Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt kamera - Powershot S2 eller Panasonic ~
Fra : minidufour@gmail.com

Dato : 24-06-05 08:31

Mit gamle Olympus C-730UZ er langt om længe stået af... Det virker
stadig, men udløser/zoom knappen er faldet af...

Så nu kigger jeg på nyt.

Jeg har fundet frem til to kameraer der ser interessante ud. Det drejer
sig om Canon Powershot S2 IS og Panasonic DMC-FZ5.

Det jeg lægger vægt på ved et nyt kamera, er en kraftig zoom (min.
10x - eller 300 mm), lysstærkt objektiv (f/3,5 ved fuld tele), kun
lidt støj ved iso 400, samt hurtige autofokustider.

En anden god feature ved Canon er at der er en god videofunktion med
640x480 og stereolyd, og umiddelbart derfor hælder jeg mest til den.

Kameraet skal primært bruges til sportsbilleder.

Men hvad siger I? Prisklassen ligger omkring 4-5.000 kr for kamera,
taske, og hukommelseskort (highspeed).

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-06-05 08:51

<minidufour@gmail.com>

[...]

Panasonic laver flotte billeder, måske du sku kigge på FZ20'ern
men her er lidt læse stof om FZ5'ern.. -max-
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/
http://www.imaging-resource.com/PRODS/FZ5/FZ5A.HTM
http://betterdigitalphotography.blogspot.com/2005/05/panasonic-lumix-dmc-fz5-review_11.htm
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1785992,00.asp

Fra : KG

Dato : 24-06-05 09:04

Hej ..... ?

Jeg ville under alle omstændigheder vælge Canon ....

Og så skriver du .... !

>En anden god feature ved Canon er at der er en god videofunktion med
>640x480 og stereolyd, og umiddelbart derfor hælder jeg mest til den.

Dette er et simpelt og dårligt argument - det fylder som
ind i helvede og er som sådan ingen ting bevendt ...

Inden du ser røgen har du brugt over 17 til 20 MB på ingen ting.

Alt andet lige ville jeg ud fra min erfaring vælge Canon ...

Med venlig hilsen
K.G.
--
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk
Nyeste billeder: http://gallery.atpic.com/318

Fra : Birdie

Dato : 24-06-05 10:47

> En anden god feature ved Canon er at der er en god videofunktion med
> 640x480 og stereolyd, og umiddelbart derfor hælder jeg mest til den.

Jeg beklager, at jeg ikke kan bidrage med en løsning, men jeg vil dog
alligevel kommentere.

"Stereo lyd"? Det giver ikke rigtigt nogen mening i mine øre!? For
at optage stereo skal der jo være mindst to mikrofoner og med så lidt
afstands forskel på en kamera, så giver det ikke nogen mening.

Fra : Palle

Dato : 24-06-05 12:25

<minidufour@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

SVAR:
Begge kameraer leverer en god billedkvalitet, har 12*zoom, lysstærkt
objektiv og 5 megapixles.

Canon S2 IS har en meget bedre videofunktion end FZ 5. Så hvis du ligger
meget vægt videofunktionen skal du nok vælge dette kamera.

Panasonic FZ 5 har en hurtigere og bedre autofokus end S2, hvilket jeg vil
mene er et fordel ved sportsbilleder.

Jeg har selv lige stået i en lignende overvejelse (men primært til
naturfotos), og for et par dage siden bestilte jeg Panasonic FZ 5. Så nu
sidder jeg spændt og venter på at posten kommer med det...

Mvh Palle

--
Læs om golden retrieveren, dens oprindelse, udseende og karakteregenskaber.
Læs også om vores hvalpe og deres forældre, og se billeder af dem:

Fra : minidufour@gmail.com

Dato : 24-06-05 13:58

Det lyder spændene mht. autofokus tiderne... Panasonic'en virker også
en lille smule bedre til at håndtere støj ved iso 400 end Canon'en
er...

Når jeg søger på edbpriser efter Panasonic-kameraet er der alle
mulige forskellige varianter af FZ5 kameraet... fx. EGM-K.

Jeg har gættet mig frem til at K betyder blacK, da de sølvfarvede
kameraer hedder S(ilver). Men hvad med EGM?

Og kan I anbefale en taske til kameraet?

Fra : Palle

Dato : 26-06-05 19:35

[...]

