"olie-selvforsynede"
Fra : JJ

Dato : 10-07-05 15:33

Hey

Nu får vi snart en situation jeg faktisk ofte har tænkt på vil give
"sjove" problemer. nemlig når benzinprisen overstiger 9 kroner og 99
øre. (der er jo oftest kun 3 felter hos tankstationernes
digital-skilte :D )

Nåh. Men jeg har et newbie-spørgsmål - "De" snakker så meget om at vi
kan være selvforsynede i en del år endnu. Hvorfor kan vi så ikke
holde eks. benzinpriserne lidt lavere, hvis vi selv kan pumpe olien
op?

Fra : Allan Riise

Dato : 10-07-05 15:45

"JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan være selvforsynede i en del år endnu. Hvorfor kan vi så ikke
> holde eks. benzinpriserne lidt lavere, hvis vi selv kan pumpe olien

p.g.a. afgifter og fordi at regeringens såkaldte skattestop skal betales.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 10-07-05 16:35

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> "JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> p.g.a. afgifter og fordi at regeringens såkaldte skattestop skal betales.

Det bliver det skam også, bl.a. af husejerne.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 10-07-05 15:40

"JJ" <Jsins@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> kan være selvforsynede i en del år endnu. Hvorfor kan vi så ikke
> holde eks. benzinpriserne lidt lavere, hvis vi selv kan pumpe olien

Fordi det ikke er staten, men private firmaer der ejer olien. De kan derfor
sælge den til den pris, som udbud/efterspørgsel på det internationale
oliemarked bestemmer. Men staten kunne sagtens bestemme at benzinprisen
skulle ned - de kunne bare lette nogen af benzinafgifterne.

Fra : Mr. D

Dato : 10-07-05 16:07

"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> oliemarked bestemmer. Men staten kunne sagtens bestemme at benzinprisen
> skulle ned - de kunne bare lette nogen af benzinafgifterne.

Men staten i Norge ejer selv olien og pumper op for milliarder mere end vi
gør i DK. Deres benzinpriser mærkes heller ikke af dette. Prisen er vel
højere i Norge end i DK.

Simon

Fra : Allan Riise

Dato : 10-07-05 16:25

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gør i DK. Deres benzinpriser mærkes heller ikke af dette. Prisen er vel

Politik

--
Allan Riise

Fra : Martin Kristensen

Dato : 10-07-05 16:25

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> Men staten i Norge ejer selv olien og pumper op for milliarder mere end vi
> gør i DK. Deres benzinpriser mærkes heller ikke af dette. Prisen er vel
> højere i Norge end i DK.

En stat er vel lige så interesseret i penge som et privat firma, og vil
derfor heller ikke sælge noget til en lavere pris end den man kan få.

Fra : Jim

Dato : 10-07-05 16:25

> [...]
> gør i DK. Deres benzinpriser mærkes heller ikke af dette. Prisen er vel

Alt er dyrt i Norge, når man kommer med sin danske tegnebog.
For en Nordmand er alt billigt i Danmark.
Normændene har også langt højere lønninger end danskerne generelt.
Så omregnet til danske forhold, så vil jeg tro, at den norske benzinpris
ligger 25-30% lavere end i Danmark.
Forskellen på Norge og Danmark i denne sammenhæng er jo, at det er bl.a.
Mærsk Oil, som har investeret i at hente olien op af den danske undergrund i
samarbejde med Shell og Texaco, som tilsammen danner DUC. I Norge er det
staten, som ejer oliekonsessionerne, om man vil.

J.

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 10-07-05 16:42

Jim skriver blandt andet:

Det er altså ikke den norske stat, som ejer alle kocessionerne på norsk
sokkel. Det er i lige så høj grad amerikanske, franske, engelske selskaber.

Det største felt, Ekofisk, ejes af Philips-Conoco, et Texas baseret
olieselskab. De var de første, der fik koncession i 1966.

> [...]
> Normændene har også langt højere lønninger end >danskerne generelt.
> Så omregnet til danske forhold, så vil jeg tro, at den >norske benzinpris

Det passer meget godt.

> [...]
> undergrund i samarbejde med Shell og Texaco, som tilsammen danner DUC. I
> Norge er det staten, som ejer oliekonsessionerne, om man vil.

Det er så kun rigtigt i vel halvdelen af koncessionerne.

JAF

Fra : Jim

Dato : 10-07-05 17:00

"J.A.F. Pedersen" <freshair@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det passer meget godt.

> Det er så kun rigtigt i vel halvdelen af koncessionerne.

