Rundkørsel
Fra : Thomas Demant

Dato : 22-06-05 10:27

Et klassisk spørgsmål, som jeg aldrig har fået ét entydigt svar på.
Jeg er i tvivl om hvorvidt der er nogen regler om hvor mange omgange man må
køre rundt i en rundkørsel.
Min egen overbevisning er at der ikke er nogen forbud, mens mange af mine
venner hævder noget andet.
Jeg har ikke været i stand til at finde nogen tekst, der forbyder at køre 2,
10 eller 351 gange rundt i den samme rundkørsel på www.retsinfo.dk og mod
forventning har jeg heller ikke kunne finde en lignende tråd på
groups.google.com.
Jeg er klar over, at man ikke må være til gene for andre trafikanter.
Er der nogen der kan give et svar på spørgsmålet med en henvisning til hvor
jeg kan finde et evt. forbud?

--
Mvh.
Thomas

Fra : blue

Dato : 22-06-05 10:41

"Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kan give et svar på spørgsmålet med en henvisning til
> hvor jeg kan finde et evt. forbud?

Der findes ikke et sådant forbud og derfor findes der heller ingen lovtekst
at henvise til.

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : Holst

Dato : 22-06-05 10:47

Thomas Demant wrote:

> [...]
> Jeg er klar over, at man ikke må være til gene for andre trafikanter.
> Er der nogen der kan give et svar på spørgsmålet med en henvisning til hvor

Jeg har også lige søgt lidt intensivt og har heller ikke kunnet finde
noget om det. Men meget er jo et spørgsmål og det rette valg af
søgetermer. På retsinfo.dk kom det som en stor overraskelse, at selve
færdelsloven slet ikke indeholder ordet 'rundkørsel'.

Da jeg i sin tid fik mit kørekort for 15+ år siden, lærte jeg, at man
ikke måtte køre helt rundt i rundkørslen. Man skulle tage den sidste
afkørsel, inden den hvorfra man kørte ind i kørslen. Færdselstavler, der
viser rundkørsler afbildet, viser da også, at rundkørslen reelt ikke går
hele vejen rundt, men slutter ved afkørslen før den, hvorfra man kører
ud i rundkørslen. Dog, sagde vores kørelærer, var der næppe nogen, der
havde noget imod det, hvis man kørte hele vejen rundt og ud af samme
afkørsel, som den man var kommet ind på (lidt svarende til en U-vending).

Men ligesom dig kan jeg ikke finde belæg for dette noget sted. Det kan
selvfølgelig være ændret siden da.

Fra : Jorn Christensen Koc~

Dato : 22-06-05 15:32

> [...]
> søgetermer. På retsinfo.dk kom det som en stor overraskelse, at selve
> færdelsloven slet ikke indeholder ordet 'rundkørsel'.

Den er skam nævnt i færdelsloven ...
§26 Vigepligt m.v ad stk2

Fra : Jens

Dato : 24-06-05 10:19

Jorn Christensen Koch <Chrisko@mail.dk> wrote:

> Den er skam nævnt i færdelsloven ...
> §26 Vigepligt m.v ad stk2

Ikke forstået!

Færdselsloven:
§ 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.
Stk. 2. Ved kørsel ind på eller over en vej har den kørende vigepligt
for den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt
dette er tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.

<http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL>
--

Jens F

Fra : Søren G

Dato : 24-06-05 11:37

"Jens" <spam@finds.dk> wrote in message
> [...]
> for den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt
> dette er tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.

End rundkørsel er dybest set et vejkryds (dog et mere specielt et af
slagsen).
Man har ubetinget vigepligt når man kører ind i en rundkørsel (heldigvis
kommer der så kun trafik fra venstre side).

--
Søren

Fra : Deaster

Dato : 24-06-05 11:44

Søren G wrote:
> [...]
> Man har ubetinget vigepligt når man kører ind i en rundkørsel
> (heldigvis kommer der så kun trafik fra venstre side).

Er det det ? Jeg troede en rundkørsel bare var en helt almindelig vejen som
var blevet bøjet rundt ?

