Manglende lønseddel?
Fra : Fatter Brik

Dato : 04-07-05 21:33

Kan det være rigtigt at jeg nu i tre måneder ikke har modtaget en lønseddel?

Har man altid krav på en ansættelseskontrakt? Sådan en har jeg nemlig heller
aldrig set.....

inkluder gerne paragraffer i svar, og ja, jeg er medlem af en fagforening,
vil bare gerne kende svarene selv...

på forhånd tak for al hjælp.

:)

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 04-07-05 21:55

"Fatter Brik" <Fatter@brik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> heller aldrig set.....
>
> inkluder gerne paragraffer i svar, og ja, jeg er medlem af en fagforening,

Gå du selv på din fagforenings hjemmeside og find selv svarene der hvor de
står

Fra : Fatter Brik

Dato : 04-07-05 22:48

"Henning Rasmussen" <Henning@Rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> "Fatter Brik" <Fatter@brik.dk> skrev i en meddelelse

> Gå du selv på din fagforenings hjemmeside og find selv svarene der hvor de
> står

TAK for din fine og gode hjælp! Det må jeg sige en sådan imødekommenhed skal
man lede længe efter, var der dog bare flere af din slags i verden!

Er der evt. andre der kan hjælpe med et par paragraffer?

Igen på forhånd tak.

:)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-07-05 00:27

> [...]

> lønseddel?
>
> Har man altid krav på en ansættelseskontrakt? Sådan en har jeg nemlig

Allerførst: Er du overhovedet ansat?

Hilsen Inger

Fra : Peter

Dato : 05-07-05 02:06

"Fatter Brik" <Fatter@brik.dk> skrev i en meddelelse
og ja, jeg er medlem af en fagforening,

Så ring dog til den, det er det du betaler for som medlem.

Peter B

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-07-05 04:24

"Fatter Brik" <Fatter@brik.dk> wrote in message
> [...]
> aldrig set.....
>
> inkluder gerne paragraffer i svar, og ja, jeg er medlem af en fagforening,

Det hele kommer an på hvilken overenskomst du er ansat under.
Da jeg var HK'er for snart mange år siden, havde jeg krav på en udfyldt og
underskrevet ansættelseskontrakt inden for en måned - derpå kørte
fagforeningen sag på arbejdsgiveren, og jeg fik 10.000 skattefrit i
erstatning - de 5000 gik til HK for juridisk assistance i sagen.

Ring derfor til din fagforening, og hør dem ad hvad du har krav på af
kontrakter og lønsedler - de ved det med sikkerhed, og de kan hjælpe dig
videre i sagen.
Eller gå ind på deres hjemmeside, hvis de har en sådan, og læs nærmere.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-07-05 11:05

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fagforeningen sag på arbejdsgiveren, og jeg fik 10.000 skattefrit i
> erstatning - de 5000 gik til HK for juridisk assistance i sagen.

Det er lidt misvisende/forvirrende du skriver at det kommer an på
overenskomst og at dine forhold hænger sammen med et HK medlemskab.
Man skal ikke være dækket af en bestemt overenskomst eller være medlem af HK
for at være beskyttet af dansk lov.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 11:25

> [...]
> overenskomst og at dine forhold hænger sammen med et HK medlemskab.
> Man skal ikke være dækket af en bestemt overenskomst eller være medlem af

Der er en række undtagelser i loven og faktisk også om man kan få en
godtgørelse, hvis ansættelsesbeviset mangler.

Carl

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-05 12:23

"Carl L" wrote

> Der er en række undtagelser i loven

I forhold til lønseddel eller ansættelsesbevis?
Lønsedlen er jo dokumentation for at der er indbetalt skat etc

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 12:55

> I forhold til lønseddel eller ansættelsesbevis?
> Lønsedlen er jo dokumentation for at der er indbetalt skat etc

Læste du kun til kommaet

Carl

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-05 13:08

"Carl L" wrote

> Læste du kun til kommaet

Prøv at hør i sproggruppen mht din sætningsopbygning!

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 13:29

> Prøv at hør i sproggruppen mht din sætningsopbygning!

Okay, i mens kan du fortæl mig lige i hvilken lov der står man skal have en
lønseddel.

Carl

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-05 13:53

"Carl L" wrote

> Okay, i mens kan du fortæl mig lige i hvilken lov der står man skal have
> en
> lønseddel.

http://unge.toldskat.dk/Default.asp?Id=788&AjrNws=143&AjrNwsPg=1

Jeg skrev: "Lønsedlen er jo dokumentation for at der er indbetalt skat etc"
Jeg skrev ikke at lønsedlen er lovpligtig

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-05 14:52

"Carl L" wrote

> Okay, i mens kan du fortæl mig lige i hvilken lov der står man skal have
> en
> lønseddel.

En anden ting: Hvordan vil du ellers dokumentere overfor a-kassen mht antal
timer og indtægt i en given periode?

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 15:43

"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Carl L" wrote

> En anden ting: Hvordan vil du ellers dokumentere overfor a-kassen mht
antal
> timer og indtægt i en given periode?

Jeg skriver:
"Der er en række undtagelser i loven og faktisk også om man kan få en
godtgørelse, hvis ansættelsesbeviset mangler."
Du spørge om det er lønsedlen jeg taler om.
Jeg mener jeg bruger orderne: Godtgørelse og Ansættelsesbevis
Hvor du får lønsedlen fra, ved jeg ikke, for svar 1 og 2 før mig taler
heller ikke om lønsedler.
Derfor undre det mig også at du åbenbart sammenkæder godtgørelse og
lønsedlen.
A-kasser skal bruge timetallet og bruttoløn til at beregne dagpenge. De
behøver ikke at få beregningerne af din skat. Hvis man er en meget højt
fastlønnet funktionær, så beregner de timetallet ud fra din løn og er
faktisk ligeglade med om hvor mange timer du arbejdede.

Fra dk.kultur.sprog:
"Der er en række undtagelser i loven og faktisk også om, at man kan få en
godtgørelse, hvis ansættelsesbeviset mangler."

Den eneste forskel er, at der er sat et "at" og et komma i sætningen.

Carl

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-05 16:20

"Carl L" wrote

> Hvor du får lønsedlen fra, ved jeg ikke, for svar 1 og 2 før mig taler
> heller ikke om lønsedler.

Subject: Manglende lønseddel
Aragorn svar indeholder blandt andet lønseddel (svar 1)
Lønseddel spørgsmålet var klippet i ud i svar 2 som du så svarer på

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-05 15:08

"Carl L" wrote

> Der er en række undtagelser i loven og faktisk også om man kan få en
> godtgørelse, hvis ansættelsesbeviset mangler.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19940038529-REGL

Bekendtgørelse af lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet
(..)
§ 6. Hvis arbejdsgiveren ikke har overholdt sin oplysningspligt, kan
lønmodtageren tilkendes en godtgørelse ved domstolene. Arbejdsministeren
fastsætter efter forhandling med arbejdsmarkedets parter regler om
godtgørelsens størrelse.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-07-05 18:09

> [...]
> lønmodtageren tilkendes en godtgørelse ved domstolene. Arbejdsministeren
> fastsætter efter forhandling med arbejdsmarkedets parter regler om

Og dermed har det intet at gøre med HK andre fagforeninger eller alverdens
overenskomster - som var min eneste pointe.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-07-05 18:07

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev i en meddelelse
> HK
> >
> Der er en række undtagelser i loven og faktisk også om man kan få en
> godtgørelse, hvis ansættelsesbeviset mangler.

Det har jo ikke noget at gøre med om man skal være i HK - det er ikke HK
eller overenskomsten der gør at arbejdstagere har krav på en
ansættelseskontrakt - det er loven.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 18:20

> Det har jo ikke noget at gøre med om man skal være i HK - det er ikke HK
> eller overenskomsten der gør at arbejdstagere har krav på en
> ansættelseskontrakt - det er loven.

Det har du ret i, men:
§1 Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse, i det omfang en pligt for
arbejdsgiveren til at give lønmodtageren oplysninger om ansættelsesforholdet
følger af kollektiv overenskomst og denne indeholder regler, der som minimum
svarer til bestemmelserne i direktiv nr. 91/533 om arbejdsgiverens pligt til
at underrette arbejdstageren om vilkårene for arbejdskontrakten eller
ansættelsesforholdet.

Mange overenskomster har særregler som gør det næsten umuligt at få
godtgørelsen.

mvh
Carl

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-07-05 09:52

"Carl L" wrote

> Mange overenskomster har særregler som gør det næsten umuligt at få
> godtgørelsen.

Og mange mindre virksomheder er ikke med i en arbejdsgiverforening og har
ikke tegnet overenskomst med en/flere fagforening(er)
Hvoraf fremgår det at OP er dækket af en overenskomst?

- Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-07-05 00:03

> fagforeningen sag på arbejdsgiveren, og jeg fik 10.000 skattefrit i
> erstatning - de 5000 gik til HK for juridisk assistance i sagen.

Hov, den skal jeg lige have en gang til. Argumentet for at være i
fagforening er jo at man får gratis juridisk assistance, når man har behov
for det. Hvordan kan de så lige pludselig dukke op med en regning for udført
assistance? Eller er det særskilt nævnt, at netop den type assistance skal
man betale særskilt for? Og hvad udregnes beløbet efter?

