Skal fra OS 10.3.9. til OS 10.4.xx spørgsm~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-06-05 17:45

Hej

Kører fint på 10.3.9. men har nu besluttet at gå til 10.4.xx (der er vel
kommet nogle rettelser allerede). Forventer at modtager 10.4. i morgen
fredag.
At springe på 10.4. skyldes bl.a. at jeg samtidig vil opgradere fcp til
5 og dvdp til 4 m.m. så det er jo nok en fordel.

Jeg kan huske en _tråd_ der omhandlede to måder at opgradere
styresystemet på. Een blot ved opgradering og een noget mere _grundig_,
og jeg kan ikke huske hvad det specielt gik ud på.

Jeg vil jo gerne så smertefrit som muligt igennem processen, og spørger
til gode råd / erfaring med overgangen.

Kan der være nogle fordele / ulemper ved rækkefølge først at opgradere
fcp m.m. og derefter OS 10.4.xx eller omvendt.

Hvad er 10.4.xx for øvrigt kommet til i nummer.

Maskineriet er en iMac G5 1,8 Ghz, 1 GB DDR SDRAM 250 GB HD, diverse
LaCie externe HD-er og extern LaCie CD-RW/DVD-RW (DL).
Michael C.

Fra : Karl Antz

Dato : 30-06-05 18:02

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>
> Maskineriet er en iMac G5 1,8 Ghz, 1 GB DDR SDRAM 250 GB HD, diverse
> LaCie externe HD-er og extern LaCie CD-RW/DVD-RW (DL).

Hvis du har en ekstra firewire-disk vil jeg anbefale denne metode:

1. Lav med Disk Utility eller Carbon Copy Cloner en spejling af din
systemdisk på firewire-disken. Disk Utility: klik på din disk, vælg
fanebladet Restore, angiv kilde og mål.

2. Vælg Slet og installer under indstillingerne i Installeren - rolig,
du har jo foretaget spejlingen .

3. Når installeren er færdig med at installere spørger den dig om du vil
overføre fra en anden computer eller partition. Vælg her computer, da
firewire-tilslutningen opfattes i dette tilfælde som en computer -
medmindre du faktisk har installeret spejlingen på en anden partition
sæføli

4. Du bestemmer selv hvad der skal overføres - formodentlig det hele -
og assistenten kopierer stille og fredeligt alt med de rette
permissioner og sammenkoblinger af programmer med systemet osv - og
sæføli hele din brugermappe med dine vante indstillinger.

5. Når den er færdig har du en ren installering, men du har samtidig
dine vante omgivelser - på ganske få undtagelser nær; jeg måtte fx
geninstallere min Kensington-musedrivert men det var da til at leve med

Nemmere kan det vist ikke gøres ...

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 01-07-05 16:01

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> dine vante omgivelser - på ganske få undtagelser nær; jeg måtte fx
> geninstallere min Kensington-musedrivert men det var da til at leve med

Hej Ka`l

Det lyder lidt _farligt_, det skulle jo helst være _tifire_
Installationsvejledningen siger - hvis du har 10.2 eller senere - blot
opdater, så er det ikke bare det jeg gør.

M.h.t. rækkefølge OS / fcp hvad siger du til det
Michael C.

Fra : Karl Antz

Dato : 01-07-05 17:01

> [...]

> opdater, så er det ikke bare det jeg gør.
>
> M.h.t. rækkefølge OS / fcp hvad siger du til det

Det er _ikke_ farligt - tværtimod får du på den måde et system der er
rent for systemelementer fra de gamle systemer, og der samtidig
indeholder alle de ting som du behøver for at kunne køre videre som
hidtil.

For at gøre det helt klart: En spejling af harddisken på en
firewire-disk ved hjælp af Disk Utility laver en _nøjagtig_ bit-per-bit
kopi af hele din systemdisk. Du bør blot, inden du laver spejlingen,
repair permissions, så de er som de skaæ være når du spejler.

Det vil sige at du under alle omstændigheder har hele din øjeblikkelige
opsætning _som den er_ at falde tilbage til hvis det skulle mislykkes.

Jeg har nu brugt denne metode ikke bare på mine to maskiner men også på
flere andre, og selv synes jeg at mine maskiner kører hurtigere og
lydefriere end de gjorde før opgraderingen.

Hvad angår rækkefølgen af opgraderingerne er det i grunden hip som hap -
men hvis du vil være sikker så opgrader fc _efter_ du har lavet den af
mig foreslåede slet & installer af systemet, for så har du stadig til
gamle opsætning at falde tilbage til hvis det er.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Enslev

Dato : 25-07-05 22:50

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> 1. Lav med Disk Utility eller Carbon Copy Cloner en spejling af din
> systemdisk på firewire-disken. Disk Utility: klik på din disk, vælg

Det ser enkelt ud, som også Bjarne har beskrevet den 4/11/04. Der er
bare et spørgsmå der nager mig. Kan jeg være sikker på den ikke finder
på at overskrive min externe Firewiredisk?
Der er jo alle mulige andre til på, som jeg skal bruge. Der er så vidt
jeg kan se ikke mulighed for at vælge en mappe at putte kopien i på
extern.

For at understøtte min nervøsitet har jeg på
http://homepage.mac.com/geerlingguy/mac_support/mac_help/pages/0016-back
up_osx.html
fundet følgende:

Using Disk Utility:
klip klip:

6. Drag your external FireWire drive into the 'Destination'
white field.
- (make sure any other data on your FireWire drive is not the same name
as anything on your main OSX drive, and that you have deleted any
previous full backup by dragging everything to the trash and emptying
it.

På min externe ligger altså en fuld kopi af min PB med tiger, og nu vil
jeg backe min kones ibook med tiger op. Dermed må der jo være masser af
identiske filer?

Firewire disken er på 120 Gb, og der er masser af plads på den. Den har
kun een partition.

Jeg håber der (igen) er en der kan få min endnu lidt analoge hjerne
rettet ind til digital logik

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk