Strøm->Sidste gang:-(
Fra : Beach

Dato : 17-07-05 03:50

Så har vi været på tur for absolut sidste gang uden at have noget ekstra
power i baglommen

Har nu-->
Alm. fordeler fra cigeret-tænder-udtag til alle enheder der bla. tæller:
1/ kølebox
2/ 3X mobilladere
3/ 2X PDA
Vi oplevede både nedsmeltning af fordeleren (nope, den indbyggede
sikring virkede ikke) og stop af alt (inkl. start af bilen) da den
strømsikring vi har købt ikke slukkede for alt før det var for sent

Jeg har derfor (for både mig og min kære familie) besluttet at nu må det
være nok. Jeg søger derfor vejledning til et hjemmelavet system der kan
følgende hvis jeg montere et ekstra batteri (tør/våd? max amp?) i bilen:

Hvis bilens tænding er tændt-> Lade på både bilen og ekstra batteri
Hvis bilens tænding er tændt-> Stoppe landing på ekstra batteri når
dette er ladet 100%

Hvis bilens tænding er slukket-> Kun tage strøm fra ekstra batteri
Hvis bilens tænding er slukket-> Afbryde alle forbindelser til bilens
batteri (læs: elektronik)

Mulighed for at tilkoble strøm fra campingplads til opladning af
ekstra-batteri.

--

Mit ønske er et system der, når der ikke er mere power på
ekstra-batteriet siger stop for alle de units jeg har sat på dette og

Jeg er ikke pisse god til at designe et system der kan overholde alt det
jeg ønsker, men er hjemme i kabelstørrelser og hvor meget jeg må suge.
Sagt på en anden måde, er der nogle der kan hjælpe mig med at bikse et
system sammen der kan iverholde ovenstående???

Som en sidebemærkning så vil jeg tro at der er rigtig mange i dette
forum der kan bruge info om netop det problem med manglende strøm

--
->Yours Faithfully<-
->DK 4000 Roskilde<-

Fra : Henning Lund

Dato : 17-07-05 10:24

Prøv at spørg i elektronikgruppen, det kan sagtens laves med bla. en
ensretter.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Sten Bo

Dato : 17-07-05 13:03

"Beach" <news@freestyle.dk> skrev i en meddelelse
> Så har vi været på tur for absolut sidste gang uden at have noget ekstra
> power i baglommen

Dine ønsker er næsten helt almindelige og der ligger nogle diagrammer
forskellige steder på nettet bl. på
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33

og der er masse tips og udstyr på f.eks.
og om batterierne også på
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=34

Hvor der er nogle gode link.

Det er da muligt at du kan sammensætte et par færdige løsninger med grej fra
DanPower og jeg foreslår, at du prøver en henvendelse til dem. De er gerne
på campingmesserne og er vandt til campistønsker.

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 09:50

> Vi oplevede både nedsmeltning af fordeleren (nope, den indbyggede
> sikring virkede ikke) og stop af alt (inkl. start af bilen) da den
> strømsikring vi har købt ikke slukkede for alt før det var for sent

Der er vel ikke noget forkert i at fordeler smelter uden af sikringen
rygger. Din fordeler er bare blevet for varm og hvis der ikke er sket nogen
kortslutning vil din sikring til cigarettænder ikke ryge. Jeg havde det
samme problem og min erfaring er at de fordelerdåser man kan købe er for
dårlige. (dårlige stik og tynde kabler) og kan ikke trække et køleskab
(vores køleskab/box bruger 8 Amp). så jeg har selv lavet en og den bliver
stadig lidt varm. I stedet for 2 batterier etc. kunne du også få sat et
extra stik i bilen hvor der kun er strøm på, hvis motoren er tændt.

Mvh
Per

Fra : Beach

Dato : 20-07-05 02:23

Per Wolfsdorf wrote:

> [...]
> stadig lidt varm. I stedet for 2 batterier etc. kunne du også få sat et
> extra stik i bilen hvor der kun er strøm på, hvis motoren er tændt.

Hej Per

Tror også det var en rigtig satans billig fordeler, gav gun 60,- for den
i BilXperten

Jeg er nu fast besluttet på at lave en for nogle lidt vandvittigt system
baseret på 220A batteri mm. som skal trække kølebox mm. når vi er på
farten, og kunne levere power nok til teltet hvor jeg måske som
naturcamper hiver lidt mere end alle andre (man ønsker vel at have det
godt).

Jeg har ved en lille brøler nedsmeltet mit multimeter, så jeg kan først
om nogle dage (14 dags lønnet) lave en ca. måling af hvad de forsk.
enheder suger af af strøm. Når et nyt meter er indkøbt vil jeg gå alle
dele igennem og prøve at lave en beregning +100% på hvad jeg egentlig
har brug for både i bilen og når vi flytter vores hardware over i teltet.