Mvh Maria
- der nu er helt forvirret.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-07-05 01:04

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> assistance? Eller er det særskilt nævnt, at netop den type assistance skal
> man betale særskilt for? Og hvad udregnes beløbet efter?

Hej Maria.

Jeg har smidt de relevante papirer ud, da det er mere end 5 år siden det
skete.
Jeg vil såmænd hjertens gerne hjælpe med svar, men da jeg ikke er HK'er
mere, er det ret umuligt for mig at svare på.
Jeg har rodet HK's hjemmeside igennem med diverse søgeord uden det store
held.
Er der en HK'er der vil undersøge dette, da jeg ikke kan finde noget på HK's
hjemmeside om erstatning angående manglende ansættelseskontrakt?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-07-05 02:55

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message
> [...]
HK's
> hjemmeside om erstatning angående manglende ansættelseskontrakt?

Ny info:
Jeg har fundet et gammelt brev i mine papirbunker, der tydeligt viser at jeg
har fået udbetalt den fulde erstatning skattefrit fra HK.
Altså: Nul bidrag til HK for juridisk bistand, andet end det de blev betalt
for via kontingentet til fagforeningen.
Så du har fuldstændig ret, de skulle ikke have betaling for noget som helst.
My bad, jeg er sgu ved at blive gammel, når jeg ikke kan huske noget der har
med penge at gøre!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-07-05 05:23

Fatter Brik wrote:
> Kan det være rigtigt at jeg nu i tre måneder ikke har modtaget en lønseddel?

Nej du skal modtage en lønseddel.
http://www.startguiden.dk/ansaettelsesbeviser/0/1/0

> Har man altid krav på en ansættelseskontrakt? Sådan en har jeg nemlig heller
> aldrig set.....

Ja det har du ved ansættelse over en måden !

http://www.krifa.dk/ung/nyheder/ansaettelseskontrakt.jsp
http://www.100svar.dk/laering_frame.asp?id=83&sprog=DK
http://nyheder.3f.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20020101/FAGLIG1HJAELP/41230004/1142/LONARB§ionCat=faglig

Den går igen alle steder...
Jeg har forsøgt at finde en arbejdsmarkedsloven online, men uden held .

Fra : Jakob Bohm

Dato : 05-07-05 18:48

On Tue, 05 Jul 2005 06:22:52 +0200, Henry Lerche Madsen
<lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
>
> Den går igen alle steder...
> Jeg har forsøgt at finde en arbejdsmarkedsloven online, men uden held

Det er fordi den ikke findes

Der er ikke en enkelt lov der hedder arbejdsmarkedsloven eller lov om
arbejdsmarkedet,
det nærmeste en overordnet lov for området er vel den "private"
hovedaftale mellem LO
og DA.

Derimod findes der massevis (hundredevis?) af love om forskellige dele af
de ting der
sker på arbejdsmarkedet, f.eks. den lov der (efter et EU-direktiv) siger at
arbejdsgiveren SKRIFTLIGT skal give enhver ansat 10 bestemte oplysninger
om jobbet.

Dette stykke papir (nærmest en slags kvittering på at man er lovformeligt
ansat)
kaldes et ansættelsesbevis og kan være sit eget stykke papir eller en del
af teksten
i f.eks. en ansættelseskontrakt. Men det skal være skriftligt, indeholde
de 10
oplysninger, være sandt og opdateres med et nyt eller supplerende stykke
papir hver
gang en af de 10 oplysninger ændrer sig (f.eks. lønforhøjelse eller
firmaet flytter).
I Danmark er der så en ekstra undtagelse om, at nogen af oplysningerne
gerne må
*formuleres* som en henvisning til en relevant lov eller kollektiv
overenskomst, men
de skal stadig stå der. Der kan for eksempel stå "Ferie afholdes efter
ferieloven"
og dermed er kravet om at oplyse jobbets feriemuligheder oplyst hvis
arbejdsgiveren
ikke giver hverken mere eller mindre end lovens minimum af ferie.

Andre har i løbet af i dag postet et link til denne lov, men her er linket
igen

Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene
for ansættelsesforholdet (Ansættelsesbevisloven)
<url: http://iwww.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069229-REGL >

(næsten) ALLE Danske love kan i øvrigt læses i officiel udgave på
www.retsinfo.dk;Fagforeninger som 3F, gule anti-fagforeninger som krifa og
sludrechatoller som jeg
selv kan altid prøve at forklare lovene, men den rigtige tekst står kun på
www.retsinfo.dk, i papirudgaven af Lovtidende (trykkes hos Schultz på
statens vegne)
og i Rigsarkivet (som vistnok opbevarer originalen med Dronningens og en
ministers
underskrift).

med venlig hilsen

Jakob (jeg er hverken jurist, advokat eller ekspert i de her ting)

--
#include <disclaimer>