"Claus Petersen"
>
> "
-max-"
> >
> > "Claus Petersen"
> >> Hermed mit bidrag til Livsglæde.
> >>
> >>
http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-111
> >>
> >> Man bliver da så positiv af det emne...
> >>
> >> Mvh. Claus Petersen
> >
> > Fint nok billede, men efterbehandlingen har gjort det
> > fladt og livløst, jeg gætter på for meget shadow/highlight
> > kompensation, måske noget maskning og eller forkert usm
> > indstilling, der er kraftig halo rundt om fyren.
> > Formatet er også lidt kedeligt, prøv at lav det smallere,
> > glem reglerne om trediedele i dette tilfælde, her vil du have
> > at noget af dynamikken og energien blir formidlet, et højt
> > format og man kan næsten mærke suget i maven, du kan
> > også tilte det, hvis du har lyst, men hvis du kutter en god
> > bid af i begge sider vil hjælpe meget.
-max-
> >
> >
> Hej Max. Du har nok ret. Jeg har haft lidt bøvl med det meget kraftige
> modlys. Det har fået lidt shadow/highlights, men ikke noget med masker. Det
> må vi jo ikke, max! Men det er til gengæld lyset, som giver lidt sprøjt om
> fødderne på fyren. Jeg har også leget lidt med beskæringer, men jeg synes
> altså at det er synd at beskære sådan en fri sømand for kraftigt. Der skal
> lissom også være plads til at han kan komme ned igen, synes jeg. Men
> samtidigt kan jeg absolut give dig ret i at der ikke sker ret meget i højre
> side af billedet. Hvis jeg tilter billedet, så får jeg på nakken over at
> vandet ikke er vandret. Ikke et problemfrit billede, men man lærer jo af
> udfordringerne
Tak for din kritik. Der tænkes godt og grundigt over det.
>
> Mvh. Claus Petersen
Dit argument holder fint, sefølig skal vi give den stakkels mand plads
til at komme ned igen - og dog, har lige bladret National Geographic
igennem (kom lige ind a døren) og der er et væld af billeder der på
de fleste kritik sites ville få dumpe karakter, centrerede motiver, folk
på vej ud af billedet (i modsætning til ind i billedet) etc.. Så jeg tænker
de har fået ny billedredaktør, der måske er lidt for glad for de våde
varer, eller også er det muligt at lave gode billeder der ikke er helt
efter bogen. Nogen gange skal man springe op og falde ned på den
rationelle forklaring og bruge sine øjne og instinkt. Specielt i high
action billeder kan spændinger formidle budskabet bedre end den
klassiske kunsts gyldne regler, reglerne er der til at blive brugt, men
sku også til at blive brudt..
På photosig er alle (jeg selv incl) begyndt at bruge highlight/shaddow,
som Thaier bruger monosodiumglutamat i deres madlavning, alt alt
for meget. Igen er det noget med den gamle lærdom og detaljer i
højlys og skygger - og det er en god ting i de fleste situationer, og
specielt måske i den grafiske branche (trykkere hader helt sort og
helt hvidt;)) Resultatet på psig er bare at mange billeder blir flade
og ens, jeg mener der er en oplevelse i billeder der ligger udenfor det
der 18% gråkort område. Til nogle typer billeder kan en heftig kontrast
være med til at formidle en historie.. Syns jeg husker noget om at folk
brokkede sig over nogle af årets pressefotos, var det noget med at
de var for mørke (eller er jeg blevet senilus max
) Pointen er bare
man skal bruge sine øjne og sin intuition. Vi har allesammen haft en
malebog som små, på den ene side et billede med farver på den anden
en streg tegning vi selv skulle udfylde - det var sjovt, men ikke i længden.
Nå det blev vidst til lidt mere blabla end jeg havde tænkt, sådan kan det gå
-max-