Indboforsikring
Fra : N.J.H.

Dato : 03-07-05 18:57

Hej

Min søn på 16 år var inviteret til pc spil hos en nabo´s søn som også er 16
år. På et tidspunkt sætter min søn sig på kontorstolen, hvorved der brækker
et ben af og han falder bagover og brækker tastaturpladen af et pc bord.
Skaden anslås til kr 900.
Hvis indboforsikring skal betale eller af hvis lomme er det rimeligt skaden
dækkes af?
pfh. tak
Niels

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-07-05 19:00

"N.J.H." <NJH@oncable.dk> skrev

> [...]
> Skaden anslås til kr 900.
> Hvis indboforsikring skal betale eller af hvis lomme er det rimeligt

Jeres indboforsikring kan i hvert fald aldrig komme til at betale det.
Spørgsmålet er, om din søn har en ansvarsforsikring (f.eks. som led i jeres
familieforsikring).

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-07-05 20:11

Scripsit "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid>
> [...]

> Spørgsmålet er, om din søn har en ansvarsforsikring (f.eks. som led i jeres

Efter det oplyste er der slet ikke noget grundlag for at gøre sønnen
ansvarlig (en kontorstol er beregnet til at sidde på, og ved at sætte
sig på den opfører man sig ikke culpøst. Derfor intet ansvar). Derfor
kan der heller aldrig blive tale om at inddrage en ansvarsforsikring.

Tabet hænger ejeren af kontorstolen og pc-bordet på.

Man kan muligvis overveje om fabrikant eller leverandøren af den
kontorstol der ikke kan holde til at man sætter sig på den, kan gøres
ansvarlig - men hvis den er gammel er det bare et hændeligt uheld.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : BJ

Dato : 04-07-05 14:11

KLIP

> Tabet hænger ejeren af kontorstolen og pc-bordet på.

Der findes vel forsikringer som dækker gæstebud..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henning

Dato : 04-07-05 17:51

On Mon, 4 Jul 2005 15:11:17 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Der findes vel forsikringer som dækker gæstebud..?

Kun ikke-inviterede gæster.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : BJ

Dato : 04-07-05 18:20

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kun ikke-inviterede gæster.

Så har Topdanmark et problem.

Den assurandør der lige har besøgt mig, gjorde specifikt opmærksom på
dækning som en klar forskel på alle andres dækning.

Der er i øvrigt flere ting i familieforsikringen, man bør kigge meget
nærmere på.

Eksempelvis dryppende vandhaner/vandrør/tage. Det betegnes normalt ikke som
vandskade på markedet.

De betragtes som dårligt vedligehold.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henning

Dato : 05-07-05 18:05

On Mon, 4 Jul 2005 19:20:21 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Så har Topdanmark et problem.

Så kalder de den ikke "gæstebudsskade", men "pludselig skade"?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Holst

Dato : 03-07-05 20:08

N.J.H. wrote:

> [...]
> Skaden anslås til kr 900.
> Hvis indboforsikring skal betale eller af hvis lomme er det rimeligt skaden

Det er i hvert fald under inden omstændigheder jeres indboforsikring.

Har din søn en ansvarsforsikring (er sikkert en del af jeres
familieforsikring) kan det eventuelt komme på tale, at det er hans
ansvarsforsikring som dækker skaden.

Det er dog min mening, at din søn ikke er ansvarlig, eftersom det ikke
er ham, men et stoleben på naboens egen kontorstol, som er ansvarlig for
den ødelagte tastaturplade. Og da din søn efter min mening ikke er
ansvarlig, vil det heller ikke være hans ansvarsforsikring som skal dække.

Naboens egen indboforsikring vil heller ikke dække noget sådant.

Så udgiften må betales af egen lomme. Igen mener jeg ikke, at det skal
være din eller din søns lomme, eftersom det var naboens ringe stol, som
var årsagen til det. Havde naboen nogle møbler, som det var sikkert at
sætte sig i, var skaden aldrig sket.

Fra : N.J.H.

Dato : 04-07-05 14:08

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være din eller din søns lomme, eftersom det var naboens ringe stol, som
> var årsagen til det. Havde naboen nogle møbler, som det var sikkert at

Tak for indlæggene.
De bekræfter min opfattelse.
mvh
Niels