gør det receiveren ulovlig?

Mindst een "godkendt" receiver kan også bringes til dette, så må den
jo også være ulovlig?

Jeg kan ikke forestille mig at man kan dømmes fo handel/besiddele af
en sådan receiver.

At den er ulovlig at bruge med alternativ software er så en anden
snak.
kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt
højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.

Fra : Jakob Bohm

Dato : 11-07-05 20:05

On Sat, 09 Jul 2005 23:11:05 +0200, Ole Geisler <reptech@mail.dk> wrote:

> Det er naturligvis dybt ulovligt idet der ikke foreligger en aftale
> med rettighedshaver (VIASAT).

Enig, jeg beskriver her 2 varianter af ulovheder med henblik på at
forklare de tekniske og juridiske modforanstaltning som dette har
givet rettighedshaver anledning til at træffe med henblik på at
hindre samme.

For denne type ulovlighed (U1) er modforanstaltningen at dekodere som
er særligt egnede til digital videretransmission ikke optages på VIASATs
(kontraktmæssigt) godkendte liste. Hvis dette kombineres med at kortet
kan se modtagertypen og kan får besked (via signalet) om hvilke
modtagertyper der er godkendte, så kan umodificerede overfleksible
dekodere med denne mulighed undgås, således at der kun findes 5 typer
modtagere:

A: Umodificerede godkendte modtagere som ikke er egnede til U1.

B: Umodificerede modtagere som kortet nægter at samarbejde med og som
derfor ikke er egnede til U1.

C: Godkendte modtagere som ikke burde være blevet godkendt. Dette er
naturligvis VIASATs eget problem som de må finde en løsning på. Evt. kan
disse modtagere begrænses til kun at være godkendte for de kunder der
tog disse i brug inden en skæringsdato.

D: Godkendte modtagere som er blevet modificeret til at være egnede til
U1. Her kan man så hive ophavsretlovens bestemmelser om "piratudstyr"
op af lommen.

E: Ikke godkendt modtager der "lyver" overfor kortet med henblik på at
bliver forvekslet med en godkendt modtager. At dette udstyr (godkendt
eller ej) lyver for at omgå et element i beskyttelsen er om ikke direkte
"piratudstyr" så ihvertfald tilstrækkeligt suspekt til at
indehaver/producent har en dårlig sag.

> Samme som do.

Samme som for U1, bare med U2 i stedet for U1.

> [...]
> modtage i hvert tilfælde VIASATs programmer ved hjælp af "cardsharing"
> via internet, men gør det receiveren ulovlig?

Hvis den omskiftede firmware opfører sig som i E overnfor kan VIASAT måske
hævde at denne løgn i sig selv er en omgåelse af beskyttelsen, især hvis
VIASAT samtidig kan begrunde den manglende godkendelse af modellen med
at den er for let at bruge som piratdekoder. Altså at den pågældende
model svarer til et blankt smartcard og den pågældende firmware med den
smartcard-firmware folk satte på deres piratkort i gamle dage.

> Mindst een "godkendt" receiver kan også bringes til dette, så må den
> jo også være ulovlig?

Hvis dette er tilfældet kunne VIASAT måske få lyst til at tilbagekalde
godkendelsen, se også C ovenfor.

> Jeg kan ikke forestille mig at man kan dømmes fo handel/besiddele af
> en sådan receiver.
>
> At den er ulovlig at bruge med alternativ software er så en anden
> snak.

For den godkendte receiver er handel med denne jo OK sålænge den er både
godkendt og umodificeret.

For den ikke-godkendte receiver som kun kan bruges med piratfirmware
(men uden denne firmware installeret) kan VIASAT måske hævde at den
svarer til et blankt smartcard etc. og køre den derfra. Alt afhængigt
af hvilke lovlige anvendelser boksen har og i hvilken sammenhæng den
markedsføres (igen lige som med blanke eller næsten blanke smartcards
som jo er lovlige at købe i en sammenhæng hvor det er oplagt at køber
har et andet og lovligt formål).