Jo, det er da rigtigt nok, men det er så også fordi, at Mærsk Oil indgik
aftaler med de løbende regeringer om tilbagedragning af felterne i Nordsøen.
Og nu kan jeg ikke lige huske, hvornår hvilke områder skal leveres tilbage,
men sådan har det været, siden A.P. besluttede at tage opgaven i starten af
60´erne.
Konsessionerne kunne været røget i hænderne på tyskerne, og det var A.P.
absolut ikke lykkelig for, så han besluttede at tage opgaven.
Men det er sjovt altid at læse om, at det er Mærsk, som har stjålet Danmarks
olie. Specielt når Mærsk Oil kun udgør sølle 39% ad DUC.
Faktisk er den høje oliepris ikke altid en fordel for A.P.Møller - Mærsk, da
der skal betales CO2-afgifter til staten, som på et tidspunkt overstiger
indtjeningen på den olie, som hentes op.

J.

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 10-07-05 18:25

Jim skriver blandt andet:

> [...]
> Konsessionerne kunne været røget i hænderne på >tyskerne, og det var A.P.
> absolut ikke lykkelig for, så han besluttede at tage >opgaven.

Historien om A.P. Møllers oliekoncessioner i Nordsøen har Flindt og
Steffensen foreviget i en DR-dokumentar, som de lavede for 30 år siden, mens
de endnu var i Danmarks Radio, som det hed dengang.

Der var noget med en meget fugtigt frokost eller middag i Odense mellem
finansminister Per Hækkerup og Mærsk, eller nogen af hans folk, hvor Mærsk
fik overdraget koncessionen med en royalty til staten dengang på omkring 8%,
hvis jeg husker rigtigt. Ingen troede et sekund på, at der var olie i den
danske undergrund i Nordsøen. Den danske stat var oven i købet large overfor
Norge, da stregerne på sokkelgrænserne skulle trækkes, hvilket endte med, at
Norge fik Ekofisk feltet, nabofelt til Dan feltet på dansk side, der ligger
omkring 30-40 kilometer fra de nærmeste installationer på Ekofisk. Ekofisk
har kastet enorme summer af sig gennem tiden, men den norske stat har
royalties på omkring 80% på feltet, hvis jeg husker rigtigt.

Den aftale DUC har nu med den danske stat er ikke noget guldrandet papir som
tidligere, men en for den branche almindelig forretning. Men det er klart,
at forretningen bliver bedre, jo højere prisen på en tønde olie er. Den
ligger og svinger omkring 55-60$ for en tønde (158 liter) light crude Brent.

JAF

Fra : Jim

Dato : 10-07-05 21:36

> [...]
> Steffensen foreviget i en DR-dokumentar, som de lavede for 30 år siden,
> mens de endnu var i Danmarks Radio, som det hed dengang.

Ja, og tre journalister har skrevet bogen Mærsk, Manden og Magten.
Den beskriver også en side af sagen.
Og så er der en gammel chefredaktør fra Børsen, Jan Cortzen, som også har
skrevet en fremragende bog om Mærsk, Myten Møller.
Jeg har læst begge to, og må sige, at jeg ikke kan finde belæg for, at Mærsk
eller hans fader på noget tidspunkt har stjålet så meget som en dråbe af
olien. Det har ganske enkelt været et spørgsmål om godt købmandskab.

> [...]
> Ekofisk. Ekofisk har kastet enorme summer af sig gennem tiden, men den
> norske stat har royalties på omkring 80% på feltet, hvis jeg husker

Jeg kan heller ikke huske tallene, men mener at Norge fik en del af området,
som man i dag ved ligger på den danske sokkel.
Og det kan man klandre den ene side af forhandlingspartneren for.
Desuden var Kongen vist også indblandet, men jeg skal have læst afsnittet
igen for at være sikker.

Light sweet crude, mener du..
Og ja, den har lige været over 60$.

J.

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 10-07-05 22:13

Jim skriver blandt andet:

> [...]
> Mærsk eller hans fader på noget tidspunkt har stjålet så meget som en
> dråbe af olien. Det har ganske enkelt været et spørgsmål om godt >

Ja, jeg kunne ikke drømme at mene andet. Godt du nævner de to bøger, dem vil
jeg fluks anskaffe og få læst.

> Desuden var Kongen vist også indblandet, men jeg skal have læst afsnittet
> igen for at være sikker.

Der er noget, der dæmrer, men jeg kan ikke lige huske sammenhængen.

> Light sweet crude, mener du..
> Og ja, den har lige været over 60$.

Olien fra Brent bruges som kvalitetsfaktor på olien i Nordsøen, jeg husker
ikke lige den præcise benævnelse ud over Brent, som feltet på den engelske
side hedder.

JAF

Fra : Jim

Dato : 10-07-05 22:51

> Jim skriver blandt andet:

> Ja, jeg kunne ikke drømme at mene andet. Godt du nævner de to bøger, dem
> vil jeg fluks anskaffe og få læst.

Et par rigtig gode bøger. De kan klart anbefales.

