Hvilken bil kan trække vores CV?
Fra : Mark Nellemann

Dato : 18-07-05 13:44

Hej alle,

Jeg ved godt at emnet har været oppe tidligere, men jeg er stadig på bar
bund.. :( Vi har netop købt en ny CV (Wilk 530), som er en del tungere
end vores gamle. Bilen (en Lancia Kappa benzin) må godt trække de
1500kg, men det er ikke ubesværet. Da vi ønsker at bruge vores nye CV
rigtig meget og gerne med tiden vil sydpå, er vi begyndt at snakke om en
mere egnet bil til formålet.

Med min egen erfaring og fra hvad jeg kan læse i tidligere poster, så er
der vist ingen tvivl om at det skal være en diesel. Når jeg har kigget
på forskellige biler, er det gået op for mig, at udvalget (der må trække
1500+kg) er meget lille. Det skal også nævnes at økonomien _ikke_ har
plads til en Taureg, Cayenne, etc. på hvide plader :)

Jeg har overvejet om det skal være en 4x4 (f.eks. en Opel Frontera Tdi),
men jeg tror de bliver alt for dyre på hvide plader? Mine erfaringer med
4x4 siger også at de er meget dyre i rep. og drift, men det kommer nok
an på modellen. Tilgengæld er de vil gode foran en stor CV, med deres
høje egenvægt.

Af mere normale biler har jeg haft en Ford Galaxy/VW Sharon i tankerne,
samt den nye VW Turan (som nok bliver for dyr).

For at komme til sagen :)

Hvilke biler burde jeg overveje?
Hvad bruger I andre til at trække?

På forhånd tak,

Mark Nellemann

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-05 14:24

Mark Nellemann wrote:

> Af mere normale biler har jeg haft en Ford Galaxy/VW Sharon i
> tankerne, samt den nye VW Turan (som nok bliver for dyr).

Sharan er glimrende - har lige været en tur i Napoli med en Dethleff Beduin
530 TQM (et tungt skrummel) på krogen. Og den går fremragende (Fra Hanover
til München) om natten med 99 km/t i gennemsnit. Og det er endda kun med en
110 Hk TDI. Selvfølgeligt er der et par bakker sønden for Kassel og i
Alperne, hvor man må æde skammen i sig og geare ned - men det er ikke ret
tit. Kasselbakkerne klares med ikke under 90 km/t hele vejen.

Hvordan får du i øvrigt Touran til at være dyrere end en Sharan? - heroppe i
Nordjylland er den en del billigere. En 140 HK Touran Trendline koster kun
390.000 med en kun 130 Hk Sharan Trendline til 544.000.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 12/7/2005) knipserier fra Napoli kan findes på

Fra : Mark Nellemann

Dato : 18-07-05 14:44

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Nordjylland er den en del billigere. En 140 HK Touran Trendline koster kun
> 390.000 med en kun 130 Hk Sharan Trendline til 544.000.

Hej Jan,

Det er mig der er totalt uvidende. Jeg må have tænkt på en Sharan med
nogle år på bagen kontra en ny Touran.

Vil notere Sharan'en som en mulighed, hvis jeg kan finde en billigt :)

Tak,

Mark

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-05 18:06

Mark Nellemann wrote:

> Det er mig der er totalt uvidende. Jeg må have tænkt på en Sharan med
> nogle år på bagen kontra en ny Touran.
>
> Vil notere Sharan'en som en mulighed, hvis jeg kan finde en billigt :)

5-6 år gl. 125-150.000 km vil koste i omegnen af 250-270.000. Ca. som en ny
Vitara. Man sidder bare 100 gange bedre (har lige været gennem turen selv).
Køb evt. et tysk import - de har ikke kørt i saltlage .

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 14:58

On Mon, 18 Jul 2005 14:44:11 +0200, Mark Nellemann
<SLETmark@nellemann.nu> wrote:

> [...]
>4x4 siger også at de er meget dyre i rep. og drift, men det kommer nok
>an på modellen. Tilgengæld er de vil gode foran en stor CV, med deres

Kig evt. på Suzuki Grand Vitara - jeg mener den koster lige godt
250.000,- på hvide plader.

En suveræn trækker..

Verner

Fra : Mark Nellemann

Dato : 18-07-05 17:06

Verner wrote:

> Kig evt. på Suzuki Grand Vitara - jeg mener den koster lige godt
> 250.000,- på hvide plader.
>
> En suveræn trækker..
>
> Verner

Hej Verner,

Den ser ikke så tosset ud!

Takker,

Mark

Fra : Henning Fink

Dato : 18-07-05 19:29

Mark Nellemann <SLETmark@nellemann.nu> skrev:
>Hej alle,
>
>Jeg ved godt at emnet har været
>oppe tidligere, men jeg er stadig på bar
> [...]
Vores cv er Wilk 530 ms Vi kører Grand Vitara 2,0 4x4 Den trækker
fint. Uden problemer i bjerge. Kia Carens 2.0 CRDI EX er
også en mulighed hvis det skal være en hvidplade bil 249,000 kr

Fra : Mark Nellemann

Dato : 18-07-05 20:50

Henning Fink wrote:

> Vores cv er Wilk 530 ms Vi kører Grand Vitara 2,0 4x4 Den trækker
> fint. Uden problemer i bjerge. Kia Carens 2.0 CRDI EX er
> også en mulighed hvis det skal være en hvidplade bil 249,000 kr

Hej Henning,

Kiggede lige på Kia'en. Den må kun trække 1250kg (Max. påhæng:   1.250 kg,
fra bilbasen), så den er udelukket.