-Jakob (tekniker, ikke jurist, ikke ansat i TV-branchen)

--
#include <disclaimer>

Fra : Ole Geisler

Dato : 11-07-05 23:11

On Mon, 11 Jul 2005 21:05:02 +0200, "Jakob Bohm" <jbj@image.dk> wrote:

> [...]
>model svarer til et blankt smartcard og den pågældende firmware med den
>smartcard-firmware folk satte på deres piratkort i gamle dage.

Det er jo en glimrende beskrivelse af problemstillingen. Men kan salg
af umodificerede modtagere straffes?

Der findes ingen officielle "godkendelser" af receievere.

>Hvis dette er tilfældet kunne VIASAT måske få lyst til at tilbagekalde
>godkendelsen, se også C ovenfor.

Kan man det overfor de kunder der har købt en "godkendt" receiver?
De har vel indgået en aftale med programudbyderen i god tro.

> [...]
>(men uden denne firmware installeret) kan VIASAT måske hævde at den
>svarer til et blankt smartcard etc. og køre den derfra.

Det er ikke ulovligt at eje et smartcard, tomt elelr ej.

> [...]
>markedsføres (igen lige som med blanke eller næsten blanke smartcards
>som jo er lovlige at købe i en sammenhæng hvor det er oplagt at køber

Det må være op til domstolene at afgøre, ikek programudbyderne.

Fra : Jakob Bohm

Dato : 12-07-05 00:16

On Tue, 12 Jul 2005 00:10:42 +0200, Ole Geisler <reptech@mail.dk> wrote:

> Det er jo en glimrende beskrivelse af problemstillingen. Men kan salg
> af umodificerede modtagere straffes?
>
> Der findes ingen officielle "godkendelser" af receievere.

Hvis smartcards fra de her i landet aktive udbydere (VIASAT, Canal+, TDC og
måske nogle få andre) kontraktligt ikke kan bruges i disse recievere kan
der måske påstås tvivl om disse receivere sælges med lovligt formål. I
1998
blev det ulovligt at sælge i det mindste visse af den slags ting (dengang
var
det især blanke smartcards) hvis det indiciemæssigt kunne antages at
formålet
var plankeværkslytning, mens stort set identiske kort stadig kan købes i
butikker der i det mindste tilsyneladende sælger dem til lovlige formål.
(Ingen navne her, men det er et yderst respektabelt firma).

> Kan man det overfor de kunder der har købt en "godkendt" receiver?
> De har vel indgået en aftale med programudbyderen i god tro.

Min beskrivelse i "C ovenfor" handlede om at dette var et problem og
at VIASAT derfor i givet fald måtte finde en løsning i forhold til disse
kunder, f.eks. at opretholde godkendelsen for en liste af berørte kunder,
økonomisk kompensation, gratis bytte-receiver etc.

> Det er ikke ulovligt at eje et smartcard, tomt elelr ej.

Men det er efter hvad jeg har hørt ulovligt at sælge disse til kunder som
sælger "ved" har skumle hensigter. F.eks. kan de stadig købes steder som
handler med udstyr der bruger den slags til helt andre formål, ligesom
VIASAT vel køber nogle stykker... Derimod er det ikke noget man bør kunne
købe hos Mr. Nu-skal-jeg-hjælpe-dig-med-at-få-VIASAT-til-halv-pris.

På tilsvarende måder kunne det tænkes at sådanne "ubrugelige" dekodere
stadig kunne sælges lovligt i en eller anden relevant sammenhæng.

> Det må være op til domstolene at afgøre, ikek programudbyderne.

Selvfølgelig, programudbyderen er påstået forurettiget part (eller hvad
det nu hedder), ikke dommer.

Men derfor kan de vel godt advare folk om at de i givet fald VIL anse sig
selv for at være forurettigede, lige som en butik kan skilte med at de vil
betragte det som tyveri hvis man putter varer i lommen i stedet for i
kurven, selv om det i sidste ende er op til dommeren om han også mener at
den formastelige ikke havde til hensigt at betale ved kassen. Og butikken
kan selvfølgelig lave sin egen liste over hvilke indkøbskurve m.m. man må
bruge i butikken (f.eks. deres egne og dem fra nabobutikken som er med i
samme centerforening).

