Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nikon d2x problemer??
Fra : JHF

Dato : 21-06-05 23:29

Hej
Der løber rygter - det skal der jo gøre når noget nyt er kommet frem om
at nikons d2x skulle have en del fejl. Er der nogle der kender til dem, og
evt har links til omtaler af fejlene??

JHF

Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 00:04

JHF wrote:

> [...]
> om at nikons d2x skulle have en del fejl. Er der nogle der kender
> til dem, og evt har links til omtaler af fejlene??

Næ det har jeg da ikke, men da jeg lige akurat har fået mit idag så vil
jeg da gerne høre om der skulle være noget.

Men hvor løber de rygter henne?

Jeg var lige ude og lege kort med det her til aften og udover at
kvaliteten er lækker som bare pokker, og autofocus fungere svine
hurtigt så er farverne på billeder taget med D2X'eren langt bedre end
med D70'eren. De er mere ægte og naturtro på den lækre måde.

Og på det helt barnlige niveau så det svært ikke at være en anelse
imponeret når man høre den banke 8 billeder af i sekundet indtil den
fyldt bufferen end 35 billeder senere - Lyder som et halvt maskingevær.

Jeg ser i hvertfald frem til at lære legetøjet og kende og få det
afprøvet i nogle af de situationer hvor D70'eren ikke var helt på
toppen for mig.

Og jeg ved godt folk siger det er tungt, men så tungt er det altså
heller ikke. Den måde folk nogen gange omtaler de prof. SLR'er på så
skulle man tro de vejede 5kg eller mere. Jeg synes faktisk vægten gør
at det føles meget mere stabilt plus at man har et super godt greb om
det. Det ligger rigtig lækkert i hånden og når man lige vender sig til
at der er knapper til mange flere funktioner i forhold til D70 og lign.
så er det fedt at arbejde med. Det er jo lige før jeg får lyst til at
gå på engang natte-fotografering :)

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 00:07

Michael L wrote:

[SNIP dårlig stavning] Ok jeg har brug for en ny staveplade efter det
indlæg, så bær lige over med det :)

- Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-06-05 07:20

JHF wrote:
> [...]
> at nikons d2x skulle have en del fejl. Er der nogle der kender til dem, og

Er det ikke mest støj problemer du henviser til?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Christer Holte

Dato : 22-06-05 09:36

"JHF" <dsl83549@migvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Er der nogle der kender til dem, og
> evt har links til omtaler af fejlene??

En af mine fotokammeraters D2X havde backfouces da det kom hjem og den er nu
sendt retur til rep.

Fra : JHF

Dato : 22-06-05 11:55

> Er der nogle der kender til dem, og
>>

> En af mine fotokammeraters D2X havde backfouces da det kom hjem og den er
> nu sendt retur til rep.
"backfouces" - hvad er det??

Fra : Christer Holte

Dato : 22-06-05 13:28

> "backfouces" - hvad er det??

Ups, det hedder jo backfocus

http://md.co.za/d70/focus21.pdf

Hilsen Christer

Fra : JHF

Dato : 22-06-05 13:59

> Ups, det hedder jo backfocus
>
> http://md.co.za/d70/focus21.pdf
>
> Hilsen Christer
tak
uden at have tygget hele pdf-filen igennem, vover jeg at påstå at det må
kunne klares med software opdatering??

JHF

Fra : Ove Pedersen

Dato : 22-06-05 18:45

> tak
> uden at have tygget hele pdf-filen igennem, vover jeg at påstå at det må
> kunne klares med software opdatering??
>
> JHF

Backfocus er da et mekanisk problem, det kan vel næppe klares med en
firmware opdatering. Backfocus justering placerer CMOS sensoren i
objektivets brændpunkt.
Altså skal sensoren flyttes i forhold til objektiv fatningen.

Ove Pedersen

Fra : HKJ

Dato : 22-06-05 19:03

Ove Pedersen wrote:
> [...]
> objektivets brændpunkt.
> Altså skal sensoren flyttes i forhold til objektiv fatningen.

Så simpelt er det ikke.
Lysvejen til billed sensor og til autofocus sensor (og til matskiven) er
ikke ens. For at autofocus er korrekt skal de to lysveje selvfølgelig
være lige lange, hvilken måske kan justeres ved at ændre på spejlene i
kameraet.
Næste punkt er at kameraet ikke nødvendigvis stiller helt skart ud fra
autofocus sensoren, men laver en måling og så bruger data udlæst fra
objektivet til at korrigere efter. Hvis de data er forkert, så vil
korrektionen ikke være korrekt og billedet vil være uskarpt.

