Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF 55-200mm II USM
Fra : Morten Christensen

Dato : 26-06-05 18:54

Hej gruppe,

Er der nogen af jer, som har ovenstående objektiv?
Hvis ja, er du tilfreds med det?

Er der intern forkus, eller er det lavet så det kører den inderste del af
linsen ud?

Fortryder du, at du ikke har købt en der går til 300mm istedet?

Hvordan er det med "ryste billeder", altså når du bruger det håndholdt?
-Er det "god" (negativt ment) til at lave dem rystede, uden brug af stativ?

//Morten

Fra : Kenneth

Dato : 26-06-05 19:52

"Morten Christensen" <mhchris_SPAMMYJO_@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
Hej Morten

> Er der nogen af jer, som har ovenstående objektiv?
Ja det har jeg
> Hvis ja, er du tilfreds med det?
Ja meget, har lige brugt det til ca. 500 portrætter af gæsterne til en 75
års fødselsdag - det er helt kanon, blot "objektet" ikke kommer for tæt på.
Den kom til kort i et lillebitte køkken hvor nogle gerne ville have et
billede af dem selv og en kæmpe opvask - her var ikke plads nok til at
benytte dette objektiv.

> Er der intern forkus, eller er det lavet så det kører den inderste del af
> linsen ud?

Den yderste (inderste) del af objektivet kører ud

> Fortryder du, at du ikke har købt en der går til 300mm istedet?
Nej, absolut ikke, den er perfekt. Jeg benytter den på en 350D med en
cropfaktor på 1,6 og får derfor i virkeligheden lidt mere end 300 mm
objektiv ud af det på den måde.

> Hvordan er det med "ryste billeder", altså når du bruger det håndholdt?
Perfekt, ca 5 billeder ud af 780 i alt er rystede - alt er håndholdt.

> -Er det "god" (negativt ment) til at lave dem rystede, uden brug af
> stativ?
Nix det er den ikke. Du skal naturligvis lige skyde nogle skud med den før
du vender dig til den som med alt andet nyt grej.

> //Morten

du kan roligt købe dette udemærkede objektiv - og på det du ikke har spurgt
om, er autofokusen hurtig og lydløs?, er svaret - "jeps, den er rigtigt god"

/Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-06-05 19:55

In article <42beeb9c$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, Morten Christensen wrote:
> Hej gruppe,
>
> Er der nogen af jer, som har ovenstående objektiv?
> Hvis ja, er du tilfreds med det?

Jeg har det ikke, men et par andre kommentarer:

> Er der intern forkus, eller er det lavet så det kører den inderste del af
> linsen ud?

Det er alle billige zoom objektiver. Så jeg vil vædde på det denne
også er af den slags. Længden er opgivet til 97mm, og du skal altså
tættere på 200mm med et billigt objektiv (målt inde fra filmplanet).

> Fortryder du, at du ikke har købt en der går til 300mm istedet?

Jeg har en 100-300mm f/4, og den er til tider også for kort. Så jeg er
overbevist om at 200mm også er det hvis du ikke holder dig indenfor en
gymnastiksal.

> Hvordan er det med "ryste billeder", altså når du bruger det håndholdt?
> -Er det "god" (negativt ment) til at lave dem rystede, uden brug af stativ?

Det kommer helt an på lyset. På 200mm kan du håndholde 1/200s - 1/300s
uden at få rystede billeder. Hvis der er mindre lys, så må du skru op for
ISO'en. Det gør vi andre med bedre objektiver også.

Objektivet er f/5.6 i den lange ende.
Dvs dette objektiv vil skulle have dobbelt så meget lys som et objektiv
som canon 70-200 f/4L - Og 4 gange så meget som et Sigma 70-200 f/2.8.

På en solskinsdag som her i weekenden vil du ikke have problemer ude i solen.