Men hvis kunderne normalt selv kan købe deres modtagere blandt de godkendte
og VIASAT ikke rutinemæssigt godkender alle der beder om godkendelse og
opfylder fair kriterier kan man selvfølgelig kigge på om en sådan skæv
praksis er en overtrædelse af andre bestemmelser, med ikke-godkendte
producenter som påstået offer. Hvis.

m.v.h.

Jakob (stadig kun tekniker)

--
#include <disclaimer>

Fra : anders majland

Dato : 12-07-05 17:48

> På tilsvarende måder kunne det tænkes at sådanne "ubrugelige" dekodere
> stadig kunne sælges lovligt i en eller anden relevant sammenhæng.

Bestemt - der er mange FTA kanaler at vælge imellem. Jeg er er igang med
processen at få noget kørende her hen over sommeren, og det bliver ikke med
modtagelse af hverken Canal Digital eller Viasat. Den "børnehave" gider jeg
ikke støtte og jeg har dansk sproget tv nok fra nibe senderen (DVB-T). Det
ser ud til at jeg får en billig receiver (uden slots) af en kammerat til at
starte med, men jeg kan da godt se mulighederne i f.eks en dreambox eller en
pc med et sat-kort (Jeg har alligevel en htpc med tunere AnalogTV og DVB-T
tuner i, så et DVB-S passer jo fint i)

Fra : Henning Wangerin

Dato : 12-07-05 23:00

On Tue, 12 Jul 2005 18:47:53 +0200, anders majland wrote:

> Bestemt - der er mange FTA kanaler at vælge imellem. Jeg er er igang med

Ja en løs optælling på 19,2ø og 28.2ø giver da på den anden side af
500

> processen at få noget kørende her hen over sommeren, og det bliver ikke
> med modtagelse af hverken Canal Digital eller Viasat.

Ditto.

> Den "børnehave"
> gider jeg ikke støtte og jeg har dansk sproget tv nok fra nibe senderen
> (DVB-T).
> Det ser ud til at jeg får en billig receiver (uden slots) af en

Der sælges pakker med parabol, 1x dual lnb og to receivere i tyskland
under 100 euro, og jeg har set pakker komplet med fire recievere til
lidt over 200 euro

Så kan det snart heller ikke blive billigere Jeg gider i hvertfald
ikke betale >2000 for at få lov til at se DR og TV2 via sattelit, og
endnu mere for de andre "danske" kanaler, som alligevel er fyldt med
diverse amerikanske skod-udsendelser

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-07-05 17:19

"Jens Eng" <dsl2029001@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Via Access Signal, som ellers var til de fleste modtagere... Men det var

Det er vel først pirateri i det øjeblik man modtager signalet/uberretiget
har skaffet sig muligheden uden at betale herfor

Peter

Fra : Svend Poulsen

Dato : 09-07-05 19:55

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Eng" <dsl2029001@vip.cybercity.dk> wrote in message
>
> Det er vel først pirateri i det øjeblik man modtager signalet/uberretiget
> har skaffet sig muligheden uden at betale herfor
>
> Peter

Nu er Jens Eng ansat ved Viasat, så han svarer selektivt efter hvad Viasat
synes.
Om der juridisk er noget at komme efter har jeg ikke kunnet finde ud af.

Mvh. Svend

Fra : Jens Eng

Dato : 10-07-05 03:20

> [...]
Viasat
> synes.
> Om der juridisk er noget at komme efter har jeg ikke kunnet finde ud af.

for

Fra : Svend Poulsen

Dato : 10-07-05 10:51

> "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Tak fordi du tager mine ord og bruger dem som journalister med journalistisk
frihed.

Mudderkastning nu.

Har du et problem med at du er ansat ved Viasat, siden du farer i flint over
at det nævnes ???
Hvorfor tror du der er et begreb der hedder inhabilitet???
Men det kender du måske ikke???
Vil gerne uddybe begrebet, hvis du har behov for det.

Nej, har ikke påstået på noget tidspunkt at det er lovligt at bruge en
modtager der ikke er godkendt, SÅ VIL GERNE VIDE HVOR I ALVERDEN DU HAR DET
FRA?
Er ikke første gang du kommer med en påstand på denne måde!!!!!

