Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan tager man sig betalt?
Fra : David List

Dato : 05-07-05 16:10

Hvad gør man, hvis man skal til at tage penge for de billeder man tager
ved en sportsbegivenhed for amatører? Disse har vist interesse i at få
billeder med hjem af sig selv, taget under begivenheden. Der vil være
nogle omkostninger for mig som fotograf, som jeg i det mindste skal have
dækket. Derfor spekulerer jeg nu på:

1) Hvad er gængs afregningsmetode - en pris pr. billede, som hver enkelt
deltager vil have, eller en på forhånd aftalt pris for hele jobbet,
hvorefter alle deltagere kan råde frit over alle optagelser?

2) Hvad er en anstændig pris i begge tilfælde, forudsat at man tager
nogle tilfredsstillende billeder?

Med venlig hilsen
David List

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-07-05 16:44

"David List"
> [...]
> deltager vil have, eller en på forhånd aftalt pris for hele jobbet,
> hvorefter alle deltagere kan råde frit over alle optagelser?

Jeg vil ikke råde dig til at sælge rettighederne (som du jo i realiteten
gør i den anden metode) Pris pr. billede, tjek deres postnummer og
sæt prisen der efter.. Men jeg er ikke god til sådan noget, lidt øl eller
whisky så er jeg meget medgørlig )

> 2) Hvad er en anstændig pris i begge tilfælde, forudsat at man tager
> nogle tilfredsstillende billeder?
>
> Med venlig hilsen
> David List

En ide er at lave print i et lidt større format 13x18 eller 20x25 og lav
en tynd sort ramme og 1-3cm hvid kant rundt om billedet, så ser
det rimeligt sejt ud og du kan forlange en del mere, måske med en
diskret text under billedet. Prisen kan jeg ikke hjælpe dig med, men
jo højere pris jo mere er billedet værd (lyder sjovt men er seriøst)
og jo mere respekt vil du og dine biller modtage.. Lidt som her:
http://www.photosig.com/go/photos/view -max-

Fra : David List

Dato : 06-07-05 15:15

-max- wrote:

> [...]
> gør i den anden metode) Pris pr. billede, tjek deres postnummer og
> sæt prisen der efter.. Men jeg er ikke god til sådan noget, lidt øl eller

Det er sådan noget, jeg overvejer: om det er sund fornuft at afgive alle
rettigheder til optagelserne. Jeg hælder også mest til at beholde dem.

> [...]
> jo højere pris jo mere er billedet værd (lyder sjovt men er seriøst)
> og jo mere respekt vil du og dine biller modtage.. Lidt som her:

Giver HTTP 404 fejl lige nu...

....men nej, det lyder ikke "sjovt". Man har også altid kunnet tage mere
(også mere end materiale- og arbejdsprisen) for en nymalet lejlighed end
hvis den ikke var nymalet.

Det med en pæn præsentation af billedet lyder som en god idé, forudsat
at folk har tålmodighed til at vente på at jeg får behandlet billederne
og udskrevet dem.

Tak for svaret.

Med venlig hilsen
David List

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-07-05 15:39

"David List"
> [...]

> Det med en pæn præsentation af billedet lyder som en god idé, forudsat
> at folk har tålmodighed til at vente på at jeg får behandlet billederne

Det tager nogle få sekunder - hvis du har photoshop laver
du nogle actions til forskellige størrelser og måske stil arter
hvis folk skal have noget at vælge imellem. Så laver du en
droplet, placerer den i mappen med de billeder der er valgt ud,
dobbelt klikker og få øjeblikke senere har du billederne klar til
print, eller uploading til dit farve laboratorie.. Hvordan du laver
actions kan du læse om i hjælpefilerne.It's easy peasy.. -max-

Fra : David List

Dato : 07-07-05 14:10

-max- wrote:

> [...]
> print, eller uploading til dit farve laboratorie.. Hvordan du laver
> actions kan du læse om i hjælpefilerne.It's easy peasy.. -max-

Jeg bruger actions i stor stil - man er vel effektiv (læs: doven). Det
jeg mente var, at jeg fornemmer at de potentielle købere selv havde
forestillet sig at de ville kunne se billederne på en bærbar PC på
stedet, og vælge mellem dem. Jeg vil dog også selv langt foretrække at
tage hjem med optagelserne først, og dels få smidt skævskuddene væk,
dels behandle billederne, inden andre ser på dem.

Med venlig hilsen
David List

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-07-05 16:22

"David List"

> [...]
> tage hjem med optagelserne først, og dels få smidt skævskuddene væk,
> dels behandle billederne, inden andre ser på dem.

Ok det er da en ide - det vil de syns er sjovt.. ) -max-

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 13-07-05 20:28

"David List" <newsreader@initio.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorefter alle deltagere kan råde frit over alle optagelser?
>
> 2) Hvad er en anstændig pris i begge tilfælde, forudsat at man tager

- Hermed lidt informationer fra det virkelige liv, og måske et par ideer:

I min gymnastikforening har vi årligt en gymnastikopvisning, hvor vi
bestiller en fotograf til at tage holdfotos - det er de samme personer, som
er kommet nogle år, og de modtager intet beløb fra foreningen som sådan. Man
kan evt. aftale at få et foto til foreningen af hvert hold (der er normalt
ca. 30 hold). Til opvisningen møder een til at fotografere og een til det
administrative. Efter et hold har gjort opvisning kommer de ind i et lokale
og får taget et holdfoto, og så kan holddeltagerne bestille et foto, som de
har lyst. Et foto (kun i A5-format) koster så vidt jeg husker 35 kr. Man
skriver sin adresse og holdnr. på en konvolut og betaler. Efter en uges tid
modtager man det foto med posten.

En holdopstilling til foto kan være kreativ, med liv og karakter. Det
behøver ikke at være det gammeldags foto af fodboldholdet... På den måde kan
man tilføre ekstra værdi til det foto, for nu køber deltageren også
erindringen om en god oplevelse.

Med dagens teknik kan man sikkert også få vist fotos direkte på en skærm
eller på en hvid væg med en projekter - det har jeg ikke set endnu.

Til opvisningerne bliver der på mere frivillig arrangeret et videokamera på
stativ,
hvor medlemmer på skift laver optagelser. Et hold eller en instruktør, som
ønskes holdet optaget medtager et videobånd til opgaven. Med video får man
både bevægelse og musik med.

Forældre og bedsteforældre er også ivrige amatørfotografer, og de kan
være svære at konkurere med, når det gælder børnehold.

Mvh. Viggo