"Trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
news:1120386407.937076.256200@g49g2000cwa.googlegroups.com...
Arne H. Wilstrup wrote:
[.. en stor mundfuld, som jeg ikke synes jeg vil kommentere for
indeværende - blot at jeg ikke er tekniker og derfor ikke kan have nogen
mening om de tekniske processer du beskriver]
> hvorfor dog det? Det kan jo være at der er noget "fundamentalt galt" med
> eleverne?
Det duer ikke hele tiden at skyde skylden på eleverne.
Det med elever har jeg imidlertid forstand på - og du roder dig ind i nogle
gevaldige "øretæver" for dine udsagn. Der er ikke tale om skyld, som du
åbenbart er optaget af, men alene tale om kendsgerninger.
Det er
lærerne, der får penge for showet.
Selvom du fik udbetalt et par millioner for at undervise skoleelever, så er
der altså elever, der aldrig magter at lære noget fornuftigt på det
læsemæsseige område. Husk - en lærer underviser, men det er eleverne der
lærer sig noget.
Sagt enkelt: jeg kan forklare tingene for dig, men jeg kan ikke forstå dem
for dig.
Jeg kan gå med til, at ordblinde
kan have svært ved at lære at læse og skrive, men jeg tror ikke på,
at pjækkeri har nogen som helst betydning for tilegnelsen af læse- og
skrivefærdigheder.
så tager du helt og aldeles fejl.
Så svært er det ikke at lære at læse og skrive.
Det ved jeg nok en smule mere om end dig. jf. signaturen-
Hvis eleverne førhen kunne lære at læse og skrive i løbet af syv
år, må de også kunne lære det nu i løbet af de ni år,undervisningspligten nu
strækker sig over
Det kunne de allesammen heller ikke - og da der var syv års skolegang, var
der for det føreste flere lektioner til dansk og desuden var der ikke alle
de andre fag, som findes i dag.
.. Næh, problemet er, at skolen har en uheldig indflydelse på eleverne. De
desaktiveres, bliver
overfladiske og initiativløse, mister deres naturlige nysgerrighed og
bliver ude af stand til at søge viden på egen hånd..
Det er der simpelthen ikke det mindste hold i. Du udtaler dig meget generelt
om folkeskolen, men sådan ser verden altså ikke ud - og det, du skriver er
temmelig udokumenteret, men jeg har bemærket at det i denne gruppe åbenbart
ser ud til at være normen at man udtrykker sig bastant uden dokumentation,
hvis man er sikker på at man kan få en hel masse uprofessionelle voksne til
at mene det samme.
En hel del herinde mener at muslimer nærmest er en kræftbyld på samfundet -
og de er allesammen ude på at slå danskerne ihjel, nasse på vort
velfærdssamfund etc. Men hvis man beder om dokumentation på disse ting,
glimrer de med deres fravær.
> Og mange af mine elever fortsætter i gymansiet og klarer sig
> fortrinligt - ikke på trods af min undervisning, men på grund af den.
Nu om dage kommer vel ca. 33% af en årgang i gymnasiet, så dette, at
en elev bliver accepteret af gymnasiet, siger ikke rigtigt noget mere
om vedkommendes skolekundskaber, og gymnasiets niveau er faldet enormt
i de senere år, så der skal ikke meget til for at klare sig
fortrinligt i gymnasiet.
Det er en påstand, der stadigvæk er fuldkommen udokumenteret- til dato har
jeg ikke kunnet formå Per Erik Rønne til at dokumentere dette postulerede
niveaufald - han kommer med nogle forkølede kommentarer med at han kender
nogle gymansielærere, der er af samme opfattelse, men selvom han nu snart i
tre år har gentaget det samme lirum-larum om niveausænkningen, har han ikke
kunnet fremvise en eneste dokumentation for at det skulle forholde sig
således - altså er det bragesnak uden indhold.
Ifølge dagspressen ved meget få elever i 3.
gymnasieklasse, at Bagdad er hovedstaden i Irak, og de kan ikke placere
Nakskov på danmarkskortet.
Den kioskbasker er simpelthen noget, der ikke har fået for lidt - det er
muligt at gymnasieelever ikke ved at Bagdad er hovedstaden i Irak, men så
ved de så meget andet, og de kan formulere sig, har nogle holdninger og kan
give udtryk for dem. Det har ikke altid været tilfældet, idet man tidligere
hyldede udenadslæren og terperi i stedet for selvstændig udvikling.
