fraflytning
Fra : Martin Bak

Dato : 29-06-05 23:20

Min kæreste har fraflyttet sit lejemål og er flyttet ind hos mig. Hun har 3
mdrs opsigelse.
Hun har opsagt sit lejemål pr. den 15. maj.
Hun har malet og istandsat sit lejemål.
Hun har anbefalet en ny lejer, og både denne ny lejer og udlejer har været i
lejligheden og set hvordan den er blevet malet og istandgjort.

Den ny lejer, har endnu ikke påtaget sig lejemålet.

Nu er så spørgsmålet, om udlejer kan komme med krav i forhold til yderligere
istandsættelse. Han har ikke egentlig synet lejemålet, men alene set det.

Kan udlejer forlange "flyttesyn" udover hvad der allerede har været?

Hvordan skal vi forholde os, hvis udlejer kræver yderligere udbedringer i
lejemålet?

Udlejer er vel forpligtiget til hurtigst muligt at genudleje (eller hvad)?
Er denne forpligtigelse berørt af den givne situation med en anbefaling af
en bestemt ny lejer?
--
Martin

Fra : Grunt

Dato : 30-06-05 10:30

On Thu, 30 Jun 2005 00:19:42 +0200, "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>Min kæreste har fraflyttet sit lejemål og er flyttet ind hos mig. Hun har 3
>mdrs opsigelse.

Hvad slags lejemål ? privat ?

>Hun har opsagt sit lejemål pr. den 15. maj.

D.v.s. opsigelsens 3 måneder starter 1 juni.

>Hun har malet og istandsat sit lejemål.

Står der noget i kontrakten om flytteistandsættelse ?

>Hun har anbefalet en ny lejer, og både denne ny lejer og udlejer har været i
>lejligheden og set hvordan den er blevet malet og istandgjort.

Hver for sig eller samlet og var hun tilstede hver gang ?

>Den ny lejer, har endnu ikke påtaget sig lejemålet.

det er jo ikke en pligt.

>Nu er så spørgsmålet, om udlejer kan komme med krav i forhold til yderligere
>istandsættelse. Han har ikke egentlig synet lejemålet, men alene set det.

Synet flytteistandsættelsen, det kan i ikke bagatellisere. Hvornår skete det ?

>Kan udlejer forlange "flyttesyn" udover hvad der allerede har været?

Nå indrømmer du det var et flyttesyn.

>Hvordan skal vi forholde os, hvis udlejer kræver yderligere udbedringer i
>lejemålet?

Kommer an på hvornår flyttesynet fandt sted og hvilken lejeform det var.

>Udlejer er vel forpligtiget til hurtigst muligt at genudleje (eller hvad)?

Ja.

>Er denne forpligtigelse berørt af den givne situation med en anbefaling af
>en bestemt ny lejer?

Det vil være et skøn, men snerper lidt derhenad.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-06-05 19:57

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
> On Thu, 30 Jun 2005 00:19:42 +0200, "Martin Bak"
> <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>
> wrote:
> in dk.videnskab.jura
>
> Hvad slags lejemål ? privat ?

Ja, det var et privat lejemål.

> D.v.s. opsigelsens 3 måneder starter 1 juni.

Udlejer har accepteret, at opsigelsesfristen på 3 mdr. starter pr. 15. maj

> Står der noget i kontrakten om flytteistandsættelse ?

> Hver for sig eller samlet og var hun tilstede hver gang ?

Udlejer og den foreslåede ny lejer har været der sammen. Min kæreste var
også til stede. Den forseslåede ny lejer sagde ved den lejlighed jatak til
lejemålet, men ingen papirer er skrevet.

> Synet flytteistandsættelsen, det kan i ikke bagatellisere. Hvornår skete
> det ?

> Nå indrømmer du det var et flyttesyn.

Jeg vil ikke strides om ord. Sagen er, at udlejer har set lejemålet
istandsat. Men der er ikke udarbejdet nogen flyttesynsrapport. Og da han så
det, var det ikke en fremvisning beregnet på, at han skulle godkende
istandsættelsen.
Men udlejer må formodes at have lejligheden til leje på nuværende tidspunkt.
Eller i det mindste som jeg forstår det, have pligt til at have det. Har han
dermed "accepteret" istandsættelsen af lejemålet eller hvad? Eller vil han
kunne komme på et hvilket som helst tidspunkt indenfor 3 mdrs. perioden med
krav om yderligere istandsættelser?
Der er en betydelig geografisk afstand (dagsrejse) mellem vores nuværende
bopæl og min kærestes gamle lejemål.

