nogle der kan se tekst i i menubar på
Fra : René Sindberg

Dato : 04-06-01 11:35

Hejsa

Er det kun mig eller??..
Med sys 8.6 og IE 5 (med 4.5 ingen problemer)

Jeg kan ikke læse teksten på menubaren øverst til venstre... dvs jeg kan
sagtens gætte mig til det... men hvem har problemet? stiftens webmaster
eller mig?.

Og nu vi er ved det...

Netbank via Unibank.. er der nogle som kan komme ind i Unibanks demo
version i deres netbank eller er det den java de kører som skodder til
mac??. (ligger på www.unibank.dk følg link til netbank også demo
version), for min Netbank kører fint på job... (pc) men kan ikke komme
længere end til demologind siden når jeg skal teste om det dur herhjemme

/René

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 04-06-01 15:41

René Sindberg <rhsin@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke læse teksten på menubaren øverst til venstre... dvs jeg kan
> sagtens gætte mig til det... men hvem har problemet? stiftens webmaster

Jeg har ingen problemer med at læse menubaren i MacOS 9.1 US med IE5
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-01 04:13

Hej Jesper

- Ja da! - med CloseView slået til med 'omvendt kontrast' valgt og
forstørrelsesgraden sat til 8x, - så kan det lade sig gøre -)))

OK, I Netscape 4.77 (med min. skriftstr. sat til 12p). Normalt så vil jeg
sige, det er komplet umulig at læse de meget små typer. Hvis jeg skal vurdere
det, så er det sat med 6p, og selv med stor forstørrelse, så er det næsten
umulig at se, hvad der skal stå.

Med Opera 5.0b1 går det lidt lettere, der er min. str. ca. 11p, - også selvom
jeg har sat min. str. til 14p. For både Netscape og Opera gælder det, at jeg
har sat den til, at valgt skriftstr. overruler sidens skrift og str..

mvh. Erik Richard

Jesper Ørsted wrote:

> Jeg har ingen problemer med at læse menubaren i MacOS 9.1 US med IE5

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 05-06-01 08:25

> [...]
> har sat den til, at valgt skriftstr. overruler sidens skrift og str..

Altså enten har du instillet skærm og browsere forkert, for at ramme en
stift igennem den postulerede ulæslighed har jeg taget et screendump i
IE 5 og uploaded til http://mariama.net/stiften.gif . Jeg benytter mig
af flg. indstillinger i IE5:

Edit-->Preferences...-->Web Browser-->Language/Fonts under Fonts And
Size :

Size:16 Resolution: 96dpi (default)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-01 01:10

Hej Jesper

Jesper Ørsted wrote:

> Altså enten har du instillet skærm og browsere forkert, for at ramme en
> stift igennem den postulerede ulæslighed har jeg taget et screendump i
> [...]

Det er da meget godtk - men det retter jo ikke ved, at jeg ikke er den eneste, der
har haft problemer med den side. Og jeg går stærkt ud fra at billedet er i 1:1.
Det er noget mere letlæseligt, end det jeg - og andre - har set på deres side.

Jeg har mine fornemmelser, der siger mig, at hele sitet er optimeret specielt til
brug med en PC'er med MSIE, og hvis der så i en eller anden html kode står, at der
skal bruges skriftstr. 12p, vil den blive vist på en PC'er i str. 12. Men str.
'12p' på en PC og en Mac er langt fra det samme.

Nu bruger jeg tilfældigvis nøjagtig de samme skrifter og str målt i milimeter på
både min Windows og mine Mac'er. Hvis jeg fx. sætter Arial til at vise str. 12p i
Windows, vil den samme skriftstr. svare til en str. 15,5p i Mac. Mac browseren -
ihvertfald Netscape, - vil så omdanne skriftstr. til en 15,5 punkts i stedet for
de 12p, der er anført. - Altså hvis du ikke har sat den til at det er dine egne
indstillinger, der bestemmer. Ved nogle sites har det vist sig, at Netscape _ikke_
retter sig efter det. Om det så er en fejl i Netscape, eller en manglende korrekt
html kodning skal jeg lade være usagt, da jeg intet kender til html kodning
overhovedet.

Og pga. den manglende 'skrifttilpasning' vil det betyde, at fx.en 7p html
skrifttype _ikke_ vil blive konverteret til den 11p str., den egentlig skulle
have, men stadig blive vist i 7p istedet for.

Det er lige så tydeligt at se, hvis du fx. får en mail i html format. Jeg får
jævnlig mail, der er sendt i html, hvor der er brugt Andale Mono på en PC i str.
7p, og når jeg får den ind vil den stadig blive vist i 7p i Arial eller
Monotype.com skriften - istedet for i den 11p skrift, det ellers skulle være.

> Edit-->Preferences...-->Web Browser-->Language/Fonts under Fonts And
> Size :
>
> Size:16 Resolution: 96dpi (default)

fMine indstillinger er med skærm i 1024x768: Skrifttype: variable font: Arial 14p.
Fixed Width Font: Monotype.com (Andale Mono) 13p og 'Always use my fonts' slået
til. Grunden til variationen i de to str. angivelser er skrifttypernes indbyrdes
afvigende str., og når de står på den måde med hhv. 14p og 13p, så er de næsten
identiske i skærmvisning.

mvh. ERik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-01 17:51

> [...]

