Fortrydelses-ret på rejseforsikring
Fra : DS

Dato : 27-06-05 19:44

Hej alle

Jeg ved at der er fortrydelsesret på almindelige forsikringer, hvor man vist
nok har 14 dage. Men hvad med rejseforsikringer man bestiller på nettet?

Helt konkret har jeg bestilt en rejseforsikring online, og betalt med
Dankort. Men jeg har ret hurtigt derefter fundet ud af at jeg sandsynligvis
ikke kommer ud og rejse alligevel - længere historie, og vel irrelevant i
denne sammenhæng

Jeg skriver så til dem at jeg gerne vil fortryde forsikringen (den er ikke
trådt i kraft endnu), og jeg skriver samme dag som jeg bestilte
forsikringen, men de vil have 100 kr. i gebyr for at fortryde forsikringen.
Må de det?

Der er tale om 3 ugers forsikring, der starter fra 1. juli.

Mvh
Daniel

Fra : MAndersen

Dato : 27-06-05 20:42

"DS" <no-spam@to-me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikringen. Må de det?
>
> Der er tale om 3 ugers forsikring, der starter fra 1. juli.

Jf. forsikringsaftaleloven har de ikke hjemmel til at opkræve de kr. 100,-.
Det mener jeg heller ikke de har jf. købeloven over internettet hvor der vel
også er 14 dages fortrydelsesret?

Det skulle vel aldrig være Europæiske?

MAndersen

Fra : DS

Dato : 27-06-05 21:05

"MAndersen" <ikke@nogen.no> wrote in message

> Jf. forsikringsaftaleloven har de ikke hjemmel til at opkræve de kr.
> 100,-.
Gælder denne også for rejseforsikringer?

> Det mener jeg heller ikke de har jf. købeloven over internettet hvor der
> vel også er 14 dages fortrydelsesret?
Ja, spørgsmålet er så om det falder under den kategori der hedder "tilpasset
serviceydelse" (eller hvad den hedder) -- hvor produktet er tilpasset mig og
ikke kan returneres.

> Det skulle vel aldrig være Europæiske?
Det er Gosafe, www.gosafe.dk (men er bestilt over GOUDA - de samarbejder
åbenbart).

Jeg vil så skrive en mail til dem, hvor jeg henviser til
forsikringsaftaleloven, og fortryder forsikringen, og skriver jeg ikke har
tænkt mig at betale de 100 kr. Vil det være den rette fremgangsmåde?

Tak for hjælpen :)

Daniel

Fra : DS

Dato : 27-06-05 21:18

"DS" <no-spam@to-me.com> wrote in message

Nu fandt jeg så selv denne i Lov om visse forbrugeraftaler - øv.

§ 34 i. [...]
Stk. 2. Der er ikke fortrydelsesret ved aftaler om forsikring, som vedrører
rejse- og bagageforsikringspolicer eller tilsvarende forsikringspolicer med
begrænset løbetid på højst 1 måned (korttidsforsikring), medmindre
forsikringen er en del af en anden type forsikring.

Fra : MAndersen

Dato : 27-06-05 21:20

> [...]
> forsikringsaftaleloven, og fortryder forsikringen, og skriver jeg ikke har
> tænkt mig at betale de 100 kr. Vil det være den rette fremgangsmåde?

Nu måtte jeg lige kigge efter, når du vil skrive til dem...
Det står ikke i forsikringsbetingelserne, men i de almindelige
forsikringsbetingelser for stort set alle selskaber - undtaget GoSage!

Der står i deres betingelser:
11.7 Dersom forsikringen ophæves før udløb, tilbagebetales differencen
imellem den præmie, der skulle være betalt for den kortere dækningsperiode
og den præmie, der er betalt, med fradrag af et ekspeditionsgebyr på 200 kr.
pr. person, dog maksimalt 400 kr. pr. police. Beløb på 100 kr. og derunder
refunderes ikke, ligesom der ikke refunderes præmie for forsikrede, som er
hjemtransporteret eller rejst hjem på GoSafes regning.