Er Jeres Grand Vitara benzin ell. diesel? Hvordan kører den uden cv på
motorvej osv. ?

Jeg har lidt svært ved at finde ud af brugtvogns priserne på 5dørs
TD'en, da de fleste til salg er på guldeplader.

Pft,

Mark

Fra : Henning Fink

Dato : 18-07-05 23:13

Mark Nellemann <SLETmark@nellemann.nu> skrev:

> [...]

Med hensyn til kia Carens 2,0 CRDI EX må den trække 1450 kg
hvilket er nok til Wilk 530 den har 1500 kg som totalvægt
Vores Vitara er en TDI (diesel) kører udemærket på mortorvej. Det
er selvølgelig et spårgsmål om hastighed, når den kører solo.
mvh Henning

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 23:18

Kia Carnival må trække en 2,5 meters på 2 ton, og skulle efter signe gøre
det uden at kny.

--
MVH
Ove der netop har sådan en til salg -)

Fra : Ollie

Dato : 18-07-05 22:10

In article <42dba41b$0$85767$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Mark
Nellemann <SLETmark@nellemann.nu> wrote:

> For at komme til sagen :)
>

> Hvilke biler burde jeg overveje?
> Hvad bruger I andre til at trække?

Bruger selv en Ford Mondeo.

De fleste modeller må trækker min. 1500 kg og kan vejes op hvis
nødvendigt.

Der burde under ingen omstændigheder være trækkraft problemer med
diesel motorerne.

Min 2,2 kan overhovedet ikke mærke når min vogn på 1600 kg kommer på.

Min er forøvrigt købt hos Nelleman

Mvh
Ole

Fra : Arne Keller

Dato : 18-07-05 22:22

Mark Nellemann wrote:
> [...]
> 1500+kg) er meget lille. Det skal også nævnes at økonomien _ikke_ har
> plads til en Taureg, Cayenne, etc. på hvide plader :)

Her et alternativt forslag fra Volvoland:

Jeg kører selv Volvo V70 D5 Automatic, en perfekt trækker, bortset fra
prisen i DK
Både V70 med standard diesel såvel som den større D5 motor må trække 1800Kg.
Det burde være muligt at finde dem som brugte leasing- eller Taxi-biler.

Men selv den meget billigere S60 med den mindste 140 HK benzin motor må
trække 1600 kg, den større 170 HK benzin motoren trækker din vogn ubesværet.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Johnny

Dato : 18-07-05 23:15

"Mark Nellemann" <SLETmark@nellemann.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Af mere normale biler har jeg haft en Ford Galaxy/VW Sharon i tankerne,
> samt den nye VW Turan (som nok bliver for dyr).

Hej Mark

Hvorfor ikke kigge på en frikørt MB. Jeg har selv købt en 290 turbo diesel
og trækker en hobby 530 ( det er noget der funker ) mercedes'en må hægte
1900 kg på krogen og klarer Kassel bakkerne på autopilot uden at kny.

Johnny Horn

Fra : Mark Nellemann

Dato : 19-07-05 08:25

Johnny wrote:

> [...]
> og trækker en hobby 530 ( det er noget der funker ) mercedes'en må hægte
> 1900 kg på krogen og klarer Kassel bakkerne på autopilot uden at kny.

Hej alle,

Tak for de mange svar. Det er rart med lidt at vælge imellem og at høre
Jeres kommentarer til bilerne.

Jeg hælder nok til en nyere bil, da jeg tidligere har været meget
uheldig med gamle biler og dyre værksteds regninger. Det udelukker vel
en frikørt MB ell. Volvo? En Mondeo med et par år på bagen skulle
derimod være til at betale, ligesom en nyere Kia Carens/Carnival eller
Grand Vitara også er inde for rækkevidde. Har dog hørt lidt skidt om
Mondeo og rust, men ved ikke om det har noget på sig.

Næste skridt må være at få en prøvetur i de forskellige biler og finde
ud af om der er for meget plastik i de billige eller de går an. Jeg er
jo vant til en Italiensk Mercerdes (Lancia), så mine krav er måske for
høje :)

Jeg hører stadig gerne om andre biler eller kommentarer til de førnævnte.

Tak for hjælpen,

Mark

Fra : J.L.

Dato : 19-07-05 08:55

"Mark Nellemann" <SLETmark@nellemann.nu> wrote in message

> [...]
> høje :)
>
> Jeg hører stadig gerne om andre biler eller kommentarer til de førnævnte.

Hej Mark

Hvad med en VW Passat 1,9 Tdi 130 hk ...... den må trække 1600 .. og kan
vejes op til at trække 1700

Jeg kører selv med en LMC'er efter på 1400 kg, men den mærker jeg stort set
ikke !

Og så er det en suveræn vogn.

Mit valg stod imellem en VW Passat og en Mondeo 130 hestes TDCi, men da Ford
tilsyneladende ikke har fået styr på rusten, så ville jeg ikke løbe risikoen
og valgte bl.a. derfor Passat'en selvom Mondeoen også kører rigtigt godt.

