Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pletter på billederne...
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 29-06-05 20:28

Hejsa

Jeg har et Nikon D70 med tre objektiver til. Der er begyndt at komme 2
pletter på ALLE billeder, uanset objektiv, hvorfor "fejlen" må ligge i
kameraet.

Hvordan får jeg fjernet skidtet uden at ødelægge noget?

Mvh
Gunnar

Fra : HKJ

Dato : 29-06-05 20:32

Gunnar Kristiansen wrote:
> [...]
> kameraet.
>
> Hvordan får jeg fjernet skidtet uden at ødelægge noget?

Renser sensoren.
Jeg foretrækker at bruge en blæsebold og puste den ren (Lad være at
bruge trykluft fra dåse eller kompressor).

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-06-05 20:52

In news:42c2f737$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> Typed:

> (Lad være at bruge trykluft fra dåse eller kompressor).

Af hvilken årsag?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : HKJ

Dato : 29-06-05 20:59

Petersen_Michael wrote:

> Af hvilken årsag?

Dråber af drivgas eller olie er ikke sundt for en sensor.

Fra : Kenneth

Dato : 29-06-05 21:04

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42c2fc01$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:42c2f737$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
> HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> Typed:

> Af hvilken årsag?

Trykket kan ødelægge indmaden af dit kamera

/Kenneth

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-06-05 21:43

Kenneth wrote:
> "Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:42c2fc01$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Trykket kan ødelægge indmaden af dit kamera

Reduktionsventiler er en god ting...

Men de fleste kompressorer har en lille rest olie, som ikke er ønsket på
chip'en.

Til elektronik og finmekanik bruger jeg gerne CO2, fordi jeg har det i
6kg flasker. Det er tørt og rent, og med en reduktionsventil er det let
at dosere.

Bo //

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 29-06-05 21:32

Hvor er sensoren? Der er den her klap, så er der et spejl, og bag
klappen er der lukket...

Gunnar

Fra : HKJ

Dato : 29-06-05 21:38

Gunnar Kristiansen wrote:
> Hvor er sensoren? Der er den her klap, så er der et spejl, og bag
> klappen er der lukket...

Du går ind i menuen "Setup" og vælger "Mirror lock-up", så er der fri
adgang til sensoren.

Fra : HKJ

Dato : 29-06-05 21:41

HKJ wrote:

> Du går ind i menuen "Setup" og vælger "Mirror lock-up", så er der fri
> adgang til sensoren.

Du bør kun bruge mirror lock-up når du har meget strøm på batteriet,
hvis spejlet/lukker klapper ned, mens du er ved at rengøre, vil det
sansynligvis blive ødelagt (Nikon anbefaler extern strømforsyning).

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 29-06-05 21:59

Super - tak for hjælpen!

Jeg fik lige lidt sved på panden da kameraet ligesom "døde" efter at
spejlet gik op. Men da jeg så slukkede det, gik alt tilbage til normalt...

Mvh
Gunnar