Andet multimedie
bentjuul 3670
Templates t/ Quark
Fra : Jay

Dato : 04-06-01 12:13

Findes der et sted hvor man kan downloade templates til QuarkXpress?
Jeg leder specielt efter en skabelon til en bog...

JH

Fra : S.Peters

Dato : 05-06-01 20:54

Hej Jay

Grundlæggende er QuarkXpress ikke tænkt til at arbejde med skabeloner men
til at bruge for professionelle designere, der næppe vil bruge andres
skabeloner/templates. Om der findes skabeloner et eller andet sted skal jeg
ikke gøre mig klog på.
Programmet har selv indbygget mulighed for at du laver dine egne skabeloner
ved hjælp af det programmet kalder standard-sider (det der i et program som
PageMaker og InDesign kalder mastersider).
Hvis du skal bruge f.eks. 100 sider med ens margin, spalte inddeling,
placering af billeder, sidetal o.lign. laver du indstillingen én gang på en
standardside ( du finder standardsider i dokumentlayout-paletten) og denne
side er så forlæg for alle 100 sider.
Ved hjælp af afsnitsforme kan du definere hvordan dine overskrifter skal se
ud ved at lave indstillingerne én gang og bruge denne afsnitsform hver gang
du har en overskrift o.s.v for mellemrubrikker og brødtekst.

Et program som PageMaker 6.5 har en række skabeloner da dette program er
tænkt brugt af folk, der ikke selv laver egentligt design men har brug for
f.eks. brevpapir, et nyhedsbrev e.lign.

M.v.h.
S.Peters

Fra : Jay

Dato : 05-06-01 22:35

Tak for svaret, selvom det nu ikke var såååå meget hjælp... Helt OK, dog.

Her har jeg faktisk fundet en del "brugbare" skabeloner - i gåseøjne, da det
jo ikke kun er proffer der bruger Quark. Jeg er f.eks. autodidakt...
http://deezin.com/templates.html

Jeg er godt klar over at man kan lave en standard side, men hvis man nu lige
skulle bruge en skabelon til f.eks. en CD eller lign. (ligger i øvrigt på de
fleste store CD-trykkeriers hjemmesider), så er det da bekvemt at
skabelonerne kan downloades så de passer 100% med de beskæringer som
trykkeriet nu engang laver, og som man faktisk kun kan finde ud af ved at
kontakte dem.

You follow?

Derfor tænkte jeg at den slags var mere udbredt, men OK, nok ikke helt.

Tak for hjælpen, anyway!

JH