Abort og politiske konsekvenser
Fra : Rune

Dato : 14-06-05 13:35

Helt uden at tage stilling til de moralske problemstillinger med abort kunne
det være interessant at kigge på de rent politiske konsekvenser.
Tilsyneladende har Danmark bevæget sig langsomt mod højre siden dengang i 70'erne
under Anker Jørgensen (arrrgh!!! Jihad Jihad!!1). Anker selv giver zeitgeist
skylden - utvivlsomt rigtigt til en vis grad - men næppe et særligt
fyldestgørende svar, for hvad skaber tidsånden? - og jeg kom til at tænke på
om der også kunne være andre medvirkende årsager.

I USA er der påvist en tydelig sammenhæng mellem ens politiske ståsted og
antallet af børn man sætter i verdenen, såvel som en sammenhæng mellem ens
tilbøjelighed til at få foretaget abort af uønskede børn og om man stemmer
Demokratisk eller Republikansk. (f.eks. Baby Gap
(http://www.isteve.com/BabyGap.htm), BabyGap-Map
(http://www.herdrick.com/coloredmaps/bushVoteAndTotalFertilityRateForWhites--1.4to2.2And0.32177to0.685.html))

Lige efter det sidste præsidentvalg, var en af demokraterne første
reaktioner efter at have gransket tallene lidt at det såkaldte "youth-segment"
der havde ladet dem i stikken og udeladt at stemme. Men det er efterhånden
ved at komme frem at dette manglende "youth-segment" ikke så meget
deserterede demokraternes sag, som det var blevet aborteret årtier i
forvejen. (f.eks.: "The Empty Cradle will Rock
(http://www.herdrick.com/coloredmaps/bushVoteAndTotalFertilityRateForWhites--1.4to2.2And0.32177to0.685.html)"
eller: The "Roe-Effect" (http://www.opinionjournal.com/best/?id=110004780).
.. . . .heh heh (http://imagehost.darkernet.co.uk/i/DemocratsAbor.jpg))

Det kunne være interessant at se nogle statistikker over danskernes
politiske ståsted og antallet af børn og aborterede børn, men jeg har aldrig
set sådanne opgørelser. Jeg ved Færøerne, ellers på mange måder sammenlignet
med Danmark men noget mere konservativt/traditionelt anlagt, har betydeligt
flere fødsler end Danmark, (2.45 barn/kvinde, næsten 45% flere end Danmark)
og en del færre aborter.

For tiden bliver der udført omkring 15.000 aborter om året i Danmark, men i
første halvdel af 70'erne var det helt oppe og ringe på næsten 30.000 /
året - man kan sikker grave de præcise tal frem men hvis vi antager et
gennemsnitligt tal på ca. 20.000 / året siden 1973 får vi et tal der siger
omkring 640.000 børn er blevet aborteret. Af dem ville de 280.000 være over
18 år og stemmeberettiget. Nu var tallene noget højere i starten og der var
også et vist run-up i årene op til den egentlige frigivelse med stadig mere
liberale love, så det er nok ikke helt urimeligt at antage et tal på 300.000
aborterede børn der i dag ville være i den stemmeberettigede alder
(http://www.rettentilliv.dk/billeder/stat_4.gif)

Der findes ca. 3,7 millioner stemmeberettigede mennesker i Danmark af hvilke
ca. 80%, eller ca. 3 millioner, egentligt vælger at stemme ved
folketingsvalgene. 300.000 af 3.000.000 svare til 10% eller omkring SF og
Enhedslisten tilsammen - og mere end rigeligt til at udgøre forskellen
mellem de to sider i salen.

Forudsat naturligvis at aborter er mere udbredte på venstrefløjen og børn
oftere end ikke vil ligge mere eller mindre på den samme politiske fløj som
deres forældre, er det så urimeligt at antage at de liberale danske
abortlove langsomt har medvirket til at undergrave det venstreorienterede
vælgergrundlag? Og at lavere fødselsrater på venstrefløjen er med til at
undergrave det yderligere.

ps.

Fra : Tim

Dato : 14-06-05 13:53

"Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
> Helt uden at tage stilling til de moralske problemstillinger med abort
kunne

Højreorienteret og uden tvivl pro-abort.

Tim

Fra : Rune

Dato : 14-06-05 14:42

> Højreorienteret og uden tvivl pro-abort.

Ja ja. Det var ikke emnet. Med mindre du er aborttilhænger fordi det vil
decimere dine modstandere?

Fra : morten sorensen

Dato : 14-06-05 14:23

Rune wrote:
> [...]
> Tilsyneladende har Danmark bevæget sig langsomt mod højre siden dengang i 70'erne

Også i abortspørgsmålet? I givet fald du ved det, hvorfra ved du da det?

