Fratrække omkostningerne ved betaling.
Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 30-06-05 00:47

Når en leverandør af en (service)ydelse (i abonnement),
som normalt betales via BetalingsService, ved en fejl
fremsender et girokort til manuel betaling, må jeg så
modregne mine omkostninger (portoen for girokortet)
i regningsbeløbet?

Er det det der kaldes debitormora?

Deres telefonsvarer meddelte "Vi er desværre ved en
fejl kommet til at fremsende girokort til vore PBS-
kunder. Vi beder dem betale girokortet manuelt denne
gang. Næste gang vil beløbet igen blive opkrævet via
PBS".

Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-06-05 07:34

"Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid> skrev:

> [...]
> fremsender et girokort til manuel betaling, må jeg så
> modregne mine omkostninger (portoen for girokortet)

Du kan helt lade være med at betale girokortet. Når der er indgået
aftale om betaling via PBS skal betalingen foregå på denne måde.
Aftalen kan ikke ensidigt ændres af den ene af parterne.
Når en betaling er tilmeldt PBS er det kreditors og eller bankens
problem hvis en betaling ikke gennemføres undtagen i de tilfælde, hvor
debitor har afvist betalingen eller ikke har haft dækning på sin konto.
Kreditor skal dække enhver omkostning den manglende gennemførsel af
betaling medfører. Dette følger af betingelserne for PBS.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JHP

Dato : 01-07-05 22:09

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> Kreditor skal dække enhver omkostning den manglende gennemførsel af
> betaling medfører. Dette følger af betingelserne for PBS.

Der er lige noget der gør, at jeg ikke mener at ovenstående er korrekt.
Hvis en betaling ikke gennemføres som aftalt..... I den aktuelle
situation er der en betalingsaftale, men den aktuelle
betaling/opkrævning er ikke sendt via PBS, så derfor har opkrævningen
ikke noget med PBS at gøre.
Reelt er der jo ikke noget til hindre for, at man har 2 abonnementer,
hvor det ene opkræves via PBS og det andet opkræves via PBS.

Og så et spørgsmål til den oprindelige spørger: Har du ikke fået
kuverter til portofri forsendelse til banken?

mvh joakim

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-05 17:18

JHP skrev den 01-07-2005 23:09:

> Og så et spørgsmål til den oprindelige spørger: Har du ikke fået
> kuverter til portofri forsendelse til banken?

Mon ikke Keld mener betalingsgebyret på de 12-15 kroner som posthuse og
banker tager for at modtage betalinger pr. girokort.

Til Keld: Hvad med homebank? Det kan gøres for en brøkdel af prisen.
Nogen gange gratis.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 03-07-05 23:56

"Carsten Riis" skrev ...
> Mon ikke Keld mener betalingsgebyret på de 12-15 kroner som posthuse og
> banker tager for at modtage betalinger pr. girokort.

Jo netop, og den tid det tager at stå i kø. Mine timer koster 250 + kr.

> Til Keld: Hvad med homebank? Det kan gøres for en brøkdel af prisen.
> Nogen gange gratis.
Jura - jura?

Keld Lergren Nielsen

"Den som anser sig for færdiguddannet -
- han er mere færdig end dannet"

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 03-07-05 23:53

"JHP" skrev ...

> Og så et spørgsmål til den oprindelige spørger: Har du ikke fået kuverter
> til portofri forsendelse til banken?

Portofri konvolutter har intet med jura at gøre i denne forbindelse
spørgsmålet gik på om leverandøren måtte tørre deres fejl af i min
tid eller pengepung.

Keld Lergren Nielsen

"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-05 17:20

Morten Bjergstrøm skrev den 30-06-2005 08:33:

> Du kan helt lade være med at betale girokortet. Når der er indgået
> aftale om betaling via PBS skal betalingen foregå på denne måde.
> Aftalen kan ikke ensidigt ændres af den ene af parterne.

Man kan vel udtræde af PBS-ordningen.

> Når en betaling er tilmeldt PBS er det kreditors og eller bankens
> problem hvis en betaling ikke gennemføres undtagen i de tilfælde, hvor
> debitor har afvist betalingen eller ikke har haft dækning på sin konto.

Det gælder vist kun, når den fremgår af BS-oversigten.

> Kreditor skal dække enhver omkostning den manglende gennemførsel af
> betaling medfører. Dette følger af betingelserne for PBS.

Den gælder vist kun såfremt i fald, at betalingen fremgår af BS-oversigten.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-07-05 08:53

Carsten Riis <.@.> skrev:

> Man kan vel udtræde af PBS-ordningen.

Aftalen kan IKKE ensidigt ændres af den ene af parterne.

> Det gælder vist kun, når den fremgår af BS-oversigten.

Nej.

> Den gælder vist kun såfremt i fald, at betalingen fremgår af

Nej.

Tjek betingelserne for brug af PBS.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-07-05 08:57

JHP <jhp@JxHxPxWxExB.xDxD> skrev:

> Der er lige noget der gør, at jeg ikke mener at ovenstående er
> korrekt.

Men det er det altså.

> Hvis en betaling ikke gennemføres som aftalt..... I den
> aktuelle situation er der en betalingsaftale, men den aktuelle
> betaling/opkrævning er ikke sendt via PBS, så derfor har
> opkrævningen ikke noget med PBS at gøre.

Betalingen er tilmeldt PBS og SKAL derfor opkræves via PBS. Kreditor og
eller banken har ansvaret for at betalingen gennemføres korrekt
afhængig af hvem der har skylden for at betalingen ikke gennemføres

http://www.betalingsservice.dk/wwcm/resources/file/eb743808d6215b3/debi
torregler.pdf

§ 13 Fejl, forsinkelse m.v.
Hvis der er fejl eller forsinkelse ved en betaling eller en advisering,
og dette skyldes de involverede
pengeinstitutter eller PBS, skal disse afhjælpe fejlen eller levere på
ny, hvis dette er praktisk muligt og kan ske
uden økonomiske konsekvenser, som står i misforhold til den aftalte
ydelse.
Pengeinstituttet er ansvarlig for direkte tab, som påføres Dem, og som
skyldes, at de involverede
pengeinstitutter eller PBS har handlet uagtsomt. Dette gælder dog ikke
i det omfang, tabet skyldes Deres egne
forhold.
De involverede pengeinstitutter og PBS er ikke ansvarlige for indirekte
tab.
Kreditor bærer risikoen i forhold til Dem, hvis der er forsinkelse,
fejl eller mangler ved en betaling. Kreditor kan
derfor ikke gøre misligholdelsesvirkninger gældende over for Dem i
denne anledning.
Såfremt den automatiske betaling ikke gennemføres på grund af, at Deres
pengeinstitut standser
sine betalinger eller går konkurs, kan kreditor på anden vis opkræve
beløbet hos Dem, medmindre
andet følger af lovgivningen. Kreditor kan i denne situation ikke gøre
misligholdelsesvirkninger
3
gældende over for Dem som følge af, at betalingen ikke er blevet
gennemført via Betalingsservice,
såfremt De betaler inden for den af kreditor fastsatte nye frist.

> Reelt er der jo ikke noget til hindre for, at man har 2
> abonnementer, hvor det ene opkræves via PBS og det andet opkræves
> via PBS.

???

--
Morten http://miljokemi.dk