Hjælp mod fupfirma
Fra : Philip Haargaard

Dato : 29-06-05 19:09

Hej Gruppe

Mine forældre er kommet ud i en lidt ubehagelig situation med et
postordrefirma.

De har modtaget en pakke med nogle blækpatroner som de aldrig har
bestilt. Pakken lå foran hoveddøren en dag, og da der ikke var nogen i
husstanden der havde bestilt noget regnede vi med at det var noget fup
og afleverede pakken på posthuset og bad dem returnere den. De spurgte
om vi havde åbnet den - det havde vi ikke - så de modtog den.

Et par dage efter modtager de så en regning på 2124 kr. for tre
longlasting blækpatroner.

Nu ringer vi så til firmaet, og forklarer at vi har fået en regning på
noget vi ikke har bestilt og har returneret pakken. Det viser sig så
at pakken er afleveret til mine forældre med pakkepost og at det altså
ikke skulle være muligt at returnere den med posten. Firmaet siger
endvidere at de ikke har modtaget nogen pakke retur.

Min mor har så snakket flere gange med chefen hvor hun har nægtet at
betale og sagt at hun ikke har bestilt noget. Han har hele tiden sagt
at vi måtte finde ud af noget.

I dag ringede chefen så igen og tilbøg "halv skade". Mine forældre
nægtede stadig at betale, og han tilbød dem så at høre en samtale som
de havde optaget på bånd, hvor min mor tilsyneladende bestiller de
omtalte printerpatroner. Min mor hører samtalen og er 100% sikker på
at samtalen ALDRIG har fundet sted. Hun er desuden rimelig sikker på
at det slet ikke er hendes stemme.

Som en opsummering er følgende sket:

En pakke er modtaget med pakkepost uden at der er kvitteret for
modtagelse - den er bare lagt ved fordøren.

Pakken er returneret med post - selvom den ikke er afleveret til os
med post. Vi har dog ikke kvittering for rturneringen.

Firmaet påstår de aldrig har modtaget pakken, og påstår de har båndet
en samtale med min mor som hun ALDRIG har haft.

Firmaet tilbyder halv skade, men vi har ikke i sinde at betale.

Det er et faktum at vi aldrig har bestilt noget, og at vi aldrig har
kvitteret for nogen modtagelse.

Mine forældre har snakket med dem i telefonen og er flere gange sagt
at de HAR modtaget pakken med ikke har bestilt den - det har de
sikkert også båndet.

Spørgsmålet er så: Hvor står vi? Kan vi dømmes til at betale?

En lang smøre, men håber der er nogen der kan hjælpe lidt med det
juridiske.

Evt. hvis andre har haft lignende oplevelser.

Jeg har fundet en sag på nettet med samme firma, hvor det er end med
at der frivilligt er betalt "halv skade".

MVH

Philip Haargaard

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 19:31

"Philip Haargaard" <p.haargaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har fundet en sag på nettet med samme firma, hvor det er end med
> at der frivilligt er betalt "halv skade".

Selvfølgelig skal I ikke betale noget som helst. Kontakt Postdanmark for at
høre hvor pakken er.
Uanset hvad, så skal i ikke betale, hvis i ikke har bestilt. Det er firmaets
problem, at finde ud af hvad der er foregået (hvis altså det ikke er firmaet
selv der "finder på". Jeg syntes det lyder mistænkeligt med et firma, som
bånder alle telefonopkald..
Kunne du ikke lige oplyse hvilket firma der er tale om?

Tommy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-06-05 19:55

TBJ brought next idea :
> Jeg syntes det lyder mistænkeligt med et firma, som bånder alle
> telefonopkald..

Så er der godt nok mange mistænkelige firmaer.

Jeg vil godt love dig at alle firmaer der lever af at sælge via
telefonen bånder samtlige opkald. Det er almindelige praksis at man
bånder samtaler på callcentre i og med der ofte indgåes bindende
aftaler af økonomisk betydning via sådanne telefoner og så skal det
kunne bevises.
At det så viser sig at beviset her tilsyneladene kan "frikende"
modtageren af pakken men bliver brugt modsat er så en uheldig
situation.

Du skal nok iøvrigt regne med at hver gang du ringer til kundeservice
og lign. så bliver samtalen båndet. Det er der absolut intet hverken
uheldigt eller mistænkeligt i.

Fra : Philip Haargaard

Dato : 30-06-05 05:22

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote in message news:<42c2e834$0$710$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> bånder alle telefonopkald..
> Kunne du ikke lige oplyse hvilket firma der er tale om?

Måske var det lidt uklart. Vi modtog ikke pakken gennem Postdanmark,
men med et firma som hedder DPD.
Vi har snakket med posthuset hvor vi afleverede pakken, og de siger at
pakken umuligt kan være forsvundet, men helt sikkert er gået tilbage.

De kalder sig iøvrigt Dansk Kontorforsyning, men på pakken vi modtog
stod der Dansk Erhvervs Telemarketing.

Philip

Fra : T.Nielsen

Dato : 29-06-05 19:30

> [...]
> omtalte printerpatroner. Min mor hører samtalen og er 100% sikker på
> at samtalen ALDRIG har fundet sted. Hun er desuden rimelig sikker på

Hej
Troede ikke man måtte optage på bånd uden man giver modparten besked , eller
har jeg misforstået noget ?

mvh
Tommy

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 29-06-05 19:43

T.Nielsen skrev:

> Troede ikke man måtte optage på bånd uden man giver modparten besked
> , eller har jeg misforstået noget ?

Ja, det har du misforstået.

--
Lars Fragstrup

Fra : T.Nielsen

Dato : 29-06-05 19:54

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, det har du misforstået.

Hmmm, men hvad kan det bånd bruges til i denne sag, holder det vand i en
evt. retsag, hvis der ikke bruges navne
i den samtale, kan det vel være hvem som helst der har lavet det bånd ?

mvh
Tommy

Fra : David T. Metz

Dato : 29-06-05 20:36

T.Nielsen wrote:

> Hmmm, men hvad kan det bånd bruges til i denne sag, holder det vand i en
> evt. retsag, hvis der ikke bruges navne
> i den samtale, kan det vel være hvem som helst der har lavet det bånd ?

Det er en konkret vurdering man vil foretage i retten.

David

Fra : Kim Petersen

Dato : 29-06-05 21:18

> Hmmm, men hvad kan det bånd bruges til i denne sag, holder det vand i en
> evt. retsag, hvis der ikke bruges navne
> i den samtale, kan det vel være hvem som helst der har lavet det bånd ?

Fupmagerne kan jo bare remse navne op, en person der ringer op kan sagtens
præsentere sig som en anden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-06-05 19:56

T.Nielsen expressed precisely :
> Troede ikke man måtte optage på bånd uden man giver modparten besked , eller
> har jeg misforstået noget ?

Det er nok den ene part ved det, dvs. det er nok at firmaets
telefonpasser ved det.

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 01-07-05 00:27

> Hej
> Troede ikke man måtte optage på bånd uden man giver modparten besked ,
> eller har jeg misforstået noget ?

Jo bare du selv deltager

vh
jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 19:39

"Philip Haargaard" <p.haargaard@gmail.com> wrote in message
> Hej Gruppe
Hej.

Er ikke jurist, men ansat ved post dk. Vil bare lige hører om "pakken" var
sendt som pakke, eller som brev? (man kan sende brev op til 2kg), siden den
stod ved jeres dør?
Post dk, stiller ellers normalt ikke pakker ved døren.
- Men du kommer aldrig til at betale, du har ikke modtaget nogen pakke, du
har aldrig kvitteret for nogen pakke, skub problemet videre til post.dk, de
skal have en kvittering for modtagelse af pakken, hvis afsender, skal kunne
hænge dig op på den. Hvis det så er et fub-firma, som det nu lyder rigtig
meget til det er, så gider de helt sikkert ikke slås med post.dk.!
Lyder meget til at det er et firma som prøver at finde nogle nemme penge,
siden de "optager" på bånd, og siden de vil gå med til halv skade?
Men igen, lad være med at bruge til og kræfter på det, hvis han skriver
eller ringer, fortæl du aldrig har bestilt og aldrig modtaget en pakker fra
hans firme, og bed ham ringe til post.dk istedet for.

Men ville da gerne hører hvad for et firma det er!

Kim

Fra : Henning

Dato : 29-06-05 20:22

On Wed, 29 Jun 2005 20:38:47 +0200, "Kim Sørensen" <kim_s_dk (a)
DEtteSkaLvÆk hotmail.com> wrote:

> [...]
>stod ved jeres dør?
>Post dk, stiller ellers normalt ikke pakker ved døren.
Ikke korrket, oplever det jævnligt.
>- Men du kommer aldrig til at betale, du har ikke modtaget nogen pakke, du
>har aldrig kvitteret for nogen pakke,
Jeg kvitterer ikke for pakker mere, det gjorde man en gang, nu
registrerer budet det bare med sin stregkodelæser og videre.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-06-05 21:17

Henning submitted this idea :
> Jeg kvitterer ikke for pakker mere, det gjorde man en gang, nu
> registrerer budet det bare med sin stregkodelæser og videre.

Og stregkodelæseren kan også modtage underskrift hvis det er påkrævet.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-06-05 22:11

Hej Philip.

Du beder dine forældre meddele firmaet, at de ikke vil betale, da de ikke
har bestilt varen, samt at varen er returneret til dem! Og meddel dem, at
hvis de fortsætter sagen, vil den gå i retten - og så må de jo bevise
deres
ret. Send dette pr. brev til dem - anbefalet!

Og så gælder det om at vente - og lade være med at lade sig gåp på af
emsige
sælgere eller chefer der finder på at ringe op. Forlang skriftlige svar på
en skriftlig henvendelse.

Hvis der så kommer en inkassosag - så sendes kopi af det fremsendte brev
til
inkasso-advokaten, der herefter er forpligtet til at standse
inkasso-sagen,
da der er givet indsigelse mod kravet. Så kan firmaet kun gå én vej - og
det
er at udtage en stævning.

Stadig is i maven - hvis der kommer en stævning, møder dine forældre op i
retten og forklarer sagen, og da det jo er firmaet der skal bevise
bestillingen, så er den sag jo død..

Lad jer ikke terrorisere - verken af firmet elelr af en evt.
inkasso-advokat. Is i maven - og hold fast i heres ret. Men skriv brevet
først, så I har en klokkeklar dokumentation for, hvad I har meddelt
firmaet.

/Flemming U

Fra : Philip Haargaard

Dato : 30-06-05 05:33

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> wrote in message news:<42c30e47$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
> deres
> ret. Send dette pr. brev til dem - anbefalet!

Okay - vi prøver at skrive det brev, og ser hvad der sker.

Tak for hjælpen.

Philip

Fra : Philip Haargaard

Dato : 30-06-05 05:36

Att. Kim (kunne ikke finde ud af at svare på dit indlæg)

> [...]
pakker fra
>hans firme, og bed ham ringe til post.dk istedet for.
>
>Men ville da gerne hører hvad for et firma det er!

Det var måske lidt uklart. Vi modtog ikke pakken med postdanmark, men
med et pakkepostfirmaet DPD. Posthuset modtog dog pakken retur
alligevel uden at vi skulle betale porto. Men vi har stadig ikke
kvitteret for modtagelse - den lå bare ved fordøren.

De kalder sig iøvrigt Dansk Kontorforsyning, men på pakken vi modtog
stod der Dansk Erhvervs Telemarketing.

Vi har også overvejet det med at sige vi aldrig har modtaget noget, da
vi ikke har kvitteret, men nu har de jo sikkert på bånd at vi siger vi
HAR modtaget pakken men bare ikke bestilt.

Philip

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-06-05 06:36

Den 30-06-05 06.35 skrev Philip Haargaard følgende:

> De kalder sig iøvrigt Dansk Kontorforsyning, men på pakken vi modtog
> stod der Dansk Erhvervs Telemarketing.

Du bør nok læse denne artikel:
http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=25076
Hundested Kommune kender også firmaet:
http://www.hundested.dk/content.aspx?itemguid={54E3842C-658D-4ED0-B012-F2B889F64ECA}

Dine forældre skal skrive til firmaet. De kan skrive noget i stil med:

Ang. jeres krav om betaling for blækpatroner.
Vi har ikke bestilt blækpatroner hos jer, men vi erfarer, at det er en
almindelig fremgangsmåde fra jeres side at fremsende ikke bestilte
varer, jf. advarsler mod jeres firma fra flere kommuner. Vi har modtaget
en pakke, der angiveligt indeholdt blækpatroner, den har vi været så
flinke at sende uåbnet tilbage til jer med Post Danmark. Vi betragter
sagen som afsluttet for vores vedkommende.