> [...]
> ikke lige den præcise benævnelse ud over Brent, som feltet på den engelske

http://www.euroinvestor.dk/Stock/ShowStockInfo.aspx?StockId=458634
http://www.euroinvestor.dk/Stock/ShowStockInfo.aspx?StockId=458633
http://www.aktiezoom.dk/?pageid=5&ArticleID=970269
http://www.euroinvestor.dk/Debat/debat.aspx?Listno=2&Topicno=107455&msgno=5

Ovennævnte linker til lidt debat om olien.
http://www.nymex.com/jsp/markets/bco_pre_agree.jsp
Her er lidt om Brevt Crude, som er den kvalitet, vi henter op i Nordsøen,
som du selv skrev.
Men Brent Crude er netop også en Light sweet crude oil.

J.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 16:28

> Men staten i Norge ejer selv olien og pumper op for milliarder mere end vi
> gør i DK. Deres benzinpriser mærkes heller ikke af dette. Prisen er vel
> højere i Norge end i DK.

De er noget smartere i Norge, end vi er. Alle indtægter fra oilen, lægges i
en gigantisk fond og denne fond investere pengene i udelandske aktier, på
den måde vil Norge altid kunne klare sig.
Der ligger over 1000 Mia kr i den fond.

Carl

Fra : Trunte

Dato : 10-07-05 16:27

> [...]
> kan være selvforsynede i en del år endnu. Hvorfor kan vi så ikke
> holde eks. benzinpriserne lidt lavere, hvis vi selv kan pumpe olien

Fordi vi "forærede" rettighederne til Mærsk.
Trunte

Fra : morten sorensen

Dato : 10-07-05 16:32

Trunte wrote:

> Fordi vi "forærede" rettighederne til Mærsk.

En meget bagklog betragtning. Da man i 60erne fandt ud af at der var
olie var det slet ikke givet at man kunne have lavet penge på det.
Teknologien har siden gjort at en langt større del af olien der fandtes
rent faktisk kunne suges.

Uanset om man kan lide Mærsk eller ej (og jeg er ikke specielt vild med
firmaet) er det svært at se det som andet end en relativt uegennyttig
gerning at de påtog sig opgaven.

At de nu tjener penge på det (ligesom staten) kan jeg egentligt ikke
have noget imod.

--

morten sorensen

Fra : Jim

Dato : 10-07-05 17:01

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi vi "forærede" rettighederne til Mærsk.

Du er noget så uvidende.

J.

Fra : Trunte

Dato : 10-07-05 17:49

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutit.com> skrev i en meddelelse
> "Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Du er noget så uvidende.

Ifht. hvad?
Trunte

Fra : Jim

Dato : 10-07-05 21:39

> Ifht. hvad?

Du skriver, at vi, hvem det så er, forærede Mærsk rettighederne.
Jeg går ud fra, at du har gjort dit hjemmearbejde og læst lidt litteratur om
stoffet, så du ved lidt om emnet oliekonsessioner.
Hvilke bøger har du læst om Mærsk og A. P. Møller?
Og lad os se, hvor hurtig du er til at svare på dette spørgsmål:
Hvad er "Klem"?

J.

Fra : AJC

Dato : 10-07-05 21:58

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in news:42d13e24$0$60706
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Fordi vi "forærede" rettighederne til Mærsk.
> Trunte

Ja, det er noget forbandet svineri!
Olien er min og din og skal ikke ejes af et privat firma.

Fra : Jim

Dato : 10-07-05 22:10

"AJC" <stillvirgin@age42> skrev i en meddelelse
> "Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in news:42d13e24$0$60706
> $edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Ja, det er noget forbandet svineri!
> Olien er min og din og skal ikke ejes af et privat firma.

Værsågod at grav.
Hvordan vil du hente olien?

J.

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-07-05 11:32

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in message

> "JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi vi "forærede" rettighederne til Mærsk.

Dummerniksen Anker Jørgensen troede jo ikke på, at der var noget som hed
"olie", det stod der ikke noget om i "Kapitalen".

Fra : Jim

Dato : 11-07-05 12:07

> "Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in message

> Dummerniksen Anker Jørgensen troede jo ikke på, at der var noget som hed
> "olie", det stod der ikke noget om i "Kapitalen".

*LOL*
Men han var god til at forhandle oliekoncessioner tilbage i 1980 i selskab
med den daværende energiminister Poul Nielson.
Vi aktionærer i A.P.Møller takker mange gange. *LOL*

J.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-07-05 08:09

Det ser ud til at et par nationer i syd America vil prøve at få billig olie,

Related news & Info

Venezuela leads energy pact:
CARACAS, Venezuela | June 30, 2005 5:11:37 PM IST
http://news.webindia123.com/news/showdetails.asp?id=92872&n_date=2005063

Venezuela, South America's leading oil exporter,
led the signing of an energy cooperation agreement
among 13 nations, including Cuba.

