Et par forskellige spørgsmål.
Fra : NL

Dato : 17-07-05 12:42

Hejsa :lO
Jeg har lige et par spørgsmål til dette kloge forum.

1) Jeg har pt. en G4 dual 500 mhz 1 gig ram. Nu overvejer jeg om det
kan betale sig at købe en af de nye små mac mini?
Kan man selv putte flere Ram i osv? Eller er det kun for fagfolk?

2) Jeg overvejer at købe en dvd-brænder eller bare en cd-brænder
istedet for min nuværende Que-drive (der efterhånden kun kan brænde i 1
x hastighed!!!)
Har nogen en idé til en billig intern én, som kan bakses ind i min
maskine?

Mvh
Nik, Århus

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-07-05 13:21

On 2005-07-17 13:42:21 +0200, NL <Nospam@atall.com> said:

> [...]
> kan betale sig at købe en af de nye små mac mini? Kan man selv putte
> flere Ram i osv? Eller er det kun for fagfolk?

Jeg er ikke sikker på, om du vil mærke den helt store forskel. Ved fuld
belastning vil din nuværende maskine være næsten lige så hurtig, og
stadig være i stand til at reagere på dine inputs, pga. de to
processorer. Det er altid godt at have to processorer, når man kører
Mac OS X.

Ved alm. let brug, kan det dog godt være at mini'en er hurtigere, da
det ikke er altid, at man får udnyttelse af de to processorer, og
mini'ens processor er trods alt noget hurtigere end dine nuværende. En
ganske afgørende ting er også grafikkortet, for hvis du ikke har
udskiftet dit grafikkort til f.eks. et Radeon 8500, som er understøttet
af Quartz Extreme, så vil mini'en have et stort forspring. Det er ret
vigtigt med et understøttet grafikkort, for ellers skal processoren
lave et meget større arbejde.

Mini'en kører med en notebook-harddisk og har notebook DVD-drev,
hvilket betyder noget ringere ydelse end standard 3,5" diske. Det kan
bestemt mærkes, og især hvis der ikke er nok RAM i maskinen, for så
skal den swappe ekstra meget på harddisken.

Mht. til at putte RAM i mini'en, så har jeg ikke selv prøve det, så her
kan jeg ikke hjælpe. Det kræver nok lidt fingerfærdighed, men skulle
absolut være muligt for almindelige mennesker.

> [...]
> x hastighed!!!)
> Har nogen en idé til en billig intern én, som kan bakses ind i min

F.eks. Pioneer DVR 109, som er sidste skrig. Den er direkte undersøttet
i Mac OS X 10.4, da det er den som sidder i de nye Mac'er. Ca. 370 kr:

Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Fra : NL

Dato : 17-07-05 23:01

Tusind tak, René!
Det var virkelig fed hjælp!!!

Mvh
Nik

Fra : Erik Richard

Dato : 18-07-05 00:22

Hei Nik

NL wrote:
> Hejsa :lO
> Jeg har lige et par spørgsmål til dette kloge forum.
>
> 1) Jeg har pt. en G4 dual 500 mhz 1 gig ram. Nu overvejer jeg om det
> kan betale sig at købe en af de nye små mac mini?

Lidt afhængig af, hvor meget diskplads, du har, vil det nok bedre rent
kraftmæssigt bedre kunne betale sig for dig at opgradere CPU'en til en
Dual G4/1,3ghz (kan overclockes til 1,42ghz), det vil koste dig $579USd
+ $35,50 + dansk moms - i alt ca. 4350Dkr., og så har du både fordel af
at kunne køre OS 9.x + OS X, samt ligeledes fordelen ved at kunne bruge
de både bedre og billigere 3.5" HD istedet for 2,5". I dag er det lige
før, du kan få en 200gb/8mb cache 7200rpm Seagate eller Western Digital
til det samme, som du skal give for en 80-100gb TravelStar 2,5"/2mb
cache / 5400rpm...

Og ja, jeg véd godt, at der nok vil være nogle, der vil modsige det...
Jeg har selv en Dual G4/500, som jeg har opg. til en Dual G4/1,4ghz
(1,5ghz). Og der er altså noget mere 'smæk for skillingen' i den end i
en MacMini.

> Kan man selv putte flere Ram i osv? Eller er det kun for fagfolk?

det kan du sagtens, men det er ikke al RAM, den vil 'æde' uden
problemer. Du bør købe kvalitets RAM - fx. Kingston eller Crucial.

> [...]
> x hastighed!!!)
> Har nogen en idé til en billig intern én, som kan bakses ind i min

Hm, til både din G4 med eller uden opg. og til Mini'en kan anbefales
Pioneer DVR-106D, 107D og 108D (dual layer) eller NEC 2510A og 3510A
(dual Layer). DVR-106D og DVR-107D er 'native' og 100% bootable under
både OS 9.x og X med Apples eget software. Det samme gælder til dels
også for NECs 2510A, men så bør brænderen være installert _før_ systemet
bliver installeret. Derimod er både DVR-108D og 3510A ikke bootable,
hvis ikke de er mærket med 'Apple Bootable'. - Jeg har selv både en
DVR-106D og en 2510A i mine 2 G4, og de virker perfekt...

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-07-05 20:00

Fra : Erik Richard

Dato : 18-07-05 20:24

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> hvad den gamle evt. kunne sælges for, for man kunne evt. få en nyere
> G4 model med hurtigere processorer for hvad man kan få for den + de

Hm ja, måske... Men jeg tror ikke, man skal regne med at få mere end
måske 22-2500kr. for en 500mhzMP. Men OK, lad os sige, at der bliver i
alt ca. 7500kr. til rådighed... Det får man ikke en Dual G4/1,3ghz til.

> DVR 109 kan boote Mac'erne, så jeg vil da også skyde på at DVR 108
> også kan...

Jeg overvejede netop en DVR-108D, da jeg købte min 106D, men fik at vide
fra OWC, at de ikke kunne levere den med Apple bootable firmware for
tiden, så der er åbenbart forskel på, om det er en std. udgave, eller om
det er en Apple bootable.

Og så er der jo også de nye LiteOn DVD-RW, men hvordan de er på Mac, véd
jeg ikke... Jeg synes ikke, der står ret meget om det i specs...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-07-05 22:57

On 2005-07-18 21:24:14 +0200, Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> måske 22-2500kr. for en 500mhzMP. Men OK, lad os sige, at der bliver i
> alt ca. 7500kr. til rådighed... Det får man ikke en Dual G4/1,3ghz ti l.
>
> Jeg tjekkede lige Mediamac's og Macnyt's markeder - selvom de priser
> der forlanges der tit er helt ude i hampen - og det er faktisk muligt
> at få en Dual 1,25 GHz MDD til 7000 kr. Det er støvsuger-modellen, som
> støjer en hel del, medmindre at den er modificret som f.eks. min egen
> med Verax-kit.

http://www.mediamac.dk/index.php/market/show/id=16118/list_advertisement_category_type_offset=

De

fleste af salgsannoncerne krævede dog en sund humor...

Fra : Erik Richard

Dato : 18-07-05 23:46

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> at få en Dual 1,25 GHz MDD til 7000 kr. Det er støvsuger-modellen, som
> støjer en hel del, medmindre at den er modificret som f.eks. min egen

Den processorupgrade, jeg tænker på, er en GigaDesign Series M.
GIgaDesign kortene regnes for at være en hel del hurtigere end alle
andre upgrades fra fx. Sonnet, PowerLogix eller Mercury (modificerede
PowerLogix).

Fx. er de to GigaDesign processorer, jeg selv har, målt til at være lige
så hurtige som de to små G5 - hhv. single og Dual og helt op til 30%
hurtigere end tilsv. G4 med samme clockfrekvens.

> http://www.mediamac.dk/index.php/market/show/id=16118/list_advertisement_category_type_offset=
>
> De fleste af salgsannoncerne krævede dog en sund humor...

Tja, på nogle ting, mens andre nærmest er for billige... - Fx. har jeg
lige købt en B&W G3/400 opg. til en G3/800 med en PowerForceZIF. Den var
inkl. både brænder, Radeon 7000 kort, DVD-RW og inkl. Tigeren. - Det gav
jeg kun en tudse for. Det er da ikke galt...

