Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik ønskes
Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 23-06-05 01:20

Hejsa,

Har oploadet et par billeder mere.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=156814
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=156815

Mvh Jørn

Fra : Brian Lund

Dato : 23-06-05 01:54

> Hejsa,
>
> Har oploadet et par billeder mere.
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=156814

Billedet er ikke godt, og det bliver det vist heller ikke...

Man er i tvivl om hvad motivet er, jeg kan ihvertfald ikke gennemskue det!
Der er alt for mange (forskellige) fugle i forskellige situationer i
billedet på én gang...
De lander, letter, svømmer, er på græs... Det er kaos!

Selvom der havde været solskin, og du havde brugt et polfilter, ville det
stadigvæk ikke være et godt billede ;)

Brian

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 25-06-05 01:47

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedet på én gang...
> De lander, letter, svømmer, er på græs... Det er kaos!

Det er selve kaoset der er motivet. Jeg så en billedserie i practical
photograpohy for nogle få år sidden, lavet af en af national geographics
fotografer. Der var der et billede af nogle araer som fløj i alle mulige
retninger, samtidig med at billedet var pannet. Billedet var taget om
eftermiddagen i bedre lys, så farverne var bedre.

Jeg har læst en del om at der skal være "ro" i billedet og at linierne i
billedet skal passe efter bestemte forhold. Desuden skal man bruge
trediedelsreglen os.v. Men alligevel ser man af og til billeder hvor der
er
kaos i billedet, motivet er i midten o.s.v. Alt dette fotograferet af
verdenskendte fotografer som får disse billeder i kendte blade (af og til

coverpage), får dem udstillet på gallerier os.v. De tjener mange penge på
de
billeder.

Glade amatører som mig f eks. skal altid have "ro" i billedet, det skal
opfylde trediedelsreglen (det gyldne snit), ellers er billedet afsindig
dårligt.

Jeg kan godt se at lyset i det billede er ovre i det mørke, men jeg syntes
at det sammen med "kaoset" bidrager til en dyster stemning.

Fra : Brian Lund

Dato : 25-06-05 03:21

> [...]
>
> Jeg kan godt se at lyset i det billede er ovre i det mørke, men jeg syntes
> at det sammen med "kaoset" bidrager til en dyster stemning.

Jeg er slet ikke enige i at amatører "skal" have ro i billedet...
Man kan sagtens lave alternativer, det virker bare ikke i dét billede imo...

Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-06-05 06:11

In article <42ba004c$0$31808$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Jorn Ostergaard wrote:
> Hejsa,
>
> Har oploadet et par billeder mere.
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=156814

Talentløst knipseri. Billedet er alt for rodet, du skal ikke slræmme
ænderne. Og så er der alt for mange på vej i for mange retninger. Der
er heller ikke interessant lys. Så det skulle være blevet i skuffen.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=156815

Meget bedre. Men jeg ved ikke om dybdeskarphden rammer ved siden
af, eller bare ikke er stor nok. Det er lidt ærgeligt at ikke mere
af sommerfuglen er skarp. Det genrerer også at det skarpe blad
til højre er mere skarpt end sommerfuglen og har mere kontrast
til baggrunden.

Hvis du ser den i fuld størrelse, så har du desværre CA på
sommerfuglens vinge, og de sorte tegninger bliver lilla.
Så det er taget med et billigt consumer objektiv.

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 25-06-05 01:52

> Talentløst knipseri. Billedet er alt for rodet, du skal ikke slræmme
> ænderne. Og så er der alt for mange på vej i for mange retninger. Der
> er heller ikke interessant lys. Så det skulle være blevet i skuffen.

Jeg skræmte ikke ænderne, de fløj allerede rundt.

> [...]
> af sommerfuglen er skarp. Det genrerer også at det skarpe blad
> til højre er mere skarpt end sommerfuglen og har mere kontrast

Det var meget svært at få sommerfuglen til at side stille. Jeg kan godt se
at dof ikke er optimal.

Tak for kritikken.

Mvh Jørn

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-06-05 08:11

Jorn Ostergaard wrote:
> Hejsa,
>
> Har oploadet et par billeder mere.
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=156814
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=156815

Hej Jorn jeg har set dit billeder og takker for kikket, jeg har flg.
kommentarer.

Generel bedømmelse:
[ ] Jeg synes billederne er gode...!
[ ] Jeg synes billederne er halvgode.
[x] Jeg synes billederne er på det jævne.
[ ] Jeg synes billederne er decideret dårlige.

Bedømmelse af idé og formidling:
[ ] Billedet rummer en god idé, og den er formidlet godt...!
[ ] Man fornemmer en idé, men den er slet ikke formidlet.
[x] Det er et idé- og formålsløst knipseri.

Bedømmelse af komposition:
[ ] Kompositionen er god...!
[ ] Kompositionen kunne godt være bedre.
[x] Kompositionen er intetsigende.
[ ] Kompositionen er decideret ringe.

Bedømmelse af motiv:
[ ] Motivet er godt...!
[ ] Motivet er kun halvgodt.
[x] Motivet er rodet og uoverskueligt.
[x] Motivet er intetsigende.
[ ] Motivet er decideret ringe.

Teknisk bedømmelse:
[ ] Billedet er teknisk set perfekt...!
[ ] Billedet er dårligt beskåret
[ ] Billedet er underbelyst
[ ] Billedet er overbelyst
[ ] Billedet er kontrastløst
[x] Billedet er uskarpt
[ ] Billedet er rystet
[ ] Billedet er skævt
[ ] Billedet har styrtende linier
[ ] Billedet har farvestik
[x] Lyslægningen er dårlig

Samlet bedømmelse (point på en skala fra 0 til 10)
[1] Point

[x] Jeg vil anbefale, at du går en tur på biblioteket, og låner en
stor stak bøger om fotografi for nybegyndere, melder dig ind i en
fotoklub, tager et kik på www.fotoskole.dk eller går i lære som
fotograf...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-06-05 10:03

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hej Jorn jeg har set dit billeder og takker for kikket, jeg har flg.
> kommentarer.

Jeg synes dit afkrydsningsskema er:
[x] Sjovt, bliv endelig ved med det.
[ ] En på det jævne god idé.
[ ] Plat og dumt.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : NN

Dato : 23-06-05 10:40

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev bl.s. i en meddelelse

> [x] Motivet er intetsigende.
> [ ] Motivet er decideret ringe.

Som tidligere skrevet synes jeg, at din rubrik-idé er rigtig god - dog mener
jeg, at der er et par "skønhedsfejl" - bl.a. ovennævnte vedr. motivet.
Motivet _kan_ da være helt intetsigende og ringe, men jeg savner "Vælg en
anden vinkel" - "Forsøg på at få et foto ud af dette motiv er spild af
kræfter" ?

ab