Batman begins - glædelig overraskelse og h~
Fra : TBC

Dato : 25-06-05 02:58

Er lige returneret fra biffen, hvor jeg så en forpremiere (premiere
surprise) som viste sig at være Batman begins.

Jeg er ikke selv hverken Batman fan (eller som sådan fjende), men jeg må
sige at jeg var skuffet da jeg så at premiere surprise filmen var Batman
begins, for jeg forbinder premiere surprise film med ukendte og mere
"specielle" film som "behøver" promotion for en god start (ala Dobberman,
Kinsley eller Trafic).

Til gengæld blev jeg overrasket over Batman begins, som naturligvis
indeholdt hvad den som Batman film skulle af klicheer og effekter. Men i
lyset af de Batman film jeg har set, og kan huske, er jeg ikke langsom til
at sige, at det var den bedste Batman film af dem jeg har set (dem alle), og
jeg godt tror at Batmanfans godt kan begynde at glæde sig

Jeg havde dog en fornemmelse af at kende historien og karakterene der var i
filmen, men har måske læst i alt 5-10 Batman tegneserier i hele mit liv, og
det ihvertfald for over 20 år siden. Er der nogle der ved hvilke årstal
tegneserierne som danner baggrund for denne Batman begins film er fra. Selv
forestiller jeg mig at jeg kunne have læst denne historie, eller en historie
med karaktererne engang i slutningen af 70'erne/starten af 80'erne ? ....Er
det helt ved siden af?

TBC

Fra : Peter Larsen

Dato : 25-06-05 09:02

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> [...]
> historie
> med karaktererne engang i slutningen af 70'erne/starten af 80'erne ?

Godt at høre, jeg glæder mig ihvertfald.

Jeg har løst at den ihvertfald delvist skulle trække
en del fra Frank Miller's The Dark Knight Returns.

Hvor meget og præcis hvad filmen så bruger fra den
ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : TBC

Dato : 25-06-05 12:57

"Peter Larsen" <Lort@Lort.lort> skrev i en meddelelse

> [...]
> en del fra Frank Miller's The Dark Knight Returns.
>
> Hvor meget og præcis hvad filmen så bruger fra den

Jeg tjekkede i den forbindelse lige
http://www.darkknight.ca/storylines/tdkr.html , og for så vidt angår de
personlige tragedier og elementer som "skæg", "druk", "og sørgen over
forældrenes død efter en teaterforestilling" passer det meget godt med
inspirationen fra den histore. Men hvad angår selve filmens handling og
Batmans friends and foes må inspirationen klart være hentet fra en helt
anden historie.

TBC

Fra : Tenzel Kim

Dato : 25-06-05 15:14

TBC wrote:
> [...]
> personlige tragedier og elementer som "skæg", "druk", "og sørgen over
> forældrenes død efter en teaterforestilling" passer det meget godt med

"skæg" og "druk"?? Det med forældrenes død efter en teaterforestilling
(i tegneserien nu oftest en forevisning af filmen "Mark of Zorro") er
noget der går helt tilbage til Batman #1 fra 1940 (mener det var første
gang man så hvorfor og hvordan han blev Batman)

> Men hvad angår selve filmens handling og Batmans friends and foes
> må inspirationen klart være hentet fra en helt anden historie.

Der er blevet hentet lidt rundt omkring og på trods af at ting som hans
nye bil er inspireret af Dark Knight Returns så er det nok mere Batman:
Year One der er blevet brugt som oplæg. Ducard blev introduceret i en
historie af Sam Hamm (der også skrev manuskriptet til Tim Burton's
Batman film) i Detective Comics #598-600 og Ra's Al Ghul stammer fra
nogle historier tilbage fra 70'erne af Denny O'Neil og Neil Adams. Hvor
meget der er blevet brugt fra tegneserieudgaverne kan jeg ikke sige da
jeg endnu ikke har set filmen.

"Batman: Year One" er udgivet på dansk som "Nattens ridder år et" i 1990
Detective Comics #598-600 er udgivet på dansk i Batman #4-6 fra 1990
Ra's Al Ghul sagaen er udgivet på dansk som "Batman mod Ra's Al Ghul" i 1980

Tenz.

Fra : TBC

Dato : 25-06-05 23:53

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "skæg" og "druk"??

Ja, Bruce Wayne er igennem en mindre positiv periode, og han har skæg,
senere ledes offentligheden til at tro at han er fordrukken.

> [...]
> Der er blevet hentet lidt rundt omkring og på trods af at ting som hans
> nye bil er inspireret af Dark Knight Returns så er det nok mere Batman:

Det var også det jeg umiddelbart ville forestille mig der dannede baggrund.
1940 er dog for tidligt til at jeg skulle have læst den.

> [...]
> O'Neil og Neil Adams. Hvor meget der er blevet brugt fra
> tegneserieudgaverne kan jeg ikke sige da jeg endnu ikke har set filmen.

OK, de karakterer jeg især syntes kunne at huske meget godt fra de sporadisk
få læste Batman tegneserier, og som efter min hukommelse skildres meget tro,
er The Scarecrow/Dr Jonathon Crane og Jim Gordon. Kunne det passe med at jeg
kunne have faldet over nogle tegneserier i slutningen af 70'erne/starten af
80'erne?

> [...]
> Detective Comics #598-600 er udgivet på dansk i Batman #4-6 fra 1990
> Ra's Al Ghul sagaen er udgivet på dansk som "Batman mod Ra's Al Ghul" i

Ok, mange tak for god info.

Passer Jim Gordon og Jonathon Crane ind i "Batman mod Ra's Al Ghul" fra
1980, så det måske er den der sidder og spøger et sted inde i den grå masse?

TBC

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-06-05 20:49

"TBC" <-sutmin@2night.dk> writes:

> Passer Jim Gordon og Jonathon Crane ind i "Batman mod Ra's Al Ghul" fra
> 1980, så det måske er den der sidder og spøger et sted inde i den grå masse?

the Scarecrow er en del af det "faste menageri" af Batman-skurke og
Jim Gordon "har altid været der" (selv om han vist ikke længere er
politiboss i de nyere serier)
--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.