Martin

Min kæreste vil selvfølgelig gerne have så meget som muligt af sit indskud
tilbage. Vi er heller ikke vilde med, at have 2 huslejer længere end højest
nødvendigt.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-07-05 07:40

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller vil han kunne komme på et hvilket som helst tidspunkt indenfor 3
> mdrs. perioden med krav om yderligere istandsættelser?

Udlejer skal fremsætte sine krav senest 14 dage efter fraflytning (og altså
ikke opsigelsesfristens udløb).
Fraflytning er den dag, man meddeler udlejer, at man er flyttet og afleverer
nøglerne.

Efter de 14 dage kan der kun fremsættes krav ifbm. forbrugsafregninger
(varme og evt. vand) fordi betalingen for dette må afvente årets
forbrugsregnskab.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 01-07-05 11:45

On Thu, 30 Jun 2005 20:57:12 +0200, "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>kunne komme på et hvilket som helst tidspunkt indenfor 3 mdrs. perioden med

Udlejer har på nuværende tidspunkt tabt al ret til at kræve noget som helst, så
hun kan forlange sit depositum tilbagebetalt ubeskåret.

> [...]
>tilbage. Vi er heller ikke vilde med, at have 2 huslejer længere end højest

Bor hun ikke den forudbetalte leje op eller var indskudet ikke opdelt i
forudbetalt leje og depositum ?

Jeg er nu ikke sikker på den med pligten til genudlejning når fraflytningen sker
på grundlag af en alm. opsigelse.

§ 95. Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og betale
leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt varsel. Lejeren
skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder omkostningerne ved
lejerens udsættelse af det lejede.

Stk. 2. Udlejeren skal bestræbe sig for at genudleje det lejede. Hvad udlejeren
indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning i det i stk. 1, nævnte
tidsrum, skal fragå i hans krav over for lejeren.

Jeg tror ikke stk. 2 gælder i tilfælde af normal opsigelse.

Jeg har ikke kunnet finde nogen dom i dette tilfælde der går på.:
"Forpligtelsen til at genudleje det lejede, når en lejer fraflytter inden
opsigelsesvarslets udløb"
Søgeord: genudleje.

Fra : Nette

Dato : 30-06-05 11:32

"Martin Bak" skrev

> Udlejer er vel forpligtiget til hurtigst muligt at genudleje (eller hvad)?
> Er denne forpligtigelse berørt af den givne situation med en anbefaling af
> en bestemt ny lejer?

Nej, Udlejer bestemmer selv, hvem han vil leje ud til. Finder han ikke
personen egnet til lejemålet, så behøver han ikke leje ud til vedkommende.
Det var hvad jeg fik at vide, da jeg spurgte om det samme for år tilbage.
Min gamle udlejer har kørt den sådan altid og har haft lejligheder til at
stå tomme i mange måneder på det grundlag. Og jeg vil spændt følge med i de
svar du får, for lige nu kan en af mine venner ikke få en lejlighed hos
ham,- selvom han har stået på venteliste LÆNGE og lejligheden er ledig!

Nette

Fra : Grunt

Dato : 30-06-05 14:13

On Thu, 30 Jun 2005 12:31:44 +0200, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>svar du får, for lige nu kan en af mine venner ikke få en lejlighed hos
>ham,- selvom han har stået på venteliste LÆNGE og lejligheden er ledig!

Det eneste (?) der sker ved det er, at udlejer skal trække det fra han /kunne/
have indtjent på at udleje i de krav han har/har haft på dit depositum.
Du og spørgeren her (måske) kan altså kræve at den indtjening udlejer kunne have
fået skal udbetales til jer.
Det er nok lidt kompliceret, så hen til et klagested
(huslejenævn/beboerklagenævn) og få det afgjort om udlejer har smølet i sin
pligt til at udleje hurtigts muligt efter fraflytningen.

Sid ikke selv og smøl, specielt ikke hvis opsigelsesperioden er udløbet.
Den endelige opgørelse skal jo også være fremsendt senest 14 dage efter
fraflytningen.

Fra : Nette

Dato : 01-07-05 07:31

"Grunt" skrev > Det eneste (?) der sker ved det er, at udlejer skal trække
> [...]
sin
> pligt til at udleje hurtigts muligt efter fraflytningen.

Det her vil jeg altså godt lige have skåret ud i pap.
Jeg bor i en lejlighed, som jeg har tre måneders opsigelse på. Jeg siger den
op med virkning fra d. 1/7, således min opsigelses periode er slut d. 30/9.
Jeg fortæller udlejer, at jeg allerede flytter fra lejligheden og at den
står tom og klar til genudlejning allerede d. 15/7. Et blik i Århus Onsdag
kan give min. 15 nye lejere med øjebliklig virkning.. Han vælger at lade den
stå tom og at lade mig betale husleje indtil d. 30/9.
Det du skriver er, at jeg skal have huslejen tilbagebetalt for de 2½ måned,
hvor lejligheden stod tom, hvor der sagtens kunne have boet en anden lejer
der?