Det bliver også for mig lidt spændende og se hvor meget jeg hiver ind,
men har en formodning om at lys i teltet om natten (knægt på 8/9 der
skal kunne lyne op/ned for at komme på wc) + hurtigkoger til kaffen om
morgenen + alt det løse i sidste ende suger noget mere end man forventer.

Derfor er jeg gået så langt til at sige at jeg vil have 2 100%
uafhængige systemer der med sikkerhed ikke dræner mit startbatteri igen
(det er nu sket 2 gange) og samtidig ikke lukker ned for de goder man nu
kan lave for en selv og familien når man ligger i telt langt væk fra en
stikkontakt.

Ang. kabler, så har jeg en dejlig mulighed for at få hvad jeg skal bruge
straks jeg kan give ham nogle tal på hvor meget jeg skal hive igennem
dem. Også her vil jeg gå efter en kvadrat der der mindst 1½ gang større
end det tal vi finder frem til. På dem måde holder jeg mig inden for det
spektrum jeg selv har det bedst med når jeg smutter ud i den store
verden *S*

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 12:48

"Beach" <news@freestyle.dk> skrev i en meddelelse

> Så har vi været på tur for absolut sidste gang uden at have noget ekstra
> power i baglommen

Jeg havde engang en Golf II. Det var tider dengang ...

Jeg havde en 3-i-en cigartænderstik i. Det ene stik blev brugt til
kølerboksen. Det andet stik blev periodisk brugt til oppumpning af
luftmadrasser - den kunne fint blive pumpet op inde i bilen uden at hele
campingpladsen blev vækket :)

Det 3. stik var den eksterne strømforsyning i form af et ladeapparat. Den
holdt gang i bilens batteri og kølerboksen. Jeg koblede altså op til 220V på
campingpladserne, der godt nok gloede lidt når jeg blev spurgt hvor mange
ampere jeg skulle have og meddelte at 0,1A var mere end nok :)

Nok en billigere løsning end den du har gang i nu :)

Men husk at købe en 3-i-en der kan holde til det. Jeg købte en der skulle
kunne holde til 10A - det var ikke nok ..

Husk også at købe en lader der kan holde gang i køleboksen .. jeg er faktisk
ikke sikker på at en 12A lader er nok (teoretisk burde det være, men jeg
tror der bruges reklame-ampere når fabrikkerne skal fortælle hvad deres
ladere kan), men spørg dig evt. frem i elektronikgruppen, måske er der nogen
der har erfaringer der.

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 26-07-05 17:19

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse ,

> [...]
> deres ladere kan), men spørg dig evt. frem i elektronikgruppen, måske er

Hej Per

Fejlen er at du vil bruge en lader til at forsyne køleboksen - ladere er
beregnet til at lade - og en køleboksforsyning er beregnet til.......

Det er der selvfølgelig en god teknisk forklaring på, idet ladere har en
anden opbygning, passende høj intern modstand, der gør at den ikke ser et
afladet batteri som en kortslutning og kobler fra, men i stedet lader
batteriet gradvist i et tempo der er passende til batteriet - for derefter,
når det er nok, at ha en spænding der gør at batteriet ikke ødelægges ved at
være tilsluttet i længere eller kortere tid efter færdigladning.

Sætter man den til at trække en køleboks falder spændingen typisk til 8-10
volt og køleevnen meget mere, i det effekten er noget med kvadratet på det
der mangler. regn selv på
http://kortlink.dk/campingstuff/wzd eller se forholdet ved manglende 230
volt nederst på siden af http://kortlink.dk/campingferie/wze der
selvfølgelig er præcis som ved 12 volt - % vis

Forsyningen til køleboksen har lav indre modstand og afgir sine Ampere også
til belastningen fra køleboksen. Der fås nogle halvledertyper, lille boks -
eller man kan få nogle halvtunge fyre der indeholde en transformator og en
ensretter -egentlig som billaderen men dimensioneret anderledes i
viklingerne
i transformatoren.

Vi har et par bokse og købte forsyninger i Netto for under 100 kr. og
oplevede at der var 12.5 volt uanset om boksen blev sat til.

Det med intern og ekstern modstand skal set i forhold til,at strømme løber i
et kredsløb, og at modstand uanset sted, begrænser strømmens størrelse i
kredsløbet. Sådan omtrent tror jeg nok.
Per ved det nok i forvejen man andre har sikkert spekuleret længe og dybt

Hilzsxen