DET er der til gengæld dokumentation for.
I 1989 var der to skoleelever i 9. klasse, der fik en kronik optaget i
Politiken, hvor de skrev " hvor ligger Randers" - og kronikken var en gang
tilsværtning af et skolesystem, som ikke havde "lært dem" at kende byerne i
Danmark.
Jeg svarede dem, at det var da underligt at de var i stand til at formulere
sig så fremragende, men at de åbenbart ikke var i stand til at slå op i et
atlas -det syntes jeg sagde mere om dem, end om skolen.
Der er intet i skolen i dag, der kræver at de skal kende hovedstæderne i de
forskellige lande - det er da fint at vide, men egentlig ikke så vigtigt,
når man nu har muligheder for hurtigt at slå det op.
Jeg vil da mene at det er naturligt at man kender nogle hovedstæder, men jeg
synes ikke det er særlig vigtigt at kende Nakskov, hvis man ikke lige skal
til Lolland.
Jeg er sikker på at jeg kunne stille dig spørgsmål om danske byer, du slet
ikke kender eksistensen af -er det så fordi du har fået en dårlig skolegang?
Eller er det blot fordi du er dum?
> Dansk er mere end blot at tale sproget. Det
> angår også grammatikforståelse, syntaks, morfologi, semantik, fonetik m.v.
> og
> der ndgår litteratur af forskellig slags således at de udvidder deres
> horisont
Disse ting er ganske overflødige for fremmede, der skal lære dansk
for at kunne begå sig i arbejdslivet. De tjener kun som
beskæftigelsesforanstaltninger for personer ansat som undervisere i
dansk for udlændinge.
Rent sludder og bragesnak - du kan ikke på den ene side mene at niveauet er
faldet i gymansiet og at skoleelever ikke ved noget som helst, og så
samtidig mene at det, de så skal lære og som lærerne underviser i,
pludselig kun er en beskæftigelsesforanstaltning for personer som fx mig.
Det vrøvl er med til at afspore debatten. Enten går du ind for at de ikke
lærer nok, og så må du dokumentere dette - altså at niveauet er faldet, og
hvis du har ret, så må man altså gøre noget ved det, og så nytter det ikke
at du skoser de lærere, der faktisk gør noget ved det, eller også må du
konstatere at du er ude med riven på et falsk grundlag.
> - forskellen på den "undervisning" der foregår i praksis og så den
> der foregår i skolen er at skolens undervisning er mere systematisk og
> dermed sikrer vi os at vi kan vurdere eleverne på det stade de er.
Det eneste, man sikrer med organiseret klasseundervisning af fremmede i
dansk er lærerens beskæftigelse. Hvilket stade skulle man ellers
vurdere en elev på end det, hvorpå han er?
Jeg synes ikke jeg vil debattere med dig på ovenstående grundlag - hvis du
virkelig mener at mine kolleger, der dagligt gør et formidabelt arbejde for
at undervise eleverne så ledes at de kan lære fx dansk ordentligt, blot gør
det for at være beskæftiget, så er du hinsides normalpædagogisk rækkevidde.
I hvert fald udtaler du dig her om ting, du ABSOLUT INTET ved om.
Det er en frækhed og en grov nedgørelse af lærere, at det blot er en
beskæftigelsesforanstaltning. Jeg har lavet andet end at være lærer og jeg
har tjent mere nogle af de steder, jeg har været ansat end som lærer, men
jeg er alligevel blevet lærer fordi det interesserer mig at undervise og
fordi jeg mener at kunne gøre en forskel for en lang række elever - det er
derfor groft og nedladende at hævde at jeg kun gør det for at være
beskæftiget.
I så fald kan man sige dette om de allerfleste fag i Danmrk i dag. Hvad med
en læge - er det ikke blot for at være beskæftiget og få den høje løn,
han/hun er læge? Er det ikke blot for at være beskæftiget at du laver det
arbejde du gør -hvis du altså arbejder?
Naturligvis er det da det - men at være lærer er ikke blot en beskæftigelse,
det er også en livsindstilling til hvad man har med at gøre og hvad man vil
opnå. Der var garanteret andre jobs, jeg kunne "være beskæftiget" med og som
gav mere i lønningsposen, hvis det var det, jeg ville.
[...]
