/ Forside / Teknologi / Internet / E-Mail / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
E-Mail
#NavnPoint
o.v.n. 20481
miritdk 16341
Klaudi 15049
refi 14168
dk 5455
tedd 5322
webnoob 5265
BjarneD 5014
emesen 4154
10  bentjuul 3460
[Hamster] Specialiseret begynderhjælp
Fra : Lars Stokholm


Dato : 19-06-05 22:18

Jeg bruger to servere:

A: Langsom men har alle artikler
B: Hurtig men har færre artikler

Kan jeg sætte Hamsteren op til at tage hvad den kan fra server B,
og fylde ud med resten fra server A? Hvordan?

Lige nu henter jeg kun fra server A, men Hamsteren henter ca. 10
artikler (tag ikke tallet for bogstaveligt) og dropper så resten.
Hvad kan det skyldes?

 
 
Lars Klintholm (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Klintholm


Dato : 19-06-05 22:40

Den 19 jun 2005 skrev Lars Stokholm i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Kan jeg sætte Hamsteren op til at tage hvad den kan fra server B,
> og fylde ud med resten fra server A? Hvordan?

Ctrl+N
fanen Nyhedsserver, Tilføj ServerA, tilføj ServerB.
fanen Hent-Grupper, tilføj, vælg din gruppe, forneden kommer nu gruppen
flere gange hvis den er tilgængelig på flere servere. Klik på Vælg
Alle, og OK hele vejen ud.
--
Med venlig hilsen
Lars Klintholm

Lars Stokholm (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 19-06-05 22:59

Lars Klintholm wrote:

>> Kan jeg sætte Hamsteren op til at tage hvad den kan fra server B,
>> og fylde ud med resten fra server A? Hvordan?
>
> Ctrl+N
> fanen Nyhedsserver, Tilføj ServerA, tilføj ServerB.
> fanen Hent-Grupper, tilføj, vælg din gruppe, forneden kommer nu gruppen
> flere gange hvis den er tilgængelig på flere servere. Klik på Vælg
> Alle, og OK hele vejen ud.

Hvordan finder den ud af at den skal tage prøve B før A?

Lars Klintholm (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Klintholm


Dato : 19-06-05 23:32

Den 19 jun 2005 skrev Lars Stokholm i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Hvordan finder den ud af at den skal tage prøve B før A?

Jeg ved det ikke, mon ikke bare den der først har indlægget får lov at
levere?
Under servere er der en indstilling, der hedder FullNNTP-server eller
pseudo-server. Jeg ved ikke ikke hvad den gør, men det kunne da være?

Håber Henrik eller Dino eller andre kan træde til nu

--
Med venlig hilsen
Lars Klintholm

Lars Stokholm (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 19-06-05 23:55

Lars Klintholm wrote:

> Jeg ved det ikke, mon ikke bare den der først har indlægget får lov at
> levere?

Joh, men jeg er nødt til at fortælle at jeg vil have den til at prøve
B før A, for A er alt for langsom hvis B har den.

> Under servere er der en indstilling, der hedder FullNNTP-server eller
> pseudo-server. Jeg ved ikke ikke hvad den gør, men det kunne da være?

Måske.

> Håber Henrik eller Dino eller andre kan træde til nu

Okay. Lad os se. :) Men tak for dit forsøg.

Lars Klintholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Klintholm


Dato : 20-06-05 16:48

Den 20 jun 2005 skrev Lars Stokholm i
dk.edb.internet.software.mail+news:

>> Jeg ved det ikke, mon ikke bare den der først har indlægget får
>> lov at levere?
>
> Joh, men jeg er nødt til at fortælle at jeg vil have den til at
> prøve B før A, for A er alt for langsom hvis B har den.

Hvorfor er det ikke godt nok, at den hurtigste kommer først

--
Med venlig hilsen
Lars Klintholm

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 20:32

Lars Klintholm wrote:

> Hvorfor er det ikke godt nok, at den hurtigste kommer først

Du mener at de konkurrerer om at hente en artikel? Hvis den langsomme
svarer først (hvilket måske ikke er så sandsynligt), så vil det tage
en evighed at hente den (binære) artikel. I det tilfælde vil jeg
hellere vente på at den hurtige svare, og så hente fra den.

Dino (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Dino


Dato : 20-06-05 16:16

Den 20-6 2005 skrev Lars Klintholm i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Under servere er der en indstilling, der hedder FullNNTP-server eller
> pseudo-server. Jeg ved ikke ikke hvad den gør, men det kunne da være?

En pseudo-server kan ikke hente eller sende news. News-jobs bliver bare
smidt væk.

