Børn og lommepenge
Fra : Nette

Dato : 09-07-05 13:23

Hej med jer.

I dk.familie.barn er der en langtrukken debat i gang om, om børn har krav på
lommepenge, eller om det er noget forældrene selv bestemmer, om de vil give
børnene.

Hvad siger juristerne?

Se evt. her: news:52ede$42c83797$3e3d85f0$25371@news.arrownet.dk...

PFT

Nette

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-07-05 14:10

Nette wrote:

> I dk.familie.barn er der en langtrukken debat i gang om, om børn har
> krav på lommepenge, eller om det er noget forældrene selv bestemmer,
> om de vil give børnene.

> Hvad siger juristerne?

Lov om børns forsørgelse § 13: "Forældrene er hver for sig forpligtet til at
forsørge barnet. Barnet skal forsørges, opdrages og uddannes under hensyn
til forældrenes livsvilkår og barnets tarv."

Som udgangspunkt kan jeg ikke finde juridiske argumenter for, at et barn har
krav på lommepenge. Loven pålægger alene forældrene pligt til at forsørge
barnet, men siger ikke noget, hvordan det skal ske. Det må derfor som et
klart udgangspunkt være op til forældrene at skønne, hvorvidt lommepenge
skal indgå i forsørgelsen eller ej.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Nielsen

Dato : 10-07-05 11:17

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> [...]
> som et klart udgangspunkt være op til forældrene at skønne, hvorvidt
> lommepenge skal indgå i forsørgelsen eller ej.

Citat fra lovdatabasen:

"Forældrene samlevende

Når et barn bor sammen med begge forældre, antages de begge at opfylde
forsørgelsespligten over for barnet gennem deres daglige opfyldelse af
barnets behov for mad, tøj, lommepenge osv.

Der findes ikke nogen norm for, på hvilket niveau, forældre skal forsørge
barnet, men forældrene skal forsørge, opdrage og uddanne barnet under hensyn
til deres livsvilkår og barnets tarv.

Der kan ikke fastsættes børnebidrag, når et barn bor sammen med begge
forældre.

Barnet har ingen retsmidler mod de beslutninger, som forældrene træffer
vedrørende dets forsørgelse.

Henvisninger:

Love:

- Lov om børns forsørgelse, § 13."

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-07-05 14:17

Nette skrev den 09-07-2005 14:22:
> [...]
> lommepenge, eller om det er noget forældrene selv bestemmer, om de vil give

Jeg er godt nok ikke jurist. Tilgengæld har jeg aldrig hørt om et
retsligt lommepengekrav.

Børn anbragt i plejefamilier får af kommunen en slags lommepenge til
dækning af de personlige behov man måtte have.
Pengene bliver så anbragt på barnets konto, som plejeforældrene så
administerer de regler som gælder på området.
Penge til tøj er et andet beløb som plejeforældrene må administrere.

Lommepenge til ens biologiske afkom..... tja, jeg vil da gerne se om
der er noget lovkrav.
Der er noget der hedder børnepenge, men det er jo til de omkostninger
som det hører til at det at have barn/børn, men det er jo ikke lommepenge.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : KHA

Dato : 09-07-05 14:18

Nette wrote:
> [...]
> på lommepenge, eller om det er noget forældrene selv bestemmer, om de vil

Det tætteste du kommer er Lov om børns forsørgelse § 13, 1º:
»Forældre er hver for sig forpligtet til at forsørge barnet«.
Bestemmelsen fastslår forældrenes forsøgelsespligt, men overlader
den nærmere udmøntning til forældrene selv. Denne sker typisk ved
naturalforsørgelse og der er, som også Kevin Edelvang siger, intet
krav om, at der skal udredes et kontant beløb til barnet. Dette beror
på forældrenes skøn. Modsat følger det faktisk af
Forældremyndighedslovens § 2, 3º, at forældrene »kan anvende
barnets indtægter til dets underhold i passende omfang og under
hensyntagen til deres og barnets stilling«.