Det var nu spørgsmålet om, hvordan fremmede i Danmark kunne lære
dansk, jeg beskæftigede mig med. Jeg forestillede mig, at de kunne
lære dansk i Danmark på samme måde som de burmesiske arbejdere i
Thailand lærer thai, nemlig ved at frekventere den store sprogskole,
som livet på arbejdspladsen og i samfundet udgør.
Det ville betyde at man ikke som samfund kunne få nogen mulighed for at
kontrollere om disse mennesker nu også lærte landets sprog på en
tilfredsstillende måde. Det går jeg ikke ind for.
Men o.k., jeg er i tvivl om, hvorvidt og i hvilket omfang, der bør
være undervisningspligt for børn. I hvert fald bør den indskrænkes
kraftigt, måske til kun 5 år.
Der er vi så helt og aldeles uenige -
> Jeg er ikke tilhænger af den model i et moderne samfund og bliver det
> heller ikke.
Det er klart. Skolelærere vil i egen interesse altid arbejde for
undervisningspligtens ekspansion, ligegyldigt hvor lang den allerede
er.
Og hvad skulle vores interesse være i det ? Tror du kun at det er det
lønmæssige, der trækker når vi vælger jobbet at være lærere?
Hvorfor arbejder du selv- hvis du da arbejder?
> hvorfor i alverden skulle man dog nedlægge klasseundervisningen?
Fordi:
(1) mit indtryk, på grundlag af oplysninger i dagspressen, er, at den
ikke er videre effektiv og resultatbringende.
Dagspressen ved ingenting - den er ofte overfladisk og uvidende fordi
tingene skal gå stærkt. Jeg har gang på gang fx hørt i TV at man taler om at
en person har fået verdenspatent på noget - det er ikke muligt at få
"verdenspatent" på noget på en sådan måde at man har et papir på at man har
verdenspatent på en bestemt ting. Alligevel er der en hel masse mennesker,
der hævder det modsatte, for det har de hørt i TV.
(2) den koster penge.
Hvis vi skal klare os i international sammenhæng,så er det nødvendigt at vi
har veluddannede mennesker - det koster at uddanne og det har jeg det helt
fint med, og jeg kender også folk, der ikke er lærere, der har samme
opfattelse,så det med at det alene er i vores interesse, er noget sludder.
De fleste fornuftige mennesker kan godt se at det er nødvendigt at uddanne
sig.
(3) de fremmede kan altid finde en undskyldning for ikke at møde op.
Og hvor ved du så det fra? Har du dokumentation for det eller gætter du
bare?
> Klasseundervisningen har da bestemt også sine ulemper, men det er ikke
> sådan at alle er i stand til at læse - der findes fx analfabeter
Det er nok rigtigt. Den tidligere socialdemokratisk-radikale regering
lukkede en bunke umuliusser fra eksotiske lande ind i kongeriget. Men
hvis de kan finde ud af at trykke på nogle få taster på en computer,
kan de godt lære at læse fra et interaktivt, CD-baseret
undervisningsprogram.
Ikke alle - og i øvrigt hvad er det egentlig du har imod lærere siden du er
så sur på dem? Har du haft nogle dårlige lærere i din skole eller er du bare
ualmindelig uvidende om læreprocesser?
Man kan bruge computere til meget, men det er den personlige kontakt, der
hjælper børn til at blive mennesker i samfundet, ikke kun nøgterne
programmer, der kun svarer på det, programmerne er programmeret til.
[...]
> Undervisningen forbliver lærerløntimeorienteret.
Man kan godt lære fremmedsprog via en computer, men der er ikke garanti for
at det bliver bedre end den personlige kontakt. Papegøjesprog kan enhver
lære.
[...]
>Det er vel ikke alle de fremmede, der er analfabetiske gedehyrder fra
>Somalia. Nogle af dem kan vel tale engelsk og bruge en engelsk lærebog?
De fleste børn der kommer fra de "eksotiske" egne forstår eller taler IKKE
engelsk. Faktisk er det de færreste - og hvorfor dog komme til Danmark for
at lære dansk via et helt tredie sprog: deres eget modersmål, engelsk og så
dansk? Hvis de ikke forstår engelsk, hvordan skal de så lære dansk ved at
bruge engelske bøger UDEN en lærer til at vejlede dem?
Jeg kan dårligt forestille mig, at der blandt ægte politiske
flygtninge skulle være mange analfabeter.
