Straffe for formodet fuldskab?
Fra : YouKnowWho

Dato : 17-06-05 13:51

Hej gruppe.

Håber at nogen kan hjælpe med at lægge låg på en diskussion

Jeg har for mange år ladet mig fortælle, at man kan miste sit kørekort hvis
man gentagne gange ses køre beruset på cykel, idet man bliver bedømt som
værende ikke-ædruelig...
Er det sandt, eller er det en gammel røverhistorie?

God weekend
Mvh John

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-05 14:03

"YouKnowWho" <oplyses@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har for mange år ladet mig fortælle, at man kan miste sit kørekort
> hvis man gentagne gange ses køre beruset på cykel, idet man bliver bedømt

Det er sandt. Kørekortet kan fratages, hvis man ikke længere opfulder
betingelserne for at erhverve det (Færdselslovens §60).
En af betingelserne er at finde i §57, stk. 3:

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-05 14:06

> [...]
>
> Jeg har for mange år ladet mig fortælle, at man kan miste sit kørekort
> hvis man gentagne gange ses køre beruset på cykel, idet man bliver bedømt

Det er sandt. Kørekortet kan fratages, hvis erhververen ikke længere
opfylder
betingelserne for at erhverve det (Færdselslovens §60).
En af betingelserne er at finde i §57, stk. 3:

Stk. 3. Kørekort kan nægtes den, der er afhængig af brug af
euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er
ædruelig. Spørgsmålet herom kan forlanges indbragt for domstolene.
Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

Man behøver for så vidt ikke en gang at køre på cykel, - der er tale om en
helt generel vurdering af personens ædruelighed.

Omvendt akn man ikke miste kørekortet ved at køre fuld på cykel en gang.

/Per

Fra : YouKnowWho

Dato : 17-06-05 14:11

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sandt. Kørekortet kan fratages, hvis erhververen ikke længere

Mange tak for hurtigt svar!
Det er nu så rart når man får ret

Mvh John

Fra : Søren G

Dato : 17-06-05 14:06

"YouKnowWho" <oplyses@ikke.invalid> wrote in message
> [...]
> værende ikke-ædruelig...
> Er det sandt, eller er det en gammel røverhistorie?

Det er sandt, og for så vidt behøver du ikke kører på en cykel. Du behøver
ikke engang bevæge dig i trafikken. Hvis du bliver stemplet som ikke
ædruelig, kan dit kørekort inddrages. At man har en fået en lille en over
tørsten engang imellem er dog ikke nog til at blive stemplet som ikke
ædruelig.

Men hvis du ellers er en ædruelig person og en enkelt aften beslutter dig
for at køre cyklen hjem i en ordentlig bøhmand, er det ikke noget som du kan
miste kørekortet på.

--
Søren

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-06-05 10:36

Søren G said the following on 17-06-2005 15:06:
> [...]
> for at køre cyklen hjem i en ordentlig bøhmand, er det ikke noget som du kan

Og dermed er det vel ikke korrekt at det er fordi man kører på cykel i
beruset tilstand man mister kørekortet, derimod fordi man ikke længere
er ædruelig i tilstrækkelig grad. Cyklen har som sådan intet med dit
kørekort at gøre. Du kan også miste kørekortet hvis du mister synet,
bliver dement osv. uanset om du kører på cykel ejjer ej.

/carsten

Fra : Søren G

Dato : 20-06-05 10:58

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
> [...]
> kørekort at gøre. Du kan også miste kørekortet hvis du mister synet,
> bliver dement osv. uanset om du kører på cykel ejjer ej.

Korrekt.

--
Søren