Vil gerne udbede mig et svar på hvorfor du skriver som om at jeg har udtalt,
at det ikke er pirat.
Forventer ikke et svar da du jo ikke plejer at svare på sådanne spørgsmål,
men man kan jo blive overrasket.

Ergo du er ansat ved Viasat, du er partisk, du vil gerne have at Viasats
image er godt, så arbejd da for pokker for at det bliver godt i stedet for
at benægte det dårlige. Hvis folk er klar over sådanne betingelserne bliver
de ikke sure på Viasat og føler sig røvrendt!!!!

Du har før skrevet noget der slet ikke holder vand i forhold til din viden
om Viasat og Viasats egne publikationer, eks. Viasats vilkår for abonnement
som du udtaler dig om, at "det" står der ikke i vilkårene og så viser det
sig at det har stået i vilkårene, endda viste det sig at de også stod i
vilkårene før dommen d.15 Juni i år, hvor i blev tvunget til at ændre
vilkårene så forlængelsen af abonnementsperiode på yderlige 12 måneder hvis
abonnementet ikke blev opsagt 30 dage før ophør af
oprettelses-bindningsperioden på 12 måneder, bare for at bringe den op
igen!!!!!

Det samme gælder Dreamboxen, som standard da den kom kunne den ikke sættes
op til at dekode NDS smartcard men det kan den nu.

Det må jo også være gældende for F.eks. Nokias Mediamaster 260 S der har
smartcard læser ikke og det vil sige at der skal laves software for at kunne
køre NDS/Videoguard på den ikke.
I det hele taget er der mange modtagere der kan køre NDS/Videoguard hvis der
bliver udviklet software til dem.

Men det er jo sådan at der er en masse modtagere der ikke føres i
forskellige land på grund af hvad ?

Og for også lige at bringe Nordig aftalen op med åbne standarder til
kodning, hvad NDS/Videoguard er, som i har tilsluttet jer, hvorfor begrænser
Viasat det frie valg og konkurrencen på modtagere så ?

Mvh. Svend der er ikke har været muggen på Hr. Jens Eng før men er det nu.

Fra : Jens Eng

Dato : 10-07-05 23:07

> [...]
> begrænser Viasat det frie valg og konkurrencen på modtagere så ?
>
> Mvh. Svend der er ikke har været muggen på Hr. Jens Eng før men er det nu.

Jamen det er da godt du er tøse-sur. Har aldrig ville fornærme dig Svend,
men hvis det er sket, så beklager jeg da... Men der skal åbenbart ikke så
meget til
Men kommentere ikke flere indlæg eller meninger omkring Viasat, Jeg ku lige
så godt hoppe i et bassin med hajer.... hehe

-Jens Eng-
DET ER SVÆRT AT VÆRE YDMYG - NÅR MAN ER BEDST.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 11-07-05 09:30

> [...]
> lige så godt hoppe i et bassin med hajer.... hehe
>

> -Jens Eng-
> DET ER SVÆRT AT VÆRE YDMYG - NÅR MAN ER BEDST.

Tak for det svar med at det er som at hoppe i et bassin med hajer for dig.

Det viser at du ikke kan svare igen på det der er skrevet.

Mudderkastning:

Og Jens Eng hvis du ikke ved det, at når der svares på en måde der er meget
sarkastisk og nedladen i sproget, så reagerer folk på det og det var det jeg
gjorde og sagde det lige ud, men hvad gør du, stikker halen mellem benene,
men mit spørgsmål er så at, hvor gammel er du egentlig ?
Det der med tøsesnak og tøsedreng og hvad ved jeg, troede jeg var/er noget
børn bruger om andre børn, for at bruge din måde at svare på.

Kan da godt forstå at du ikke vil svare på indlæg eller meninger om Viasat,
tit ved du ikke hvad du snakker om, du gider jo ikke engang læse jeres egne
vilkår i lejeaftalen inden du udtaler dig og ja der er stadig masser af
modtagere der kan køre NDS andre end "Dreamboxen". Der er faktisk masse af
modtagere der kan køre med både NDS og Conax på samme tid, men begge
selskaber udvikler jo softwaren så de er uforenelige.