Så er din forestillingsevne ualmindelig ringe.
Hvilken regering ville frygte en politisk modstander, der ikke kan læse og
skrive, og fordrive ham?
????
> Når man er i Danmark og lærer dansk, behøver man ikke gå på kursus
for at få rettet sin danske udtale. The man next door kan gøre det.
Hvis jeg bor i et fremmed land og skal lære det fremmede lands sprog, kan
jeg ikke blot gå til min nabo og få ham eller hende til at forklare mig de
ord, jeg ikke forstår - det er et rent praktisk problem. Dels skal man have
mod til at opsøge disse mennesker, dels skal disse mennesker have tid, lyst
og lejlighed til det, og dels er det slet ikke sikkert et de overhovedet er
i stand til at forklare ordene så jeg forstår dem.
Du ville gerne afskaffe skolen, hvis du kunne -det er der nogen, der går
ind for, men det gør jeg ikke, og du har endnu ikke kommet frem med nogle
overbevisende argumenter der skulle få mig til at ændre standpunkt, ligesom
du næppe finder ret mange her, der vil være enige med dig i at vi blot skal
afskaffe skolen og sende eleverne til udlandet for at lære de forskellige
sprog. Det vil være en temmelig stor umulighed, da vi har mange
hundredetusinder elever, der i så fald skulle rejse, indkvarteres og bo
langt væk fra deres familier Det er helt urealistisk og det undrer mig at du
ikke kan indse det.
Jeg tvivler på at der vil være mange herinde der vil give dig ret i det
synspunkt at vi skal afskaffe skolen - men lad os nu se.
Det er i hvert fald en urealistisk tankegang, du giver udtryk for - Danmark
har brug for vidende og veluddannede mennesker og vi har ikke brug for den
prakticisme du går ind for - det er en tåbelig tankegang, som kun har mening
når det gælder ganske få mennesker, nemlig dem, der i forvejen har ordnede
familieforhold og penge nok til at de vil kunne blive samlet op, hvis
eksperimenterne skal kunne lykkes, jf. A.S. Neill's "Summerhillskolen".
> Endelig er det ikke alle der er i stand
> til at udøve den selvdisciplin det er at studere alene. Her overser du
> endvidere det sociale aspekt til fordel for en individualisering, der ikke
> tilgodeser behovet for at have kontakt med andre.
Klasseundervisning tilgodeser ikke de fremmedes behov for at have
kontakt med danskerne.
Det er noget sludder.
Der er kun én dansker til stede i
undervisningslokalet. Det er læreren, og ham er den enkelte elev kun i
kontakt med i ca. 2 minutter i timen.
Du tager helt fejl -jeg kan se at det er formålsløst at debattere med dig om
dette, da din viden om hvordan fremmedsprogsundervisning og
modersmålsundervisning foregår i dag, er ikke-eksisterende. Du gætter helt
vildt og forfølger din kæphest om et skoleløst samfund. Det er helt ekstremt
og ikke noget, normalt tænkende mennesker i dette samfund vil bifalde.
>Det er netop i kraft af deres kontakt med thailænderne, at burmeserne i
>Thailand lærer at tale thai. Der er ikke andre årsager.
Jeg taler ikke thai og har ingen viden om hvilket niveau de taler thai
på -men jeg er overbevist om at niveauet dér ikke er særlig højt på det
sproglige område.
Jeg har en onkel, der taler finsk - han har boet der næsten hele sit liv,
men jeg har lært mig finsk på relativt kort tid, og ifølge min tante, der er
finne, er mit finske sprog bedre end min onkels - men han kender utvivlsomt
flere ord og vendinger end jeg. Jeg har beskæftiget mig sammenlagt med
sproget et års tid via undervisning - han har gjort det i Finland i 40 år.
> Endelig har vi jo muligheder for i folkeskoleregi at undervise vore
> børn selv - det er faktisk tilladt at have hjemmeundervisning, hvis
> man ønsker det, så hvad er din anke udover at du ikke bryder dig om
> lærere?
I folkeskoleregi? Så kan det være det samme.
Nej, læs dog hvad jeg skriver: man har IKKE skolepligt i Danmark, men
undervisningspligt, så man kan nøjes med at have undervisning hjemme -men
undervisning skal man have - det fremgår af loven, og det er jeg enig i.
