Re: Strøm->Sidste gang:-(
Fra : Sten Bo

Dato : 17-07-05 13:14

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:...

> [...]
>
> Dine ønsker er næsten helt almindelige og der ligger nogle diagrammer
> forskellige steder på nettet bl. på
> http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33
>
> og der er masse tips og udstyr på f.eks.
> og om batterierne også på
> http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=34
>
> Hvor der er nogle gode link.
>
> Det er da muligt at du kan sammensætte et par færdige løsninger med grej
> fra DanPower og jeg foreslår, at du prøver en henvendelse til dem. De er
> gerne på campingmesserne og er vandt til campistønsker.

Bare det at
Der principielt ikke er forskel på om dit ekstra batteri står i bilen eller
i cv. Men det skal selvfølgelig være ordentlig fastgjort da bilen ellers vil
blive kasseret til syn. Men det er du selvfølgelig klar over.
Hilsen

Fra : Beach

Dato : 18-07-05 02:04

Sten Bo wrote:

> [...]

Har læst lidt på campingstuff.dk og kan bruge en del af tankerne der,
takker for et rigtigt guf-link

Ved lidt om batterier, bare ikke så meget om hvordan de skal lades for
at få max. ud af kapaciteten. Men har fundet et godt forslag til et
batteri der skulle kunne holde nogle dage:
http://www.varta-automotive.dk.mig.varta-automotive.de/pmd/showBatterieDetail.do?ArtikelNr=8370200003101
Her skulle der være tale om et batteri 12V/220A der med mit "lille"
forbrug skulle kunne holde i en uges tid
Skal bare lige have fat i Varta ho høre dem hvad de mener med "Lukket
system og ekstrem lav gasudvikling" Da det skal stå i bilen til det er
fuldt ladet (vil montere det i bilen nogle uger før hver afrejse) så er
"ekstrem lavt" jo relativt...

Når aldrig at komme med på nogle af de mange messer da de (næsten) altid
holder dem i jan/feb/mar -måned. Og der står jeg altid på en bjergtop i
alperne

Men jeg leger lige lidt videre med deres produkter. Kunne godt
forestille mig at mont. en DAN1212 (Battery-Booster) i den kasse jeg
bygger til batteriet og så en DAN1233 (Battery-Case) der bliver i bilen
når vi kører rundt i området. Min ide er så at kunne afmontere denne fra
bilen om aftenen og montere den i teltet så den kan overføre den strøm
den har fået på turen.
Det jeg ikke lige kan finde ud fra DanPowers sider er om der også i
DAN1233 er installeret en DAN1212? Nogle der kan hjælpe her? Og vil det
det skabe problemer med 2 stk?
Samtidig kan jeg ikke finde prisen på en DAN1233, nogle der kender den?

Nu ved jeg godt at jeg måske er lidt ude på overdrevet ved at gå efter
et 220A batteri, men vi bruger tit naturcamping-pladser hvor der slet
ikke er mulighed for at hive strøm fra pladsen og ofte hænger det sammen
med at vi kun kører nogle meget korte ture. Derfor vil et batteri med en
meget stor kapacitet være nødvendig.

Jeg vil nok overveje at købe et noget mindre batteri i samme serie som
ovenstående til de ture hvor vi kører mere og også har strøm på pladsen.
Dette skal så laves så batteriet er fastmonteret i bilen (til kølebox
mm.) og tilsluttes endnu en DAN1212. Her ville det jo være fint hvis den
er indbygget i DAN1233 da jeg så ikke skal i gang med at bygge 2 bokse.

> [...]
> i cv. Men det skal selvfølgelig være ordentlig fastgjort da bilen ellers vil
> blive kasseret til syn. Men det er du selvfølgelig klar over.

Batterier mm. vil ikke blive monteret fast i bilen, men kun blive brugt
til ferie (og de dage der skal til for at lade det hele op på 100%). Men
jeps, ved godt at det ikke er smart at det kan flytte sig under
transport. Det er derfor min ide at bygge det hele ned i nogle kasser
der passer til formålet og som nemt kan tages ind og ud af bilen.

Dette har jeg lært på min sidste fisketur til sverige hvor jeg pga.
kulden købte mig en lille olieovn:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1109&n=40100&KundeID=6U7Iv64B7RwDVpAHUU5w0vLp8Am5n2B
Den virkede også ganske fint, og i vores telt var det eneste der ikke
var ved at fryse noss... af Probemet var bare at jeg fyldte tanken op
med petrolium inden afgang og ved en fejl fik tippet ovnen på en måde så
over halvdelen af tanken nu ligger inde i skumgummién på bagsæderne. Det
stinker ikke så meget mere da jeg har renset alt det jeg kan, men hvis
man nu bare havde slået de grå celler til så var det aldrig sket. Men af
skade bliver man klog

Jeg takker for den info du er kommet med pt. og vil komme med nogle
tegninger mm. når det hele er oppe og køre. Regner ikke med at det
bliver de første 14 dage, den det kommer

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Sten Bo

Dato : 18-07-05 03:55

> Sten Bo wrote:

Hvor stor er bilen og behovet

Og det med at flytte rundt på tunge batterikasser. Der er altså opfundet
kabler med stik. Nu er 12 volt krævende med tykkelsen men på samme
campingside er et forslag til kabel mellem bil og cv - der må da være
lettere måder end at slæbe rundt på megatunge kasser. Du skal måske ha
batterier som en gaffetruck

Venner har et skadeservice firma og har store udrykningsvogne med en masse
grej - bl a en masse svært 12 24 volt udstyr - og har af den grund flere
store batterier i vognen - nogle benzindrevne generatorer, men også 2 lade
og vedligeholdelses inverter tingester der lader på batterier og bil når den
holder i garagen tilsluttet nettet - og reversere kan gir 230 V og en
utrolig masse watt hvis der er brug for det ude på stedet. Alt i et skab.
Man har således et stort ganske almindeligt 230 volt køleskab i vognen - og
f.eks også tryk luft der automatisk skiftes over på inverterne når bilen
kører . Med motoren i gang lader dens generator selvfølgelig også på
ekstrabatterier - og det hele styres og overvåges automatisk så de ikke skal
trykke på en masse knapper men bare koble grej til og glemme resten.