> [...]
> understøttelse i iApps er det bedst at vælge de samme drev som Apple
> bruger, eller benytte Patchburn, som vist kan gøre hvad som helt

Ja, PatchBurn kan gøre meget. Checkede for en sikkerheds skyld mine drev
med den og fik klar besked, - alle er up-to-date...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-07-05 18:41

On 2005-07-19 00:46:19 +0200, Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> du har benyttet. Det er jo ganske indlysende, at to opgraderingskort
> med samme processor vil være lige hurtige, indenfor en meget lille

En PowerMac med en hurtig original processor har også større chance for
at være hurtigere end en ældre opgradet maskine, som har fået en lige
så hurtig processor, simpelthen fordi det er en nyere konstruktion.
MDD'erne f.eks. også 3 IDE bus'er, så der kan være 4 harddiske og 2
optiske drev i. Om man har behov for det er en anden sag, men det
illustrerer at der kan være en fordel ved at skifte til en nyere
maskine.

Fra : Erik Richard

Dato : 20-07-05 22:47

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Altså, medmindre at GigaDesign har udviklet deres helt egne G4
> processorer, så er det nok mere en fejlvisning i det benchmark-program
> du har benyttet.

CPU'erne fra GigaDesign er faktisk konstrueret af dem selv, såvidt jeg
overhovedet kan se det på deres site. Selve produktionen er vistnok sket
hos Motorola, men det fremgår ikke klart af deres site. På æsken, jeg
har liggende foran mig, står der 'Made by Giga'....

Og det er ikke mig, der har lavet de målinger. Det er faktisk en Mac
forhandler, men jeg - og andre, der har GigaDesign CPU'er, - kan
bekræfte det fuldt ud.

> Det er jo ganske indlysende, at to opgraderingskort med samme
> processor vil være lige hurtige, indenfor en meget lille margen.

Klart, - hvis det fx. er en Motorola 7455rev.4, så vil den da være ens,
uanset i hvilken maskine, den sidder....

> En PowerMac med en hurtig original processor har også større chance for
> at være hurtigere end en ældre opgradet maskine, som har fået en lige så
> hurtig processor, simpelthen fordi det er en nyere konstruktion.

Det vil jeg også sige, hvis du fx. sætter en CPU fra en G4/667mhz i en
G4/350, da det slet ikke er samme bundkort, der benyttes i en G4/350,
som i en G4/667.

Men igen - Gigas CPU'er er specialdesignet til de lidt ældre G4AGP
modeller. - De kort her kan fx. ikke bruges i en MDD, men man skal have
en anden ver. af kortet. Og hvis du tager det tankeeksperiment, at du
udskifter fx. den CPU på 1,25ghz, der sidder som std. i den store MDD,
med en GigaDesign Series M15 kort på 1,25ghz, så vil Giga-kortet være
godt og vel 20% hurtigere end original CPU'en.

I øvrigt har jeg set, at GigaDesign nu har sendt både en G4/1,8ghz og en
G4/2,0ghz, samt en Dual G4/1,7ghz på markedet til netop MDD maskinerne.
Og som jeg læser det, så er det helt klart beregnet på dem, der stadig
er afhængig af at kunne køre i ren OS 9.2.x, - der findes jo stadig
tonsvis af selv ret avancerede programmer, der ikke kører native X, og
som nok heller ikke kommer til det.

> MDD'erne f.eks. også 3 IDE bus'er, så der kan være 4 harddiske og 2
> optiske drev i. Om man har behov for det er en anden sag, men det
> illustrerer at der kan være en fordel ved at skifte til en nyere maskine.

Øh, såvidt jeg kan se, så har begge mine G4 da også 3 IDE BUS'er - 0, 1
og 2 med hver 2 ID. Men de kabler, jeg har siddende i, er kun til 4
enheder...

> Det var ikke så galt nej, hvis man har brug for sådan en.

Ja, det har 'man'. Det er ikke til mig selv, men til en af mine
venner, der gerne vil kunne bruge ADB fuldt ud - både til tastatur og
til andet, der kører via ADB

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-07-05 23:58

On Wed, 20 Jul 2005 23:47:21 +0200, Erik Richard wrote:

> [...]
> hos Motorola, men det fremgår ikke klart af deres site. På æsken, jeg
> har liggende foran mig, står der 'Made by Giga'....

CPU'erne er designet og fremstillet af Motorola.
--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-07-05 22:24

Fra : Christian Bech

Dato : 21-07-05 23:59

In article <42e01268$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

ER det bare mig eller er der byttet fuldstændig om på quotningen i
diskussionen mellem dig og ERS?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-07-05 18:55

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> In article <42e01268$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
>
> ER det bare mig eller er der byttet fuldstændig om på quotningen i
> diskussionen mellem dig og ERS?