Jeg kan se, at nogle skribenter til støtte for en positiv besvarelse
har henvist til § 13, 2º om børnebidrag. Det er korrekt, at der ved
fastsættelse af børnebidrag i praxis - se ex. Civilretsdirektoratets
afgørelse i sag 1997-460-4635 - er henvist til "hvilke udgifter
vedrørende barnet forældrene hver især afholder, herunder f.eks.
udgifter til tøj, transport, daginstitution, skolegang,
fritidsaktiviteter, lommepenge og lignende", jfr. Skarrildshus (1997).
Udredning af lommepenge er imidlertid alene een af faktorerne i den
overordnede bedømmelse af, hvorvidt forsørgelsespligten konkret er
opfyldt, og der kan ikke herfra sluttes, at barnet har ret til
lommepenge, lige så lidt som forældrene skulle have pligt til at
sende barnet på daginstitution. Som et kuriosum kan dog nævnes, at
Børnerådet i 2001 foreslog, at den bidragspligtige evt. skulle udrede
(en del af) bidragsbeløbet til barnet selv som lommepenge.

Fra : Michael Jensen

Dato : 09-07-05 16:25

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad siger juristerne?

Der findes intet juridisk krav om at børn skal have udbetalt lommepenge!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-07-05 23:28

Michael Jensen wrote:
> "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der findes intet juridisk krav om at børn skal have udbetalt lommepenge!

Jeg bliver altid gang på gang, imponeret over det den sidste person i en
tråd skriver, når han blot gentager det som de foregående skribenter
allerede mindst én gang har skrevet...

Men det kan være at jeg blot er underlig og unormal på det punkt...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Michael Jensen

Dato : 10-07-05 00:35

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> Michael Jensen wrote:
> Men det kan være at jeg blot er underlig og unormal på det punkt...

Der var en del tvivl indblandet i svarene hos nogle af de andre skribenter,
og jeg ville blot udrede denne tvivl, og komme med et klokkeklart svar.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-07-05 01:13

Michael Jensen wrote:

> Der var en del tvivl indblandet i svarene hos nogle af de andre
> skribenter, og jeg ville blot udrede denne tvivl, og komme med et
> klokkeklart svar.

Tvivlen var nu ikke mere udtalt, end den altid vil være på et juridisk
område, hvor der (sandsynligvis) ikke findes nogle afgørelser. Jurister
formulerer sig sjældent alt for skråsikkert, medmindre noget er slået fast
med syvtommersøm i praksis.

Men nu mangler vi så bare en vred teenager, der klager til myndighederne
eller lægger sag an mod sine forældre, fordi han/hun ikke får lommepenge.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-05 09:38

"Kevin Edelvang" wrote

> Men nu mangler vi så bare en vred teenager, der klager til myndighederne
> eller lægger sag an mod sine forældre, fordi han/hun ikke får lommepenge.

Skal man ikke være myndig for at kunne "lægge sag an"?

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-07-05 11:16

Peter Lykkegaard wrote:
> "Kevin Edelvang" wrote

> Skal man ikke være myndig for at kunne "lægge sag an"?

Det er egentlig ret morsomt eftersom denne debat startede med en
henvisning til et indlæg om en 17-årig dreng, luddoven, men
tilsyneladende rask og rørig, har krav på lommepenge. Forhåbentlig ville
en 'sag' også inddrage knægtens egne muligheder for at tjene lidt
lommepenge (rimelighedsbetragtning).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-05 11:34

"Erik Olsen" wrote

> [...]
> rask og rørig, har krav på lommepenge. Forhåbentlig ville en 'sag' også
> inddrage knægtens egne muligheder for at tjene lidt lommepenge

Mht "lommepenge" så er det egentlig ret "enkelt"

Citat fra andet indlæg:
"(..) men forældrene skal forsørge, opdrage og uddanne barnet under hensyn
til deres livsvilkår og barnets tarv."

Sammen kan man starte med at sætte budget mht fx tøj til skolebrug samt
opstille nogle regler for bekædning

Knægten for et passende beløb plus en beskeden "belønning" oven i for at
administrere sine lommepenge
Går knægten så i laser og pjalter justerer man blot budgettet da det så
åbentbart var sat for højt...

- Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-07-05 11:47

Peter Lykkegaard skrev den 10-07-2005 12:34:

> Sammen kan man starte med at sætte budget mht fx tøj til skolebrug samt
> opstille nogle regler for bekædning

Det er der nok mange forældre til teenagebørn, som ønsker sig
bekædnings-regler

(sorry, jeg kunne ikke lade være)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-05 11:45

Erik Olsen wrote:

> [...]
> ville en 'sag' også inddrage knægtens egne muligheder for at tjene
> lidt lommepenge (rimelighedsbetragtning).

til dem der ikke har fulgt med i familie.barn, kan jeg fortælle at den
pågældende 17 årige unge mand, pt modtager mellem 2000 og 2500 kr månedligt
fra sin mor i lommepenge, uden nogen form for pligter eller anden form for
krav til hvad pengene skal bruges til....

vi er flere der mener det er at gøre drengen en bjørnetjeneste, i betragtnng
af at det ikke varer så længe før han skal til at administrere sine penge
selv og til den tid næppe vil kunne opnå et tilsvarende rådighedsbeløb....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-07-05 12:23

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> månedligt fra sin mor i lommepenge, uden nogen form for pligter eller
> anden form for krav til hvad pengene skal bruges til....

Det er forrykt.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-05 12:30

"Sabina Hertzum" wrote

> [...]
> fra sin mor i lommepenge, uden nogen form for pligter eller anden form for
> krav til hvad pengene skal bruges til....

Er det ikke (i princippet) være en overtrædelse af lov om børns
forsørgelse, § 13.?

- Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-07-05 16:56

Peter Lykkegaard wrote:

> Er det ikke (i princippet) være en overtrædelse af lov om børns
> forsørgelse, § 13.?

Det bliver svært at argumentere for.

Der må af indlysende årsager være meget vide rammer for, hvornår man mener,
paragraffen er overtrådt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Nette

Dato : 10-07-05 10:29

"Nette" skrev

> Hvad siger juristerne?
>
> Se evt. her: news:52ede$42c83797$3e3d85f0$25371@news.arrownet.dk...

Tak skal I have. Jeg kan se, at Maria K. derinde også lige har fået det hele
forklaret til dem.

Jeg havde nu heller ikke hørt om det, og troede heller ikke på den, men når
en debat sådan trækker i langdrag og bliver mere ordkløveri end nye tiltag,
så....

Nette

Fra : Nielsen

Dato : 10-07-05 12:57

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> når
> en debat sådan trækker i langdrag og bliver mere ordkløveri end nye

Familiestyrelsen og Social Jura:
Til almindelig forsørgelse henregnes f.eks. kost, tøj, fritidsaktiviteter,
ferie, lommepenge

Lov om børns forsørgelse:
Der lægges endvidere vægt på, hvem der afholder udgifterne til barnets
daglige fornødenheder som for eksempel tøj, transport, daginstitution,
skolegang, fritidsaktiviteter, lommepenge og lignende

Vejledning om børnetilskud:
barnets forsørgelse, d.v.s. til barnets kost, logi, tøj, fritidsaktivitet,
lommepenge m.v.

Social administrativ vejledning:
forsørgelsesgrundlaget (f.eks. tøj- og lommepenge)

vh
Nille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-05 13:06

Nielsen wrote:
> [...]
> fritidsaktivitet, lommepenge m.v.
>

> Social administrativ vejledning:
> forsørgelsesgrundlaget (f.eks. tøj- og lommepenge)

hvor står der at det SKAL være incl, og ikke KAN være?
SKAL alle børn gå i daginstitution?
SKAL alle børn gå til fritidsaktiviter?
SKAL alle børn holde ferie (hvor det koster penge at rejse feks)
SKAL alle børn transporteres?

KAN alle i teorien børn ikke passes hjemme af forældrene?
KAN alle i teorien børn ikke selv fravælge fritidsaktiviter hvis de ikke
ønsker det?
KAN alle i teorien børn ikke vælge at holde ferie hjemme hvis forældrene
skønner det?
KAN alle i teorien børn ikke gå og derved transporteres fra a til b?

det jeg vil frem til... blot fordi der står "f.eks. lommepenge", er det ikke
ensbetydende med at børn SKAL have lommepenge, men blot at forældrene skal
afholde den udgift til børnene hvis de skønner barnet skal have det.....

jeg tvivler stærtk på at et barn vil blive fjernet fra hjemmet hvis de ikke
får lommepenge, ligesom jeg tvivler på at en familie kan blive pålagt at
skulle udbetale lommepenge til et barn.....
jeg er derimod SIKKER på at et barn kan blive fjernet fra hjemmet hvis man
undlader at give det mad, tøj eller tag over hovedet...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-05 13:43

"Nielsen" wrote

> [...]
> lommepenge m.v.
>

> Social administrativ vejledning:
> forsørgelsesgrundlaget (f.eks. tøj- og lommepenge)

Lommepenge kan "udbetales" i naturalier!

- Peter

Fra : Maria K.

