Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Speedlite 580EX
Fra : Birdie

Dato : 22-06-05 23:17

Jeg overvejer at købe sådan en til min 20D. Jeg stod i haven i dag og
ville tage et autofokuseret billede, men det kunne den slet ikke, fordi
det var blevet for mørkt. Den prøvede ganske vist at fyre nogle
autofokus hjælpe-blitz-lys afsted, men det var ikke nok.

Vil en 580EX kunne klare det? Der var cirka 10-15 meter hen til det jeg
ville tage billede af.

Jeg kan forstå på divese anmeldelser, at den også kan fungere som en
slave (på fod)? Hvordan fungere det og kan den fungere som slave hvis
den indbyggede er master? Kan det virke sammen?

Fra : Birdie

Dato : 23-06-05 21:08

> [...]
> slave (på fod)? Hvordan fungere det og kan den fungere som slave hvis
> den indbyggede er master? Kan det virke sammen?

Er der ingen der kender noget til den?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-06-05 21:58

In article <42bb16a8$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Birdie wrote:

> Er der ingen der kender noget til den?

Jeg ved ikke hvor langt det røde hjælpelys rækker.
Du kan IKKE bruge den indbyggede som master. Enten skal du have
2 blitz, eller en ST-2 (elle rnoget i den retning) sender monteret
udvendigt på kameraet.

Autofokus er afhængig af hvor meget lys der rammer kameraet. Så
det vil også have lettere ved at fokusere med et f/1.4 objektiv
fremfor et f/2.8 eller f/5.6.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 21:59

"Birdie" <birdie818721-12@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (på fod)? Hvordan fungere det og kan den fungere som slave hvis den
> indbyggede er master? Kan det virke sammen?

Det kommer lidt an på. Når du er udendørs, så er der ikke ret meget af det
lys, som den sender ud, som reflekteres. Derfor kan der ret hurtigt blive
brug for MEGET lys. Men det kommer så an på, hvilken brændvidde dit objektiv
er indstillet på. Flashen indstiller selv inden for et område mellem ca.
17mm og 105mm, så den udnytter lyset bedre. Men formodentlig er der ingen
problemer inden for de 10-15 meter.

Hvis du skal bruge den som slave, så skal du have en fjernstyringsenhed til
flashskoen på kameraet. Den kan ikke styres med den indbyggede flash.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jacob

Dato : 23-06-05 22:26

> [...]
> (på fod)? Hvordan fungere det og kan den fungere som slave hvis den
> indbyggede er master? Kan det virke sammen?

Kig i manualen. http://akamaipix.crutchfield.com/Manuals/280/280580EX.PDF

det at kigge i manualen inden man køber er en god ting. så ser man hvad det
er man får.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-06-05 09:45

"Birdie" <birdie818721-12@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil en 580EX kunne klare det? Der var cirka 10-15 meter hen til det
> jeg ville tage billede af.

Sagtens. Ledetal 58: Den lyser 58 meter ved f/1 og ISO 100. Med en afstand
til motivet på 15 meter er beregningen blændetal = 58/15. Du skal således
have et objektiv med mindst f/3,9 (stadig ved ISO 100). Fordobler du ISO,
øges ledetallet med faktor 1,4 (kvadratrod 2).

> Jeg kan forstå på divese anmeldelser, at den også kan fungere som en
> slave (på fod)? Hvordan fungere det

Den bliver udløst af en master, der kommunikerer via mange, små lysglimt.

> og kan den fungere som slave hvis
> den indbyggede er master? Kan det virke sammen?

Det har andre svaret på.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 06/11/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-06-05 09:49

> [...]
> skal således have et objektiv med mindst f/3,9 (stadig ved ISO 100).
> Fordobler du ISO, øges ledetallet med faktor 1,4 (kvadratrod 2).

Jeg tror, jeg misforstod dit spørgsmål. Ovenstående har selvfølgelig intet
med fokuseringshjælpelyset på 580EX at gøre.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-06-05 09:57

Jens Bruun wrote:
> Jeg tror, jeg misforstod dit spørgsmål. Ovenstående har selvfølgelig intet
> med fokuseringshjælpelyset på 580EX at gøre.

Men det må vel formodes at virke mindst lige så godt som det på
550EX, og det virker udemærket på rimelig afstand synes jeg.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk