Nabo piller hegn ned i skel - hvem skal be~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-06-05 21:50

Hello,
Bor i et rækkehus hvor naboen pludselig gik amok en sommerdag i forhaven og
flåede plankedeværket ned der stod i skål og lavede et bed med små sten og
"kantstensfliser" som den ny skel. Altså intet nyt hegn.

Vi (læs damen og undertegnede) var meget glade for det omtalte plankeværk da
vi ligesom fik lidt privatliv den vej rundt.
Spørgsmålet er så naboen må vel ikke bare pille det ned uden videre når det
står i skel? (vi havde intet hørt før det pludselig lå i hans trailer og de
var på vej på lodsepladsen med det.) og kan vi ikke kræve et nyt opført?

Links til paragraffer er velkomne :)

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Holst

Dato : 20-06-05 22:03

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> var på vej på lodsepladsen med det.) og kan vi ikke kræve et nyt opført?

Det er Hegnsloven, du skal have fat i. Du finder den på
http://www.retsinfo.dk

Fra : Poul Christensen

Dato : 20-06-05 22:07

Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote in

> Det er Hegnsloven, du skal have fat i. Du finder den på
> http://www.retsinfo.dk

Der er også info på www.hegnsloven.dk

Mvh
Poul Christensen

Fra : zillyink

Dato : 20-06-05 22:42

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> når det står i skel? (vi havde intet hørt før det pludselig lå
> hans trailer og de var på vej på lodsepladsen med det.) og kan

Allerførst går du ind til naboen og siger at du (I) er kede af
hvad der er sket og at det ikke er rimeligt at pille fælleshegn
ned uden at have konfirmeret det med dig/jer. Prøv at få det løst
over en kop kaffe og fremfør dine argumenter i en saglig og rolig
tone.

Hvis du ikke vinder gehør bør du sige at du ønsker et hegnssyn og
gør gældende at du, på trods af det skete, vil samarbejde om en
løsning der tilfredsstiller begge parter, men at du som
udgangspunkt ønsker hegnet reetableret af naboen.

Et skelhegn kan i princippet være mellem nul og uendeligt højt,
men kan sættes ved mellemkomst til en højde på 180 cm.
(tommelfingerregel)
Husk endvidere at der er en 45 graders regel omkring indre hegn,
altså at det indre hegn kun må vokse med én cm. i højden pr. én
cm. ind på grunden... denne regel gælder så vidt jeg husker ca.
3.70 m. ind på grunden hvor efter der er fri højde.

Vær opmærksom på at ikke alle planter betragtes som egnede til
sætning i skel og at der kan være nogle regler for hvilke typer
stakit der kan accepteres, for begge ikke at skæmme og gøre
skade.

Sluttelig, hvis I bor i ejerbolig så tjek lige om der skulle være
nogen tinglysninger/regler omkring fælleshegn, havernes
udformning mv.
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Bo Warming

Dato : 21-06-05 07:37

"zillyink" <zillyink@-get-lost-gmail.com> wrote in message

> [...]
> skel og at der kan være nogle regler for hvilke typer stakit der kan
> accepteres, for begge ikke at skæmme og gøre skade.

Hvis den her klogt anbefalede kaffe-snak ser ud til at gå i hårdknude, så er
det klogt - siger Al Capone og Aksel Larsen - at have en pistol i lommen.
Pistolen er at hegnsyn kan tilkaldes billigt (fra kommune eller byret? ),
og kan økonomisk tvinge den asociale hegnsrydder til at genopføre samt
betale hegnsynets gebyr

Ved nogen om planter der ikke er lødige/"egnede" nok efter lov om hegn?.
Mit&nabos hegn var elm og udslettedes til træstubbe af elmesyge,
og nabo og jeg blev enig om at lade ting gro op og blive tætte, og det sker
nu smukt, men naboen har udlejet og jeg ser ham i årevis aldrig (og jeg
beskærer frækt lidt ind på hans grund) og mit hyggelige arbejde med snore
der trækker selvsået hyld, askm blomme, el og elm hen hvor der ellers er
huller vil jeg nødig have underkendt som underlødigt - for det
multikulturelle hegn er snart et kunstværk.