Du bad om et svar og du fik et og der er ikke noget af det du kan modbevise
på nogen måde med at det ikke passer, og det lyder jo ikke godt når det
bliver sagt højt, og siger det lige igen, du stikker halen mellem benene.

Ja, det tror pokker at det er svært at være ydmyg når der er en Konservativ
Kulturminister som Brian Mikkelsen der får rejser og hvad ved jeg betalt af
Viasat og på somme tid lovgiver på jeres "Viasats" område og på samme tid
siger at slet ikke har noget med hinanden at gøre.
Så vil det sjove jo være at den dag han stopper som politiker og hvis det
viser så sig at han bliver ansat ved Viasat, så vil det kun vise for mange
at han har været købt af Viasat som Minister. Så er Viasats image hjemme.

Mvh. Svend der er glad igen, da Jens Eng blev et lille barn, da han læst mit
svar og ikke kunne tilbagevise noget.

Fra : Jens Eng

Dato : 11-07-05 19:53

> [...]
>betragtes det af viasat som en piratmodtager såfremt man ser Viasat på den.
Hvis der er andet jeg ikke har svaret på, så sig det endelig..

Fra : Ole Geisler

Dato : 11-07-05 22:52

On Mon, 11 Jul 2005 20:53:29 +0200, "Jens Eng"
<dsl2029001@vip.cybercity.dk> wrote:

>Haha.. jamen jeg kan som sagtens svare.. er det en ikke godkendt modtager
>betragtes det af viasat som en piratmodtager såfremt man ser Viasat på den.

Det er muligt, men er der lovhjemmel til at straffe fok der bruger et
lovligt erhvervet kort i en, ifølge VIASAT "ikke-godkendt" modtager?

>Hvis der er andet jeg ikke har svaret på, så sig det endelig..

Masser. Vil VIASAT overholde NORDIG-aftalen, ja eller nej?

Vil VIASAT overholde dansk lovgivning mht. olacering af reklameblokke,
ja eller nej?

Fra : Jakob Bohm

Dato : 11-07-05 23:06

On Mon, 11 Jul 2005 23:52:17 +0200, Ole Geisler <reptech@mail.dk> wrote:

> Det er muligt, men er der lovhjemmel til at straffe fok der bruger et
> lovligt erhvervet kort i en, ifølge VIASAT "ikke-godkendt" modtager?

Det ved jeg ikke, men det kan vel være kontraktbrud fra kundens side...

-Jakob

--
#include <disclaimer>

Fra : Svend Poulsen

Dato : 12-07-05 01:09

"Jakob Bohm" <jbj@image.dk> skrev i en meddelelse
news.strrn3hphnau16@jbj3.jbj.homelinux.com...

> Det ved jeg ikke, men det kan vel være kontraktbrud fra kundens side...
>
> -Jakob
>
> --
> #include <disclaimer>

Hejsa

Efter at have støvet paragrafferne igennem og definitionen, kan jeg ikke
finde noget lovhjemmel på at bruge en ikke godkendt modtager, med orginalt
kort andet end at det er kontraktbrud som du skriver.
Som læst loven:

"Definitionen på en piratdekoder er en modtager der er modificeret sådan at
modtageren afkoder signalet uautoriseret og det er ulovligt.
Definitionen på et pirat kort er et kort der afkoder signalet uautoriseret
er ulovligt."

Er juridisk spidsfindigt, men kan tolkes sådan vil jeg mene. En modtager,
modificeret eller ej, der ikke kan afkode signalet uautoriseret uden
originalt kort er ikke en piratdekoder, da det ikke er selve modtageren der
afkoder signalet, men et autoriseret kort der afkoder.

Ups nu får Viasat vel Kulturminister Brian Mikkelsen til at fremsætte en
lovændring om det nu.

