Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Enkelt og god konvertering til s/h
Fra : Peter

Dato : 06-07-05 09:05

Hej,

dette har været omtalt før, men jeg har ikke fundet et "nemt" svar (eller
også har jeg ikke ledt længe nok!). Når jeg konverterer et digitalt
farvebillede til s/h, så er det ofte ikke rigtig sort-hvid. Der er et let
blåt skær over billedet. Findes der gratis eller billige programmer, der
klarer denne ægte konvertering til s/h ?

Hvad er det der skal gøres for at konvertere rigtigt. Det er ikke nok at
lave billedet om til gråtoner og jeg er ikke en haj med Photoshop.

hilsen peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-07-05 09:25

Peter skrev:
> [...]
>
> Hvad er det der skal gøres for at konvertere rigtigt. Det er ikke nok at
> lave billedet om til gråtoner og jeg er ikke en haj med Photoshop.

KNL DtP har en action med flere forskellige. Jeg har kun prøvet hans
tri-x og det er en god konvertering at gå ud fra.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : KNL DtP

Dato : 06-07-05 10:06

> KNL DtP har en action med flere forskellige. Jeg har kun prøvet hans
> tri-x og det er en god konvertering at gå ud fra.

Jeg siger tak for anbefalingen, og tillader lige mig at linke til action-pakken:

<www.knl-dtp.dk/sorthvid>

Der er et par forskellige actions, som forsøger at efterligne kendte filmtyper
mht. farve -> gråtoner og kontrast.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : .J.S..

Dato : 06-07-05 11:28

"Peter" <virkerikke@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvad er det der skal gøres for at konvertere rigtigt. Det er ikke nok at
> lave billedet om til gråtoner og jeg er ikke en haj med Photoshop.

Hvis du laver billedet om til gråtoner så skal det blive rent sort/hvid uden
farver.
Kan det tænkes din skærm er misjusteret så den bliver lidt blålig i gråtoner
?

Men ellers er det rigtigt som andre har nævnt at man med fordel kan justere
på hvordan man vægter de tre kanaler RGB ved konverteringen til s/h, men
uanset hvordan du gør det så kan det ikke få billedet til at blive blåt. Det
har kun indflydelse på kontrasten i billedet, f.eks vil en vægtning af Rød
frem for Blå gøre himlen mørkere så skyer står mere frem, lidt som hvis man
ved s/h film bruger orange eller rød filter.

mvh/JS

Fra : Dag Stinus

Dato : 06-07-05 15:51

> [...]
>
> Hvad er det der skal gøres for at konvertere rigtigt. Det er ikke nok at
> lave billedet om til gråtoner og jeg er ikke en haj med Photoshop.

En mulighed er et billigt Photoshop plug-in fra Fredmiranda:
http://www.fredmiranda.com/DBWpro/.

Har selv købt det men har ikke haft tid til at lege så meget med det endnu.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Lars - Fotomaleren.d~

Dato : 06-07-05 17:39

"Peter" <virkerikke@hotmail.com> wrote in message
Findes der gratis eller billige programmer, der
> klarer denne ægte konvertering til s/h ?

Du kan prøve IrfanView www.irfanview.com. Det er gratis.

Hvis du vil lave mere end bare "Convert to Greyscale", så prøve dette:

- Åben dit billede i Irfanview

- Vælg "Image - Enhance Colors"

- Sæt Rød til minus 60.

- Klik OK

Dit billede er nu "forkert" i farven, men bare rolig.

- Vælg "Image - Convert to Greyscale"

Voila, meget bedre end blot "Convert to Greyscale"

Du kan forsøge dig frem med forskellige metoder, men det her gi'r en god
fornemmelse for hvad der sker...

Venlig hilsen
Lars
www.fotomaleren.dk Maleri efter foto: ægte håndmalede oliemalerier med dit
eget motiv

Fra : Bruno Svendsen

Dato : 06-07-05 20:28

Hej Peter

Prøv denne adresse - min farve billeder bliver rigtig gode i sh ved denne
konvertering:

http://www.photoshopuser.com/landscape/video.html

Hilsen Bruno

Fra : Peter

Dato : 06-07-05 21:00

Mange tak for alle de gode svar - jeg undersøger dem alle!