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Knud Winckelmann (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 20-06-05 14:41

Således skrev Lars Stokholm den Sun, 19 Jun 2005 23:17:51 +0200:

>A: Langsom men har alle artikler
>B: Hurtig men har færre artikler
>
>Kan jeg sætte Hamsteren op til at tage hvad den kan fra server B,
>og fylde ud med resten fra server A? Hvordan?

Hvad med noget a la nedenstående?


HamNewsJobsPullDef("dtext.news.tele.dk,nntp")
hamnewsjobsstart
HamWaitIdle
hamnewsjobsclear

HamNewsJobsPullDef("news.sunsite.dk,nntp")
hamnewsjobsstart
HamWaitIdle

Hent fra B, vent til den er færdig, ryd køen og hent så fra A.

Så burde den tage dem fra A, der ikke kom med fra B.

Knud
--
Why are there 5 syllables in the word 'monosyllabic'?

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 20:39

Knud Winckelmann wrote:

> HamNewsJobsPullDef("dtext.news.tele.dk,nntp")
> hamnewsjobsstart
> HamWaitIdle
> hamnewsjobsclear
>
> HamNewsJobsPullDef("news.sunsite.dk,nntp")
> hamnewsjobsstart
> HamWaitIdle

Gætter jeg rigtigt, hvis jeg siger at jeg bare sætter to servere
og mine pulls op, og så sætter det script du giver mig ind i f.eks.
Automation > Actions > Hamster > EveryHour?

Knud Winckelmann (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 20-06-05 21:10

Således skrev Lars Stokholm den Mon, 20 Jun 2005 21:39:11 +0200:

>
>Gætter jeg rigtigt, hvis jeg siger at jeg bare sætter to servere
>og mine pulls op, og så sætter det script du giver mig ind i f.eks.
>Automation > Actions > Hamster > EveryHour?

Slag på tasken, ja, du burde kunne smide dem i "Run Scriptlines"

Ligger det som et script, skal det starte med

#!load hamster.hsm

i første linie, jeg ved ikke om det er nødvendigt i "Run Scriptlines".

Prøv.

Knud
--
NP: Mysterious Voyages - Acoustic Mania / Birdland

Dino (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Dino


Dato : 20-06-05 16:16

Den 19-6 2005 skrev Lars Stokholm i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg bruger to servere:
>
> A: Langsom men har alle artikler
> B: Hurtig men har færre artikler
>
> Kan jeg sætte Hamsteren op til at tage hvad den kan fra server B,
> og fylde ud med resten fra server A? Hvordan?

Ja, som Knud skriver - men hvorfor? Hvis B er hurtig, så når Hamster at
hente flere artikler, fra flere grupper (fra B), før A er "nået at
starte op". Og er en artikel hentet fra en server, bliver den ikke hentet
igen.

Jeg forstår ikke helt dit problem.

> Lige nu henter jeg kun fra server A, men Hamsteren henter ca. 10
> artikler (tag ikke tallet for bogstaveligt) og dropper så resten.
> Hvad kan det skyldes?

Noget med Ctrl-N - Indstillinger - Hent-Begrænsning?

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 20:29

Dino wrote:

> Jeg forstår ikke helt dit problem.

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, så jeg prøver at omformulere mit
problem. :)

Lad os sige jeg har én gruppe. Jeg vil gerne fylde den op med så mange
indlæg fra den hurtigste server som muligt. Når det er gjort, vil der
med garanti mangle nogle indlæg, og dem vil jeg gerne bruge den
langsomme server til at hente.

Det er en (mindre) binær gruppe, så hastigheden betyder en del.

Knud Winckelmann (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 20-06-05 21:06

Således skrev Lars Stokholm den Mon, 20 Jun 2005 21:29:26 +0200:

>Det er en (mindre) binær gruppe, så hastigheden betyder en del.

Du er klar over de begrænsninger, som der ligger i Hamsteren mht.
datafilstørrelser?

Til binært brug vil jeg anbefale Newsplex.

Den henter udelukkende headers fra en stak servere, samler dem i en
"lokal" server og selve indlægget (eller rettere sagt, den relevante
del af det) hentes så fra den rette server, når din newsklient spørger
efter det.

Newsplex kan sættes op til at prioritere de forskellige servere,
således har jeg TDCs som hovedserver og hvad der ikke kan findes på
den, bliver så hentet fra min betalingsserver.

Denne løsning kan dog ikke bruges, hvis du er ude efter
proxyfunktionalitet for at spare båndbredde.

Måske en kombination af begge?
Din Newsplex henter headers og prioriterer dem og Hamsteren henter så
data ned lokalt?

Knud
--
I seem to be having tremendous difficulty with my lifestyle.