Fra : Mark Nellemann

Dato : 19-07-05 16:47

J.L. wrote:
> [...]
> og valgte bl.a. derfor Passat'en selvom Mondeoen også kører rigtigt godt.

Hej J.L.,

En Passat bliver desværre nok for dyr, hvis den ikke skal have alt for
mange år/km. på bagen. Men ellers en dejlig bil!

Jeg så til min overraskelse at en Peugout 307 sw HDI godt må trække
1500kg. Det må en 406 st. HDI nemlig ikke... hvilket jeg finder
underligt. Er der nogen der har erfaringer med 307'eren som trækker?

Pft,

Mark

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 01:31

Hej

307'eren kan sagtens klare din vogn uden problemer, men
du kan nu også sagtens få en 406'er vejet op til 1500 kg.

Jeg kører selv 406, og har fået den vejet op til 1500 kg,
uden nogle problemer, og den har absolut ingen
problemer med at trække det.

En anden fordel er at de ikke er så dyre mere, og så har
de ikke problemer med rust, jeg kan varmt anbefale
en peugeot.

Mvh Michael

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-07-05 22:01

"Acyac" <acyac(snabela)yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kører selv 406, og har fået den vejet op til 1500 kg,
> uden nogle problemer, og den har absolut ingen

Man skal bare lige være opmærksom på, at når den vejes op til mere end +50
kg over bilens egenvægt, så skal der trailerkort til for at køre lovligt med
vogntoget, idet campingvognen også vejer mere end 50 kg over bilens
egenvægt.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 00:22

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> kg over bilens egenvægt, så skal der trailerkort til for at køre lovligt med
> vogntoget, idet campingvognen også vejer mere end 50 kg over bilens

Jeg havde tænkt på at tage et trailerkort under alle omstændigerheder,
men det er godt at vide.

Det ser ud til at en 406 2.0 HDI ell. 2.2 HDI kunne være en fornuftig
kandidat, så nu vil jeg finde en forhandler der har en hjemme og få en
prøve tur :)

Der er vel ikke nogen der har prøvet både en 2.0 og en 2.2 HDI, der kan
fortælle om det er værd at betale det ekstra for 2.2'eren ?

Tak,

Mark

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 00:35

Jeg vil meget gerne høre resultatet af dine prøveture, da
jeg selv overvejer at skifte min 406 2.0 benzin, ud med
en diesel.

Mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 20:01

Acyac wrote:
> Jeg vil meget gerne høre resultatet af dine prøveture, da
> jeg selv overvejer at skifte min 406 2.0 benzin, ud med
> en diesel.
>
> Mvh Michael

Hej Michael,

Jeg var ude og prøve en 2.0 HDI idag. Bilen var en årgang 2001 med
139.000km på bagen til en pris på 189.000kr med klima anlæg osv. Nu
kender du jo selv til bilen, men det var første gang for mig i en
peugeot. Jeg spurgte sælgeren til forskellen på 2.0 og 2.2 HDI'en og han
ville ikke anbefale 2.2'eren da den ikke var lige så holdbar og var
"tunet" lidt mere, så momenten kurven lå højere.

Umiddelbart virkede bilen tiltagende, specielt med det store bagagerum,
men jeg gik skuffet derfra. Jeg syntes at diesel støjen var meget
kraftig, også da den var kørt varm, men det var nok til at leve med. På
motorvejen virkede den lidt sløv og generalt synes jeg at der var noget
turbotøven/ventetid når jeg man skulle accellerere. Dette betyder
selvfølgelig ikke at den ikke trækker rigtig godt, men det kunne jeg
ikke teste.

Nu er alt jo smag og behag, men jeg kørte hjem med et stort smil i min
egen Lancia Kappa. Specielt var mit indtryk at koblingen og gearskiftet
var for blødt i 406'eren. Jeg ved ikke om det er generalt for peugeot,
men som sagt er alt jo smag og behag.

Jeg tror jeg skal undersøge hvad det koster at importere en Kappa sw 2.4
JTD, som vist har et endnu større moment end HDI'en :)

- Mark

Fra : R?nn

Dato : 21-07-05 20:17

Mark Nellemann <SLETmark@nellemann.nu> wrote in message news:<42dd2090$0$85631$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> 1500kg. Det må en 406 st. HDI nemlig ikke... hvilket jeg finder
> underligt. Er der nogen der har erfaringer med 307'eren som trækker?

Erfaring med 307 som tækker JA !
Vi er netop kommet hjem fra en tur til bl.a. Tjekkiet med vores nye
307 HDI slæbende med en Adria UK 502. 2 voksne 3 børn, hund etc. etc.
Bilen klarede turen uden problemer jeg følte at der var magt over
tingene, også
når det gik opad, og over 10 km/l på turen er da heller ikke dårlig.
Vi byttede vores 2 år gamle Berlingo 1,6 16v til 307 hdi 90 hk. bl.a.
fordi Berlingoen kun måtte trække 1100 kg. Peugeot 1500 kg. Det har
kun været et rigtig godt byt

MVH. P.Rønn

Fra : Ollie

Dato : 19-07-05 21:49

> Jeg hælder nok til en nyere bil, da jeg tidligere har været meget
> uheldig med gamle biler og dyre værksteds regninger. Det udelukker vel
> en frikørt MB ell. Volvo?

Samme erfaring.

> En Mondeo med et par år på bagen skulle
> derimod være til at betale, ligesom en nyere Kia Carens/Carnival eller
> Grand Vitara også er inde for rækkevidde.

Kia har jo lidt problemer med sikkerheden ved uheld.

> Har dog hørt lidt skidt om
> Mondeo og rust, men ved ikke om det har noget på sig.

Jo de første årgange af den nuværende model havde problemer med døre og
bagsmæk men de skulle være løst for nogle år siden.

Mvh

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 13:15

On Mon, 18 Jul 2005 14:44:11 +0200, Mark Nellemann
<SLETmark@nellemann.nu> wrote:

Hej...

Er lige kommet tilbage fra Sverige/Norge efter 18 dage med en som din,
en Lancia Kappa benzin (1996 2,4 liter SW-model med 140Kkm på uret)
foran min Adria 502, der fuldt læsset vejer 1300 kg. Ingen problemer i
7-10% stigninger på mindre veje (dog asfalterede).

Tidligere havde jeg en Fiat Croma 2,0 ie foran samme c.vogn. Heller
ingen problemer, men da den rundede 240 Kkm, valgte jeg at udskifte.

Korrekt - Lancia'en har sin begrænsning på 1500 kg på krogen, og det var
med i overvejelserne at købe en TDi'er på gule plader, og bl.a. Toyota
Sportsvan 2,2 TD (1500kg) og Kia Carnival 2,9 TD (338 nM og 2000kg) *
var med i opløbet, men det endte altså med K'eren, som jeg købte af en
god ven, der selv importerede den for 2 år siden...
Han har så importeret en mage til, blot Diesel...
Er lidt skuffet over det høje benzinforbrug (ca. 350-380 km på ca. 60
liter benzin med c.vogn og med A/C på fuldt). Ellers er bilen skam
dejlig.

* Vi er kun to så en varevogn på gule er nok, hvis man kan abstrahere
fra misundelsesafgiften på 5K/år. :(

På hvide plader ville jeg overveje Carnival'en (kan fås med "løst" tag -
mini-autocamper) til rimelig pris, eller som andre skriver Suzuki
Vitara. Jeg vil ihvertfald vælge common-rail diesel næste gang. De har
væsentligt større moment (op-ad-bakke-træk) og er billigere rent
brændstofmæssigt, kører længere på en liter. Til gengæld er de dyrere i
rep.'s, men køber du en ny, har du jo ikke store problemer de første 3
år...

Det var bare det...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)

Fra : Mark Nellemann

Dato : 20-07-05 19:01

Thore wrote:
> [...]
> Er lidt skuffet over det høje benzinforbrug (ca. 350-380 km på ca. 60
> liter benzin med c.vogn og med A/C på fuldt). Ellers er bilen skam

Vores er kun en 2.0 20v, men kører skam også dejligt uden 1.5Ton på
krogen. Synes nu også den er dyr i benzin, hvilket også hvorfor næste
bil gerne må være en diesel. Har også gået og tænkt på at skaffe en
JTD/Diesel, men med import, etc., så løber det desværre op. Og den er
stadig meget dyr i forsikring.

Mvh,

Mark

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 22-07-05 10:52

Hej Mark
Inden du bliver for varm på Kia Carnival , så syntes jeg du skulle lige
cheke sikkerheden i denne bil , som er under al kritik !!!!!
Vi har selv lige købt en Citroen C5 2.0 HDI Weekend , og Kiaèn var med i
overvejelserne - men faldt meget i gennem p.g.a. sikkerhed !
Har du overvejet en prøvetur i en C5 HDI , den kan sparke "røv" med en Chip
i ..........
Den gamle model i Stationcar kan opvejes helt op til 1900 Kg , mens den nye
(som vi lige har købt) "kun" må have 1800 Kg på.
Har lige været en tur nede tæt på den Spanske grænse og har gået lidt over
10 Km/l med cirka 1500 Kg på trækket.
PS - Hvis du skal køre langt , også på med CV - Så vælge en brugt bil med
Autopilot(Tempostat,Fartpilot). Det bliver du glad for i længden......

check lige denne side - for at se mulighederne i dit vogntog -----
http://www.whattowcar.com/
(Kanon god side , der ikke findes på dansk endnu! )

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 19:01

Hej Kim,

Kim Bonnesen wrote:
> [...]
> Vi har selv lige købt en Citroen C5 2.0 HDI Weekend , og Kiaèn var med i
> overvejelserne - men faldt meget i gennem p.g.a. sikkerhed !

Jeg tror også jeg holder mig fra den. Så godt programmet hvor de var
rundt hos bilforhandlere og spørge til dens sikkerhed. Meget pinligt ...

> [...]
> http://www.whattowcar.com/
> (Kanon god side , der ikke findes på dansk endnu! )

Kender den godt, den er rigtig god. Har prøvet med en masse forskellige
biler. Desværre siger den ikke så meget andet om bilen eller komforten :)

Mark

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 13:22

On Wed, 20 Jul 2005 20:01:01 +0200, Mark Nellemann
> [...]

>bil gerne må være en diesel. Har også gået og tænkt på at skaffe en
>JTD/Diesel, men med import, etc., så løber det desværre op. Og den er

Min ven importerede en '98 JTD SW (st.car) lige før påske. Den har gået
80.000 km og han gav (så vidt jeg husker) 9.000 € (ca 72.000,- DKK) for
den på München-egnen. Afgiften var 112.000, så alt i alt under 200 K.
Dejlig bil med rigtig godt moment. Han har chiptunet den (hyyysssh), og
dieselforbruget er kun steget 3-4%, men han åd min 2.4 20V benziner på
et halvt stykke fra betalingsanlægget ved Halskov og mod øst...:(
Altså kun i optræk... jeg stoppede "trækket" ved 150 km, og der var han
ca 100-120 meter foran...:(

Han kører ved normal drift 13-14 km/l i den. Jeg kører uden c.v. ca 9
km/l og med c.v som sagt ca 6 km/l med samme bil (benzin 2.4 liter 20V).

Da jeg købte den fik jeg en rimelig pris hos GF på 7000,-/årligt i
præmie. (Min Croma fra 1993 kostede i samme selskab 6000,-/årligt)

Jeg går også ud fra, at forsikringsselskaberne er "lidt" mere medgørlige
når man kommer med en "dieselhakker". De ser jo nærmest rødt, når man
kommer med noget der afviger bare en lille smule fra "normen"...vi kan
jo ikke alle køre Mazda 323 1,5 liter...:) (ikke et ondt ord om Mazda,
dog..:) ).

Jeg er lidt betænkelig med franske biler, men det er min helt personlige
"ting".

Held og lykke med projektet, og meld tilbage med dit valg - og dine
erfaringer - også "first-touch"...

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 13:27

On Fri, 22 Jul 2005 14:22:02 +0200, Thore <dinotecATmail.dk> wrote:

>Min ven importerede en '98 JTD SW (st.car) lige før påske. Den har gået

BTW...kommer lige i tanke om:

Jeg har fulgt med i campingferie.dk's karavaneprogrammer på dk4 i denne
uge, og Peer fik vendt Hyundai'en i går... den måtte trække 1700 kg
bemærkede jeg... om man så kan lide koreanske personbiler...
Selv om jeg ikke er fransk-fantast (andet end Tour'en. - og Sydfrankrig
- og vinen..:):)) er der mange som anbfaler Citroen C5...

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 18:55

Thore wrote:
> [...]
> et halvt stykke fra betalingsanlægget ved Halskov og mod øst...:(
> Altså kun i optræk... jeg stoppede "trækket" ved 150 km, og der var han

Det skulle vel aldrig være kasseren for Lancia klubben? Har nemlig
spurgt ham hvad han gav for sin, da jeg kunne tænke mig en magen til.

Som du selv skriver, så er prisen under 200K (har også siddet og regnet
lidt på det) og jeg tror det bliver svært at finde nogen anden bil der
kan matche det. Specielt når man er blevet vandt til Lancia kvaliteten :)

> [...]
>
> Da jeg købte den fik jeg en rimelig pris hos GF på 7000,-/årligt i
> præmie. (Min Croma fra 1993 kostede i samme selskab 6000,-/årligt)

Jeg har desværre ikke samme trin, GF ville have 12000 om året for min
2.0 20v, men det er stadig billigere end de fleste andre selskaber. Fair
forsikring ville slet ikke forsikre den, hvad jeg finder underligt. Jeg
kører da meget pænere i min Kappa end i min tidligere Alfa, som de gerne
ville forsikre. Dem og deres underlige regler og kategorier..

> [...]
> kommer med noget der afviger bare en lille smule fra "normen"...vi kan
> jo ikke alle køre Mazda 323 1,5 liter...:) (ikke et ondt ord om Mazda,

Det håber jeg også.

> Jeg er lidt betænkelig med franske biler, men det er min helt personlige
> "ting".

Jeg har aldrig overvejet franske biler før, men følte jeg blev nødt til
at kigge på alle alternativer. Min nabo taler da også meget varmt for
hans 307'er.

> Held og lykke med projektet, og meld tilbage med dit valg - og dine
> erfaringer - også "first-touch"...

Jo tak. Skal finde en der kan hjælpe mig med at finde en fornuftig SW
JTD i Tyskland, men jeg må nok hellere starte med at få solgt min
nuværende bil først.

Mark

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-07-05 18:16

Kører en Kia Clarus 2,0 GLX. Må trække 1650 kg, og gør det fint.
MEN den er tørstig!!
9,2 km/l benzin over 3000 km med Knaus Azur 510 (total 1300)

Kim

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-07-05 21:10

VW Touran 2.0 tdi. Hvad ellers kan fåes brugte på hvide plader, den har 140
hk og 320nm v 1750 omd/min.

Jeg slæber en LMC 1300 kg uden problemer Hallandsåsen 6% klaret i 5 gear og
90 km/t.

Den må slæbe 1500 kg, og efter sigende kan den vejes op til 1800 kg, men
1500 kg kræver B/E kort.

Mvh AJH

Fra : Tournesol

Dato : 23-07-05 19:09

Hejsa

Jeg har lige været på ferie i vores nye bil en Kia Magentis 2,0 aut med en
cv på 1300 på krogen og det var bare en total dejlig oplevelse ,den trak
bare der ud af.Den blev stor set i 4 gearet hele tiden, den har også den
fordel at den har tripotronik gear (stav selv) så kan man være med til at
bestemme gearne hvis det skulle være nødvendigt
kia Magentis må trække 1700 med et B/E kørekort men jeg har hørt at man skal
holde sig til de 1500 kg så trækker den bedst.
En bag side af medaljen er nok at det er lidt tørstig 8-9 på litteren, men
måske når vi lære den nye køre stil at kende, kan vi få den lidt længre på
litteren det må tiden vise

Held og lykke i dit valg af bil

Knus Henriette.