> Jeg kan ikke læse teksten på menubaren øverst til venstre... dvs jeg kan
> sagtens gætte mig til det... men hvem har problemet? stiftens webmaster

Ingen problemer i IE 5.1.1 eller OmniWeb 4.01 på OS X 10.0.3.

--
René

Fra : Mads

Dato : 04-06-01 21:35

Sjovt nok virker det heller ikke på www.nordjyske.dk,
www.fyensstiftstidende.dk eller www.jyskevestkysten.dk. Underligt nok,
for så vidt vides arbejder de vistnok alle på mac

-Mads

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-06-01 01:54

Mads <mads@nospam.dk> wrote:

> Sjovt nok virker det heller ikke på www.nordjyske.dk,
> www.fyensstiftstidende.dk eller www.jyskevestkysten.dk. Underligt nok,
> for så vidt vides arbejder de vistnok alle på mac

Jeg ved fra et tidligere job, at Jyske Vestkysten's backend system ikke
er baseret på mac, men derimod server mæssigt Solaris eller NT. Hvis de
også bruger webdelen til dette system, så vil denne også være baseret på
en af de to nævnte, og ikke mac.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : René Sindberg

Dato : 05-06-01 11:00

Såvidt jeg har konstateret er det kun noget som ikke virker i IE 5, for
det funger fint med IE 4.5 under samme system.
Og til det screendump der blev lagt ud på nettet så er det menubaren
lige under det klip der blev taget, den med indeling i "østjylland"
"erhverv" "Sport" etc.
Jeg var så venlig at sende en mail til webmaster@stiften.dk for en
ugestid siden og gøre opmærksom på hvad jeg havde konstateret i IE 5 (og
såvidt vides kun IE 5), jeg har endnu ikke modtaget et svar fra dem
endnu... ikke pænt..)

Men hvad så med www.unibank.dk netbank-demo nogen der har held der?.

/René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-01 02:16

Hej René

- Ikke hos mig!

René Sindberg wrote:

> Men hvad så med www.unibank.dk netbank-demo nogen der har held der?.

Hver gang, jeg prøver at gå ind på en af de underlinks, der er i menuen
lige under det øverste banner, fryser hele systemet, - eller den melder
noget om, at siden ikke findes, - eller at der er opstået en fejl i
JavaScript '("Toggle20")', - hvad det så skal betyde....

For øvrigt er deres forside heller ikke særlig læsevenlig.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : René Sindberg

Dato : 06-06-01 17:46

> [...]
> JavaScript '("Toggle20")', - hvad det så skal betyde....
>
> For øvrigt er deres forside heller ikke særlig læsevenlig.

Det er lykkedes mig at komme helt ind til hvor selve demo versionen skal
til at starte... også stopper den.. dvs. at når jeg klikker på logind
knappen så reagerer den slet ikke... jeg kan dog godt lukke vinduet...
men der er helt klart nogle scripts som mac ikke kan lide... så jeg må
jo undvære krejlus nixus herhjemmefra også nøjes med adgangen fra job..
det går jo sådan set også fint... men det generer mig lidt at det ikke
funger... da nettet jo netop skulle være crossplatform i stor
udstrækning.

MVH
René

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-06-01 11:54

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> er baseret på mac, men derimod server mæssigt Solaris eller NT. Hvis de
> også bruger webdelen til dette system, så vil denne også være baseret på

I flg. www.netcraft.com:

The site www.stiften.dk is running Apache/1.3.12 (Unix) mod_perl/1.21 on
Linux.

Om det er nøjagtigt kan jeg ikke sige!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-06-01 13:17

> I flg. www.netcraft.com:
>
> The site www.stiften.dk is running Apache/1.3.12 (Unix) mod_perl/1.21 on
> Linux.
>
> Om det er nøjagtigt kan jeg ikke sige!

Det er det da uden tvivl, men nu er det jo ikke apache, der fremstiller
html koden der bruges, eller perl modulet der fremstiller perl koden.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-06-01 17:43

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det er det da uden tvivl, men nu er det jo ikke apache, der fremstiller
> html koden der bruges, eller perl modulet der fremstiller perl koden.

Selvklart!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 04-06-01 21:52

René Sindberg wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke læse teksten på menubaren øverst til venstre... dvs jeg kan
> sagtens gætte mig til det... men hvem har problemet? stiftens webmaster

Det går fint med Netscape 4.7.4 Sys 8.6 DK.
Bortset fra det er det en h....... tung side at danse med -- en kilometer
lang rulleskakt med masser af grafik - overhovedet ikke brugervenlig.

VH
Villy Erichsen

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 04-06-01 22:50

René Sindberg <rhsin@post4.tele.dk> wrote:

> Er det kun mig eller??..
> Med sys 8.6 og IE 5 (med 4.5 ingen problemer)

Fungerer heller ikke her OS 9.1 DK og IE 5.

--
MVH/Regards, Jonas
http://go.to/geografi [mostly in Danish]

Fra : Glenn

Dato : 04-06-01 23:49

Jonas C. Voss <SCRATCHTHISjc@voss.tf> wrote:

> Fungerer heller ikke her OS 9.1 DK og IE 5.

Fungere her med OS 9.1 Dk og Netscape 4.77