Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med DV capture...
Fra : Thomas

Dato : 20-06-05 19:02

Hej,

håber det er den rette NG.

Jeg har optaget noget video med et DV kamera. Når jeg forsøger at hente
videoerne over til min maskine, kommer der en masse små "vandrette" streger
i optagelserne (de er der ikke når videoen afspilles på kameraet). Hvordan
fjerner jeg disse streger - hvilke programmer kan i anbefale?

Jeg har seneste codec fra DivX og prøvet en række forskellige programmer -
de gør det alle sammen. Vidoerne hentes via firewire.

Jeg ønsker endvidere at programme skal kunne opdele i individuelle klip pr.
gang vi har optaget/trykket på record knappen. Jeg har kun kunne finde
Ulead VideoStudio 6, som kan gøre dette, men der har jeg også problemer med
de "vandrette" streger.

Mvh/Thomas Krath

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-05 19:42

In article <42b7049a$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Thomas wrote:
> [...]
> i optagelserne (de er der ikke når videoen afspilles på kameraet). Hvordan
> fjerner jeg disse streger - hvilke programmer kan i anbefale?

iMovie er fremragende og simpelt. Kræver dog du kører MacOS X.
På PC har jeg prøvet ULead videoStudio og Adobe Premiere.
Begge virker. Jeg vil tro der er et problem med din DV codec.

> Jeg har seneste codec fra DivX og prøvet en række forskellige programmer -
> de gør det alle sammen. Vidoerne hentes via firewire.

Det er nok din DV codec der er problemet.

> [...]
> Ulead VideoStudio 6, som kan gøre dette, men der har jeg også problemer med

OS X med de medfølgende programmer (iMovie) tror jeg også kan.
men hvis du er låst i en PC verden, så kan man kan håbe at man vil
være din sjæl nådig :)

Fra : Thomas

Dato : 20-06-05 19:51

> Det er nok din DV codec der er problemet.

Hvordan løser jeg problemet? Jegkører DivX 6,0 - har det noget m. DV codec
at gøre?

--
Thomas Krath

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-05 20:24

In article <42b7100f$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Thomas wrote:

> Hvordan løser jeg problemet? Jegkører DivX 6,0 - har det noget m. DV codec
> at gøre?

Nej - Du kan prøve demoen af en $49 codec herfra:
http://www.mainconcept.com/products.shtml

Der burde dog følge en med i en retail softwarepakke til DV capture.

Her ser ud til at være en gratis:
http://www.free-codecs.com/download/Panasonic_DV_Codec.htm

Det er bare at lede på nettet efter en DV codec.
Codec betyder: CODer / DECoder - og er den der pakker ting ud/ind
af et format (eksempelvis DV format).

Fra : Thomas

Dato : 20-06-05 21:21

> Her ser ud til at være en gratis:
> http://www.free-codecs.com/download/Panasonic_DV_Codec.htm

Kanon - problemet er nu løst - MANGE tak for hjælpen :)

--
Thomas Krath