butikstyv ved en fejl
Fra : hamselv

Dato : 29-06-05 19:34

Jeg er sikker på at dette har været oppe tidligere.

En af mine bekendte er i bilka og handle, sent på dagen, træt og så videre.
Har lagt en vare til 75kr i "den blå kurv" på indkøbsvognen og glemmer
så at lægge denne på båndet ved kassen.

Ved udgangen står der en vagt og beder hende gå med.

Hun er nu lidt ved siden af sig selv, og vedkender at ja hun har glemt
at lægge varen på båndet (det har hun jo), og så videre.

Så nu står hun med en politianmeldelse og bortvist fra bilka i 1 år.

Er der noget hun kan gøre ved det?
Det vil da være meget uheldigt at skulle leve med en plettet straffe
attest fordi man har været stresset på indkøb.

Fra : Rune Wold

Dato : 29-06-05 20:16

hamselv wrote:

[klip]

> Er der noget hun kan gøre ved det?

Ja. Nægte at betale det administrative bødeforlæg, der formentlig kommer
med posten snart. Herefter indkaldes hun til afhøring, hvorefter hun
formentlig tiltales. I retten forklarer hun historien igen, og håber at
retten finder, at hun manglede forsæt til overtrædelse af § 276.

/Rune Wold

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-06-05 20:26

In article <42c2f2ab$0$21459$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Rune Wold wrote:
> [...]
> formentlig tiltales. I retten forklarer hun historien igen, og håber at
> retten finder, at hun manglede forsæt til overtrædelse af § 276.

Såfremt der er en chance for at videooptagelser kan hjælpe hende, så vil
det nok være en god ide at rette henvendelse til butikken og sige at
det ikke er en tilståelsessag alligevel, og anmode om at de sikrer sig
eventuelle optagelser på bånd.

Lovgivningsmæssigt må videooptagelser nemlig kun gemmes i 30 dage, og
det kunne være at der er butikker med kortere "hukommelse".

Men hvis der er sket det at varerne pånær den i kuren er lagt på båndet,
og kunden bare tager varen op af denne umiddelbart efter kassen og
lægger i poserne sammen med de andre varer, så er det vist svært at
nægte sit forsæt. Man kunne også henvende sig i kundeservice.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-06-05 21:18

Povl H. Pedersen has brought this to us :
> Lovgivningsmæssigt må videooptagelser nemlig kun gemmes i 30 dage

Iflg. hvilken lov ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-06-05 21:40

In article <mn.ed397d565df19e99.34878@news.hs235.dk>, Henrik Stidsen wrote:
> Povl H. Pedersen has brought this to us :
>
> Iflg. hvilken lov ?

Mener det er persondataloven. Dette skyldes at der ofte er ansatte
med på videoerne.

Dette link siger det samme:
http://www.hkblade.dk/hkwww/blade/hkblade.nsf/0/3215b84e015a7fefc1256fee0038a241?OpenDocument

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-06-05 21:54

Povl H. Pedersen used his keyboard to write :

> Mener det er persondataloven. Dette skyldes at der ofte er ansatte
> med på videoerne.

Så vidt jeg kan læse står der intet om det i persondataloven...

> Dette link siger det samme:
> http://www.hkblade.dk/hkwww/blade/hkblade.nsf/0/3215b84e015a7fefc1256fee0038a241?OpenDocument

.... og det der nævnes her er så vidt jeg kan læse kun forslag til
lovgivning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-06-05 21:20

"Povl H. Pedersen" wrote

> [...]
> lægger i poserne sammen med de andre varer, så er det vist svært at
> nægte sit forsæt. Man kunne også henvende sig i kundeservice.

I Bilka der skynder man sig at smide varerne tilbage i indkøbsvognen for at
gå hen til pakkebordet
Så man kan godt misse det hvis man er stresset/træt

Jeg har da glemt varer jeg havde betalt både på båndet og når jeg kører
indkøbsvognen på plads
Så det andet kan jeg godt forestille mig

Jeg husker engang i Irma at vi gik med en masse varer uden at betale
Varerne havde været igennem båndet etc
Nå det var lige henne om hjørnet så jeg kunne heldigvis nå at løbe tilbage
og få betalt før der skete det store
Butiksbestyreren var ikke engang nået ned til kassen endnu
Det var ikke så "smart" da det var den butik vi handleded mest og var "et
kendt ansigt"

- Peter

Fra : blue

Dato : 29-06-05 21:53

"Rune Wold" <uu@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja. Nægte at betale det administrative bødeforlæg, der formentlig kommer
> med posten snart. Herefter indkaldes hun til afhøring, hvorefter hun
> formentlig tiltales.

Det administrative bødeforlæg kommer først *efter* hun er blevet sigtet og
afhørt til sagen. Derefter besluttes det, om der skal rejses tiltale.

> I retten forklarer hun historien igen, og håber at retten finder, at hun
> manglede forsæt til overtrædelse af § 276.

Det er meget sandsynligt, at hun ikke bliver dømt.

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : hamselv

Dato : 29-06-05 22:29

blue wrote:
> "Rune Wold" <uu@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det administrative bødeforlæg kommer først *efter* hun er blevet sigtet og
> afhørt til sagen. Derefter besluttes det, om der skal rejses tiltale.

Okie... Hvordan forholder det sig så?
Skal hun henvende sig nogen steder og sige at hun ikke vil vedkende sig
anmeldelsen eller noget?

> Det er meget sandsynligt, at hun ikke bliver dømt.

er hun glad for at høre ;)

Fra : Rune Wold

Dato : 01-07-05 16:56

blue wrote:

[klip]

> Det administrative bødeforlæg kommer først *efter* hun er blevet sigtet og
> afhørt til sagen. Derefter besluttes det, om der skal rejses tiltale.

Der må så være forskele i praksis fra retskreds til retskreds. I århus
kan man blive præsenteret for et administrativt bødeforlæg allerede ved
simpel skylderkendelse overfor butiksdetektiven.

[klip]

> Det er meget sandsynligt, at hun ikke bliver dømt.

Forhåbentligt, der mangler jo oplagt forsæt.

Spørgerens bekendte skal dog være på mærkerne under retsmødet, hvis hun
møder selv. Specielt i disse sager har der nemlig været kritiske røster
fremme mht. selvmøderes lave sejrsfrekvens.

/Rune Wold

Fra : Bo Warming

Dato : 30-06-05 10:00

"hamselv" <hamselv@hco.kollegienet.dk> wrote in message
> [...]
> Det vil da være meget uheldigt at skulle leve med en plettet straffe
> attest fordi man har været stresset på indkøb.

Jeg har hørt, at når en af butikschef forhørt sigtet skal underskrive papir
i bagbutikken, kan det nægtes, idet man ønsker at tilføje undskyldende
omstændigheder.
Så ringer de til politiet - HVIS DE HAR TID - og hvis ikke det er en
genganger så ignoreres sagen. Men vil nødig spilde dommeres tid.

At blive bortvist fra butikken kan man ignorere, og igen - kun hvis det er
en grov genganger, vil de nægte at lade handel ske.

At video skal slettes efter 30 dage bør et firma omgå ved at de ved
ansættelse beder underskrift om at DER ØNSKES VIDEOBEVARELSE, for at den
ansatte kan sikre sig. Al registerslettelse er dybt undskabsfuld og
uundskyldelig og sabotage af lovgiver intentioner om at gøre dataopsamling
bøvlet, er en heltedåd og vil næppe blive straffet hårdt om overhovedet.
Men at være selvstændigt tænkende og idealist, evner kun få.