Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ødelagte jpegs
Fra : Jan M.

Dato : 20-06-05 23:41

Hej
Jeg har et problem, som nogen måske kan komme med løsningsforslag på.
Det er måske på grænsen af at være foto relateret og et edb-spørgsmål.
Men det drejer sig om digitale fotos i vanskeligheder.

Mine foto i jpeg format bliver meget tit forvredne og ødelagte. De
rammes af striber, eller ved at dele af billedet, ofte efter en vandret
linie skifter plads, rykker til højre eller får mærkelige farver. Mest
almindeligt er det at en del skifter nogle pixels til siden. Det der
således fortrænges fra højre side i billedet sættes ind i venstre side.
O.s.v Det sker for ca en fjerdel af billederne når de overføres fra mit
kamera til disken via USB. Men også blot hvis jeg kopierer dem fra min
ene disk til min anden backup-disk.

Det skal siges at når jeg overfører billederne ind via mine ungers
pc'er, eller på jobbet, er der ingen problemer under overførslen af
billeder fra kameraet. (Olympus 5060)

Jeg har tjekket alt synes jeg; Virus, lavet langtidstest af pc'en for
processor fejl. Tjekket harddisk med spinrite- lowlevel formattering
o.s.v Købt nyt indstikskort med USB2 stik. Uden resultat andet end i de
første 14 dage.

Kan det være ram, grafikkort eller hvad pokker sker der for mine billeder.

Min pc er med 1 GB Ram og er en Pentium 4.0 2 GHz. Med Windows XP,
servicepack 2 (det skete ikke med service pack 1 - eller husker jeg
forkert???) Som software i øvrigt benyttes Qimage, Picasa, Paint Shop
Pro, IrfanView o.a.

mvh Jan M.
P.S: Jeg prøver også i edb-grupperne....Håber det er OK. Jeg er ved at
blive desperat.

Fra : Michael L

Dato : 20-06-05 23:46

Jan M. wrote:

> [...]
> Pro, IrfanView o.a.
>
> mvh Jan M.
> P.S: Jeg prøver også i edb-grupperne....Håber det er OK. Jeg er ved

Det lyder MEGET besynderligt at din computer skulle ændre på data ved
en kopiering. Bruger du samme viewer program hver gang? Det lyder mere
som programmet der bare laver fejl under visningen...

- Michael

Fra : Jan M.

Dato : 21-06-05 00:16

Desværre Michael. Det ser sådan ud, men jeg kan tage fejl. Du har ret i,
at det lyder højest mystisk at billederne skulle blive ødelagt ved en
kopiering. Men pludseligt kan jeg konstatere at billeder der var OK på
den ene disk ikke er i orden på den anden, backupdisken, og så kommer
mistanken over mig. Det er kopieringen der er gået galt.

Standard-vieweren er bare MS-Billed-viser, der gør at man kan bladre
gennem stakken...

Du kan se et eksempel på en typisk fejl fra en USB 1.1 overførsel til
pc'en fra kameraet her:

http://vd.kruse-net.dk/download/?id=366e5cd5e715c8627f0b19152c887560

/Jan M.

Fra : Michael L

Dato : 21-06-05 01:40

Jan M. wrote:

> [...]
> gennem stakken...
>
> Du kan se et eksempel på en typisk fejl fra en USB 1.1 overførsel til

Det er uden tvivl den mest besynderlige fejl jeg længe har set på en
computer og nu har jeg ellers arbejdet med dem i årevis...

Bruger du en kortlæser eller et kabel direkte til kameraet? Hvis det er
et kabel direkte til kameraet så kan det måske være forskellige version
af softwaren på computerne, hvor der er fejl i den ene men ikke den
anden?

Ellers vil jeg foreslå dig at bruge en kortlæser og se om det hjælper.

- Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-06-05 00:28

"Jan M." <moha_@_mail.dk> wrote in message
[...]