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-05 20:35

Hej igen,

I vores nu lange søgen efter en bil der kan trække vores camping vogn,
og som ellers dækker familiens behov og ikke koster en bondegård, har
jeg kigget lidt på Zafira DTi. Vores CV har max vægt på 1500kg, hvilken
en Zafira ifølge bilbasen ikke må trække. Nogen der ved om den kan vejes
op? I Danmark er det kun 2.0 DTi der er solgt, men den findes også som
2.2 DTi. Nogen erfaringer med disse? www.whattowcar.com siger niks til
2.0 DTi'en men ja til 2.2'en. Hører meget gerne om erfaringer med bilen
og CV.

Tak for alle de tidligere svar :)

Pft, Mark

Fra : Jens

Dato : 12-08-05 21:40

"Mark" <mark_at_here_dot_dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> DTi. Nogen erfaringer med disse? www.whattowcar.com siger niks til 2.0
> DTi'en men ja til 2.2'en. Hører meget gerne om erfaringer med bilen og CV.

Hvis Opels opgivelser over tilladt anhængervægt er korrekte, må den kun
trække 1100 kg (hvor i mod 2,2 16V må trække 1400 kg!!!).

Jeg tror ikke du kan få bilen vejet OP og tror næppe at du kan få vejet din
CV ned til 1100 da det nok er UNDER egenvægten. Hvis der nu står max 1400 kg
(i stedet for 1100 kg) anhængervægt på din registreringsattest, kan du få
vejet CV ned til 1400 kg (dette reducere selvfølgelig den vægt du må putte
ind i CV).
Et andet forhold er at hvis din CV har max vægt på 1500 kg og din bil har en
max vægt på 2050 kg kommer vogntoget over 3500 kg totalvægt og du skal
således have et "E"-kørekort (anhænger-kørekort). Dett eproblem vil en
nedvejning af CV også løse.

Håber du finder en løsning.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 20:06

> Hvis Opels opgivelser over tilladt anhængervægt er korrekte, må den kun
> trække 1100 kg (hvor i mod 2,2 16V må trække 1400 kg!!!).

Du mener 2.2 16v diesel ikke?

> [...]
> vejet CV ned til 1400 kg (dette reducere selvfølgelig den vægt du må putte

De 1400kg kan jeg nok leve med. Men en 2.2 DTi skal nok hentes hjem fra
Tyskland, da de vist ikke er solgt i DK.

> [...]
> max vægt på 2050 kg kommer vogntoget over 3500 kg totalvægt og du skal
> således have et "E"-kørekort (anhænger-kørekort). Dett eproblem vil en

Ja, det kan være jeg ender med at måtte tage et stort kort. En ting der
i øvrigt undrer mig nu, er at ingen af de forhandlere, hvor vi kiggede
CV, overhovedet kom ind på dette emne. Det er da ret vigtigt når man
kigger på CV i de størrelser.

> Håber du finder en løsning.

Håber jeg også, men det er bestemt ikke nemt :)

Fra : Jens

Dato : 14-08-05 12:41

Nej, ikke i.flg www.Opel.dk

> [...]
> overhovedet kom ind på dette emne. Det er da ret vigtigt når man kigger på

CV forhandleren er interesseret i at sælge en CV - ikke i at du evt. skal
købe en ny bil og tage et stort kørekort.

Hvis man spørger forhandleren om en given bilmodel kan/må trække den CV han
er ved at sælge, skal han jo passe på ikke at sige sandheden, men ellers
udtaler de sig vist i brede vendinger for ikke at komme til at hænge på
noget.

Jeg læste (her i gruppen?) om en mand der havde købt en CV med en del
tilbehør med det resultat at stort set al lasteevne var opbrugt, s¨de kun
kunne have een citronmåde og 2 dåser makrel i tomat med i vognen. Manden
brokkede sig og mente at forhandleren havde et ansvar og burde have gjort
opmærksom på situationen. Jeg mener at sagen er endt i retten!

Fra : Jens

Dato : 14-08-05 14:22

<snip>

> [...]
> han er ved at sælge, skal han jo passe på ikke at sige sandheden, men
> ellers udtaler de sig vist i brede vendinger for ikke at komme til at

Rettelse: .... skal han jo passe på at sige sandheden...... ("ikke" skal
selvfølgelig slettes!)

<snip>

/Jens

Fra : Henrik Olsen

Dato : 15-08-05 09:31

> [...]
> max vægt på 2050 kg kommer vogntoget over 3500 kg totalvægt og du skal
> således have et "E"-kørekort (anhænger-kørekort). Dett eproblem vil en

Mig bekendt skal man have stort kørekort + hængerkort hvis man kommer over
3500 kilo i det samlet vogntog, (bil+campingvogn).
Det med de halvtres kilo gælder kun hvis vogntoget er på max. 3500 kilo. Så
kan man læsse 50 kilo bagage på.
Man kan ikke nøjes med lille kørekort + trailerkort, hvis vogntog udgør en
vægt på 3550 kilo.
Men man kan som skrevet få nedvejet sin campingvogn, men man skal være
opmærksom på at det går ud over lasteevnen på campingvognen.

