Mere end 2 personer i en 2-personers bil..~
Fra : Jean

Dato : 01-07-05 18:18

Hej NG!

Eksempel... man ejer en 4-hjulstrækker på gule plader, fx en Toyota RAV4.
Der er som bekendt plads til 2 personer. Hvad koster det i bøde, hvis man
bliver taget med personer bag i bilen... er der forskel på at befordre 1
person, eller fx 3 personer bagi i bilen mht. bødens størrelse?

Mvh Jean.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 01-07-05 18:41

Principielt vil bilen så v¿re at betragte som en 'hvid plade' bil - og
du kommer til at betale den resterende registreringsafgift - sikkert
et p¿nt 6 cifret bel¸b.

Så galt går det nok ikke f¸rste gang du overtr¿der reglen!

Knud

"Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse
| Hej NG!
|
| Eksempel... man ejer en 4-hjulstr¿kker på gule plader, fx en Toyota
RAV4.

Fra : Per

Dato : 02-07-05 08:23

> [...]
> bliver taget med personer bag i bilen... er der forskel på at befordre 1
> person, eller fx 3 personer bagi i bilen mht. bødens størrelse?

Hej Jean!

Det koster dig 500 kr i bøde og 500 kr til hver person du befodrer i
ladrummet.

Det koster til gengæld ikke noget, hvis de nu sidder foran på
passagersædet - det er nemlig lovligt også selvom det er en gulplade - dog
jf. Færdselsloven

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren
ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.
Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2
og 3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på
en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre

Du skal nok tages flere (mange gange) for forseelsen før du bliver pålagt at
betale fuld afgift som Knud skriver.

Mvh. Per!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-05 09:22

Den 02-07-05 09.22 skrev Per følgende:

> Det koster dig 500 kr i bøde og 500 kr til hver person du befodrer i
> ladrummet.

Jeg mener at huske en gammel tråd her i gruppen, hvor det fremgik, at
man i nogle tilfælde godt måtte befordre en person i ladrummet, vist nok
noget med at hvis det var for at sikre andre effekter. Jeg har dog ikke
kunnet finde noget via Google, og kan heller ikke finde noget i
Færdselsloven. Husker jeg helt galt?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 05-07-05 16:28

hej,

> [...]
> noget med at hvis det var for at sikre andre effekter. Jeg har dog ikke
> kunnet finde noget via Google, og kan heller ikke finde noget i

jeg har mindst 2 gange skrevet om det tilfælde (med henvisning til §), så
det er bare at søge tilbage. Det er nemlig lovligt i visse tilfælde.

Mvh
Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-05 17:28

Den 05-07-05 17.28 skrev Lars L. Jensen følgende:

> jeg har mindst 2 gange skrevet om det tilfælde (med henvisning til §), så
> det er bare at søge tilbage. Det er nemlig lovligt i visse tilfælde.

Min første søgning gav intet resultat, men det hjalp, da jeg kunne
medtage dit navn, tak.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : TDN

Dato : 02-07-05 09:56

> Du skal nok tages flere (mange gange) for forseelsen før du bliver pålagt
> at betale fuld afgift som Knud skriver.
>

> Mvh. Per!

Det håber jeg da ikke. Disse mennesker der køber en gulpladebiler er
udemærkede klar over at de ikke må køre med personer bagi. Man har sparet
fra vel omkring 100.000 kr. op til mange hundredetusind kr. i
registreringsafgift. Hvis man så også kan spekulere i at bruge den som
hvidplade bil ved at man kan blive taget f.eks 5 gange før man skal betale
registreringsafgift og dermed spare et par hundredetusind kr. så hører det
hele da op. Deruder kommer spørgsmålet om sikkerheden for dem der sidder
bagi.

Mvh
Thomas

Fra : Verner

Dato : 02-07-05 15:13

On Sat, 2 Jul 2005 10:56:11 +0200, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>udemærkede klar over at de ikke må køre med personer bagi. Man har sparet
>fra vel omkring 100.000 kr. op til mange hundredetusind kr. i

Amen

Verner

Fra : Nygaard

Dato : 04-07-05 07:40

> [...]
>
> Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt
> på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre

Man kan vel argumenterer for at det kun er det antal personer der er
sikkerhedsseler til, der kan være "anbragt på en sådan måde, at der kan
opstå fare for dem selv". Derfor kan det vel ikke være tilladt at stable
folk oven på hinanden på passagersædet, eller på andre måder gemme folk af
vejen i førekabinen?

/Nygaard

Fra : Søren G

Dato : 04-07-05 14:26

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote in message
> Man kan vel argumenterer for at det kun er det antal personer der er
> sikkerhedsseler til, der kan være "anbragt på en sådan måde, at der kan
> opstå fare for dem selv".

Eftersom det heller ikke er antallet af sikkerhedsseler i hvide plade biler
der bestemmer hvor mange passagerer der må være i bilen, er det det heller
ikke i gul plads biler.

> Derfor kan det vel ikke være tilladt at stable
> folk oven på hinanden på passagersædet, eller på andre måder gemme folk af
> vejen i førekabinen?

Hvorfor ikke ? "anbragt på en sådan måde, at der kan
> opstå fare for dem selv" er jo en subjektiv vurdering fra gang til gang,
og har som sådan ikke noget at gøre med antallet af sikkerhedsseler.

--
Søren