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 21:14

Knud Winckelmann wrote:

> Du er klar over de begrænsninger, som der ligger i Hamsteren mht.
> datafilstørrelser?

Nej, men grupperne er ikke ret store. Hvad er grænsen? 2GB?

> Til binært brug vil jeg anbefale Newsplex.
>
> Den henter udelukkende headers fra en stak servere

Det er ikke godt nok. Sagen er at jeg gerne vil kunne starte Xnews og
meget hurtigt finde ud af hvad jeg vil hente - og så hente det.

Dino (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Dino


Dato : 20-06-05 21:22

Den 20-6 2005 skrev Lars Stokholm i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det er en (mindre) binær gruppe, så hastigheden betyder en del.

Ja, sådan er vi så forskellige, for mig er hastigheden mindre vigtig.

Men så prøv nogle flere/andre servere, også... Nu er jeg ikke til binær-
grupper, så jeg ved ikke hvordan de her er:

biggulp.readfreenews.net (går ud fra det er en af dine servere)
cp-news.centix.net
freenews.netfront.net
news.centennialpr.net
news.f.de.plusline.net
news.isu.edu.tw
news.ripco.com:120
news.sdu.dk

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 21:27

Dino wrote:

>> Det er en (mindre) binær gruppe, så hastigheden betyder en del.
>
> Ja, sådan er vi så forskellige, for mig er hastigheden mindre vigtig.

Altså jeg mener siden det er binære grupper, er det vigtigt at den
hurtigste server spørges først.

> Men så prøv nogle flere/andre servere, også... Nu er jeg ikke til binær-
> grupper, så jeg ved ikke hvordan de her er:
>
> biggulp.readfreenews.net (går ud fra det er en af dine servere)
> cp-news.centix.net
> freenews.netfront.net
> news.centennialpr.net
> news.f.de.plusline.net
> news.isu.edu.tw
> news.ripco.com:120
> news.sdu.dk

Jeg kender et par stykker af dem. Men jeg vil prøve resten, når jeg
har fundet ud af om hamsteren kan klare mit problem tilfredsstillende.
Tak for dem.

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 21:06

Et spørgsmål til. Kan jeg have al det tunge data liggende i en
anden mappe end Hamster.exe?

Knud Winckelmann (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 20-06-05 21:13

Således skrev Lars Stokholm den Mon, 20 Jun 2005 22:05:39 +0200:

>Et spørgsmål til. Kan jeg have al det tunge data liggende i en
>anden mappe end Hamster.exe?

Min gamle, gamle hjælpefil fra ver. 2.0.0 (dec. 2002) har en længere
beskrivelse af ting man kan smide under [Directories]-afsnittet i
hamster.ini.

Det ser ud til at man kan styre det hele ret præcist.

Min hamster.ini har ingen entries under [Directories], men der ligger
det hele også bare samlet under den samme mappe.

Knud
--
NP: Mysterious Voyages - Acoustic Mania / Birdland

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 21:38

Knud Winckelmann wrote:

> Min gamle, gamle hjælpefil fra ver. 2.0.0 (dec. 2002) har en længere
> beskrivelse af ting man kan smide under [Directories]-afsnittet i
> hamster.ini.

I see. Tak.

Carl Drud (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Carl Drud


Dato : 20-06-05 21:20

Lars Stokholm wrote:

> Nej, men grupperne er ikke ret store. Hvad er grænsen? 2GB?

Ja. Hamster Playground kan klare 4GB.

http://www.elbiah.de/hamster/flavours.htm

--
Med venlig hilsen
Carl

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 21:24

Carl Drud wrote:

>> Nej, men grupperne er ikke ret store. Hvad er grænsen? 2GB?
>
> Ja. Hamster Playground kan klare 4GB.
>
> http://www.elbiah.de/hamster/flavours.htm

Okay. Hvad er der ellers af store forskelle?

Carl Drud (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Carl Drud


Dato : 20-06-05 21:29

Lars Stokholm wrote:

>> http://www.elbiah.de/hamster/flavours.htm
>
> Okay. Hvad er der ellers af store forskelle?

Burde fremgå af ovenstående link. Bl.a. kan PG køre som en system
service, RSS feed etc.

--
Med venlig hilsen
Carl

Lars Stokholm (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-06-05 21:37

Carl Drud wrote:

>>> http://www.elbiah.de/hamster/flavours.htm
>>
>> Okay. Hvad er der ellers af store forskelle?
>
> Burde fremgå af ovenstående link. Bl.a. kan PG køre som en system
> service, RSS feed etc.

Ahh ja, jeg havde ikke fået rullet ned. Undskyld og tak.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste