War of the Worlds- Billedformat ?
Fra : Martin Andersen

Dato : 03-07-05 08:32

Har lige været i Næstved biograf og set filmen.
Billedformatet lignede noget 16:9, det kan da
ikke være rigtigt ?
Foruden kunne jeg høre en tikkelyd i de stille
perioder i filmen, det lød som filmprojektoren.

Martin.

Fra : HKJ

Dato : 03-07-05 08:42

Martin Andersen wrote:
> Har lige været i Næstved biograf og set filmen.
> Billedformatet lignede noget 16:9, det kan da
> ikke være rigtigt ?

De lyder da meget rimeligt, ifølge imdb er den 1.85:1

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-07-05 08:55

HKJ wrote:

> De lyder da meget rimeligt, ifølge imdb er den 1.85:1

Ah, nu fandt jeg det også på imdb.com. Er det blevet
mere normalt at filme i 1.85:1 ? Jeg kan ikke se de
store fordele ved at gå i biffen mere, kun ulemper.
F.eks. skulle jeg give 85 kr for en billet.
Vi var måske 15 personer i den store sal, men alligevel blev
jeg forstyrret af folk der sad og snakkede.

Det er sjældent jeg går i biffen, folk er måske blevet mere
tolerante overfor snak, det er som om de opfører sig som de
gør der hjemme i stuen.

Martin.

Fra : Jesper

Dato : 03-07-05 09:14

Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det er sjældent jeg går i biffen, folk er måske blevet mere
> tolerante overfor snak, det er som om de opfører sig som de

Ved at skyde i 16:9 kan filmen vises på DVD på ens bredformat TV uden
sorte bjælker og i dag er der flere penge at hente her end i biografen.

Om hvor meget uro der er i biffen afhænger af biffen du går i, eller
rettere biffens klientel.

Stik en finger i jorden, er der mange teenagedrenge med bibbende
mobillosser i lobbyen, så vælg en anden bif.

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-07-05 10:00

Jesper wrote:

> Om hvor meget uro der er i biffen afhænger af biffen du går i, eller
> rettere biffens klientel.
>
> Stik en finger i jorden, er der mange teenagedrenge med bibbende
> mobillosser i lobbyen, så vælg en anden bif.

Det var almindelige par i 20'erne og 30'erne der sad og småsnakkede
under filmen. Der er selvfølgelig nogen der ikke generes, men
jeg syntes sku det er irriterende.
Desværre er der kun 1 bif her i næstved..

Kan være jeg skulle investere i nogle baghøjtalere til mit
surround-anlæg, så jeg kan få biolyd derhjemme

Martin.

Fra : Klaus G.

Dato : 03-07-05 10:41

> Det er sjældent jeg går i biffen, folk er måske blevet mere
> tolerante overfor snak, det er som om de opfører sig som de
> gør der hjemme i stuen.

Umildbart kan man sortere forskellige grupper fra, alt efter hvad tidspunkt
man går ind og ser en film. Jo senere, jo mere voksent publikum, men det er
jo heller ikke nogen garanti for at folk er stille :( Men chancen er da
større.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 03-07-05 11:07

On Sun, 3 Jul 2005 11:40:53 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jo heller ikke nogen garanti for at folk er stille :( Men chancen er da

Men det er da trist, at det er blevet sådan. Jeg går stort set aldrig i
biografen længere. Vil hellere se film derhjemme på mine egne præmisser og
ikke være afhængig af om sidemanden er forkølet, larmende teenager eller
pludselig sidder og skider i en marmeladekrukke :)

Har heller aldrig forstået disse "hvilken biograf har den for fedeste
lyd"-diskussioner, når nu lyden i biografen i den grad blandes op med
slikpose-knitren, hosten, snakken etc.

Jeg ved godt at smallere film i Grand eller Empire ikke lider under
fænomenet i samme omfang, men da jeg forleden fik tilbudt en fribillet
til Sin City i Palads fredag aften takkede jeg simpelthen nej.

En tur i biografen = 2 timer i en atmosfære af knitrende slikposer, blinkende
mobiltelefoner, larmende teenagere, andres popcorn/cola-bøvser. Nej tak.

har endda oplevet 3 unge gutter af
jeg-smækker-da-bare-fødderne-op-på-sædet-foran-typen havde medbragt mad
fra McDonalds som de fortærede under en film i Dagmar. *suk*

Fra : Rune Zedeler

Dato : 03-07-05 13:13

Jesper B. Nielsen skrev:

> Jeg ved godt at smallere film i Grand eller Empire ikke lider under
> fænomenet i samme omfang,

Det er ikke kun de smalle film.
I fredags var jeg kl. 14 inde at se Sin City i Empire.
Jeg var den eneste i salen.

> men da jeg forleden fik tilbudt en fribillet
> til Sin City i Palads fredag aften takkede jeg simpelthen nej.

Klart, Palads Kbh bør undgås for enhver pris. (Selvom jeg nu lige skal
ind at se deres DP i sal 1 ved en passende lejlighed)

-Rune

Fra : digi

Dato : 03-07-05 15:35

>Har heller aldrig forstået disse "hvilken biograf har den for fedeste
>lyd"-diskussioner, når nu lyden i biografen i den grad blandes op med
>slikpose-knitren, hosten, snakken etc.
Så rigtig sagt, hjemmebiffen styre 110%

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-07-05 18:05

"Jesper B. Nielsen" <jesper.nielsen@gmail.com> skrev

> har endda oplevet 3 unge gutter af
> jeg-smækker-da-bare-fødderne-op-på-sædet-foran-typen havde medbragt mad
> fra McDonalds som de fortærede under en film i Dagmar. *suk*

Ork, det er intet mod min oplevelse med en middelmådig gyser i Palads for
nylig. To knægte ved siden af mig (forreste række i en mindre sal) trak
bukserne ned og masturberede åbenlyst, helt tydeligt for at provokere mig og
mine venner. Heldigvis holdt de op efter et par minutter uden grisseri eller
noget.

Det er formentlig sidste gang, jeg går i Palads en lørdag aften. Desværre er
vi jo nødt til at besøge den engang imellem, os der elsker film.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-07-05 18:52

Kevin Edelvang wrote:
> [...]
> sal) trak bukserne ned og masturberede åbenlyst, helt tydeligt for at
> provokere mig og mine venner. Heldigvis holdt de op efter et par

Så havde jeg f..... pandet dem et par. Det var dog h.... til opførsel!?!

Var det grumme typer siden i ikke reagerede?

- Martin

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-07-05 18:57

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev

> Så havde jeg f..... pandet dem et par. Det var dog h.... til opførsel!?!
> Var det grumme typer siden i ikke reagerede?

Hehe, der skal nok mere til at bringe mig ud af fatning, og normalt griber
jeg aldrig til vold.

Men ja, desuden var de lidt den slags typer, man ikke har lyst til at
provokere.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-07-05 23:41

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> writes:

> Det er formentlig sidste gang, jeg går i Palads en lørdag aften. Desværre er
> vi jo nødt til at besøge den engang imellem, os der elsker film.

Jeg er faktisk nået til det punkt, hvor jeg accepterer "jeg venter på
DVD'en" som gyldigt udsagn fra mig selv, når en film kun går i Palads
eller CinemaxX.

Jeg *gider* det ikke.

Jeg foretrækker Empire og Palladium. Dagmar er helt fint. Imperial
accepteres, fordi det nu engang *er* "premiere-biografen". Grand er
også OK.

Men Palads og CinemaxX? Nay. Ikke mere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : PerX ...

Dato : 04-07-05 12:50

In article <fadfc15h07qopmdq7bemi0tu2s2lqcglri@4ax.com>,
jesper.nielsen@gmail.com says...
> En tur i biografen = 2 timer i en atmosfære af knitrende slikposer, blinkende
> mobiltelefoner, larmende teenagere, andres popcorn/cola-bøvser. Nej tak.

Og i Imperial=kop holdere i lårne *G*

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-05 12:52

Den 03-07-05 11.40 skrev Klaus G. følgende:

> [...]
> jo heller ikke nogen garanti for at folk er stille :( Men chancen er da

Når jeg går i biografen, er det som regel til en
eftermiddagsforestilling i Imperial nogle dage efter premieren. Jeg kan
ikke mindes hverken mere eller mindre højrøstet snak blandt publikum.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-07-05 15:51

> [...]
> er
> jo heller ikke nogen garanti for at folk er stille :( Men chancen er da

Jeg ser altid film kl 12 eller 14 og jeg har indtil nu ikke haft problemer
med larm
På det tidspunkt er der ikke så mange - billetterne er billigere og det er
nemt at parkere.
Biocity Odense hvis nogen skulle være interesseret.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : TBC

Dato : 03-07-05 12:31

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ah, nu fandt jeg det også på imdb.com. Er det blevet
> mere normalt at filme i 1.85:1 ? Jeg kan ikke se de
> store fordele ved at gå i biffen mere, kun ulemper.

Jeg har 9" CRT projector og et 120" lærred, samt et større DD/DTS udstyret
anlæg.

Jeg kan alligevel sagtens se følgende fordele ved at gå i biffen:

1. Større billede, og væsentligt bedre opløsning end DVD (720x576)

- Opløsningnsforskellen udlignes dog når der kommer BluRay. Jeg har allerede
set nogle film i HD opløsning (1920x1080) herhjemme, og det giver bestemt et
kvalitetsmæssigt løft ifht DVD og tåler sammenligning med biografens
kvalitet. Men billedet er af oplagte fysiske begrænsninger stadig ikke lige
så stort som det er i Cinemaxx eller Imperial.

2. Biografen kan spille højt uden samme hensyn til naboer som det jeg ellers
burde tage

> F.eks. skulle jeg give 85 kr for en billet.

Jeg var inde og se Sin City lokalt til en 50'er (Empire bio)

> [...]
> Det er sjældent jeg går i biffen, folk er måske blevet mere
> tolerante overfor snak, det er som om de opfører sig som de

Du finder forskellig kultur i forskellige biografer. Men jeg undgår dog også
gerne Fredag/Lørdag aften, og tager i stedet en senere forestilling end
premiere ugen i f.eks Imperial hvor der så kan være flere rækker op til de
nærmeste, som så nærmest skal råbe for at jeg overhovedet kan høre dem hvor
jeg sidder, og i betragtning af det lydniveau der er fra filmen

I øvrigt syntes jeg heldigvis heller ikke jeg oplever snak som et problem i
biografen generelt, de steder hvor jeg går.

TBC

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-07-05 10:19

Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> writes:

> Ah, nu fandt jeg det også på imdb.com. Er det blevet
> mere normalt at filme i 1.85:1 ?

Spielberg har længe haft en forkærlighed for 1,85:1. Han *har* lavet
film i 2,35:1 (Jaws, Nærkontakt af tredje grad, Indiana Jones-filmene),
men langt de fleste af hans film er i 1,85:1. Jeg tror simpelthen, at
han bedre kan lide at komponere billeder i det format.

--
-- Torben.

Fra : TBC

Dato : 04-07-05 01:01

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> De lyder da meget rimeligt, ifølge imdb er den 1.85:1

Fint med mig

Jeg kommer dog lige fra Imperial hvor jeg så filmen, og i den forbindelse
irriterer det mig ekstremt hvor meget de "overscannede" og så sig
berretigede til at snuppe af billedet i top og bund. (Måske mhp at få det
til at virke større i bredden på lærredet?). Jeg sidder alligevel aldrig
længere tilbage end række 7 eller 8 i Imperial, så jeg så hellere de viste
mig HELE billedet, selv om det måske ville virke lidt mindre på lærredet,
end man er vant til.

TBC

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 03-07-05 13:40

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> wrote in message
> Har lige været i Næstved biograf og set filmen.
> Billedformatet lignede noget 16:9, det kan da
> ikke være rigtigt ?

Den er netop optaget i dette format for at gøre filmoplevelsen mere intens!
Rigtig fed detalje.

Mvh. Martin

Fra : Tenzel Kim

Dato : 03-07-05 16:08

Martin Ohlsson wrote:
> Den er netop optaget i dette format for at gøre filmoplevelsen mere intens!
> Rigtig fed detalje.

Det kan godt være at intensiteten er det der er grunden til at Spielberg
foretrækker at opdtage i dette format men tror nu mere det er et
spørgsmål om at han netop foretrækker formatet. Hvis du ser på listen
over film han har lavet så er de fleste optaget i 1,85:1 og ud af dem
der er optaget i 2,35:1 er de fleste lavet for mange år siden og lige
efter hinanden.

Spielberg film i 2,35:1 format

Minority Report (2002)
Hook (1991)
Indiana Jones trilogien (1981,1984,1989)
1941 (1979)
Close Encounters of the Third Kind (1977)
Jaws (1975)
Sugarland Express (1974)

Tenz. <-- Ikke en Spielberg film

Fra : PerX ...

Dato : 04-07-05 12:53

In article <42C7FF3D.3090705@hotmail.com>, tenzel_kim@hotmail.com
says...
> Tenz. <-- Ikke en Spielberg film

Sikkert kun et spørgsmål om tid ;)

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-07-05 15:55

> Indiana Jones trilogien (1981,1984,1989)

og med de film er det sikkert noget lucas bestemte

Fra : Morten DH

Dato : 04-07-05 21:12

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Har lige været i Næstved biograf og set filmen.
> Billedformatet lignede noget 16:9, det kan da
> ikke være rigtigt ?

Det er desværre det rigtige format, jeg sad også og sukkede - da et bredere
format efter min mening giver en større oplevelse... men vi så den i øvrigt
i samme biograf, så den der store oplevelse er jo lidt bop bop

> Foruden kunne jeg høre en tikkelyd i de stille
> perioder i filmen, det lød som filmprojektoren.

Det er projektoren... Jeg så den lørdag kl 21 og synes allerede der at
overgangen mellem spolerne var ret plagede af støj og møj på filmen - i
hvert fald nok til at det generede mig (= ikke noget mine bekendte ville
opdage)

Fra : Holm

Dato : 07-07-05 09:27

Det er træls. Til SW ep.3 havnede jeg ved siden af en mor, der sad og
læste alle underteksterne op for sin lille dreng.

Det var fandengalemig belastende.

Fra : Christian

Dato : 07-07-05 10:14

On 7 Jul 2005 01:27:22 -0700, "Holm" <ssholm@gmail.com> wrote:

>Det er træls. Til SW ep.3 havnede jeg ved siden af en mor, der sad og
>læste alle underteksterne op for sin lille dreng.
>
>Det var fandengalemig belastende.

Jeg var i cinecity og se WotW og ved siden af mig sad 3 børn på ca.
10 år. De fattede naturligvis ikke et hammerslag af filmen, og var
meget højrøstede og til tider bange. Jeg fatter ikke de fik lov af
forældrene. Når man er 10 skal man se Finding Nemo og ikke en film med
en mulliard drab i.

/Christian

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 07-07-05 10:56

"Holm" <ssholm@gmail.com> wrote in message
>Det er træls. Til SW ep.3 havnede jeg ved siden af en mor, der sad og
>læste alle underteksterne op for sin lille dreng.

>Det var fandengalemig belastende.

Argh! Djævelsk! Dette oplevede jeg også til Star Wars Episode I premieren.
Her var det dog en far der læste højt for sin søn. Desuden suplerede sønnen
ofte med "FAR! Hvad sker der nu? Hvem er de der? Hvorfor gør de det?".

De stoppede ikke selvom jeg bedte dem pænt om det. Kommentaren var noget
lignende "Min søn har også betalt for filmen, så prøv lige at beherske dig".

Det er en skam at jeg ikke er mere voldelig eller agressiv anlagt

Mvh. Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-07-05 11:56

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> [...]
> ofte med "FAR! Hvad sker der nu? Hvem er de der? Hvorfor gør de det?".

Pheh!

Jeg så EpI i New Orleans.

Der var en mor, der havde taget sit spædbarn med derind. Ungen hylede
som en stukken gris i en ti minutters tid, før konen gik ud.

Et par unger omkring 10-års-alderen løb frem og tilbage mellem deres
pladser og forældrenes for at fortælle at det var vildt sejt, det de
så.

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-07-05 11:20

Holm wrote:

> Det var fandengalemig belastende.

Jeg synes nu ikke, jeg plejer at have svært ved at abstrahere fra det,
der foregår omkring mig, mens jeg koncentrerer mig om filmen. Det er
selvfølgelig lettere, hvis man sidder i en stor biograf med stor lyd.

Hvis man ikke kan det, er det måske bedre at nøjes med en hjemmebiograf.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Holm

Dato : 07-07-05 21:39

Moderen til min forestilling havde samme attitude...
Forskellen er, at det er generende at hun sidder leger
sportskommentator... det generer ikke nogen at jeg sidder og holder min
kæft ;)

Desuden *er* der faktisk deciderede 'børneforestillinger' i lige netop
biocity, hvor det helt specifikt er meningen, at folk kan medbringe
skrigende børn der skal ammes osv.
Det synes jeg er et fint initiativ.