Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd til semi-newbie
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 13-07-05 16:47

Hej hej

Jeg kunne godt tænke mig at komme lidt mere seriøst i gang med at
sammensætte mine billeder end jeg har gjort hidtil. Jeg har lånt mig til et
ok digitalt Olympus kamera, indtil jeg får købt et EOS350d om et par
måneder. Hidtil har jeg været glad for mit alm. Eos 5000, men det er bare
sjovere at være digital.

Er der nogle gode (og ikke helt vildt dyre) bøger der kan anbefales omkring
fotografering. De må gerne omhandle både portræt billeder og andre typer
billeder. Jeg ved ikke om der er forskellige tommelfingerregler for
komposition af de to typer fotos, men det er jo svært at få en blomst til at
posere

Bøgerne må gerne omhandle alt fra de tekniske ting omkring apparaterne, til
opsætning og beskæring af billederne.

De af Jer der linker til fotos herinde, plejer i at beskære billeder før i
lægger dem ud på nettet? Jeg synes mange af dem er æstetisk rigtig pænt
skåret, men rammer i bare rigtigt eller er det almindeligt at man bare
skyder et stort billede og skærer det ud man vil bruge efterfølgende?

Jeg håber på et par velkvalificerede råd...

Mvh Anders

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-07-05 16:58

Anders B. Hyltoft wrote:

> [...]
> skåret, men rammer i bare rigtigt eller er det almindeligt at man bare
> skyder et stort billede og skærer det ud man vil bruge efterfølgende?

Jeg er opdraget med dias film, og har altid komponeret, beskåret og
rettet horisonten op INDEN jeg trykker. Jeg har også været vant til at
kassere den dårlige billeder.

Bo //

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-07-05 17:23

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder. Jeg ved ikke om der er forskellige tommelfingerregler for
> komposition af de to typer fotos, men det er jo svært at få en blomst til

Prøv biblioteket, de har som regel en del fotobøger liggende, udstyrsdelen
er måske ikke verdens mest nyeste, men komposition og således, det ændrer
sig ikke. Ellers prøv at søg lidt rundt på nettet, kig på billeder du kan
lide og prøve og efterligne dem. Det er en god metode til at få billeder på
man selv kan lide.

> [...]
> skåret, men rammer i bare rigtigt eller er det almindeligt at man bare
> skyder et stort billede og skærer det ud man vil bruge efterfølgende?

Jeg startede selv med at fotografere på dias, og det tænker man lidt mere
over, hvad det er man render og laver, og prøver så vidt muligt at komponere
billederne inden man tager det. Samtidigt scannede jeg dem så, så man havde
muligheden for at rette sådanne småfejl bagefter.
Med digitalt er det noget nemmere, selvom det er at foretrække at lave så
meget af kompositionen inden du trykker på udløseren. Jo mindre du skal lave
bagefter, jo bedre er billedet, samtidigt, hvis du kan få
full-frame-billeder, er det også at foretrække når det skal skrives ud. Jo
mere du skærer væk, jo mindre bliver muligheden for store udskrifter. Så det
er stadig med at tænke sig om når man tager billedet. Til gengæld får du
mulighed for at fjerne elementer som virker forstyrrende for din
komposition, når du fotograferer digitalt, selvom det kan være lidt svært
ind i mellem, jeg er ikke nogen mester til det selv, hehe.

MVH
Thomas