The Petrocaribe Alliance signed at a one-day summit in Puerto La Cruz, Venezuela
will supply cheaper oil to member nations.

To do that, the agreement calls for the creation of a regional refinery network,
overseen by Venezuela, to produce and ship oil to member nations,
El Universal reported Thursday President Hugo Chavez also pledged to
pick up 40 percent of the cost of oil going to Petrocaribe countries if the
price per barrel on the world market was higher than $50 a barrel as it is now.

He also said the agreement would lower costs by eliminating intermediary
oil traders that inevitably lead to higher prices at the pumps.

Venezuela wants to share its energy potential with South America and the Caribbean,
Chavez told leaders.

Two Caribbean nations Barbados and Trinidad and Tobago
elected not to sign the Petrocaribe agreement Wednesday saying they needed more time to study its terms.
----
The Petrocaribe Alliance is made up of Antigua and Barbuda, Bahamas, Belize,
Cuba, Dominican Republic, Grenada, Guyana, Jamaica, Dominica, St. Kitts and
Nevis, St. Lucia, St. Vincent and the Grenadines, Suriname, and Venezuela.
http://www.libertyforum.org/showflat.php?Number=293743967

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/reference_maps/south_america.html

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/bh.html
Beach theft ?

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-07-05 10:27

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:42d21b62$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> He[Hugo Chavez] also said the agreement would lower costs by eliminating intermediary
> oil traders that inevitably lead to higher prices at the pumps.

lol ,, Jeg ser straks for mig, Hugo Chavez sidder i sin lænestol foran flimmeren
og ser en Dell reklame , 'afskaf mellemmanden' , og proklamere
Thats Whats We Do !

Wallstreet is gonna love that,,

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-07-05 12:19

> [...]

> kan være selvforsynede i en del år endnu. Hvorfor kan vi så ikke
> holde eks. benzinpriserne lidt lavere, hvis vi selv kan pumpe olien

Her kan du se hvad der er produkt pris, afgift og moms, og faste 2004 priser
http://www.oil-forum.dk/upload/benzin_001.gif

http://www.ens.dk/ kan du finde alt muligt om Dansk energi. bl.a.

I 1935 blev den første tilladelse til efterforskning bevilget.
Siden da har der været efterforsket olie og gas i Danmark.

I 1966 fandt A.P. Møller med den første boring i den danske
del af Nordsøen for første gang kulbrinter i Danmark.
Fundet var samtidig det første oliefund i hele Nordsøen.

Efterforskningen fortsatte, og en række olie- og gasfelter blev fundet.
I 1972 blev den første olie produceret fra Dan feltet.

Siden 1983 har områder i Nordsøen været udbudt til interesserede
olieselskaber i et runde system.

Der har i alt været afholdt fem udbudsrunder, og i 1996 blev der desuden
indført en Åben Dør procedure for visse områder.

I maj 2005 er der blevet åbnet for den 6. udbusdrunde på dansk område.
Ansøgningsfristen er den 1. november 2005
-----

Olie- og gasproduktionen kom i 2004 fra 19 felter i Nordsøen.
Mærsk Olie og Gas er operatør på 15 felter, mens DONG er operetør
på tre felter og Amerada Hess på et felt.

Ved indgangen til 2005 var der næsten 50 platforme i den danske del af Nordsøen,
og i alt 250 brønde bidrog til indvindingen. Produktion skete via 130 brønde,
og samtidig blev der injiceret vand og/eller gas i 120 boringer for at øge indvindingen .

http://www.ens.dk/sw19095.asp
I 2004 blev der produceret
255.012 (1000m2) Olie & 198.996 (1000m2) Vand

Jan Rasmussen

Fra : Jim

Dato : 11-07-05 13:10

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
> "JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> I 2004 blev der produceret
> 255.012 (1000m2) Olie & 198.996 (1000m2) Vand

Flad olie siger jeg bare..
Er du sikker på, at der ikke menes m^3

J.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-07-05 14:29

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutit.com> skrev i en meddelelse news:42d261b9$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Flad olie siger jeg bare..
> Er du sikker på, at der ikke menes m^3
>
> J.

En kvadratmeter olie , ja hvor meget er det i grunden,
lol, jeg fik sku helt tårer i øjnene,

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 11-07-05 14:41

Jim <Jim@donteventhinkaboutit.com> wrote:

> Flad olie siger jeg bare..
> Er du sikker på, at der ikke menes m^3
>
> J.

Ja det er ikke studenterhuen der trykker Jan Rasmussen!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-07-05 15:23

> Ja det er ikke studenterhuen der trykker Jan Rasmussen!

Ja ingen tvivl om det.

Jan Rasmussem
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed, second it is violently opposed,
and third, it is accepted as self-evident." Arthur Schopenhauer