Jeg vil foreslå (hvis ikke du har prøvet det) at lave en reperation af din
windowsinstallation, hvis det ikke hjælper så prøv om du kan isolere nogle
ramkredse (hvis man har flere end en, tages de ud skiftevis for at se om det
afhjælper problemet). Sidst men ikke mindst så kan dit graffikkort lave
problemet, men det er meget usandsynligt, Asus havde engang deres ASUS P2B
bundkort med et ASUS Riva TNT2 Ultra kort lignende problemer, med at det
viste billeder forkert forkert og i visse tilfælde fuckede det billeder op.
Alt dette er bare gætterier, men min erfaring siger mig det kan have noget
med det at gøre. I værste fald må du formatere hele WINXP-system partition
(der hvor windows ligger) og genindstallere Windows.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-06-05 00:48

> [...]
> med det at gøre. I værste fald må du formatere hele WINXP-system partition
> (der hvor windows ligger) og genindstallere Windows.

Det kan også være fordi at processoren ikke kan komme i kontakt med
harddisken, hvis den lige slukker og tænder engang. Hvad er det for en
harddisk du har hvor det går galt? Når harddisken slukker og tænder så vil
en filoverførsel blive sat i standby, det er meget smart med eksterne
harddiske men de har en beskyttels ved hjælp af en buffer. Hvis din interne
harddisk hvor problemet ligger ikke har en buffer eller ikke en særlig stor
cache og hvis den slukker og tænder så kan det gå galt, så bliver den
fejlinformeret indtil harddisken er klar igen, og hvis processoren og
windows tror harddisken kører optimalt igen (og harddisken ikke helt er
klar) og fortsætter overførslen så kan det godt give sådan en streg med
flyttede pixels og forkerte farver.

Mvh
Simon

Fra : Brian Lund

Dato : 21-06-05 06:06

> [...]
> windows tror harddisken kører optimalt igen (og harddisken ikke helt er
> klar) og fortsætter overførslen så kan det godt give sådan en streg med

Nej, harddisken er lavet sådan at den fortæller styresystemet når den er
klar igen, og windows "spørger" også til disken om den er klar...

Jeg har ihvertfald aldrig haft data-korruptionsproblemer fordi mine
harddiske har været i standby...

Det lyder mere som en defekt harddisk, måske RAM!

Brian

Fra : Jan M.

Dato : 21-06-05 07:15

Hm
Det skal siges at efter problemerne opstod de første gange, bed jeg i
det sure æble og geninstallerede windows fra bunden. Gyseligt. Men
desværre løste det ikke problemerne. I øvrigt havde jeg glemt, at et par
gange rebootede pc'en mens den var ved at overføre billeder via USB
porten. Min mistanke var derfor at det var USB-porten eller driverne til
bundkortet der var syge.
Jan M

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 07:40

"Jan M." <moha_@_mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis det var Ram eller HD ville du også have problemer med alt andet på
PC'en. Ligeså med grafikkortet, det indgår ikke ved kopiering.
Så din mistanke er relevant. For det der sker er at du mister data ved
overførslen. Det kan du afprøve ved at kopiere en fil (Stor) fra PC til
kamera og tilbage.
Man kan sagtens slette data i en jpg fil og får et resultat der ligner dit.

Hvis du har virussoftware på PC'en kan du prøve at slå den fra. Den vil jo
kikke lidt med! Men det sandsynlige er USB linket.
Så løsningen er en kortlæser til et par hundrede.
Gert

Fra : JJ

Dato : 21-06-05 08:13

Jan M. wrote:
> [...]
> servicepack 2 (det skete ikke med service pack 1 - eller husker jeg
> forkert???) Som software i øvrigt benyttes Qimage, Picasa, Paint Shop

Slå al virus scan og firewall fra. Jeg mener at XP efter installation af
SP2 sætter den indbyggede firewall til. Det kan give nogle programmer
problemer. Men ellers er jeg blank for forslag
/Jan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-06-05 08:14

Jan M. wrote:

> Jeg har et problem, som nogen måske kan komme med løsningsforslag på.
> Det er måske på grænsen af at være foto relateret og et edb-spørgsmål.

Det er et problem som er set før, billederne fejler ikke noget,
JPEG'erne bliver ødelagt under overførselen af billederne fra
hukommelseskortet til computeren, og det er temmelig sikkert en
hardware fejl.

Hvis du p.t. overfører direkte fra kamera til computer, så prøv at
købe/låne en kortlæser, og se om dt hjælper.

Omvendt, hvis du p.t. bruger en kortlæser, så prøv at overføre
dirkete fra kameraet.