Hilsen
Henrik

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-08-05 11:37

> [...]
> Så kan man læsse 50 kilo bagage på.
> Man kan ikke nøjes med lille kørekort + trailerkort, hvis vogntog udgør en

Jo det må man, hvis bilen ellers må trække det må du med BE kørekort køre et
samlet vogntog på 7000 kg.
3500 for og 3500 bag.

Men selvom du ikke overskrider egenvægt + 50 kg og anhænger har en
totalvægt på mere end 750 kg. og du overskrider samlet totalvægt på mere
3500 kg. skal du have BE kort.

Men hvis anhængers totalvægt er 750 kg eller mindre og bilen har en en total
vægt på 3500 må du gerne køre med med uden BE.

Hilsen Jørgen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-08-05 23:58

> [...]
> DTi. Nogen erfaringer med disse? www.whattowcar.com siger niks til 2.0
> DTi'en men ja til 2.2'en. Hører meget gerne om erfaringer med bilen og CV.

Vi havde kig på en zafira i vinter og bemærkede også den forholdsvis lave
tilladte koblingsvægt og spurgte så Opel, om den ikke kunne godkendes til
større koblingsvægt.
Det kunne den ikke, og de oplyste bl.a., at det hang sammen med, at bilen
var konstrueret til at have megen last inde i bilen men den var ikke
optimeret til påhæng, så derfor den lave koblingsvægt.
Så vi endte med en Octavia 1,9tdi, og den har fuldstændig styr på vores vogn
på 1300 kg.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 20:04

> [...]
> var konstrueret til at have megen last inde i bilen men den var ikke
> optimeret til påhæng, så derfor den lave koblingsvægt.

Underligt når samme bil med 2.2 dti kan tage mere? Den findes jo også i
en van udgave, så den må da kunne tage nogle kilo på affjedringen.

> Så vi endte med en Octavia 1,9tdi, og den har fuldstændig styr på vores vogn
> på 1300 kg.

Har jeg også tænkt på.

Fra : Simon Juhl

Dato : 15-08-05 12:11

Der findes andre muligheder, såsom mondeo st.car både i diesel eller bensin.
2,0. I bensin udgaven må den trække 1575 kg og det samme for tdi, den kan
dog komme højere op. Passat 2,0 tdi kan også. Kørekortet skal også være i
orden, senest i år 2010 skal alle der har en trailer, CV over 750 kg have
trailerkørekort. det kan erhverves for under 5000 kr
mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 20:14

Hej Simon og i andre,

Simon Juhl wrote:
> Der findes andre muligheder, såsom mondeo st.car både i diesel eller bensin.
> 2,0. I bensin udgaven må den trække 1575 kg og det samme for tdi, den kan

Jeg har også tænkt på en Mondeo TDCi, Passat TDI eller Octavia TDI, men
jeg har ingen erfaringer med dem. Har hørt noget om rust på døre/bagklap
på Mondeo'en, men ellers kan jeg godt li den. Passat'em virker som en
god solid bil, men er Octaviaen ligeså god og bare billigere ? Mange
spørgsmål :) Jeg er dog ret sikker på at det skal være en diesel, da
jeg er overbevist om at der er brug for et godt bundtræk. I sidste ende
er det jo et spørgsmål om økonomi, ellers kunne jeg jo bare købe en
hvidplade 4x4 :)

> dog komme højere op. Passat 2,0 tdi kan også. Kørekortet skal også være i
> orden, senest i år 2010 skal alle der har en trailer, CV over 750 kg have
> trailerkørekort. det kan erhverves for under 5000 kr

Vidste jeg ikke. Må vist hellere for taget det kort under alle
omstændigheder.

> mvh
> Simon

Pft,

Mark

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-08-05 20:22

[klip]

Er der nogen der kan bekræfte dette ? Eller skal vi alle til at køre T@b ?

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-08-05 22:49

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> skrev i en meddelelse
> [klip]
>>