Men der er sikkert en der ved lidt om fortrydelsesrettet ved fjernsalg/køb -
om der kan opkræves et ekspeditionsgebyr

MAndersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-06-05 09:26

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

> Men der er sikkert en der ved lidt om fortrydelsesrettet ved
> fjernsalg/køb - om der kan opkræves et ekspeditionsgebyr

Det kan der ikke. Ved ophævelse skal køber stilles som før aftalens
indgåelse.
Der kan dog være tale om, at evt. fragt for fremsendelse skal betales, hvis
dette er aftalt ved indgåelsen (som regel i forretningsbetingelserne).

Men som andre har dokumenteret, er kortvarige forsikringer ikke omfattet af
returretten.

/Per

Fra : Martin

Dato : 28-06-05 09:34

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forretningsbetingelserne).
>
> Men som andre har dokumenteret, er kortvarige forsikringer ikke omfattet

Blander du ikke to ting sammen - fortrydelsesret på forsikringer og
fortrydelsesret på fjernhandel?

Fortrydelsesret på forsikringer har DS tidligere vist ikke kan bruges i
dette tilfælde.

Fortrydelsesret på fjernhandel kan ikke bruges, da det kun gælder fysiske
varer - ikke serviceydelser m.v.

At DS kan slippe for forsikringen mod et gebyr på 100 kr er da kun fordi at
forsikringsselskabet har vedtaget at give deres kunder bedre forhold end
loven kræver.

/Martin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-06-05 09:51

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Blander du ikke to ting sammen - fortrydelsesret på forsikringer og
> fortrydelsesret på fjernhandel?

Jo desværre.
Jeg kom til at referere til Forbrugeraftaleloven, når det i virkeligheden
var ændringerne til Forsikringsaftaleloven som bestemt i ændringen af
Forbrugeraftaleloven, jeg mente...

> Fortrydelsesret på fjernhandel kan ikke bruges, da det kun gælder fysiske
> varer - ikke serviceydelser m.v.

Der er nu også fortrydelsesret på andet end fysiske varer (ikkefinansielle
tjenesteydelser).

> At DS kan slippe for forsikringen mod et gebyr på 100 kr er da kun fordi
> at forsikringsselskabet har vedtaget at give deres kunder bedre forhold
> end loven kræver.

Korrekt.
Det var heller ikke min mening at påstå andet (og jeg mener heller ikke at
have gjort andet).
Grundpointen var, at der ved fortrydelse efter Forbrugeraftaleloven ikke kan
opkræves gebyr for ophævelsen af handlen.

/Per

Fra : Martin

Dato : 28-06-05 11:32

> [...]
> Forbrugeraftaleloven, jeg mente...

> Der er nu også fortrydelsesret på andet end fysiske varer (ikkefinansielle

Kan du nævne et eksempel. Jeg er nysgerrig - ikke hånlig!

> [...]
> Grundpointen var, at der ved fortrydelse efter Forbrugeraftaleloven ikke
> kan opkræves gebyr for ophævelsen af handlen.

OK - men i den aktuelle sag var det ikke så relevant. Dit indlæg kunne i den
forbindelse misforstås.

/Martin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-06-05 11:44

> Kan du nævne et eksempel. Jeg er nysgerrig - ikke hånlig!

Det er nok nemmere at liste undtagelserne. Det har Forbrugerstyrelsen gjort
her:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-forbrugere/3/hvornaar-har-man-fortrydelsesret/

Alt ud over dette er der fortrydelsesret på.
Det er dog værd at bemærke, at fortrydelsesretten frivilligt kan afgives
feks. på tjenesteydelser, der skal igangsættes øjeblikkeligt (et telefon
abbonnement feks.9, men det skal (klart) indgå i aftalegrundlaget at
igangsættelsen sker inden 14-dages fristens udløb.

/Per

Fra : Martin

Dato : 29-06-05 10:19

> [...]
> abbonnement feks.9, men det skal (klart) indgå i aftalegrundlaget at
> igangsættelsen sker inden 14-dages fristens udløb.

OK - tak.

/Martin