hvilke oplysninger skal udbydere logge
Fra : Georg

Dato : 16-06-05 18:39

Hvilke oplysninger, skal ens internet udbyder gemme? Jeg ved de skal logge
hvilke IP numre man her fået tildelt på hvilke tidspunkter samt logge alle
besøgte websider. Hvordan er det med emails? Kan de overhovedet gemme den
enorme mængde data, eller "nøjes" de bare med tekst dokumenter? Er det
tilladt, at gemme kundernes emails?

Georg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-06-05 19:14

Den 16-06-05 19.38 skrev Georg følgende:

> Hvilke oplysninger, skal ens internet udbyder gemme?

Oplysninger der er relevante i forbindelse med regningen. Betaler man en
fast pris for en bredbåndsforbindelse, er der fx ikke krav om, at der
skal gemmes oplysninger.

> Jeg ved de skal logge
> hvilke IP numre man her fået tildelt på hvilke tidspunkter samt logge alle
> besøgte websider.

Der er som sagt ikke krav om logning. De fleste udbydere logger ip-numre
mm. frivilligt, bla. for at kunne reagere på netmisbrug og lignende. En
ny bekendtgørelse - der ikke er trådt i kraft endnu - vil kræve en vis
registrering, men det vil ikke blive registreret, hvilke hjemmesider man
besøger.

> Hvordan er det med emails? Kan de overhovedet gemme den
> enorme mængde data, eller "nøjes" de bare med tekst dokumenter? Er det
> tilladt, at gemme kundernes emails?

Mailsene vil heller ikke blive gemt, der er udelukkende tale om at gemme
oplysninger om, hvem der har sendt mail til hvem.

Du kan finde udkastet til den nye bekendtgørelse her:
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72039
Men det er kun et udkast. Der er ikke enighed om, hvilke oplysninger der
skal gemmes, og der er heller ikke enighed om, hvem der kan fritages for
kravet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-06-05 23:52

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> ny bekendtgørelse - der ikke er trådt i kraft endnu - vil kræve en vis
> registrering, men det vil ikke blive registreret, hvilke hjemmesider man

Det står der ikke noget om i udkastet til bekendtgørelsen. Der står bare at
alle opkald skal registreres. Hvad et opkald er på internettet er jo ikke
til at sige.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jens F

Dato : 17-06-05 10:18

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Det står der ikke noget om i udkastet til bekendtgørelsen. Der står bare at
> alle opkald skal registreres. Hvad et opkald er på internettet er jo ikke
> til at sige.

En gennemlæsning af forslaget til bekendtgørelsen og den tilhørende
vejledning giver ikke anledning til at tro, at http-requests er undtaget
for kravet om logning. Det må derfor antages, at al trafik skal logges.
For internet (ADSL) er f.eks. angivet:

/citat
"Efterforskende myndighed leverer til udbydere:
a. Unik identitet (eks. abonnementsnummer, IP-adresse (hvis statisk),
MAC-adresse) og
b. Tidsperiode

Efterforskende myndighed forventer at få oplyst fra udbydere:
IP-adresse (hvis dynamisk), destination IP-adresse, dato og tid for hver
enkelt kommunikation, som initieres fra den unikke identitet.

IP-adresse (hvis dynamisk), initerende IP-adresse, dato og tid for hver
enkelt kommunikation, som termineres hos den unikke identitet."
/citat slut

--

Jens F

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-06-05 10:40

Den 17-06-05 11.17 skrev Jens F følgende:

> [...]
> vejledning giver ikke anledning til at tro, at http-requests er undtaget
> for kravet om logning. Det må derfor antages, at al trafik skal logges.

Ok, taget til efterretning. Jeg kunne ikke selv åbne pdf-dokumentet og
udtalte mig derfor (ganske uklogt) ud fra hukommelsen.

Spørgsmålet er så, hvordan bekendtgørelsens endelige udformning kommer
til at se ud. Kravet i den nuværende tekst:

> Efterforskende myndighed forventer at få oplyst fra udbydere:
> IP-adresse (hvis dynamisk), destination IP-adresse, dato og tid for hver enkelt kommunikation, som initieres fra den unikke identitet.

Er jo ubrugelig til at tjekke hjemmesidebesøg, eftersom en enkelt
ip-adresse kan bruges af mange hjemmesider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden

http://kimludvigsen.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-06-05 23:55

Georg skrev:

> [...]
> besøgte websider. Hvordan er det med emails? Kan de overhovedet gemme den
> enorme mængde data, eller "nøjes" de bare med tekst dokumenter? Er det

Hvis du ikke vil overvåges, så prøv TOR:
http://tor.eff.org/

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jens F

Dato : 17-06-05 10:39

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Hvis du ikke vil overvåges, så prøv TOR:
> http://tor.eff.org/

Deltagelse i TOR-projektet vil givetvis give én en vis beskyttelse mod
overvågning, idet trafikken ledes gennem flere servere undervejs. I
forhold til den ikke-udsente bekendtgørelse vil det næppe hjælpe, idet
de servere der benyttes til at slette sporene vil være undergivet den
registrerings- og oplysningspligt som bekendtgørelsen lægger op til at
indføre (Som udbyder er man ikke undtaget, blot man er privatperson).

De praktiske problemer for en efterforskning vil givetvis blive
mangedoblet i kraft af involvering af servere i flere lande; men
slutresultatet vil - i kraft af samordningaf landenes regelsæt og
samarbejde mellem de involverede myndigheder - være det samme: Det vil
være muligt at fastslå, hvem der kommunikerede med hvem på et givet
tidspunkt.
--

Jens F

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 24-06-05 01:26

>Som udbyder er man ikke undtaget, blot man er privatperson

Men man er ikke udbyder bare fordi man korer en TOR-server.

==
[...]

Det tror jeg saa ikke. Det vil vaere muligt at sikre anonym
kommunikation selv med den slags overvaagning.

Desuden er det nok ikke alle lande, der vil indfore saa drastisk
overvaagning.

Fra : Jens

Dato : 24-06-05 08:13

Niels Elgaard Larsen <nielselgaard@gmail.com> wrote:

> Men man er ikke udbyder bare fordi man korer en TOR-server.

Prøv at læse udkastet til bekendtgørelsen igen. Hvis Du stiller en
service til rådighed er Du udbyder. Der er undtagelser; men Du er ikke
omfattet af undtagelserne, blot fordi Du er en privatperson.
--

Jens F