> Du er jo netop imod at man har nogle institutionaliserede organer,
> herunder undervisningslokaler og lærere, idet du mener at men selv
> skal lære tingene - så igen: hvorfor gør du det så ikke selv i praksis,
> altså undersøger de ting, du mener er et must?
Vi tager den én gang til for prins Wilstrup:
" En systematisk undersøgelse burde omfatte alle en virksomheds
burmesiske ansatte. Man skal undersøge først og fremmest (1) hvorfra
vedkommende kommer, (2) hvor længe vedkommende har været i Thailand,
og (3) i hvilket omfang vedkommende behersker thai. Der er ca. 1.000
burmesere i den virksomhed, jeg kommer i regelmæssigt. Det vil være
forbundet med nogle omkostninger, som jeg godt kunne afholde, men som
jeg synes, de integrationsinteresserede myndigheder burde afholde. Jeg
har ikke nogen speciel interesse i spørgsmålet ud over min interesse
i
sprog."
Altså udtaler du dig uden saglig viden og dokumentation - det er bare det,
jeg ville frem til.
> Det er ikke korrekt- hvis man har fransk på gymnasiet får man
> også eksamination, hvis det bliver det fag, der udtrækkes
>Ja, "hvis det bliver det fag, der udtrækkes". Det blev det ikke,
>så vi var IKKE til eksamen i fransk til studentereksamen. Vi var
>heller ikke til eksamen i kemi. Karaktererne i disse fag blev altså
>ikke givet på grundlag af en eksamination, hvor man undersøgte vore
>kundskaber i disse fag, men de blev givet på grundlag af en formodning
>om, at vi gennem ophold i miljøet på kurset havde tilegnet os nogle
>færdigheder i fagene.
Vås - du blev bedømt gennem hele skoleåret - du fik både terminskarakterer
og årskarakterer, så du blev altså bedømt af lærerne. At du ikke blev
eksamineret i det, betyder jo ikke at du ikke kendte til fagenes indhold,
for det er først i allersidste øjeblik man får at vide, hvilke fag, der er
udtrukket til bedømmelse. Så i al den tid du har frekventeret gymnasiet, har
du altså måttet læse på stoffet for at få nogle fornuftige karakterer.
> Der ser du! Det er altså ikke sandt at du ikke har eksamen i fransk.
> jf. ovenover.
>Kan du ikke kende forskel på oprykningsprøve til anden kursusklasse
>og studentereksamen?
Hør nu en gang, Karl Smart - jeg har bestået flere eksaminer end dig, og jeg
ved udmærket hvordan gymnasieundervisningen foregår. Dels har jeg personlige
børn, der har været igennem det show og dels har både min kone og
undertegnede været igennem det. Jeg har endda to studentereksaminer plus en
universitetsgrad og andre universitetseksaminer i baggagen, så mon ikke jeg
kender til de forhold? Det er ærgerligt at det bliver nødvendigt at skulle
fremhæve disse forhold, men det er åbenbart sådan at du anser mig for den
rene idiot, siden du forsøger at belære mig om forholdene på gymnasierne.
Man får IKKE kun karakterer som oprykningskarakterer. Man får også
årskarakterer og terminskarakterer i gymansiet,selvom man ikke bliver
eksamineret.
>> Eleverne skal naturligvis have læst hele pensum, men det er
>Elever, som har opholdt sig i miljøet på kurset eller gymnasiet skal
>kun have læst 50% af undervisningspensum.
Du kan ikke vide, hvor meget der er tale om du skal læse førend lærerne
offentliggør det, de vælger ud som pensum.
>Privatister skal have læst 100%. På den måde undgår man, at nogen så >meget
>som bare tænker på at læse noget selvstændigt. Det ville være en
>katastrofe for lærerne, hvis de uddannelsessøgende gjorde dette i større
> >omfang.
Hvorfor ville det være en katastrofe? formålet er jo at eleverne lærer
noget- og du går automatisk ud fra at alle lærer ens - det er ikke
tilfældet. De allerfleste har behov for at have en lærer, der forklarer dem
tingene. Det er kun de færreste der har disciplin og stædighed til at læse
tingene selv.
> Så jeg ved ikke helt, hvad du mener med "miljø-ophold", der skulle give
> reduktion i pensum.
>Miljøophold vil sige, at man opholder sig i institutionsmiljøet på
>undervisningsinstitutionen, dvs. gymnasiet eller kurset. Man skal gerne
>afkrydses i en protokol.