Mvh. Svend

Fra : Svend Poulsen

Dato : 12-07-05 03:03

> [...]
> der afkoder signalet, men et autoriseret kort der afkoder.
>
> Ups nu får Viasat vel Kulturminister Brian Mikkelsen til at fremsætte en

Har nu fundet ud af at angående NDS er det sådan at det er Murdoch i England
der bla. ejer Sky UK og NDS/Videoguard systemet. Han sidder på rettighederne
og licenser til hvilke modtagere der må køre med NDS systemet og det betyder
at modtagere og producenter der ikke er godkendt af selskabet NDS
www.nds.com overtræder Murdochs rettigheder, hvis de kører med NDS systemet.
Det vil sige så sige at hvis Viasat har købt rettighederne i Norden til NDS,
er det Viasat der bestemmer hvilke modtagere der må køre med NDS og dem der
kan køre retssag på det grundlag i norden, hvis ikke må det være sådan at
Murdochs selskab NDS bestemmer hvilke modtagere Viasat har at vælge imellem
at godkende som deres modtagere og selskabet NDS der skal køre retssag på en
overtrædelse af Murdochs rettigheder af NDS.

Kan godt forstå nu at der ikke kommer et svar når der spørges til om Viasat
vil overholde Nordig aftalen.

Mvh. Svend

Fra : Christian P.

Dato : 14-07-05 07:52

On Tue, 12 Jul 2005 00:05:53 +0200, "Jakob Bohm" <jbj@image.dk> wrote:

>Det ved jeg ikke, men det kan vel være kontraktbrud fra kundens side...

Mon dog?

Fra : Svend Poulsen

Dato : 12-07-05 00:43

> "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der er andet jeg ikke har svaret på, så sig det endelig..

Jamen hej Jens Eng
Kan du bestemme dig til hvad der efter Viasats mening er piratdekoder og
ikke er piratdekoder.
Det ene øjeblik er det kun godkendte modtagere der ikke er piratdekoder og
det næste øjeblik er ikke godkendte modtagere ikke piratdekoder fordi de er
et levn fra Viacces kodningssystem og nu skriver du igen at alle ikke
godkendte modtagere anses for at være piratdekodere af Viasat.
Kan du ikke snart bestemme dig ?

Mvh. Svend

Fra : Jean

Dato : 09-07-05 22:24

"Jens Eng" skrev:
> Ja, det er det faktisk.. I viasats tilfælge skal du bruge en godkendt
> modtager til deres NDS system (Digitalt) de lukker jo snart for det gamle
> Via Access Signal, som ellers var til de fleste modtagere...

Hvor ved du det fra?

> Men det var simpelthen for nemt at bryde!

Jeg har Guld pakken på en Sadem, som vistnok er Via Access Signal...

Mvh Jean.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 09-07-05 22:36

"Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse

> Hvor ved du det fra?

> Jeg har Guld pakken på en Sadem, som vistnok er Via Access Signal...
>
> Mvh Jean.

Hej

Han er ansat ved Viasat.
Mener du ikke at det er en Sagem og efter hvad Jens Eng lige har skrevet, så
skal det være en model "ISD 4150 MTG" ellers er det en piratdekoder du
bruger.

Mvh. Svend

Fra : Jean

Dato : 10-07-05 21:14

Svend Poulsen skrev:
> Han er ansat ved Viasat.

Ok!

> Mener du ikke at det er en Sagem og efter hvad Jens Eng lige har skrevet,
> så skal det være en model "ISD 4150 MTG" ellers er det en piratdekoder du
> bruger.

Jo, det er en Sagem. Hvis Viasat sælger Sagem piratdekoder, så er det
sikkert sådan en jeg har... men jeg tror ikke de sælger piratdekoder...

Mvh Jean.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 10-07-05 22:24

> Ok!

> Jo, det er en Sagem. Hvis Viasat sælger Sagem piratdekoder, så er det
> sikkert sådan en jeg har... men jeg tror ikke de sælger piratdekoder...
>

> Mvh Jean.

Nej, Viasat går meget op i at det kun er godkendte modtagere der må bruges,
ellers er det "piratdekodere" efter deres definition og på deres hjemmeside
kan man læse at det kun er en "Sagem ISD 4150 MTG" der er godkendt. Dvs. en
godkendt modtager ændrer status til ikke godkendt, bliver til en
piratdekoder.