I mit tilfælde er det lidt mere kringlet. Udlejer siger nemlig altid, når
han får en lejlighed tom, at han vil restaurerer. ( Læs: MALE og sætte ny
plade på køkkenbordet). Derfor er lejligheden først indflytningsklar igen
præcis til den dato, hvor den forrige lejers fraflytningsfrist udløber.
Dette på trods af at et køkkenbord og en gang maling max tager en uge. I mit
eget tilfælde undskyldte han også med istandsættelse, men det skete aldrig.
Jeg kender den nuværende lejer og kommer stadig i ejendommen. Udlejers
undskyldning for ikke ay istandsætte var: "Jeg kunne ikke nå det".

Pt. står der en lejlighed tom. Et dødsbo som er afviklet. Nu leder han igen
efter en ældre dame, der kan flytte ind fordi ældre damer kræver ikke lige
så meget som unge lejere. Samtidig står en af mine venner, som i forvejen
bor i ejendommen, på "venteliste" på 12. år, men udlejer vil ikke lade ham
overtage lejemålet. Han lader det altså stå tomt, sikkert med afdødes
fraflytningsfrist, indtil han finder den her søde gamle rare dame. Sådan har
det foregået de sidste 15 år i den ejendom.

Det kan være meget kringlet og jeg er bange for at det han gør er lovligt,-
selvom jeg da ville ønske, der fandtes en paragraf jeg kunne slagte ham med.

Nette

Fra : Grunt

Dato : 01-07-05 11:53

On Fri, 1 Jul 2005 08:31:23 +0200, "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>selvom jeg da ville ønske, der fandtes en paragraf jeg kunne slagte ham med.

Der er kun 1 sted i lejeloven, som jeg kan se, som omhandler pligt til
genudlejning.

[...]

Jeg tror ikke stk. 2 gælder i tilfælde af normal opsigelse. Heller ikke hvis
lejer flytter før tiden.

Fra : Nette

Dato : 01-07-05 21:48

"Grunt" skrev

> Jeg tror ikke stk. 2 gælder i tilfælde af normal opsigelse. Heller ikke
hvis
> lejer flytter før tiden.

Nej. Det er også, hvad jeg tidligere er kommet frem til.Og så er vi helt
enige. Det lød bare pludselig på mig, som om du havde modsat erfaring. Men
når Martin skriver "Udlejer er vel forpligtiget til hurtigst muligt at
genudleje (eller hvad)? Er denne forpligtigelse berørt af den givne
situation med en anbefaling af en bestemt ny lejer?", Så mener jeg hans
tilfælde er lige mit, og derfor besvarede jeg ham sådan. (

Nette

Fra : Grunt

Dato : 01-07-05 22:32

On Fri, 1 Jul 2005 22:47:50 +0200, "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>enige. Det lød bare pludselig på mig, som om du havde modsat erfaring. Men

Jeg har ingen erfaring med det, men det er hvad de fleste skriver omkring den
situation, men jeg tror § 95 stk 2 ikke kan bruges ved normal opsigelse, men
skal da ikke afvise at det på en eller anden forskruet juridisk måde alligevel
bliver brugt i alle tilfælde.

> [...]
>situation med en anbefaling af en bestemt ny lejer?", Så mener jeg hans
>tilfælde er lige mit, og derfor besvarede jeg ham sådan. (

Som du nok har ret i. Det har, så vidt jeg kan se, ikke blevet afprøvet i en
retssag. Måske har en lejerforening nogle sager eller huslejenævnet.

Fra : jacob nielsen

Dato : 02-07-05 11:58

Grunt wrote:

> [...]
> skal da ikke afvise at det på en eller anden forskruet juridisk måde alligevel

Se §86, stk. 3* om de almindelige opsigelsestilfælde.

§§86, stk. 3 og 95, stk. 2 er udtryk for det almindelige
obligationsretlige princip om tabsbegrænsningspligt, som formentlig også
ville gælde på lejelovens område selvom det ikke fremgik af loven. Som
du selv skriver andetsteds er vurderingen af om udlejer har udfoldet
fornødne bestræbelser på at genudleje ikke imidlertid let.

* §86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned,
der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for
de i § 82, litra a og d, nævnte lejeforhold.
Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren
krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.
Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal
udlejeren bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren
indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans
krav over for lejeren.

--

Jacob