Mvh
Deaster

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : Søren G

Dato : 24-06-05 11:54

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message
> Er det det ? Jeg troede en rundkørsel bare var en helt almindelig vejen
som
> var blevet bøjet rundt ?

Det lærer du så når du engang tager kørekort.

--
Søren

Fra : Deaster

Dato : 24-06-05 12:07

Søren G wrote:
> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message
>
> Det lærer du så når du engang tager kørekort.

Så kan du vel lige hurtigt henvise til den relevante paragraf i FÆL som
tydeligt viser at en rundkørsel er et vejkryds ?

Mvh
Deaster

Fra : Søren G

Dato : 24-06-05 12:24

> Så kan du vel lige hurtigt henvise til den relevante paragraf i FÆL som
> tydeligt viser at en rundkørsel er et vejkryds ?

En rundkørsel er ikke nævnt med navn i FÆL, men da det er en krydning af 2
eller flere veje er det et vejkryds. Der gælder ikke nogle regler i en
rundkørsel end der allerede er dækket af FÆL.

Ubetinget vigepligt når du kører ind i rundkørslen og når du kører ud igen
er det et ganske almindeligt højresving.

--
Søren

Fra : Deaster

Dato : 24-06-05 12:36

Søren G wrote:
> [...]
> af 2 eller flere veje er det et vejkryds. Der gælder ikke nogle
> regler i en rundkørsel end der allerede er dækket af FÆL.

Krydsning? Det er da bare en alm. vej hvortil der støder sideveje op til.

> Ubetinget vigepligt når du kører ind i rundkørslen og når du kører ud
> igen er det et ganske almindeligt højresving.

Det gælder så ikke alle rundkørsler eks. den ved City 2 i Taastrup.

Fra : Søren G

Dato : 24-06-05 12:54

> Det gælder så ikke alle rundkørsler eks. den ved City 2 i Taastrup.

Det var så faktisk et framragende eksempel på hvorfor man ikke finder
rundkørsler seperat beskrevet i FÆL. Tak skal du have.

--
Søren

Fra : Søren G

Dato : 24-06-05 12:50

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message
> Krydsning? Det er da bare en alm. vej hvortil der støder sideveje op til.

Kald det hvad du vil, det betyder det samme.

> Det gælder så ikke alle rundkørsler eks. den ved City 2 i Taastrup.

Det var en generel betragtning om hvordan reglerne i en rundkørsel normalt
er.
Reglerne er ikke reguleret ved det faktum at rundkørslen er der, men af den
skiltning og/eller efmærkning der er eller ikke er til stede ved eller i
rundkørslen. Det gør ikke at der foregår noget i en rundkørsel der ikke
allerede er dækket af andre regler i FÆL. Det samme er gældende i
rundkørslen i Høje Taastrup.

--
Søren

Fra : Deaster

Dato : 24-06-05 15:30

Søren G wrote:

> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message
>
> Kald det hvad du vil, det betyder det samme.

Ok, så er det nok bare fordi vi ikke har samme opfattelse af et kryds.

> Det var en generel betragtning om hvordan reglerne i en rundkørsel
> normalt er.

Ok.

Fra : blue

Dato : 24-06-05 12:57

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Krydsning? Det er da bare en alm. vej hvortil der støder sideveje op til.

En almindelig vej, hvortil der støder sideveje op til, mener du måske heller
ikke er et vejkryds?

Fra : Deaster

Dato : 24-06-05 15:32

blue wrote:

> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> En almindelig vej, hvortil der støder sideveje op til, mener du måske
> heller ikke er et vejkryds?

Mjaa måske, for mig er det så et T-kryds hvis du fra sidevejen ikke kan
køre igennem den tværgående vej, men er tvunget til at køre til venstre
eller højre.

Fra : blue

Dato : 24-06-05 15:41

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Mjaa måske, for mig er det så et T-kryds hvis du fra sidevejen ikke kan
> køre igennem den tværgående vej, men er tvunget til at køre til venstre
> eller højre.

Et t-kryds er også et vejkryds i færdslovens forstand. Se § 2, nr. 27.