Nope.
Der har været koks i de sidste par tråde med ERS og Rene.
Hva har du gang i, Rene!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-05 02:49

On 2005-07-22 19:54:42 +0200, spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) said:

> Nope.
> Der har været koks i de sidste par tråde med ERS og Rene.
> Hva har du gang i, Rene!

Hmm... det må være Unison der bøvler... den har lidt bøvl med nogle
tråde. Jeg skifter snart tilbage til tin og så er der ikke disse
problemer.

Fra : Erik Richard

Dato : 22-07-05 03:44

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> CPU'erne derimod er standard Motorola CPU'er. Det koster milliarder at
> udvikle CPU'er, og så store er Giga såvidt jeg ved ikke...

- Der skulle selvfølgelig stå, at det er GigaDesign, der har
udviklet processorerne... Godt nok er giga ret store, meeen så store og
med egen produktionsfaciliteter som Motorola er de godt nok ikke.

> Du skulle vel ikke have et link?

Nej, det er et par fra OfficeLine her i byen, der har gjort det, og
svjv. er det ikke lagt ud på nettet... - Selvom de nok burde gøre det,
da det jo er - eller kan være - et godt markedsførings- og slagsargument.

> [...]
> opgraderingskort er hurtigere end et andet, men det er simpelthen
> fordi de ikke bruger samme CPU. En G4'er er ikke bare en G4'er.

Den single GigaDesign G4/1,4ghz, jeg har, har 128kb L1 (fast str.)
1:1@100mhz, 256kb L2 1:1@1400mhz og 2048kb L3 5:1@280mhz Pipelined
Synchronous/PB2 - alle er cachens BUS-hastighed. Den er baseret på en
Motorola 7455DMkIV

Min Dual G4/1,5ghz har samme L1 og L2 data, men 4mb L3 cache 5:1@400mhz
og igen med PB2 teknik. Denne er baseret på en Motorola 7457(D)MKV

Det er meget sandsynlig, at grunden til den høje ydelse ligger dels i
pipeline teknikken, dels i de ret høje BUS hastigheder. - Det er
ihvertfald noget, som Giga fremhæver...

> Jeg håber ikke at ret mange er tvunget til at køre Mac OS 9 mere...
> det vil simpelthen være synd.

Det véd jeg nu ikke. Der er stadig en del af de helt store specialprg.
til medicinsk brug, der kun kan køre på OS 9.x - bl.a. CT
scanningsprogrammer, programmer til måling af hjertets 'rytmik' og
'pulsstruktur' - jvf. det, jeg har fået at vide af Prof. Gøtsche her i
byen. Han fortalte også, at der blev brugt meget mere Apple-baseret
teknik i USA og Canada end her i landet...

> Netop, og MDD'erne har pladser og kabler til alle enhederne.

Jeg kunne jo bare sætte nye kabler i.

> [...]
> maskiner, men bare for at illustrere, at der kan være en fordel
> i at skifte sin gamle maskine ud med en nyere.

Hm, det gør min Dual G4/1,5ghz faktisk også, men ikke min G4/1,4ghz, men
begge understøtter ATA-133UDMA på alle 3 BUS'er. Svjv. gælder det for
maskiner med UniNorth ASIS nr. 7 eller højere og med ROM rev.5 og 6. Min
G4/1,4ghz er med ROM rev.4, og den kan max. klare diske op til de 128gb.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-05 03:14

Fra : Erik Richard

Dato : 23-07-05 21:34

René Frej Nielsen wrote:
>Erik Richard said:
> Giga skriver selv at processorerne er fra Freescale, og intet
> om de selv har udviklet dem, hvad de heller ikke har. Det er
> et standard-produkt fra Freescale/Motorola.

Hm, det stemmer ikke med, hvad der står i det medflg. skriftlige
materiale - "We have developed these....". - Om så selve grundprincippet
i processoreren er Freescale eller Motorola eller et helt tredie sted,
kan vel være fuldstændig ligegyldig, når Giga så har tilpasset /
videreudviklet dem...

Det kan jeg egentlig ikke se. Når/hvis en forhandler tager nogle
processorer ind og gennemtester dem, så er det vel godt nok. Der er
ihvertfald ingen problemer med Gigas processorer, - de _ER_ hurtigere
end tilsvarende 'originale' processorer. Det er vi mange, der har
oplevet. - Jeg er jo trods alt ikke den eneste, der kører med GigaDesign
opgraderinger.

Jeg véd godt, de er noget dyrere end andre fra fx. Sonnet, PowerLogix og
Mercury, men jeg synes, de så rigeligt er pengene værd. For min
GigaDesign Series M13 Dual 1,4/1,5ghz gav jeg den nette sum af $659USd.
- Jeg havde egentlig bestilt en M12 1,35ghz til $599USd, men på den var
der ca. 3 mdrs. leveringstid. Larry fra OWC (ham med XPostFacto) tilbød
mig så, at jeg kunne købe den store M13C for $659USd istedet for, da det
var den sidste M13C, de havde på lager. Normalprisen på den er $799USd.
- Den nye M13D kan ikke køre 1,5ghz, kun 1,425ghz...

> Ikke noget med pipeline. Det er ganske enkelt mængden af cache der
> kan gøre en stor forskel.

Selvfølgelig gør cachen en hel del, men jeg kan da godt garantere for,
at pipeline teknikken betyder lige så meget...

> Nej, for der er ingen ATA-100 bus i de tidligere G4'ere. Du kan derfor
> ikke køre med ATA-100 hastigheder.

Begge maskiner siger nu altså ATA-100, - og selvfølgelig kan der da
monteres kabler på alle 3 BUS'er...

> Du vil også få svært ved at klemme to optiske
> drev + 4 harddiske ind i de ældre G4'ere.

- Jeg _HAR_ faktisk 4 stk. harddiske - 2x120gb + 2x200gb - i min
Dual G4/1,5ghz, og alle 4 er full bootable både i OS 9.2 og OS X.
Desuden er der også en DVD brænder. Og der er _1_ ledig plads til fx. en
ekstra brænder lige under DVD brænderen. - Der kan også sidde et zip
drev, hvis det var det, jeg ville. De to store diske sidder monteret i
bundskinner nederst i kabinettet, - så jo, det kan lade sig gøre....

Lige en korrektion. UniNorth ASIS skal være 8 eller højere, hvis diske
kan være på mere end 128gb. ROM rev. skal stadig være 5 eller nyere. Min
Dual G4/1,,5ghz har ROM rev. 5.

> [...]
> den nyeste generation af Quicksilver-modellerne også understøttelse af
> diske større end 128 GB, men det gæler ihvertfald MDD'erne.

Jeg har nu heller ikke skrevet, at det _er_ ATA-133 BUS'er, men at de
understøtter ATA-133UDMA diske fuldt ud - altså er det ATA-100 BUS'er,
der er i dem. Alle mine diske er UltraATA-133, og for at udnytte UDMA
skal BUS'en være ATA-100...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-05 22:29

On 2005-07-23 22:33:45 +0200, Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]

ent.

> Det er ikke det, at man har testet opgraderingerne, der er mystisk, men

Men hvis Giga har udviklet deres egne G4 processorer (som du siger
produceres hos Freescale), så er det underligt at Apple ikke bruger
disse, når de nu er hurtigere end dem som Freescale selv laver.

Det er meget underligt at der ikke er nogen tests på nettet der viser
det, og jeg har fulgt www.xlr8yourmac.com i rigtigt mange år, og der
ville de med garanti stå.

Ikke noget med pipeline. Det er ganske enkelt mængden af cache der kan
gøre en stor forskel.

> Det må du meget gerne forklare for mig. Hvad har Giga ændret i
> processorens pipeline? Har de tilføjet et par ekstra pipelines? En
> dybere pipeline giver jo mulighed for højere hastighed...

Er det også lykkedes dem at sætte bus-hastigheden op på G4'eren?

Fra : Erik Richard

Dato : 23-07-05 22:49

Hej René

Jeg opgiver det her, René. Det er jo komplet ligegyldigt, hvad jeg
skriver, så modsiger du blot, og det selvom jeg sidder med maskiner, der
_HAR_ ATA-100 BUS og jeg kører med UltraATA-133 diske i UDMA!

Og desuden er der nu rodet så meget rundt i quotning, at selv jeg ikke
længere har overblik over det. - Jeg kører ikke med farvekodning, - det
kunne måske have lettet det noget...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-05 23:02

On 2005-07-23 23:48:47 +0200, Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Jeg opgiver det her, René. Det er jo komplet ligegyldigt, hvad jeg
> skriver, så modsiger du blot, og det selvom jeg sidder med maskiner, de
> r _HAR_ ATA-100 BUS og jeg kører med UltraATA-133 diske i UDMA!

Problemer er, at dine maskiner er de eneste med de specifikationer,
ihvertfald hvis man skal tro Apple's dokumentation.

Fra : Erik Richard

Dato : 23-07-05 23:30

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Problemer er, at dine maskiner er de eneste med de specifikationer,
> ihvertfald hvis man skal tro Apple's dokumentation.

Jeg hverken kan eller vil da lave om, hverken på det, maskinerne kan,
eller viser. Og så kender jeg faktisk et par stykker mere, der kører med
samme model i Dual, og som har opg. på min anbefaling, og de kører altså
også med diske sat til UDMA, - så det er altså ikke så usædvanlig...

> Jeg beklager rodet i quotningen... det er min newsreader Unison der
> har lavet balladen, såvidt jeg kan se. Jeg bruger den midlertidigt,
> men skifter snart til tin igen.

OK, så er det da godt, jeg ikke har installeret den... Hentede den
forleden for at prøve...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-07-05 23:13

On 2005-07-24 00:30:04 +0200, Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> med samme model i Dual, og som har opg. på min anbefaling, og de kører
> al tså også med diske sat til UDMA, - så det er altså ikke så usædvanl

Nu sætter man jo ikke diskene til Ultra DMA, det er jo noget de finder
ud af, når de bliver sat på bus'en. Hvor ser du den indstilling?

> OK, så er det da godt, jeg ikke har installeret den... Hentede den
> forleden for at prøve...

Den virker dog rimeligt fint i andre tråde, så måske det er
quoted-printable den ikke kan lide.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 10:46

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej René

> Jeg opgiver det her, René. Det er jo komplet ligegyldigt, hvad jeg
> skriver, så modsiger du blot,

Måske fordi hvad du skriver er noget vås?

De CPU'er Giga bruger på deres processor-boards er plain vanilla
Frescale modeller. Giga har hævet ydelsen på dem ved at smække en
ordenlig spandfuld _extern_ L3 cache på, der kører med høj hastighed.
Den slags er dyrt.

> og det selvom jeg sidder med maskiner, der
> _HAR_ ATA-100 BUS og jeg kører med UltraATA-133 diske i UDMA!

1) Dine seagate diske er alle ATA100, basta. Segate laver ikke ATA133
diske.
2) Dine G4'ere har max ATA100 onboard. (med forbehold for at din
virtuelle ven Peter-teknik igen har leget med sin loddekolbe)
Den eneste Apple computer med ATA133 er den oprindelige Xserve G4!

> Og desuden er der nu rodet så meget rundt i quotning, at selv jeg ikke
> længere har overblik over det. - Jeg kører ikke med farvekodning, - det
> kunne måske have lettet det noget...

Deri har du ganske ret. Unison har det rigtigt dårligt med at du
sender i QuotedPrintable.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 10:35

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

>. Alle mine diske er UltraATA-133,

Bruger du ikke seagate diske? de er altså ikke ATA133. ATA133 er
aldrig vedtaget som en officiel standart hvorfor Seagate ikke har
valgt at holde sig til ATA100 når det drejer sig om parrallel ATA.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-07-05 00:00

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm ja, måske... Men jeg tror ikke, man skal regne med at få mere end
> måske 22-2500kr. for en 500mhzMP.

Det får man under ingen omstændigheder for sådan en maskine.

> Men OK, lad os sige, at der bliver i
> alt ca. 7500kr. til rådighed... Det får man ikke en Dual G4/1,3ghz til.

Det kan man nu godt få en x +1GHz G4 for. Hvad tror du G5'ere koster?

> [...]
> fra OWC, at de ikke kunne levere den med Apple bootable firmware for
> tiden, så der er åbenbart forskel på, om det er en std. udgave, eller om

Nej der ej.

Fra : NL

Dato : 21-07-05 00:47

wow, René og Richard...det blev lige sådan ca. 107% for svært og
teknisk for mig...
Men tak alligevel!

Mvh
Nik