At det så pludsekig kommer på skrift og ikke lyder så godt, så Hr. Jens Eng
slår en kolbøtte er jo ikke til at tage højde for. Men hvad, at de ikke kan
finde ud at oplyse, at der er andre modtagere end de oplyste på hjemmesiden,
der er godkendte, kan jo kun tolkes at webmasteren på Viasats hjemmeside,
ikke får opdateret siden eller at der er en anden ansat i Viasat der glemmer
at give webmasteren besked eller som Jens Eng f.eks. siger at det der står
ikke i lejeaftalen og så har han ikke læst lejeaftalen.
Bare for at pille i såret.

Mvh. Svend

Ps. spørgsmål til Hr. Jens Eng hvis han læser dette og han vil/kan svare på
det. Hvor mange rejser har Viasat tænkt sig at give til vores (Konservative)
Kulturminister Brian Mikkelsen i fremtiden, der har styringen af bla. TV og
Radio under sig, og hvor mange er det han har modtaget af Viasat indtil nu ?

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 12-07-05 20:27

Så Svend nu er der nok skrevet til Brian, du ved nok ham der menisteren.....

24 Sagem modtagere med samme serienummer uden MTG i slut
( Alle originale købt fra VIASAT ) hvist nok brugt til et antennenet her i
landet

Overholder VIASAT ikke en fastsat Dansk lov ?
Hvor mange kanaler var det du sagde at Brian Mikkelsen har fået for at lade
VIASAT gøre det ?

/ Qbic

Fra : Svend Poulsen

Dato : 12-07-05 21:50

"Qbic - [6400]" <news@qbic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Overholder VIASAT ikke en fastsat Dansk lov ?
> Hvor mange kanaler var det du sagde at Brian Mikkelsen har fået for at

Forstår ikke spørgsmålet: Overholder VIASAT ikke en fastsat Dansk lov ?
Hvad for en fastsat Dansk lov skulle Viasat ikke overholde ?
Ja, altså har ikke skrevet noget om kanaler og at Brian Mikkelsen har fået
noget for at lade Viasat gøre hvad for noget, kan ikke se hvad du referer
til.

Skrev dette:

> [...]
>(Konservative) Kulturminister Brian Mikkelsen i fremtiden, der har
>styringen af bla. TV og Radio under sig, og hvor mange er det han har

Hvis det viser sig at Brian har modtaget 0 rejser og vil i fremtiden modtage
0, så har jeg husket forkert med at det er Brian Mikkelsen, men hvis han har
modtaget rejse i forbindelse med sit arbejde, kan det være problematisk for
Brian Mikkelsen, ikke, og trækker jo nok i land nu, men på den anden side
kan det jo også gå hen og blive problematisk for Viasat, hvis de har givet
rejse, ikke.

Har også skrevet dette:

>Ups nu får Viasat vel Kulturminister Brian Mikkelsen til at fremsætte en
>lovændring om det nu.

Ved du hvad Qbic, hvis det var sådan at man ikke kan lave lobbyisme enten
det ene sted eller det andet, der iblandt Viasat der måske får Brian
Mikkelsen til at lave en lov, eller andre ministre eller at der skrives
debateres eller at folk privat danner foreninger og prøver at påvirke
politikerne enten på den ene måde eller den anden måde til at få indført et
lov, så ville vi have politikere som i et vist andet land, der er så massivt
støttet af firmaer at det næsten kun er et spørgsmål om penge. Viasat har,
er min overbevisning, fået love gennemført, der betyder at piratdekodere og
piratkort er faldet voldsomt, efter hvad man hører, der er ikke så mange der
bliver dømt mere.
Hvis de love ikke var blevet lavet, ville det jo stadig være et eldorado for
pirater, så kan man også vende den om.
Der kan blive indført love der er helt hen i vejret og det skal man måske
ikke kæmpe imod ?

Mvh. Svend

Fra : Svend Poulsen

Dato : 12-07-05 22:33

> [...]
>

> Overholder VIASAT ikke en fastsat Dansk lov ?
> Hvor mange kanaler var det du sagde at Brian Mikkelsen har fået for at

Hej jo glemte lige i den anden indlæg at skrive at selvfølgelig vil vores
kultur minister få sådanne påstande at vide.

Mvh. Svend

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 12-07-05 23:16

Nordic aftalen

Det var såmænd denne jeg tænkte på da jeg klyttet på mit tastatur og kan
VIASAT og CD egentlig
blive stillet for en retslig kendelse da de ikke sender fra Danmark, men kun
har deres adminsrative kontorer her i landet.