Fra : Deaster

Dato : 24-06-05 16:02

blue wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Et t-kryds er også et vejkryds i færdslovens forstand. Se § 2, nr. 27.

Ok, tak for opklaringen.

Fra : Jorn Christensen Koc~

Dato : 24-06-05 18:53

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote in message
> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> En almindelig vej, hvortil der støder sideveje op til, mener du måske
> [...]
Ved indkørsel har man altid ubetinget vigepligt.
En rundkørsel er at sammenligne med en (kurvet) ensrettet vejstrækning.

Man har kun en mulig kørselsretning , derfor skal ikke gives tegn ved
indkørsel , medmindre man vil forlade "den ensrettede vej" ad første
afkørsel , så skal tegngivningen startes ved indkørsel !
Ved frakørsel af senere frakørsler , skal man som altid give tegn - men ikke
før man har passeret frakørslen før den valgte !
/jørn

Fra : blue

Dato : 24-06-05 21:43

"Jorn Christensen Koch" <Chrisko@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man har kun en mulig kørselsretning , derfor skal ikke gives tegn ved
> indkørsel

Hvis man kører på en vej, og der for enden af denne er en ensrettet vej,
hvor man kun kan svinge til højre, skal man så heller ikke give tegn?

Fra : Jorn Christensen Koc~

Dato : 25-06-05 00:10

> [...]
>
> Hvis man kører på en vej, og der for enden af denne er en ensrettet vej,
> hvor man kun kan svinge til højre, skal man så heller ikke give tegn?

Det du beskriver , er ikke en rundkørsel -, men et vejkryds !
Her skal du jo opfylde gældende regler ved højresving / venstresving ... som
indebærer tegngivning !

En rundkørsel er ikke enden af en vej -- men en fortsættelse af vejen ,
afbrudt af en ubetinget vigepligt , og derefter bliver den til en (kurvet)
ensrettet vejstrækning , derfor skal der heller ikke gives tegn når du kører
ind på den ensrettede vej , da du jo ikke forlader vejen - medmindre du vil
forlade vejen ad første "sidevej" , så skal der jo iht. højresving gives
tegn , og det ved indkørslen !

BTW. God weekend
/jørn

Fra : Martin

Dato : 24-06-05 14:41

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse
> [...]
> rundkørsel end der allerede er dækket af FÆL.
>
> Ubetinget vigepligt når du kører ind i rundkørslen <CUT>

....såfremt det er skiltet (med hajtænder, hvilket det normalt er), - ellers
er der højrevigepligt!

Det ændrer iøvrigt ikke ved din konklusion, som jeg er enig i.

Dog er der vist lidt uklarhed om hvordan blinkning ved indkørsel i
rundkørsel skal være. Den jeg oftest har hørt er, at der skal blinkes i den
retning, som man vil forlade rundkørslen i (set fra indkørslen), men det er
der nu ikke særligt mange der gør i praksis. Hvis "vejkryds" teorien skulle
holde, ville man altid skulle blinke til højre ved indkørsel i rundkørsel -
hvilket der heller ikke er mange der gør!

/Martin

Fra : Søren G

Dato : 24-06-05 15:07

"Martin" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> ...såfremt det er skiltet (med hajtænder, hvilket det normalt er), -
ellers
> er der højrevigepligt!

Rigtigt. Som jeg skriver i en senere post er vigepligt forholdene reguleret
som ved ethvert andet kryds, med skiltning eller afmærkninger.

> [...]
> holde, ville man altid skulle blinke til højre ved indkørsel i
rundkørsel -
> hvilket der heller ikke er mange der gør!

Det er de samme regler som i ethvert andet kryds. Man blinker når man skal
dreje (og venstresvinget rundt i rundkørslen er ikke at betragte som et
sving. Der følger man jo bare vejens forløb). Der er ikke nogle regler for
at man skal blinke på vej ind i en rundkørsel (heller ikke til højre, da man
igen bare følger vejens forløb, for hvor skulle man ellers kører hen) for at
vise andre billister ens intentioner i rundkørslen.