Det kan også være USB-kortet, stikkene eller kablet der er synderen,
du må prøve dig frem til du finder "synderen"..

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hjorth

Dato : 21-06-05 20:40

Jeg har et andet problem:

Købt ny digital kamera med 1 GB SD Extreme kort.

Brugte ca. 800 MB til fotos og film i lørdags til et bryllup.

Søndag sætter jeg SD kortet i PC'en og overfører (heldigvis kopierede!)
filerne til min PC. Da jeg kigger filerne igennem, vikrker de første
fotos og film udemærket, men så kommer der nogler med et rødt
kryds. Computeren kan ikke læse formatet....
Filerne ligger på harddisken, men kan ikke genkendes. Heldigvis
har jeg kun kopieret og ikke flyttet dem. Jeg kan nemlig stadig se
filerne på selve fotoapperatet.

Jeg prøver herefter at overfører filerne igen, men via fotoapparatets
dockinstation via USB kablet. NU KAN JEG SE ALLE FILERNE!

Det er sommetider små ting, der skal til.

Jørgen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 21-06-05 20:31

Jan M. wrote:
> Mine foto i jpeg format bliver meget tit forvredne og ødelagte. De
> rammes af striber, eller ved at dele af billedet, ofte efter en vandret
> linie skifter plads, rykker til højre eller får mærkelige farver. Mest

Det er muligvis en periodisk el. situationsbestemt hardwarefejl. Jeg har
haft en USB-kortlæser der dannede nøjagtigt de samme fejl, jeg
investerede i en ny, og siden har problemet været væk.

Mens jeg havde den, nåede jeg dog at opdage, at det typisk var de samme
"numre" på billederne i rækken på kortet der "var ramt", og som et
workaround flyttede jeg de ramte billeder ind i en separat folder
(navngivet "damaged sectors"), og accepterede at pladsen var spildt.
Derfra var det acceptabelt at arbejde med.

- Men fryden var selvfølgelig stor, den dag jeg opdagede at det slet
ikke var kameraet / hukommelseskortet men blot den aktuelle kortlæser /
kortlæser-pc kombination den var gal med - med den nye kortlæser virkede
alle billeder igen - også dem der tilsyneladende før havde "fejl på kortet".

> Kan det være ram, grafikkort eller hvad pokker sker der for mine billeder.

Prøv en kortlæser som det første (bare et andet mærkat, hvilket er
formentligt ligegyldigt). Foretrækker du at kunne bruge kameraets
USB-port og din egen PC, kan ovenstående workaround muligvis bruges i
dit tilfælde også.

mvh Steffen

Fra : Jan M.

Dato : 22-06-05 08:03

Tak for svarene.
Jeg går videre med alle de spor, som i har fået lagt ud...
mvh Jan M.
P.S En kortlæser, benytter den ikke usb porten ??

Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 11:20

Jan M. wrote:

> Tak for svarene.
> Jeg går videre med alle de spor, som i har fået lagt ud...
> mvh Jan M.
> P.S En kortlæser, benytter den ikke usb porten ??

Jo det gør den, men det behøver jo ikke være USB porten der har fejl,
men derimod overførslen fra dit kamera. Det kan være kameraet der har
en fejl måske, eller kablet eller lign.

Så det bedste vil være at prøve med en kortlæser.

- Michael

Fra : Jan M.

Dato : 22-06-05 17:05

Jo men pointen er at overførsler på amdre computere ikke har den samme
fejl. Men jeg vil undersøge ALLE muligheder. Det er hamrende
irriterende, og jeg er holdt op med at overføre billeder og slette dem
samtidigt på kameraet. Det kostede nogle julebilleder med unger og hele
pivetøjet sidste år. ;-(

/Jan M

Fra : "Ján M."

Dato : 28-06-05 12:11

Lige til sidst.
Tak for alle svarene.
Jeg fjernede alle USB-drivere, geninstallerede dem igen. Slog Firewall
og antivirus fra, samt satte et friskt batteri i kameraet inden
overførslen af billederne. Nu kunne den faktisk uden fejl. 95 stk's jpeg
filer blev overført til pc'en. Det var en fed fornemmelse.
/Jan M.