Hvis det er det, du tror, så vil jeg hævde at du aldrig nogensinde har
frekventeret et gymansium - man får karakterer gennem hele forløbet. Sådan
er det bare.
> der begås fejl over alt - ville du hellere have foretrukket at den
> lokale slagter havde udført arbejdet?
>Jeg ville have foretrukket, at arbejdet var blevet udført af en
>person, der var blevet seriøst eksamineret i anatomi, således at han
>ikke havde begået den banale fejl. Det er den slags, der ikke må ske.
>Det er menneskeliv, det drejer sig om. Den studentikose atmosfære på
>universitetet må ikke hindre ordentlig kontrol med erhvervsudøvernes
>færdigheder.
Du modsiger dig selv - først vil du have at det kun er prakticismen, der
skal gælde, dernæst forventer du alligevel at folk skal eksamineres i de
ting. Kan du blive enig med dig selv?
> At nogle inkompetente forskere i Tyskland ikke ville lade deres
> østtyske kolleger blive medlemmer af deres borgerlige klub, siger mere om
> disse borgerlige videnskabsmænd end om de østtyske - jeg har massevis af
> eksempler på at selv amerikanske videnskabsmænd, som ikke er kommunister,
> studerer russiske forskere og på mange punkter faktisk fundet at den
> dialektiske tænkemåde faktisk er en god idé -
De vesttyske videnskabsmænd betragtede de østtyske dialektikere som
dilettanter og ville ikke optage dem i deres forening. Vesttyske
videnskabsmænd plejer ikke at v;re inkompetente. Jeg læste om det i
DER SPIEGEL
link? henvisning i øvrigt? Og hvem er "de vesttyske videnskabsmænd"? er det
alle eller kun nogle stykker -og pas nu på, for jeg har en helt anden viden
om de ting, end du har her - så igen: henvisninger, links - dokumentation
Der er også folk herinde der mener at visse universiteter IKKE er RIGTIGE
universiteter - men det bliver de ikke mindre rigtige af.
Og der findes givetvis også forskere,. der mener at andre forskere er
idioter eller dilletanter, jf. Lomborgaffæren, men det ændrer ikke på fakta.
--
Arne H. Wilstrup
overlærer, cand.pæd.
> Først da
> slaveriet blev afskaffet, blev det nødvendigt at få udført arbejdet
> mere effektivt og hurtigere, og dertil blev det nødvendigt at finde en
> maskine
> og en energikilde,der kunne erstatte den nu dyre arbejdskraft - det er
> simpel almenviden.
Det er simpel almenviden, at James Watt udviklede dampmaskinen i løbet
af 1760'erne. Slaveriet blev først afskaffet i det britiske imperium
i 1833, i U.S.A.'s sydstater i 1865 og i Sovjetunionen ved Stalins
død i 1953. James Watt udviklede altså dampmaskine længe før
slaveriet blev afskaffet, og dampmaskinen blev ikke brugt til at
erstatte slaver, for de brugtes overvejende inden for landbrug og
plantagedrift
> Den industrielle revolution skete jo ikke fordi man alene så en
> økonomisk fordel ved det, men fordi man ikke havde gratis slaver til
> arbejdet.
Man kunne lige så godt eller bedre påstå det omvendte: slaveriet
blev afskaffet, fordi man havde opfundet dampmaskinen. Rugbrødsmotorer
var for dyre i drift i forhold til den nye kulfyrede.
> Jeg forsøger ikke at være uenig med dig om noget som helst -jeg
> konstaterer at du ikke forstår sammenhængene mellem teori og praksis, men
> at
> du er tilhænger af prakticisme.
Nej, tværtimod. Jeg er, som jeg allerede har forklaret det, tilhænger
af, at man regner tingene ud på videnskabeligt grundlag og beskriver
dem ved hjælp af tegninger, som man derpå overgiver til
håndværkerne, som laver det praktiske fremstillingsarbejde. På den
måde sparer man en bunke arbejdstid og materialeomkostninger. Ellers
bliver det lige som på DTU, hvor håndværkerne tuller uforpligtende
rundt uden rigtigt at vide, hvad de skal lave.