--

morten sorensen

Fra : Rune

Dato : 14-06-05 14:41

> Også i abortspørgsmålet? I givet fald du ved det, hvorfra ved du da det?

Nej ikke i abortspørgsmålet. Generelt. Ja, vel så også lidt i
abortspørgsmål. Man ser jo at antallet er stødt dalende. Det er i hvert fald
ikke god latin at snakke frivordigt om ens aborter, at få en fire-fem
stykker eller bruge det som prævention. Der har også været en del fokus på
den sorg og andre problemer abort medfører for kvinderne. Har der ikke også
været tale om at sænke den alder fosteret må have? I hvert fald negativ
fokus på de sene aborter.

Men pointet var "højre generelt" (som følge af flere aborter og lavere
fødselsrate for venstreorienterede)

Fra : Peter Bang

Dato : 14-06-05 15:18

Rune <rune@slambam.dk> skrev:

> [...]
>prævention. Der har også været en del fokus på
>den sorg og andre problemer abort
>medfører for kvinderne. Har der ikke også

Registreres politisk ståsted ved abort? ... Og ved fødsel?
øhh ...!?!

Fra : Rune

Dato : 15-06-05 09:13

> Registreres politisk ståsted ved abort? ... Og ved fødsel?
> øhh ...!?!

duh!

Fra : Peter Bang

Dato : 15-06-05 09:21

Rune <rune@slambam.dk> skrev:

>duh!

Ja, det må du jo nok sige ...

"Men pointet var "højre generelt" (som følge af flere aborter og
lavere
fødselsrate for venstreorienterede)"

.... hvordan når du frem til det? Bliver mødres og aborterende
kvinders politiske ståsted registreret? Eller er det rent
tankespind?

Fra : Rune

Dato : 15-06-05 10:02

> ... hvordan når du frem til det? Bliver mødres og aborterende
> kvinders politiske ståsted registreret? Eller er det rent
> tankespind?

Vil du have mig til at gentage oplægget en gang til? Det er lidt svært at
debattere hvis du ikke læser oplægget. Jeg henvist til flere amerikanske
undersøgelser der viste en klar og umiskendelig sammenhæng mellem en stats
politiske tilhørssted og antallet af fødsler og antallet af aborter. Des
længere til venstre des færre fødsler og flere aborter, des længere til
højre des flere fødsler og færre aborter.

Lige fra District of Columbia hvor fertiliteten ligger på 1,11 og Bush fik
9,3% af stemmerne, over Massachusetts - selve indbegrebet af en
venstreorienteret demokratisk stat med en fertilitet på 1,60 og hvor Bush
fik 37,0% af stemmerne. Til Bushs mest populære stat Utah hvor han fik 71,1%
af stemmerne, en stat som også har den højeste fertilitet i landet på 2,45
barn / kvinde. Og hvis du ser på aborttallene er det den komplet modsatte
tendens. Dist. Of Columbia har det højeste aborttal af alle stater med 50%
af graviditeter der ender i abort, mens Utah har det laveste med 0,8% der
ender i abort.

Derfra kommer min antagelse. Nu er det langtfra sikkert amerikanske tal kan
overføres til Danmark. Det er debatten.

Fra : Peter Bang

Dato : 15-06-05 13:21

Rune <rune@slambam.dk> skrev:

> [...]
>højeste fertilitet i landet på 2,45
>barn / kvinde. Og hvis du ser på
>aborttallene er det den komplet modsatte

Du antager altså at der en sammenhæng. Og så antager du at man
overføre disse antagede sammenhænge til Danmark?

Jeg antager at der blandt Bush-vælgere er stor tilbøjlig til at
køre i blå biler. Tror du at man kan overføre antagelsen til
danske forhold? Og gad vide, hvilken farve bil DF'ere i så fald
kører i ... hmmm ...

Fra : Alucard

Dato : 15-06-05 14:04

On 15 Jun 2005 12:20:34 GMT, Peter Bang <peterbang@MJKOSprivat.dk>
(slet MJKOS) wrote:

> [...]
>køre i blå biler. Tror du at man kan overføre antagelsen til
>danske forhold? Og gad vide, hvilken farve bil DF'ere i så fald

Øhhhhh.... Røde...? ))

Fra : morten sorensen

Dato : 14-06-05 15:45

Rune wrote:

> Nej ikke i abortspørgsmålet. Generelt. Ja, vel så også lidt i
> abortspørgsmål. Man ser jo at antallet er stødt dalende.

Jeg ville tro at preventionskampagnerne alene ville kunne forklare en
del af det fald.

> [...]
> været tale om at sænke den alder fosteret må have? I hvert fald negativ

Enig. Efter i starten at have fokuseret på hvor frigørende det var for
kvinden, har hverdagen for længst meldt sig. Uafhængigt af politisk
ståsted tror jeg.

Abort er ikke rigtigt et emne i DK. Dem der har behov for en, får den
uden at skilte med det.

> Men pointet var "højre generelt" (som følge af flere aborter og lavere
> fødselsrate for venstreorienterede)

Jeg ved ikke om jeg tror på den. Det virker lidt søgt.

--

morten sorensen

Fra : Rune

Dato : 15-06-05 09:16

> Jeg ved ikke om jeg tror på den. Det virker lidt søgt.

Nej måske ikke. Jeg syntes bare statistikkerne fra USA er ganske
overbevisende og tænkte om de kunne overføres til danske forhold. Det kan de
måske ikke, i kraft af Danmark ikke i nær samme grad er påvirket af samme
religiøse og moralske strømninger - heller ikke på højrefløjen. Men på den
anden side viser den eneste danske statistik jeg kender til, forskellen
mellem Danmark og Færøerne, altså en klar sammenhæng mellem
religiøst/kulturelt ståsted og antallet af fødsler. Er der nogle der kender
til andre undersøgelser der sammenholder antallet af børn og politisk
ståsted? Også at højtudannede kvinder måske har en tendens til at stemme til
venstre og radikalt, mens man ofte får fortalt at lavtuddannede stemmer DF.
Men lavtuddannede kvinder får også flere børn end højtudannede. Så DF'ere må
forventes at føde flere børn end Radikale.

Fra : morten sorensen

Dato : 15-06-05 12:57

Rune wrote:

> [...]
> måske ikke, i kraft af Danmark ikke i nær samme grad er påvirket af samme
> religiøse og moralske strømninger - heller ikke på højrefløjen.

den forskel kan du udvide til hele Europa. Tilgangen til religionen er
nok den største forskel på USA og Europa nu.

> [...]
> Men lavtuddannede kvinder får også flere børn end højtudannede. Så DF'ere må
> forventes at føde flere børn end Radikale.

I disse år er der store vælgervandringer; eksempelvis ville du nok for
nogleår siden have skrevet af SocDem-vælgere fik flere børn end K-vælgere.

--

morten sorensen

Fra : Alucard

Dato : 15-06-05 08:21

On Tue, 14 Jun 2005 14:34:52 +0200, "Rune" <rune@slambam.dk> wrote:

> [...]
>liberale love, så det er nok ikke helt urimeligt at antage et tal på 300.000
>aborterede børn der i dag ville være i den stemmeberettigede alder

Du kan da ikke regne det ud på den måde...

For eksempel:

Et par vil gerne have 3 børn når de er færdige med studierne og har
fået faste job..... Kvinden bliver "ved et uheld" gravid midt under
studierne og får en abort..... Parret bliver færdige, får gode job og
får de 3 børn de ønskede sig...... Det "barn" der blev aborteret ville
jo ikke blive en ekstra person, parret ville jo alligevel stoppe efter
det 3. barn......

Fra : Tim

Dato : 15-06-05 08:24

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> får de 3 børn de ønskede sig...... Det "barn" der blev aborteret ville
> jo ikke blive en ekstra person, parret ville jo alligevel stoppe efter

.... for slet ikke at tale om, hvor mange ekstra børn der havde været, hvis
kondomet ikke var opfundet/tilladt.

FORBYD KONDOMER!!!!!!!!!!! )

Tim

Fra : Rune

Dato : 15-06-05 09:03

> ... for slet ikke at tale om, hvor mange ekstra børn der havde været, hvis
> kondomet ikke var opfundet/tilladt.
>
> FORBYD KONDOMER!!!!!!!!!!! )

Ak. En gang til. Det var ikke emnet. Men snak du bare videre om det hvis du
vil.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 09:18

Tim <thpetersen@hotmail.com> wrote:

> FORBYD KONDOMER!!!!!!!!!!! )

Ja, længe leve hiv-vira ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Tim

Dato : 15-06-05 09:26

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Ja, længe leve hiv-vira ...

Læg mærke til smiley'en

Tim

Fra : Rune

Dato : 15-06-05 09:02

> [...]
> får de 3 børn de ønskede sig...... Det "barn" der blev aborteret ville
> jo ikke blive en ekstra person, parret ville jo alligevel stoppe efter

