Problem med Musik-DVD
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 13-07-05 13:21

Jeg bestilte Lamb of God's Killadelphia på CDon. Og fik den så sandelig
også, problemet er bare at det er en go' omgang lortekvalitet. På coveret
står der PAL, så det kan ikke være fordi den skal være NTSC eller hvordan
det nu foregår. Der er streger på billedet og når der er lys ser det ganske
forfærdeligt ud. Har snakket med andre europæiske fans som har haft samme
problem. Bør jeg kunne kræve en bytning af CDon?

Fra : Niels Rune Brandt

Dato : 13-07-05 21:39

Tja, varen skal jo leve op til hvad du har bestilt. Dvs. at den bruges til
det formål varen sædvanligvis er brugbar til. Det er jo klart, at en
musik-dvd (kender dem ikke, så ved ikke præcis hvordan de fungerer), skal
kunne afspille noget musik evt. suppleret med videomateriale.
Hvis korrekt afspilning kræver særligt udstyr som ikke er sædvanligt i
Danmark, og har CDon ikke oplyst om dette i forbindelse med købsaftalen, vil
jeg mene at varen er mangelfuld, og at du dermed kan reklamere over den.
Hertil skal siges, at en billig DVD-afspiller jo muligvis ikke understøtter
en række funktioner og formater som lidt dyrere mærker, men dette er ikke
nok til at varen er ubruglig til sit normale formål.
Det vil jeg derimod mene, hvis dvd-en f.eks. er koden i region 1, da man
ikke kan forvente af en dansk dvd-afspiller, at den som standard er
kodefri...

Kontakt CDon og forklar om problemet. Nævn endelig, at du har hørt det samme
fra andre europæere, og hør hvad du foreslår...

/Rune

Fra : Holst

Dato : 13-07-05 21:55

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> forfærdeligt ud. Har snakket med andre europæiske fans som har haft samme
> problem. Bør jeg kunne kræve en bytning af CDon?

Næh, produktet fejler jo ikke noget som sådan. Det er blot af en
kvalitet, som ikke lever op til dine krav.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 13-07-05 22:41

> Næh, produktet fejler jo ikke noget som sådan. Det er blot af en kvalitet,
> som ikke lever op til dine krav.

Det er da skandaløst, hvis man ikke kan gøre noget ved det! Det er sguda det
samme som hvis halvdelen af billedet manglede?

Fra : Holst

Dato : 14-07-05 07:06

Søren Kjeldsen wrote:

> Det er da skandaløst, hvis man ikke kan gøre noget ved det! Det er sguda det
> samme som hvis halvdelen af billedet manglede?

Hvis der er en fejl ved produktet, skal du selvfølgelig have det
ombyttet eller repararet eller hvad ved jeg.

Men er billedet blot af ringe kvalitet, kan det næppe kaldes en fejl,
eftersom det jo må være et valg fra producentens side. Var det VHS,
kunne man jo påstå, at der var sket en fejl i forbindelse med
overspilningen, men det er jo næppe tilfældet i tilfælde af en dvd.

Fra : Niels Rune Brandt

Dato : 14-07-05 08:57

Holst skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
> kunne man jo påstå, at der var sket en fejl i forbindelse med
> overspilningen, men det er jo næppe tilfældet i tilfælde af en dvd.

Jeg tror I snakker lidt forbi hinanden.. Det er klart, at hvis dvd'en er
fejlbelagt, altså hvis det IKKE er meningen at billedet skal se sådan ud, så
kan der reklameres, normalt vil der ske en omlevering, ved flere tilfælde
kan købet ophæves.
Produktet skal nemlig leve op til de krav, som køberen sædvanligvis må kunne
forvente af sådan et produkt.

Men det er rigtigt som Holst skriver, at det muligvis ER meningen at
billedet skal se ud som det gør. Jeg har jo ikke set problemet selv, så jeg
ved ikke om det kan kaldes kunstnerisk frihed, eller om der klart er noget
galt.

/Rune

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 14-07-05 17:39

> [...]
> jeg
> ved ikke om det kan kaldes kunstnerisk frihed, eller om der klart er noget

Så vidt jeg har kunnet forstå fra andre europæiske fans så har de haft samme
problem. Og når der står PAL på boxen kan det jo ikke være det som er
problemet, kan det? Nogle af dem har fået det løst ved at få det byttet. Men
problemet skulle være i mange kopier.

Fra : Niels Rune Brandt

Dato : 15-07-05 09:53

> [...]
> problem. Og når der står PAL på boxen kan det jo ikke være det som er
> problemet, kan det? Nogle af dem har fået det løst ved at få det byttet.

Tja, så er det jo bare at henvende sig til CDon og forklare problemet, og
bede om ombytning

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 13-07-05 14:33

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message
> [...]
> ganske forfærdeligt ud. Har snakket med andre europæiske fans som har haft
> samme problem. Bør jeg kunne kræve en bytning af CDon?

Jeg tror du prøve at spørge i dk.teknik.dvd i stedet. De ved mere om alle
mulige formater og så videre.

/Rasmus

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 14-07-05 17:41

> Jeg tror du prøve at spørge i dk.teknik.dvd i stedet. De ved mere om alle
> mulige formater og så videre.

Det vil jeg også lige prøve. Tak for rådet...