Spørgsmålet er så er det en piratdekoder hvis nu eks. at jeg kunne få 25
originale Sagem 4150 modtagere med
samme serienummer ( Original fabrikeret fra Sagem ) og køber fx. guldpakken
fra VIASAT til den ene

Så vil der jo helt automatisk ( Rent teoretisk ) ved montering af de
resterende 24 stk automatisk
blive tilbudt samme programpakke som den der bliver registreret.

Godt nok er det teoretisk, men en Dreambox S7000 kan jeg sagtens få med
samme serienummer
så hvorfor skulle man så ikke kunne det med en Sagem.

Det med Brian Mikkelsen var nu ment mere ironisk . . . .

/ Qbic

Fra : Svend Poulsen

Dato : 13-07-05 07:43

> [...]
> så hvorfor skulle man så ikke kunne det med en Sagem.
>
> Det med Brian Mikkelsen var nu ment mere ironisk . . . .

Hej jo det kan sagtens lade sig gøre med at bruge disse numre, og kan ikke
sige om Viasat eller Canal Digital vil køre en retssag på det.
Er heller ikke uddannet jurist, og er selv ikke tilfreds med Viasats og
Canal Digitals politik med modtagerne, og den måde deres abonnementspriser
er bygget op på, men de har jo retten til at drive deres selskaber som de
vil.

Men det er kodningsselskaberne Conax og NDS der har rettighederne og hvilket
vil sige at de har rettighederne/copytight på softwaren til modtagerne og
når en modtager ikke er godkendt af dem, og kodningsselskaberne arbejder jo
selvfølgelig sammen Via og Canal om hvilke modtagere, eller Viasat og CD har
købt rettighederne, må der heller ikke være software på disse modtagere.

Sidebemærkning, tvivler lidt på at Jens Eng er ansat ved Viasat efterhånden,
men man kan jo også se det på denne måde ved Viasat. Viasat/NDS bestemmer
hvilke modtagere der må køre NDS og når en modtager ikke er godkendt, er det
ikke tilladt at have softwaren på disse modtagere, hvilket så gør at disse
modtagere uautoriseret kan sende signalet ukodet til TVet.
I Dansk Lovgivning er definitionen på en piratkort og piratdekoder, en
kort/modtager der uautoriseret kan dekode signalet.
Så er min påstand at det ikke er lovligt at bruge >en engelsk ord for det<
"valid" serie/boxid til at få en ikke godkendt til at dekode signalet,
og/hvis man på samme tid skriver under på en lejeaftale med at det kort
nummer bruges til denne modtager, ville ikke blive forbavset, at den kan
køres som dokumentforfalskning fraViasat og på samme tid, så umiddelbart vil
jeg mene at Viasat kan køre en sag på Copyright, dokumentforfalskning og
piratdekodning.
Det er hvad jeg har fundet ud af ved at støve rundt på diverse hjemmesider
der iblandt forbrug.dk og danmark.dk

Ved ikke hvor juridisk bindende Nordig aftalen er, men går ud fra at hvis
den er bindende, så er der kun en vej og det er at der køres en retssag, da
Viasat åbenbart ikke selv vil følge den.
Spørgsmålet om begrænsningen af modtagere, kan måske køres igennem
konkurrencestyrelsen på f.eks at det er konkurrenceforvridende at der ikke
er frit valg af modtagere, da der er en del producenter der er næsten helt
udelukket på det danske marked på grund af at Viasat og Canal Digital ikke
vil akcepterer disse modtagerer.

Hvis det ikke kan køres igennem på den ene måde så må man prøve på den anden
måde.
Hmm har vist et problem med at begrænse mig.
Bemærkning, i det mindste er udvalget af modtagere ikke begrænset som i
England hvor der kun er et par modtagere der må bruges til Sky og prisen for
30 kanaler er op til ca. 400 kr. i måneden plus diverse afgifter.

At Viasat selv ser igennem fingrene med modtagere der ikke er godkendt mere,
indtil de er blevet udskiftet er der nok ikke så meget at sige til.

Mvh. Svend