> Er der nogen der kan bekræfte dette ? Eller skal vi alle til at køre T@b ?
>
> --
Der har tidligere været postet et link til en side hos EU om dette
spørgsmål, jeg kan bare ikke huske, hvilken gruppe det var i.
Men det man kunne se på linket bekræfter absolut ikke ovenstående.
Det var et forslag fra 2001 eller 2002, som gik på at standardisere
kørekortsreglerne i EU-landene. I forslaget fremgik det klart og tydeligt,
at evt. ændringer i reglerne vedr. kørsel med trailer efter en bil, kun
ville gælde for dem, som tog kørekort efter den dag, hvor forslaget evt.
blev vedtaget.
Jeg har forsøgt at finde frem til yderligere om denne problematik og har
bl.a. talt med nogen hos færdselspolitiet. De kunne oplyse, at der p.t.
ingen forhandlinger foregik om at indføre disse regler i Danmark.
Derimod var der nedsat nogle grupper som skulle fremkomme med forslag til en
forenkling af de regler, som p.t. gælder her i Dannevang (hvorfor mon det er
nødvendigt), men der er man ikke så langt endnu, at man kan løfte sløret
for, hvad det vil munde ud i.
Rygtet har iøvrigt gået på, at reglerne (jfr. EU forslaget)skulle træde i
kraft allerede til næste år, hvilket har foranlediget rigspolitichefen til
fornylig at rundsende en skrivelse (internt i politiet)om, at der p.t. ikke
er noget nyt på vej vedr. trailerkørekort.
Det er ikke så lang tid siden, at jeg så en lokal kørelærer oplyse at man
skulle se at få trailerkørekort inden de nye regler trådte i kraft i 2006.
Jeg kontaktede ham og spurgte hvor han havde det vrøvl fra, hvorefter han
foreviste nogle kørelærer blade, som omtalte problematikken, uden at der
noget sted stod, at reglerne blev ændret ved årsskiftet. Han henviste så
til, at en navngivet politimand på et af deres møder havde bekræftet hans
oplysninger. Jeg henviste ham til at læse, hvad der stod i EU-forslaget, men
det ændrede ikke hans mening. Jeg kontaktede den pgl. politimand, som havde
været med på kørelærernes møde, og han benægtede, at han nogen sinde havde
sagt dette og oplyste, at han også kun havde omtalt, at der lå et forslag
som omtalte nogle ændringer, men der var ingen tidshorisont for, om de
nogensinde ville blive til noget, bl.a. fordi kørekortreglerne i EU-landene
er meget forskellige p.t.
Jeg har efterfølgende talt med den pgl. kørelærer og en anden kørelærer, som
tilfældigvis var til stede, men de var hverken til at hugge eller stikke i.
Der er jo penge i at bilde folk det ind.
Linket til EU
http://europa.eu.int/comm/transport/home/drivinglicence/legislation/doc/2003_10_22_memo_drivinglicence_en.pdf
Se pkt. 4 på side 6.

Kurt

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-08-05 17:45

> [...]
> som tilfældigvis var til stede, men de var hverken til at hugge eller
> stikke i. Der er jo penge i at bilde folk det ind.

Takker for et godt uddybende svar- om ikke kort
Og det beroliger mig da forresten en del - har allerede taget kørekort 2
gange og gider egentligt ikke begynde igen...

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-08-05 11:02

Mark wrote:
> Passat'em
> virker som en god solid bil, men er Octaviaen ligeså god og bare
> billigere ?

En Skoda Octavia er ikke en Passatklon. Motorprogrammet i Passaten er nyere
og bilen er større (Octavia svarer til VW Bora - altså en Golf på
steroider). Men hvad der giver bedst/mest for pengene er jo op til den
enkelte. Men lad være med at prøve en tur i den nye Passat - så er Octaviaen
ikke nær så spændende længere.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 20:30

Hej Jan,

> [...]
> enkelte. Men lad være med at prøve en tur i den nye Passat - så er Octaviaen

Jeg hælder nok mest til Passat'en :) Dog ikke den nye, det er der ikke
penge til, men en 2001-2002 model måske.

Er der ikke noget med at Passat 1.9 TDI fåes i forskellige udgaver?
Synes jeg har læst om 90hk og 110hk. Er det samme motor og er det muligt
at se hvilken bil der har hvad når man søger/kigger ?

Pft,

Mark

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-08-05 17:37

Mark wrote:

> Er der ikke noget med at Passat 1.9 TDI fåes i forskellige udgaver?
> Synes jeg har læst om 90hk og 110hk. Er det samme motor og er det
> muligt at se hvilken bil der har hvad når man søger/kigger ?

Jeg har spurgt hos vores VWværksted uden nogensinde at have fået at vide,
hvori forskellen egentligt består, men det er ikke lykkedes at få et konkret
svar. Men never mind - begge biler kører glimrende. Så vidt jeg husker er 90
HKeren godkendt til 1500 Kg og 110 til 1700, men det må kunne chekkes
relativt let, hvis ikke der er en her i gruppen, der ved det.
Vores Passat er ikke udstyret med træk, så hvor godt den kører med en CV ved
jeg ikke, men vi bruger vores Sharan 110HK når vi camperer, og den synes jeg
er fremragende til det. Og rent motormæssigt er det den samme som i Passat.
Du kan se forskel på de to passatmodeller ved at TDI-skiltet er i ren krom
på 90'ere hvor i mod det sidste 'I' er rødt på 110'eren.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-08-05 08:34

Jan Bøgh wrote:

> Jeg har spurgt hos vores VWværksted uden nogensinde at have fået at
> vide, hvori forskellen egentligt består, men det er ikke lykkedes at
> få et konkret svar.

Ahrg! Grufuld formulering!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-08-05 15:48

> Ahrg! Grufuld formulering!

Det er vist kun kommaerne det er galt med ;)

Ang. dine farver på dine TDI-mærker, så betød de noget med antal HK et
stykke tid. Men pludselig blev de blandet på alle mulige mærkelige måder, så
du ikke kan se hvilken motor der befinder sig foran.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-05 18:31

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Ang. dine farver på dine TDI-mærker, så betød de noget med antal HK et
> stykke tid. Men pludselig blev de blandet på alle mulige mærkelige
> måder, så du ikke kan se hvilken motor der befinder sig foran.

Der er grønne, der er blå og jeg har i Tyskland sågar set sorte bogstaver.
Og jeg er også forvirret. Men når det drejer sig om de gode gamle TDI'ere
uden pumpedyseteknik og miljøhurlumhej (90/110 HK), ja så skulle min
beskrivelse vist være god nok (iflg. vores VW-forhandler).

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.