Fra : JHF

Dato : 23-06-05 09:13

Så simpelt er det ikke.
> [...]
> objektivet til at korrigere efter. Hvis de data er forkert, så vil
> korrektionen ikke være korrekt og billedet vil være uskarpt.

fy for en led! Hvis der er problem med det, så kan det vel reguleres vha en
rep. over garantien, for det er vel ikke noget der opstår! På mig virker det
ikke som et generelt problem, men kun med enkelte kameraer, som en eller
anden japaner har fumlet med at samle ;-D

JHF

Fra : HKJ

Dato : 23-06-05 17:07

JHF wrote:
> [...]
> ikke som et generelt problem, men kun med enkelte kameraer, som en eller
> anden japaner har fumlet med at samle ;-D

Om garantien dækker, afhænger af hvor alvorligt det er og fotografer er
ikke altid enig med reperatørerne om hvor nøjagtig focus skal være ;-(

Problemerne har vist været tilstede på alle nye dSLR kamera i de seneste
par år. Hvor stor %-del af de forskellige modeller, der har haft
problemet, holder producenterne for sig selv.

Fra : Kenneth K.

Dato : 22-06-05 09:43

On Wed, 22 Jun 2005 00:28:37 +0200, JHF <dsl83549@migvip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
> Der løber rygter - det skal der jo gøre når noget nyt er kommet frem om
> at nikons d2x skulle have en del fejl. Er der nogle der kender til dem,

Det er vist mere reglen end undtagelsen at de nye DLSRere har nogle
problemer. På D2x er det vist som set så mange gange før, fokusproblemer
som plager.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Pepe

Dato : 22-06-05 12:36

"JHF" <dsl83549@migvip.cybercity.dk> skrev i meddelandet
> [...]
> om
> at nikons d2x skulle have en del fejl. Er der nogle der kender til dem, og

Det är väl störst problem för dem som INTE har en sådan!

Pepe

Fra : JHF

Dato : 22-06-05 12:56

Er der nogle der kender til dem, og

> Det är väl störst problem för dem som INTE har en sådan!

Ja det tror jeg også - misundelse er en grim ting!
Men hvis nu der var STORE startproblemer med d2x, så skulle jeg måske vente
lidt længere tid inden jeg investerer!

JHF

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-05 14:00

"JHF"

> [...]
> >
> Ja det tror jeg også - misundelse er en grim ting!
> Men hvis nu der var STORE startproblemer med d2x, så skulle jeg måske vente

Normalt ville jeg sige - skynd dig, men erfaring har lært mig at
det nok er klogere at vente til alt hurlumhejet er ovre og de fejl
der er (som flere jeg har snakket med har) er rettede, hvis de
kan rettes.. En fugle fotograf på psig har problemer med halo
og andre lignende mærkværdigheder, og Nikon har ingen
komentarer, hverken her eller i usa - det er et kostbart kamera,
så vi har lov til at stille højrere krav til det end til et D70 eller
300D..

Men her er nogle billeder, der nok ikke siger ret meget om noget
som helst, men alligevel -- Har skrevet med nogle og de har lidt
problemer med de lange objektiver specielt..
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1549583 (ligner noget bagfocus)
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1538615 (halo halo er der nogen)
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1501915 (bare flot)
http://www.photosig.com/go/photos/browse?sort=id-d&page=1&id=31654 (alle)

Så jeg har ikke travlt med at suplere med en d2x, selvom det ligger
fanrastisk godt i mine hænder, Nikon kan designe bukserne af Canon,
derom er der ingen tvivl, det er udstyr lavet til fotografer, det skal bare
være i orden (ingen misundelse her)..-max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-06-05 16:24

-max- wrote:
> [...]
> derom er der ingen tvivl, det er udstyr lavet til fotografer, det skal bare
> være i orden (ingen misundelse her)..-max-

Der er vel ikke noget nyt i selve D2X huset? Jeg kan i hvert fald ikke
se eller mærke forskel på D2H/D2Hs huset og D2X huset.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-06-05 17:00

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som helst, men alligevel -- Har skrevet med nogle og de har lidt
> problemer med de lange objektiver specielt..

