Mislykket køb af dvder på ebay.com
Fra : Jesper

Dato : 06-07-05 08:27

Hej
Jeg har den 16. maj vundet en auktion over nogle brugte dvder på
ebay.com. Jeg betaler 22 dollars (ca. 137 kr) med paypal for dvderne, og
næste dag skriver sælgeren, at dvderne er afsendt med "standard
international flat rate postage" hos US Postal Service dog uden "postal
insurance", hvilket jeg her senere inderligt fortryder.

Min adresse har han modtaget ok før afsendelsen fandt sted, og vi har
også verificeret den her for et par dage siden. Sælgeren har i en email
snakket om at det kunne tage op til 6 uger før pakken kunne dukke op.

Problemet er nu, at her den 6. juli har jeg ikke modtaget dvderne!!

Da jeg har mistet troen på, at jeg nogensinde får de dvd'er at se, er
jeg nu interesseret i at høre om mine penge er tabt.

Jeg har åbnet en "dispute" og rapporteret "item not received", men er
jeg inde i en håbløs kamp? Sælgeren er i øjeblikket ved at tjekke op med
posthuset for at høre om pakken er kommet retur.

Hvad mener i? Gode råd til hvad skal/kan gøre?

Jeg har postet i dk.forbruger, da jeg var lidt i tvivl om hvor jeg
skulle spørge.

mvh Jesper

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-07-05 11:16

Jesper wrote:
> [...]
>
> Hvad mener i? Gode råd til hvad skal/kan gøre?
>
> Jeg har postet i dk.forbruger, da jeg var lidt i tvivl om hvor jeg

Ting kan godt tage tid, jeg har haft en pakke der tog 2 1/2 måned fra
Paris til DK (ca. 1km/t ) - men den kom faktisk frem, og den var
sendt som sælger sagde ifølge poststemplerne.
Andre gange har det været kun 4 dage fra USA.
Så det er OK at melde det om ikke andet så for at "holde gryden ikog" så
der ikke bliver dømt nøl.

/carsten

Fra : Kenneth

Dato : 06-07-05 17:40

Hav tålmodighed.

Ligesom Carsten har jeg også måttet vente, næsten 4 måneder på en bog fra
USA. Omvendt er rekorden 2 dage fra England.
Er dog altid en god idé lige at skrive og spørge efter nogle uger. Jeg har
flere gange været ude for at køberen har glemt at få min pakke sendt afsted.

Kenneth

Fra : Kasper Jensen

Dato : 06-07-05 20:26

"Jesper" <x@xxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> international flat rate postage" hos US Postal Service dog uden
> "postal insurance", hvilket jeg her senere inderligt fortryder.

USPS oplyser, at denne forsendelsesform tager 4-6 dage. Fakta er, at det
tager 7-14 dage (forsinkelsen ligger udelukkende hos USPS - til
sammenligning leverer det canadiske postvæsen væsentligt hurtigere (4-7
dage)). I perioder kan det tage op til en måned, men der er mig bekendt
ikke problemer pt. Et andet problem i USA er, at mange sælgere bruger
både tre og fire uger uger på at pakke og sende varerne, selvom de
oplyser, at de har sendt varen straks (dette er specielt et problem mht.
snyd gennem bestillingssystemer som f.eks.GEMM.com, hvor
"indpakningstiden" indgår som et kvalitetsparameter, men det ses også
tit hos eBay-sælgere.

Endelig er der muligheden for, at sælger i stedet har sendt som Economy
Letter Post, hvilket ifølge USPS tager 4-6 uger, men i praksis tager
8-12 uger. Jeg har tit oplevet denne problematik i USA og specielt i
Canada. Så stikker de blot den betydelige prisforskel i egen lomme.