Skibe og sygehuse har automatisk startende nødstrøm og du kan måske kikke
lidt til dem.

Men der findes altså "færdige" løsninger på det du ønsker. Du kan måske
blive inspireret lidt af løsningerne man anvender af campister i Australien
kik rundt på http://www.kimberleykampers.com/energy/energy.html og find
flere eksempler på http://www.ozebook.com/campertrailer/online.htm

Når jeg skriver kontakte findes der altså mails- jeg er sikker på at man vil
blive henrykte over at skræddersy et anlæg til dig.

Hilsen og godnat.

Fra : Beach

Dato : 20-07-05 02:50

Svar imellem linnierne...
Sten Bo wrote:
> Hvor stor er bilen og behovet

Jammen det aner jeg faktisk ikke
Men vil inden for nogle dage lave et regnestykke (skal lige have købt
mig et nyt multimeter) der giver en ide om hvor langt oppe jeg ligger!

> [...]
> campingside er et forslag til kabel mellem bil og cv - der må da være
> lettere måder end at slæbe rundt på megatunge kasser. Du skal måske ha

Nu er det ikke altid jeg har access til en alm. campingplads hvor der er
strøm. 2-3 gange om året smutter vi 3-14 dage til Sverige på nogle af
deres naturpladser. Der er der ikke adgang til andet end en skurvogn
hvis man skal mere end slå en streg. Og så tror jeg jeg hiver lige så
meget strøm som de El-heste jeg selv bruger dagligt. Måske det er en
anelse overdrevet og ville også være et monster problem at få dem med på
bilen (pug. 206) da hvert batteri vejer 975 Kg *S*
Men forbruget vil jeg vende tilbage til når jeg har fået målt mit
forbrug igennem om nogle dage.

> [...]
> ekstrabatterier - og det hele styres og overvåges automatisk så de ikke skal
> trykke på en masse knapper men bare koble grej til og glemme resten.

Har faktisk også haft generatoren oppe p tegnebrættet, men har droppet
det igen. For det første så larmer det som ind i helv.... når man nu
rejser ud for at få lidt ro, og for det andet så har jeg jo allerede en
generator indbygget i bilen.

> Skibe og sygehuse har automatisk startende nødstrøm og du kan måske kikke
> lidt til dem.

Meget sjovt du siger nødstrøm/sygehuse. Var sammen med en falck-mand før
vi kørte sidst. Der snakkede vi om de gigantiske dieselgeneratoere de
havde på Herlev for at køre deres system i tilfælde af.... Selv om jeg
måske nok kunne få lov til at låne 4-5 trailere i firmaet og selv skulle
betale for nogle til at trække dem til min plads så er jeg ikke sikker p
at de Svenske myndighedder ville give grønt lys for alle de tankvogne
jeg også skulle have med *LOL*

> [...]
> blive inspireret lidt af løsningerne man anvender af campister i Australien

Kender dem godt, har snuses til deres sites da mit mit "ind til nu" mål
er at rive 2 år ud af kalenderen og tage den Australien rundt. Har kun 2
små problemer: 1/ Konen er stadig betænkelig og 2/ aner ikke hvordan vi
skal kunne trække rundt med det, da ønsket også er at "turen" går på
ryggen af en motorcykkel.

> Når jeg skriver kontakte findes der altså mails- jeg er sikker på at man vil
> blive henrykte over at skræddersy et anlæg til dig.
> Hilsen og godnat.

Jammen så er der jo lige en smørre til dig når du engang står op.

Jeg er vant med at folk siger at jeg går med både livrem og seler. Men
gang på gang er det også os der har det bedst når først vi har slået
plykkerne i jorden.
Måske ikke så meget med naturcamper at gøre, men vi bor da der ude og
får både morgenkaffe og varme om natten *S*

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Sten Bo

Dato : 20-07-05 09:49

,
> Måske ikke så meget med naturcamper at gøre, men vi bor da der ude og får
> både morgenkaffe og varme om natten *S*

Hvis det sidste af en eller anden grund skulle knibe, kan man i Canada få
madrasser med 12 V varmelegemer.

Vi med C-C tager altid strøm på pladserne og har et par OBH standard
varmetæpper under rullemadrasserne i vores klapkasse. Hvis det en aften blir
snusket og ned i encifrede temperaturer sættes der varme på - og det er
urkomisk at se ansigterne på gæster fra CV når de, ondt af os, inden
sengetid får lov at brænde lapperne i de 40 50 gr. under vores sommerdyner.
OBH varmetæpper kan vaskes, åbenbart solid type, og vi har hfi i vognen.

Der er en løsning på alt, kunsten er at finde den simple.

Hilsen Sten