Børn der udsættes til efter studiet bliver ofte ikke til noget alligevel,
eller færre end planlagt. For først så skal der lige arbejdes lidt på
karrieren, så skal der lige rejses lidt, og så skal de lige skilles, og så
er man pludselig blevet 37 og så er der i hvert fald ikke 3 børn. Men hvis
hun så alligevel ikke havde aborteret barnet under udannelsen havde hun
stadig det til at trække op i statistikkerne. Altså det er svært at give
livshistorie på hvad der rent faktisk gemmer sig bag statistikkerne. Jeg var
bare mest lidt overrasket over hvor tydeligt statistikkerne talte i Amerika
og tænkt om de kunne overføres til Danmark. Det er nok lidt svært, hvis
meget af den forhøjede højreorienterede fødselsrate i USA og modstanden mod
abort er drevet af religiøs vækkelse, mens dette ikke er et så udtalt
fænomen i Danmark. På den anden side er der jo eksemplet Færøerne, der
generelt er mere religiøst end Danmark, og får drastisk flere børn. Jeg
kunne godt tænke mig at se nogle undersøgelser. Får danske evangeliske
kristne flere børn en gennemsnit og er de mere politisk konservative? Får
højreorienterede dansker generelt flere børn end venstreorienterede?
Højtudannede kvinder får færre børn end gennemsnit, jeg vil mene
højtudannede kvinder også ofte er mere til venstre end kvinder generelt.

Fra : Alucard

Dato : 15-06-05 09:31

On Wed, 15 Jun 2005 10:02:12 +0200, "Rune" <rune@slambam.dk> wrote:

>Børn der udsættes til efter studiet bliver ofte ikke til noget alligevel,
>eller færre end planlagt.

Øhhhh.... Hvor ved du det fra...

For mig ligner det mere et GÆT fra din side.....

Fra : Rune

Dato : 15-06-05 10:14

> Øhhhh.... Hvor ved du det fra...
>
> For mig ligner det mere et GÆT fra din side.....

Det var det også. Dit er vel også et gæt. Din antagelse går på at par der
sætter sig for at få et bestemt antal børn efter uddannelsen også får det.
Ud over det virker som et noget virkelighedsfjernt eksempel (hvor mange par
holder fast gennem hele udannelsen, hvor mange har fast tal på hvor mange
børn de ønsker at begynde at få 7 år ud i fremtiden) er det vel også et gæt.
Pointet var at det er svært at vide hvad der foregår under statistikkerne,
men at man måske heller ikke behøver at se på konkrete eksempler hvis man
ser på overordnede tendenser.

Fra : Alucard

Dato : 15-06-05 13:13

On Wed, 15 Jun 2005 11:14:14 +0200, "Rune" <rune@slambam.dk> wrote:

>Det var det også. Dit er vel også et gæt.

Ja selvfølgelig er det det..
Jeg har heller ikke påstået andet.. (Hvilket DU gjorde)

> [...]
>børn de ønsker at begynde at få 7 år ud i fremtiden) er det vel også et gæt.

Eksempler skal tit skæres ud i pap... Hvilket gør dem lidt
virkelighedsfjerne...

>Pointet var at det er svært at vide hvad der foregår under statistikkerne,
>men at man måske heller ikke behøver at se på konkrete eksempler hvis man
>ser på overordnede tendenser.

Det jeg opponerede imod var din påstand om at ALLE aborter ville blive
til borgere (potentielle stemmer).... Hvilket på en måde er rigtigt,
men det ville blive på bekostning af andre der så IKKE ville blive
født.....

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-06-05 12:09

Rune wrote:

> [...]
> Tilsyneladende har Danmark bevæget sig langsomt mod højre siden dengang i 70'erne

Hvordan kan du vise at Danmark bevæger sig til højer.
Venstre har bevæget sig til venstre og derfor kan stemme talene ikke
sammenligenes

> [...]
> tilbøjelighed til at få foretaget abort af uønskede børn og om man stemmer
Hele USA er opdel i tre zoner hvoraf den miterste stemmer Republikansk.

> [...]
> deres forældre, er det så urimeligt at antage at de liberale danske
> abortlove langsomt har medvirket til at undergrave det venstreorienterede

Nu er Danmark et af de mest venstreorinterede lande i EU og
stamtidigt det land med en af de højste fødsels rater.
Forklar lige det.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-06-05 15:29

Rune wrote:

> ps.
> heh heh
> http://imagehost.darkernet.co.uk/i/DemocratsAbor.jpg

Ond.

En ting kan rimeligvis antages. Aborttilhængere dræber deres egen sag
ihjel. Stille og roligt kommer abortmodstanderne i flertal. Man kan
sige, at fri abort bærer frøet til sin egen undergang.

Også kun rimeligt at folk, som slår deres egne små børn i moders liv
ihjel ender med at blive marginaliseret.

Omvendt kan så antages at abortforbud forhindrer fjernelse af
aborttilhængernes børn, som så ender med at få den fri abort indført
igen.

Måske er det bedst for abortmodstanderne at bevare retten til at dræbe
menneskefostre og så bare nøjes med at være imod drab af deres egne
børn. I modsat fald kunne de måske risikere kinesiske tilstande, hvor
der ikke bare er fri abort; men også aborttvang/steriliseringstvang osv.