45 scooter uden kørekort
Fra : img

Dato : 30-06-05 11:05

hvad er straffen for at køre på en 45 scooter når man er 15 år og ikke har
et kørekort til en sådan 45 scooter?
kan ikke rigtig finde noget nogen steder om dette.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 11:48

On Thu, 30 Jun 2005 12:04:30 +0200 skrev "img" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> .

>hvad er straffen for at køre på en 45 scooter når man er 15 år og ikke har
>et kørekort til en sådan 45 scooter?
>kan ikke rigtig finde noget nogen steder om dette.

Et umiddelbart gæt er det samme som at køre bil under 18 år. Kender ikke
straffebestemmelserne, der kan være forskellige forhold der spiller ind. Men
mere for at du måske kan finde svaret med en anden indfaldsvinkel.

VH Martin

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 30-06-05 11:49

"img" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> hvad er straffen for at køre på en 45 scooter når man er 15 år og ikke har
> et kørekort til en sådan 45 scooter?
> kan ikke rigtig finde noget nogen steder om dette.

Mon ikke strafferammen er den samme, som hvis det have været et hvilket som
helst andet indregistreret motorkøretøj? Det vil jeg gætte på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-06-05 16:45

img skrev den 30-06-2005 12:04:
> hvad er straffen for at køre på en 45 scooter når man er 15 år og ikke har
> et kørekort til en sådan 45 scooter?

500 kroner. Plus bøder for øvrige overtrædelser. Der akkumulativ
virkning ved strafudmåling af overtrædelser af færdselsloven.

> kan ikke rigtig finde noget nogen steder om dette.

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/P669_0405.pdf
side 4 FL §63 stk 2 500 kroner (kan ikke nedsættes)

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-06-05 16:54

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> 500 kroner. Plus bøder for øvrige overtrædelser. Der akkumulativ
> virkning ved strafudmåling af overtrædelser af færdselsloven.

Forkert.

En 45-"scooter" er en registreringspligtig knallert. Derfor bruges
bestemmelserne om kørsel uden førerret.

5000 kr ved førstegangstilfælde.

/Caspersen

Fra : blue

Dato : 30-06-05 17:01

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> 5000 kr ved førstegangstilfælde.

Forkert.

Bøden er 2.500 kr.

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-06-05 17:52

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert.
>
> Bøden er 2.500 kr.

ja, ..Bøden er 2500 - fordi den er halveret, idet føreren af køretøjet kun
er 15 år.

/Caspersen

Fra : blue

Dato : 30-06-05 18:41

> ja, ..Bøden er 2500

LOL - du får det til at lyde, som om du kendte svaret. Og så undrer man sig
over, at du skrev, at bøden var 5.000 kr.

> fordi den er halveret, idet føreren af køretøjet kun er 15 år.

Nej, den er ikke halveret - i hvert fald ikke som de fleste andre
færdselslovsovertrædelser, idet overtrædelser af § 56, stk. 1 nedsættes ikke
på vanlig vis. At bøden så er halvdelen i dette tilfælde er noget andet.
Unge under 18 år har deres egne bødestørrelser for overtrædelse af denne
paragraf.

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-06-05 19:31

> LOL - du får det til at lyde, som om du kendte svaret. Og så undrer man
sig
> over, at du skrev, at bøden var 5.000 kr.

Nå - det er ikke tilladt at erkende fejl herinde ?

> [...]
> på vanlig vis. At bøden så er halvdelen i dette tilfælde er noget andet.
> Unge under 18 år har deres egne bødestørrelser for overtrædelse af denne

Du kunne have skrevet ovenstående fra starten, men så ville du selvfølgelig
ikke kunne have vist din arrogance ?

/Caspersen
(blue2)

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-06-05 18:00

C. Caspersen skrev den 30-06-2005 17:53:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Forkert.

Ok.

Det link jeg henviser til har heller ikke alle overtrædelser med.

Nogen der kan finde hele bødekataloget? For det link jeg havde er dødt.