Der er jo ikke meget mening i at blinke når man kun kan kører een vej. Så
skal man også blinke hver gang en landevej drejer lidt til højre og venstre.

--
Søren

Fra : blue

Dato : 24-06-05 16:22

> Der er jo ikke meget mening i at blinke når man kun kan kører een vej.

Hvis man laver et sving, skal man altid blinke, selv om man kun kan køre én
vej. I princippet (og jf. færdselsloven) burde man blinke ved kørsel ind i
en rundkørsel, da man laver et sving.

> Så skal man også blinke hver gang en landevej drejer lidt til højre og
> venstre.

Dårligt eksempel. Du har selv tidligere skrevet, at en rundkørsel er et
kryds - hvorfor så sammenligne med en landevej?

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 25-06-05 07:14

On Fri, 24 Jun 2005 17:22:15 +0200, "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk>
wrote:

> [...]
>vej. I princippet (og jf. færdselsloven) burde man blinke ved kørsel ind i

Er dette en ny tolkning af færdselsloven eller har jeg været forkert
på den når jeg har ment at man _kan_ (valgfrit) blinke til højre ved
indkørsel i rundkørsel når man vil forlade den igen ad 1. frakørsel?
--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : Søren G

Dato : 28-06-05 12:50

> Dårligt eksempel. Du har selv tidligere skrevet, at en rundkørsel er et
> kryds - hvorfor så sammenligne med en landevej?

Jeg skrev at den dybest set er et vejkryds ja. Vejkryds forekommer også på
landeveje, så jeg kan ikke rigtig se hvor du vil hen ?

--
Søren

Fra : Jorn Christensen Koc~

Dato : 24-06-05 16:01

> [...]
> for den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt
> dette er tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.

Så prøver jeg igen :)
Du skriver " > færdelsloven slet ikke indeholder ordet 'rundkørsel'.<
Ordet "rundkørsel" er nævnt i
§26
ad §26 ( bemærk ad )
ad stk 2
andet afsnit , begyndende med : " Ved kørsel i en rundkørsel har man
.....o.s.v.""

( Færdselsloven side 46 )
/jørn

Fra : SoftMan Brian

Dato : 26-06-05 21:59

"Jorn Christensen Koch" <Chrisko@mail.dk> wrote in message

> [...]
> ad §26 ( bemærk ad )
> ad stk 2
> andet afsnit , begyndende med : " Ved kørsel i en rundkørsel har man

"ad stk 2" er vel bemærkninger til loven (el. lign.) og ikke selve loven
(eller mener du at retsinfo.dk er ufuldstændig?)

Fra : Jens

Dato : 26-06-05 23:03

Jorn Christensen Koch <Chrisko@mail.dk> wrote:

> Du skriver " > færdelsloven slet ikke indeholder ordet 'rundkørsel'.<

Det var nu godt nok ikke mig der skrev det. Men lad det nu ligge.

> Ordet "rundkørsel" er nævnt i
> §26
> ad §26 ( bemærk ad )
> ad stk 2
> andet afsnit , begyndende med : " Ved kørsel i en rundkørsel har man
> ....o.s.v.""

I færdselsloven er der ikke nogen "ad §26" - Det er en kommenteret
udgave Du henviser til, og kommentaren er forfatterens - ikke
lovgivernes.

> ( Færdselsloven side 46 )

Hvem har udgivet din kommenterede udgave?
--

Jens F

Fra : Vibeke

Dato : 22-06-05 20:05

> [...]
> som den man var kommet ind på (lidt svarende til en U-vending).
>
> Men ligesom dig kan jeg ikke finde belæg for dette noget sted. Det kan

Det har nok snarere været en "overbevisning" din daværende kørelærer havde.
Desværre sker det jo at oplysninger man får ikke er korrekte.