Lad være med at sende brevet anbefalet, jeg vil gætte på, at det så blot
kommer tilbage igen. Send et almindeligt brev, og gem en kopi af det,
som I kan fremlægge ved en evt. senere sag. Jeg tvivler dog stærkt på,
at dine forældre vil høre mere fra firmaet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 09:39

> [...]
> I kan fremlægge ved en evt. senere sag. Jeg tvivler dog stærkt på, at dine

Normal praksis er at sende BÅDE anbefalet og almindeligt. Men man kan jo
også bare betale for en indleveringskvittering på posthuset.
Mvh Tommy

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-06-05 10:07

Den 30-06-05 10.38 skrev TBJ følgende:

> Normal praksis er at sende BÅDE anbefalet og almindeligt. Men man kan jo
> også bare betale for en indleveringskvittering på posthuset.

Det er nok med et almindeligt brev, og med den moral det pågældende
firma lægger for dagen, har jeg stærkt på fornemmelsen, at de desuden
konsekvent nægter at modtage anbefalede breve. Man kan ganske rigtigt
betale for at få en indleveringskvittering, men i dette tilfælde tror
jeg, at det også blot vil være en ekstra omkostning.

Skulle firmaet mod alle mine forventninger forfølge sagen ved retten, er
kopien af et almindeligt brev nok, og hvis det endelig skal være, kan
der henvises til denne tråd for at sandsynliggøre, at brevet vitterligt
er sendt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-06-05 12:25

> Det er nok med et almindeligt brev, og med den moral det pågældende firma
> lægger for dagen, har jeg stærkt på fornemmelsen, at de desuden konsekvent
> nægter at modtage anbefalede breve.

Hvis de nægter modtagelsen kan de ikke senere frasige sig kendskab til
indholdet.
At sende både anbefalet og som almindeligt er for så vidt kun en forsikring
til en selv om, at man senere kan bevisem at brevet er sendt, og at brevet
også vil blive udleveret. Det kan have en vis praktisk betydning.

/Per

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-06-05 11:02

On 29 Jun 2005 11:08:45 -0700, p.haargaard@gmail.com (Philip
Haargaard) wrote:

> Hun er desuden rimelig sikker på
>at det slet ikke er hendes stemme.

Rimelig!? det vil sige hun er ikke 100% sikker, enten har hun bestilt
eller også har hun ikke bestilt.

Fra : Philip Haargaard

Dato : 30-06-05 15:02

Jørgen Rasmussen <dette@erikkeenemailadr.iudu> wrote in message news:<tlg7c1hah5daaph4e4be54190bv4ruifvk@4ax.com>...

> Rimelig!? det vil sige hun er ikke 100% sikker, enten har hun bestilt
> eller også har hun ikke bestilt.

Det jeg mener er, at hun er 100% sikker på hun ikke har ført samtalen,
men den "båndede" samtale er kunstig, og det kunne godt være de havde
klippet den sammen ud fra samtalerne de har optaget med hende. Altså
dvs. klippe et "ja" ind hist og her. Det er denne stemme hun ikke er
sikker på er hendes egen.

Hun har ikke bestilt...

Philip

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-06-05 17:29

On 30 Jun 2005 07:01:30 -0700, p.haargaard@gmail.com (Philip
Haargaard) wrote:

>Det jeg mener er, at hun er 100% sikker på hun ikke har ført samtalen,

Ok, men det var bare det der rimelig jeg studsede over.

>men den "båndede" samtale er kunstig, og det kunne godt være de havde
>klippet den sammen ud fra samtalerne de har optaget med hende. Altså

Nu går der da vis jamesbond i det, intet firma gider vel at have
ulejlighed med den slags, og at det er ulovligt og endog ret nemt at
afslører gør jo heller ikke ligefrem at et firma vil risikere noget,
men er I 100% sikre så bed om en kopi af båndet og gå til domstolen
med det.