Søger lille computer
Fra : Peter

Dato : 16-07-05 14:23

Hej

Jeg skal bruge en superlille computer der kan køre Linux.
Den skal have seriel- og ethernetstik, men ellers har jeg ikke rigtigt nogen
krav, ej heller til CPU.

Hvor og hvor lille kan man få sådan en?

Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-07-05 14:31

"Peter" <sdf@sfsf.sdf> crashed Echelon writing

> Jeg skal bruge en superlille computer der kan køre Linux.
> Den skal have seriel- og ethernetstik, men ellers har jeg ikke rigtigt
> nogen krav, ej heller til CPU.

Lille hvordan, fysisk størrelse eller blot lille CPU? Nano-ITX hvis det da
overhovedet er kommet på gaden endnu eller så Mini-ITX som vidst er det
mindste bundkort p.t. (alternativt Mac Mini).

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter

Dato : 16-07-05 15:14

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> "Peter" <sdf@sfsf.sdf> crashed Echelon writing

> Lille hvordan, fysisk størrelse eller blot lille CPU?

Ah ja. Det er lille fysisk størrelse.
Den skal stå hos diverse kunder, så jo mindre jo bedre.

Peter

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-07-05 19:28

Peter wrote:

> Ah ja. Det er lille fysisk størrelse.
> Den skal stå hos diverse kunder, så jo mindre jo bedre.

En bærbar, evt. brugt?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-07-05 14:25

Peter skrev

> Hej
>
> Jeg skal bruge en superlille computer der kan køre Linux.
> Den skal have seriel- og ethernetstik, men ellers har jeg ikke
> rigtigt nogen krav, ej heller til CPU.

Selvom du ikke søger en monster pc, så er der formenligt lidt flere krav der
skal være opfyldt, f.eks. mængden af ram.

> Hvor og hvor lille kan man få sådan en?

dk.marked.privat.edb.pc er et god sted at starte.
Man kan få meget for et par hundrede derinde.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Jakob Bohm

Dato : 16-07-05 14:51

On Sat, 16 Jul 2005 15:23:07 +0200, Peter <sdf@sfsf.sdf> wrote:

> [...]
>
> Jeg skal bruge en superlille computer der kan køre Linux.
> Den skal have seriel- og ethernetstik, men ellers har jeg ikke rigtigt

Prøv f.eks. Søren Kristensens soekris kort de er ret små, der findes
også andre meget små dimser så snart man snakker "embedded" linux.

--
#include <disclaimer>

Fra : Peter

Dato : 16-07-05 15:28

"Jakob Bohm" <jbj@image.dk> wrote in message
news.st0d2y1thnau16@jbj3.jbj.homelinux.com...

> Prøv f.eks. Søren Kristensens soekris kort de er ret små, der findes
> også andre meget små dimser så snart man snakker "embedded" linux.

Ja de er små. Og faktisk også ret billige.
Det er dog en smule besværligt med installationen.
Måske jeg skulle stille PS/2 og VGA, samt en enkelt PCI-port som krav...

Tak for linket.

Peter

Fra : Preben Bohn

Dato : 16-07-05 15:43

Peter wrote:
> Jeg skal bruge en superlille computer der kan køre Linux.
> Den skal have seriel- og ethernetstik, men ellers har jeg ikke rigtigt nogen
> krav, ej heller til CPU.
>
> Hvor og hvor lille kan man få sådan en?

Hvis det _virkelig_ er de eneste krav du har (det tvivler jeg kraftigt
på) så får du det nok ikke mindre end http://www.picotux.com/

Ellers vil jeg anbefale et mini-ITX board+kabinet; jeg købte selv et
Epia-M board+kabinet hos shg.dk; det kostede vist ~2000 kr + RAM.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Peter

Dato : 16-07-05 17:11

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message

> Ellers vil jeg anbefale et mini-ITX board+kabinet; jeg købte selv et
> Epia-M board+kabinet hos shg.dk; det kostede vist ~2000 kr + RAM.

God ide!
Ca. 1600 for et VIA all-in-one med kabinet.

Tak for hjælpen. Den tager jeg!

Peter

Fra : Preben Bohn

Dato : 16-07-05 18:25

Peter wrote:
> God ide!
> Ca. 1600 for et VIA all-in-one med kabinet.

Husk nu at være sikker på at den kan køre Linux (har selv kun prøvet med
Epia-M'en, den kører fint med Debian Sarge). Husk også prisen for RAM
oven i.

Med venlig hilsen Preben