/Vibeke

Fra : MAndersen

Dato : 22-06-05 15:00

> [...]
> Jeg er klar over, at man ikke må være til gene for andre trafikanter.
> Er der nogen der kan give et svar på spørgsmålet med en henvisning til

Det kommer vel under noget med "til gene for andre" eller lignende.
Der står vel heller ikke noget i færdselsloven om, at du ikke må bakke fra
Skagen til Gedser, lave håndbremsevendinger, slingre bevidst fra side til
side.....

MAndersen

Fra : Georg

Dato : 22-06-05 16:26

> Der står vel heller ikke noget i færdselsloven om, at du ikke må bakke fra
> Skagen til Gedser, lave håndbremsevendinger, slingre bevidst fra side til

Går sidstnævnte ikke ind under noget med at fremkalde frygt hos andre,
politiet vil jo nok blive tilkaldt, men man kan vel ikke sanktioneres for at
slingre?!

Georg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-05 14:28

On Wed, 22 Jun 2005 17:25:51 +0200, Georg wrote:

> Går sidstnævnte ikke ind under noget med at fremkalde frygt hos andre,
> politiet vil jo nok blive tilkaldt, men man kan vel ikke sanktioneres for at
> slingre?!

Formentlig vil man kalde det uforsvarlig kørsel hvis der overhovedet
bliver gjort andet end at sige "lad lige være med det".

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-06-05 14:43

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Formentlig vil man kalde det uforsvarlig kørsel hvis der overhovedet
> bliver gjort andet end at sige "lad lige være med det".

Det er en overtrædelse af Færdselslovens §15 ('højrekørsel'), og kan som
sådan straffes med bøde.

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-05 01:25

On Thu, 23 Jun 2005 15:43:11 +0200, Per Christoffersen wrote:

> Det er en overtrædelse af Færdselslovens §15 ('højrekørsel'), og kan som
> sådan straffes med bøde.

Det er vel kun hvis man kører over midterstriben ?
Der er mange veje der er rigeligt brede til at man kan slingre betydeligt
og stadig holde sig i den rigtige vognbane.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-06-05 08:19

> Det er vel kun hvis man kører over midterstriben ?
> Der er mange veje der er rigeligt brede til at man kan slingre betydeligt
> og stadig holde sig i den rigtige vognbane.

Prøv at læse paragraffen
Der står ikke noget om vognbaner, men kun om at man skal holde sig så langt
til højre som det er muligt.

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-05 12:52

On Fri, 24 Jun 2005 09:18:58 +0200, Per Christoffersen wrote:

> Prøv at læse paragraffen

Det har jeg gjort, selvom du ikke citerede den :)

> Der står ikke noget om vognbaner, men kun om at man skal holde sig så
> langt til højre som det er muligt.

Det er rigtigt, spørgsmålet er hvordan man fortolker det. Skal man køre
helt ud til højresiden af vognbanen eller skal man blot køre i den bane
der er længst til højre ?

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-06-05 13:25

> Det har jeg gjort, selvom du ikke citerede den :)

Undskyld da

> Det er rigtigt, spørgsmålet er hvordan man fortolker det. Skal man køre
> helt ud til højresiden af vognbanen eller skal man blot køre i den bane
> der er længst til højre ?

Definitionen på en vognbane:
28. Vognbane:

enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som hver er
tilstrækkelig bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul.

Vognbanen er altså ikke det der er streget op på vejbanen, men en slags
imaginære linjer.

Det giver derfor som jeg ser det ikke rigtig nogen mening at stille det
spørgsmål du stiller (Ja undskyld, - det lyder hårderes sagt end det er
ment...).

Man skal holde til højre, - end of story.

At det så nok ikke er den § i Færdselsloven, der er mest fokus på fra
ordensmagtens side er en anden sag. Det betyder jo ikke, at den ikke vil
kunne bruges.

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-05 00:19

On Fri, 24 Jun 2005 14:24:43 +0200, Per Christoffersen wrote:

> Definitionen på en vognbane:
> 28. Vognbane:

> enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som hver er
> tilstrækkelig bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul.

Hmm, det er da faktisk et ret smalt stykke så :)

> At det så nok ikke er den § i Færdselsloven, der er mest fokus på fra
> ordensmagtens side er en anden sag. Det betyder jo ikke, at den ikke vil
> kunne bruges.