Skal jeg være ærlig, så tror jeg at haloen på denne stamer fra hans
PS-arbejde, han har lagt en version op, som er klippet meget tættere på,
hvor der er en del mere støj i billedet, og der er der ingen halo omkring
fuglen.

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1539126

> [...]
bare
> være i orden (ingen misundelse her)..-max-

Misundelse er en grim ting, selvom jeg må indrømme, at jeg også gerne ville
have sådan en fætter

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-05 23:02

"Thomas Pedersen"

> [...]

> hvor der er en del mere støj i billedet, og der er der ingen halo omkring

Njae - det er jo ikke til at vide hvad manden har
gjort, men jeg har set den halo på en del billeder,
såe noget er ikke helt som det burde være..
Bortset fra det så er det nogle skønne højlys
Og et sjovt objektiv han har brugt, hehe -
måske det er det der er problemet..

Her et svar fra Gary der har D2X:
"Max, just a quick D2X update and a question.
I still have not able to come to any conclusions
regarding my halo issue. But after talking with
other D2X owners it appears many are having
a related problem with focus issues. I am able
to get tack sharp images only on certain focus
sensors. It's like the sensor plane is not correct.
I wonder if this is also related to my halo problem"

Når jeg kigger D2X mappen igennem er den ikke
specielt overbevisende på natur billede området,
mange billeder er enten soft eller har fået for meget
usm, eller hvad syns du.. -max-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-06-05 23:35

-max- wrote:
> [...]
> såe noget er ikke helt som det burde være..
> Bortset fra det så er det nogle skønne højlys
> Og et sjovt objektiv han har brugt, hehe -

Helt sikkert, jeg vil gerne have fat i den struenøgle der kan tvinge et
Canon objektiv på et nikon kamera, det kunne da være lidt sjovt at gøre
brug af Canons store objektivudvalg suppleret med Nikons, så behøver man
jo kun et kamera mærke

> [...]
> specielt overbevisende på natur billede området,
> mange billeder er enten soft eller har fået for meget

Nej det undrer også mig en del, jeg har dog set billeder fra D2x'eren
som var fremragende også naturbilleder. Men genrelt tror jeg at kameraet
skal igennem den første fase, Nikon har jo både puttet CMOS istedet CCD
sensor i kameraet og ændret en del på deres processing componenter,
hvilket jeg syntes er fint, men måske skulle der en større testperiode
igennem. Jeg vil gerne selv have en D2x men jeg venter dog indtil Nikon
kommer med officiel model 1.2 istedet for 1.0, så burde hardwarefejlene
være blevet rettet.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-06-05 16:26

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> såe noget er ikke helt som det burde være..
> Bortset fra det så er det nogle skønne højlys
> Og et sjovt objektiv han har brugt, hehe -

Kan ske, at han har været ved at fuske med nogle fatninger, hehe. Jeg vidste
i hvert fald ikke, at Nikon havde lavet et objektiv med IS, troede det hed
VR hvis det var.

> [...]
> specielt overbevisende på natur billede området,
> mange billeder er enten soft eller har fået for meget

Jeg er faktisk enig med dig. Det kan måske skyldes to ting. Synes mange af
de rigtig gode billeder er taget med en forholdsvis kort brændvidde, hvor
der eventuelt er brugt en 2×telekonverter, så det kunne jo tyde på, at der
nok også er klippet i billedet. Men igen, en side som PSIG er svær at
vurdere ud fra, hvordan det rigtige billede ser ud, da vi jo kun ser
billedet i en meget lille udgave.

MVH
Thomas

Fra : Klaus Madsen

Dato : 23-06-05 23:33

"JHF" <dsl83549@migvip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> om
> at nikons d2x skulle have en del fejl. Er der nogle der kender til dem, og

Hej

Jeg har heller ingen problemer med mit, men jeg vil dog sige at
eksponeringen skal
"sidde lige i øjet" ellers kan der være lidt støj.

Mvh. Klaus

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-06-05 07:05

"Klaus Madsen"

> [...]
> eksponeringen skal
> "sidde lige i øjet" ellers kan der være lidt støj.

Det skulle man vel også kunne finde ud af, værre er de med
højlysende, som efter sigende har en tendens til at blokke,
man skal vel bare være mere påpasselig.. -max-