____________________

Jeg mener at EGM betyder, at det er en europærisk model, og egentlig er det
korrekte navn. Men er ikke 100 % sikker.

Du kan købe det til 3.828 kr incl. 512 MB Kingston Hi-Speed SD-kort og dansk
brugsforvirring.

Ang. taske, så har jeg ikke købt nogen endnu, så jeg vil da gerne lige høre,
hvis du finder en fornuftig taske til en fornuftig pris

Mvh Palle

Fra : Palle

Dato : 26-06-05 19:45

"Palle" <palle13larsen@NEJTILSPAMtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan købe det til 3.828 kr incl. 512 MB Kingston Hi-Speed SD-kort og
dansk
> brugsforvirring.

Ups...
Jeg glemte at fortælle at det var ved Computersalg jeg har købt det til den
pris. Det er det billigste jeg har kunne finde det til med dansk
brugsanvisning. Hvis du kan undvære den, kan du sikkert finde det ca 2-300
kr billigere...
Desværre har Computersalg det ikke på lager lige i tiden, så jeg må vente
tålmodigt på mit kamera

Mvh Palle

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-05 14:27

<minidufour@gmail.com> skrev

[...]

Har du evt. set på Konica Minolta Z5?

Jeg er også meget lun på S2, men det irriterer mig, at man ikka kan sætte
ekstern flash på. Det kan man på Z5, og den er på tilbud i butikkerne til ca
3600,- og sælges endnu billigere i netbutikkerne.

Claus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-06-05 14:57

Claus Tersgov wrote:
> Jeg er også meget lun på S2, men det irriterer mig, at man ikka kan
> sætte ekstern flash på. Det kan man på Z5

Hmm - er du sikker på at man kan det på FZ5 ?

Når man ser på billedet af kameraet ser der IKKE ud til at være sko til
flash ?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126336>

Derimod gør der på FZ20

En anelse større fysisk - men ellers samme muligheder - og mere lysstærkt
objektiv f/2.8 hele vejen.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-06-05 15:29

Jan Vestergaard wrote:
> Hmm - er du sikker på at man kan det på FZ5 ?

Undskyld - du skrev jo Z5 - ikke FZ5 ;-(

Så det var selvfølgelig Konica Minolta'en du mente.

Fra : Manse

Dato : 25-06-05 17:13

Hejsan

Har haft lign. overvejelser.....Bla. stod næsten og havde købt et D350...men
fik kolde fødder..

Vidste ikke på forhånd om jeg ville blive "bidt" af at fotografere...Og det
er en stor investering, især da jeg også ville have noget zoom...

Da jeg i forvejen havde søgt stor set alt... Og det næstbedste når man ikke
køber DSLR..... var efter min menig et FZ20, når man vil have zoom, tager
kanon billeder........Men da jeg sammenholdte det med FZ5, syntes jeg FZ20
ville være en stor klods at slæbe rundt på og da jeg er ligeglad med ekstern
flash, valgte jeg altså FZ5, som viser sig at være et pragtfuldt kamera,
tilpas størrelse til rygsækken, nemt menusystem, men desværre med tysk
brugsforvirring... Og med 512MB kort, hos digital4u på frederiksberg....
Ca. 3650..

Manse

Fra : minidufour@gmail.com

Dato : 27-06-05 10:40

Jeg vil lige sparke et nyt navn ind i debatten...

Er der nogen der har erfaringer med Sony Cybershot DSC-H1.

Det lader til at have rigtig hurtige autofokustider (også ved fuld
tele, som Panasonic-kameraerne ikke har), samt et godt lysstærkt
objektiv. Og støjen virker også mindre mærkbar i forhold til
Powershot S2 (set på Steves Digicams).

Men hvad siger I... er det noget I har erfaringer med?

Fra : Palle

Dato : 27-06-05 14:18

[...]

Jeg mener, at Panasonic FZ 5 har hurtigere autofokustiden end Sony (også ved
fuld tele), hvis man bruger den nye funktion, som de kalder noget i retning
af "3 punkts hi-speed". Her bruger kameraet kun tre af autofokuspunkterne,
hvorimod det normalvist bruger 9.
Men ellers kender jeg ikke Sony mere indgående end hvad der står i
specifikationerne.

Mvh Palle