Dato : 10-07-05 16:40

"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Nielsen" wrote

> Lommepenge kan "udbetales" i naturalier!
>
> - Peter

Blot en side kommentar, der ikke alene henvender sig til Peter Lykkegaard.

Der kommer sjældent noget juridisk brugbart ud af at lave
cirkulærslutninger.

Ved lommepenge må forstås overdragelsen af kontanter til barnets fri
disposition. "Udbetaling" i naturalier må derimod anses som almindelig
forsørgelse.

Den af andre fremførte påstand går på, at der foreligger en forpligtelse til
at overdrage børn, overfor hvilke man har forsørgerpligt, kontanter i et
ikke-nærmere afgrænset omfang.

Min juridiske mavefornemmelse siger sludder og vrøvl!

Indtil videre har jeg ikke mødt et eneste argument, der blot
tilnærmelsesvist kunne indikere, at det skulle forholde sig anderledes.

Med venlig hilsen

Maria K.

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-07-05 17:45

Maria K. wrote:

> Ved lommepenge må forstås overdragelsen af kontanter til barnets fri
> disposition. "Udbetaling" i naturalier må derimod anses som almindelig
> forsørgelse.

Forpligtelsen går, så vidt jeg kan forstå, på barnets forsørgelse, dvs.
at barnet modtager omsorg og fornødenheder i rimeligt omfang.
Fornødenheder kan lige så vel anskaffes af forældrene som af barnet; det
er vel mere et spørgsmål om 'opdragelse' om man lader barnet disponere
over et pengebeløb til anskaffelse af visse fornødenheder.

Fra : Maria K.

Dato : 10-07-05 16:24

"Nielsen" <ingenmail@invalide.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> lommepenge m.v.
>

> Social administrativ vejledning:
> forsørgelsesgrundlaget (f.eks. tøj- og lommepenge)

Retskildeværdien af ovenstående citatfragmenter formentlig nogenlunde på
højde med mine noter fra universitetet. Det beviser intet.

Du ønsker at pålægge forældre en pligt til at udbetale lommepenge, forstået
som kontanter stillet til barnets fri disposition. En sådan pligt kræver en
klar lovhjemmel, evt. i form af en behørig delegation. Sålænge du ikke kan
fremvise hjemmelsgrundlaget for din påstand, er det omsonst at fortsætte
diskussionen.

Intet af det ovensstående indikerer iøvrigt, at der foreligger en pligt. Der
er tale om ikke-udtømmende eksempler på hvad, der kan indgå en begrebet
"almindelig forsørgelse", "barnets forsørgelse" m.v.

Der er ingen pligtbestemmelse i ovensstående, og der foreligger omvendt
heller ingen ret for barnet til at modtage lommepenge.

Med venlig hilsen

Maria K.

Fra : KHA

Dato : 10-07-05 13:28

Nielsen wrote:
> [...]
> lommepenge m.v.
>
> Social administrativ vejledning:
> forsørgelsesgrundlaget (f.eks. tøj- og lommepenge)

Det er ikke muligt på baggrund af en række løsrevne citater at
udlede, hvorvidt du skulle støtte den ene, den anden eller måske en
ganske tredje udlægning. Når du har foretaget denne kvalifikation,
bør du samtidig overveje den retskildeværdi, der er knyttet til det
enkelte skriftsted, samt angive den retsfølge, der måtte blive
udløst, når de i retsfaktum indeholdte (postulerede) betingende
omstændigheder anses at foreligge.

Fra : Nielsen

Dato : 10-07-05 13:41

"KHA" <KHAEmail@ADSLHome.dk> wrote in message
Nielsen wrote:
> [...]

enkelte skriftsted, samt angive den retsfølge, der måtte blive
udløst, når de i retsfaktum indeholdte (postulerede) betingende

Kursus i børns retsstilling. Civiretsderektorates jurister.

vh
Nille
omstændigheder anses at foreligge.

Fra : Nielsen

Dato : 10-07-05 13:48

Fra : Nielsen

Dato : 10-07-05 13:50

> [...]
> udløst, når de i retsfaktum indeholdte (postulerede) betingende
>
> Kursus i børns retsstilling. Civiretsderektorates jurister.

Vil da egentlig lige tilføje at jeg dengang undrede mig meget og stillede
spørgsmål til rigtigheden, meeeen de var ikke til at hugge i, de jurister
.

vh
Nille