Hvis man f.eks. bygger et nyt operahus, skal man, inden man går i gang
med byggeriet, på et teoretisk rigtigt grundlag udregne, hvordan det
skal udformes, for at akustikken kan blive rigtig, og hvor stor
orkestergraven skal være for at kunne rumme de 120 musikere, der
kræves til regelret afspilning af Wagner-musik. Det hele skal komme
til udtryk i de tekniske tegninger, man overgiver til håndværkerne.
Desværre klarede maa'erne og polyt'erne det ikke. De har vist ikke
den nødvendige teoretiske ballast. Det er en skam. Jeg kan godt lide
klassisk musik. Koncertsalen i Bayreuth er stadigvæk den koncertsal i
Europa, der har den bedste akustik.
> Du forstår stadig ikke hvad sagen drejer sig om - jeg er gift med en
> dame, som sidder og arbejder med patenter og varemærkeregistrering hver
> eneste dag - hun er altså ekspert på området, så mon ikke jeg har en smule
> 0
> mere forstand på den procedure end du har
Man bliver ikke ekspert i immaterialret, fordi man har en kontortjans
på et patentbureau, og ens mand gør det da slet ikke.
> - naturligvis har jeg spurgt hende og
> hun svarer at det koster alene at indlevere en patantansøgning. Og
> som hun siger: "det er pissedyrt" - der er nogle formkrav man skal
> overholde.
Jeg har ikke rigtigt brug for din overfladiskle vejledning, for jeg ved
det hele eller kan læse alt om det f.eks. her.:
http://www.dkpto.dk/love/
Ja, der er nogle formkrav, der skal overholdes. F.eks. skal
ansøgningen indeholde en teknisk tegning, således at håndværkere
kan bringe opfindelsen til udførelse.
> Men når man så kommer først, er det naturligvis ikke muligt at indlevere
> et patent på det samme, som er optaget som patent - det er logik for
> perlehøns.
Nemlig. Så hvorfor gør du dig spekulationer over, om økonomiske
forhold ville have hindret mig i at få udstedt patent på opfindelsen?
Du er en underlig snegl.
> 1. jeg kender ikke din oversættelse
Du har ellers svaret på mit indlæg dateret:2005-06-14 07, hvor der
er:
(1) Link til den russisksprogede originaltekst i Utro:
http://www.utro.ru/articles/2005/06/10/447716.shtml
(2) Link til oversættelsen:
news:9a3bbfb0.0506132349.5a8ab3bb@posting.google.com
> 2. jeg kunne ikke drømme om at belaste en cand.mag. om sådan noget
ligegyldigt som at finde fejl i en artikel af den art.
Det kan jeg godt forstå. Det ville være for stor en belastning for en
cand. mag. at skulle finde en fejl i en oversættelse, jeg har udført.
Det er vist umuligt.
Du udviklede heller ikke sådanne sociale relationer under dit
russiskstudium på universitetet, at du i dag kender en tidligere
studiekammerat, der ikke forlod russiskstudiet i utide, men blev
cand.mag. i russisk?
> 3. jeg advokerer ikke for at det er umuligt at lære russisk
> via naturmetoden,
Det ville også være ret håbløst, da det er den måde, russerne
lærer russisk på. Jeg lærte derimod sproget på den måde, der var
den mest naturlige i de omgivelser, jeg var i.
> men jeg advokerer for at det er bedre at lære det via
> systematisk undervisning, hvis man skal bruge det på et acceptabelt
> nivaeu,
> der kan godkendes af myndighederne.
Jeg skal bruge det på det niveau, russerne bruger det på til hverdag,
om søndagen og ved særlige lejligheder. Den lærebog i russisk fra
det sovjetiske statsforlag, jeg mest har brugt, RUSSIAN af Pulkina og
Nekrasova, er ubønhørligt systematisk.
> Jeg valgte at forlade studiet af mange andre grunde - ikke fordi det
> ikke interesserede mig, men fordi en anden virkelighed kaldte,
Var det den kinesiske virkelighed? Du har også studeret kinesisk ved
universitetet.
> Da du sætter spørgsmålstegn ved min metier som lærer fordi du mener at
> det kun er en beskæftigelsesforanstaltning at undervise og ikke noget der
> ellers er påkrævet, så er det efterhånden nødvendigt at du kommer med
> noget
> konkret at have spørgsmålstegnet i.
Næh, jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved specielt dig som lærer.
Det ved jeg ikke så meget om. Det er mere almene betragtninger om
uddannelsesvæsenet i Danmark, jeg fremsætter.
Bent