Nej jeg har aldrig hørt om nogen der har fået en bøde for at køre 40
cm fra højre side når det var muligt at nøjes med 25 :)

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Allan

Dato : 22-06-05 20:43

> Der står vel heller ikke noget i færdselsloven om, at du ikke må bakke fra
> Skagen til Gedser, lave håndbremsevendinger, slingre bevidst fra side til
> side.....

så må man vel også godt bakke, slingrende rundt i en rundkørsel !! (..og
hva´ med motorvej)
allan

Fra : Thomas Demant

Dato : 23-06-05 06:46

En håndbremsevending kræver vel at man blokere baghjulene - det er ikke
lydløst. Og det må absoulut være unødig støj. Det må man ikke. Hvorvodt man
må bakke eller slingre ved jeg ikke.

> så må man vel også godt bakke, slingrende rundt i en rundkørsel !! (..og
> hva´ med motorvej)
> allan
Påbudt kørselsretning - dog ingen tavle med slingeforbud

--
Thomas

Fra : Vibeke

Dato : 22-06-05 20:02

> [...]
> Jeg er klar over, at man ikke må være til gene for andre trafikanter.
> Er der nogen der kan give et svar på spørgsmålet med en henvisning til

Som de andre nævner er der ikke et direkte forbud, men den kunne evt. falde
ind under:

FL § 38. Stk. 2. I og ved bebyggelse må kørsel, der er unødvendig og
forstyrrende, ikke finde sted. Hastighed og køremåde i øvrigt skal på
sådanne steder afpasses således, at andre ikke unødigt forstyrres.

Hvis det ellers er i eller ved bebyggelse. Man må jo sige at det vil være
unødvendigt.

/Vibeke

Fra : Thomas Demant

Dato : 22-06-05 20:36

> Er der nogen der kan give et svar på spørgsmålet med en henvisning til
> hvor jeg kan finde et evt. forbud?
Mange tak for besvarelserne.

--
Mvh.
Thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-06-05 18:39

Thomas Demant wrote:
> Et klassisk spørgsmål, som jeg aldrig har fået ét entydigt svar på.

Der er nok ikke et entydigt svar, men en del paragrafer som
"ordensmagten" sikkert ville tage i brug, hvis du skulle få den tanke at
afvikle din sommerferie ved at køre rundt i en rundkørsel.

------
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed,
så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre,
og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal
også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
------
Hvad med hensynet til andre trafikanter og evt. dem som bor i nærheden ?

------
§ 38. Fører af motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at
det ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter.
[...]
Det er unødig støj og der udvikles unødig røg eller gas med din "nye" hobby.
Hvis rundkørslen ligger nær en bebyggelse kan det sidste ligeledes anvendes.

Du vil sikkert selv kunne flere steder hvor emnet kan komme ind over.
Sjovt nok så er det korrekt at der ikke er nænvnt rundkørsler i
færdelsloven, så hvis man nu kommer til en rundkørsel hvor højre rundt
skiltet mangler, så er man vel i sin gode ret til at smutte venstre
rundt hvis det er nærmere ??

Fra : Jorn Christensen Koc~

Dato : 26-06-05 19:29

> [...]
> færdelsloven, så hvis man nu kommer til en rundkørsel hvor højre rundt
> skiltet mangler, så er man vel i sin gode ret til at smutte venstre rundt

Jeg har givet tidligere givet henvisning til hvor rundkørsel er nævnt i
færdselloven :)
Ang. "smutte venstre rundt" , så må jeg anbefale dig at læse §15 : Placering
på vejen.
Især Stk.4 , vil du blive glad for :)
/jørn

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-06-05 23:30

Jorn Christensen Koch wrote:

> Jeg har givet tidligere givet henvisning til hvor rundkørsel er nævnt i
> færdselloven :)

Hmm, jeg kan ikke finde noget om det via din henvisning i et tidligere
indlæg.
Vil du være flink og smide et link hvor det står nævnt ?

På forhånd tak
Henry Lerche Madsen