Laserfarveprinter.
Fra : Leif Christensen

Dato : 13-07-05 16:41

Hej alle.
Er der nogle som ved om man kan købe en laserfarveprinter hvor de tre
farvepatroner eller hvad de nu hedder skiftes samlet som man gør eller
gjorde ved inkjetprintere. Og i givet fald - hvad er fabrikatet og
typebetegnelse?
Grunden er at en jeg kender mener at det måske er det billigste i længden.

Hilsen Leif.

Fra : Casper Bang

Dato : 13-07-05 21:35

> hvor de tre farvepatroner eller hvad de nu hedder skiftes samlet

Hvordan kan din kammerat dog tro at det er billigere?
Du smider jo toner væk, som ikke er brugt...

Men bortset fra det, nej jeg kender ikke noget til farvelasere.

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 21:51

Casper Bang wrote:

> Hvordan kan din kammerat dog tro at det er billigere?
> Du smider jo toner væk, som ikke er brugt...
>
> Men bortset fra det, nej jeg kender ikke noget til farvelasere.

jeg har haft nallerne i nogle stykker, fortrinvis hp. lexmark og en
enkelt oki hvis jeg husker rigtigt, ingen af dem brugte en 'enkelt toner
cartridge'

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Lyrik

Dato : 13-07-05 22:58

"Leif Christensen" <oz8gw@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> typebetegnelse?
> Grunden er at en jeg kender mener at det måske er det billigste i længden.

+++++++++++++++++++++++
Glem det!
Der er tre farver og en sort. Det er tromler som hver især er megastore.
Patronerne følges nogenlunde ad i praksis. Den gule meldte "næsten tom" for
to måneder siden; siden fulgte de andre efter. Den sorte er bare fyldt "hele
tiden"
Jeg har allerede købt 3 farvetromler til den (HP 2550L) så nu ligger de og
fylder op, idet den slet ikke er tom men printer lystigt videre efter næsten
1 år med patroner som blev leveret halvfyldte for farvernes vedkommende!
De nye i papkassen er der dobbelt så meget i!

Se på patronprisen når du vælger printer, det gjorde jeg. Den er billigere i
farve end en blækprinter IMHO.

Hilsen
Jens

Fra : Esben

Dato : 13-07-05 23:34

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De nye i papkassen er der dobbelt så meget i!
>
> Se på patronprisen når du vælger printer, det gjorde jeg. Den er billigere

Husk at der også er andre forbrugsvarer en tonere - fx skal tromlekittet
skiftes efter ca 5000 farvesider/20000 sort i HP 2550.

--
Esben

Fra : Lyrik

Dato : 15-07-05 09:38

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> Husk at der også er andre forbrugsvarer en tonere - fx skal tromlekittet
> skiftes efter ca 5000 farvesider/20000 sort i HP 2550.
>
> --
> Esben
+++++++++++++++++++++++++++++++
Esben! Et er teori et andet praksis!
Printeren er online statusovervåget og udviser lige nu at der er 69% af
tromlekapaciteten tilbage.
Farvepatronerne er gået i stå på 1% og printer lystigt videre i farve.
Den sorte står på 59%.

Jeg sammenligner med mit tidligere blæksprøjteforbrug som kostede 3 printere
om året + blæk!

Laserprinteren er helt igennem billigere. Ud over det så har jeg vendet mig
til den helt ens standard som laserprinteren printer med. Her skal man ikke
kigge printet igennem, kassere og printe om med en ny indstilling, eller
printe om efter en patronrense-procedure, som jeg var vant til med
blæksprøjterne.

Det bliver helt fint-hver gang.

Hilsen
Jens

Fra : Jakob Bohm

Dato : 14-07-05 00:53

On Wed, 13 Jul 2005 23:58:09 +0200, Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> for
> to måneder siden; siden fulgte de andre efter. Den sorte er bare fyldt

Det lyder som om et eller andet i printerdriveren er sat forkert op, så
almindelig sort tekst udskrives med 3 farver i stedet, hvilket forøger
udgifter pr. side.

--
#include <disclaimer>

Fra : Lyrik

Dato : 15-07-05 09:46

"Jakob Bohm" <jbj@image.dk> skrev i en meddelelse
news.stvly31mhnau16@jbj3.jbj.homelinux.com...

> Det lyder som om et eller andet i printerdriveren er sat forkert op, så
> almindelig sort tekst udskrives med 3 farver i stedet, hvilket forøger
> udgifter pr. side.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg udtrykte mig ikke klart nok og blev misfortolket. Der er intet i vejen
med opsætningen.
Jeg kom til at skrive:"Den sorte er bare fyldt
hele tiden"

Der skulle have stået:"Den sorte er bare "fyldt"
hele tiden"
Her var fyldt som skulle have været "fyldt", et begejstringsretorisk
udtryk!
Det var ikke en millimeterangivelse af fyldthedsgraden!

Fyldthedsgraden for den sorte er lige nu 59% som jeg er overvældet af og
derfor siger:"Den er bare fyldt hele tiden"! Denne begejstring bliver næret
af at den sorte patron til mindst 5000 tryk er næsten gratis!
Der skulle have stået "gratis"1

Hilsen
Jens -som beklager at hen missede pointen og kostede dig spekulationer over
printerinstillinger!

Fra : Johan Andersen

Dato : 15-07-05 20:59

Lyrik wrote:

<svup>

> [...]
> udtryk!
> Det var ikke en millimeterangivelse af fyldthedsgraden!

Hej Lyrik,
Dit alias er helt berettiget! (ment i al venskabelighed
Jeg vil tilføje "begejstringsretorisk" til min ordbog!

> [...]
> derfor siger:"Den er bare fyldt hele tiden"! Denne begejstring bliver næret
> af at den sorte patron til mindst 5000 tryk er næsten gratis!

Har du nogle præse tal for
- hvor mange sider, du har printet i s/h og farve, hhv.?
- hvor mange tonere (s/h og farve) mv. du har brugt (og til hvilken
pris)?
- hvordan vil du karakterisere dine farve-print (fuld farve vs. enkelte
farve elementer)

Jeg kan se, at Hp 2550 L kan erhverves til ca 2300 kr, hvilket jo er
overkommeligt, men det er altid noget vanskeligere at sammenligne
priser, når det kommer til forbrug.

mvh
Johan

Fra : Johan Andersen

Dato : 16-07-05 00:42

Johan Andersen wrote:

<vupti>

> Har du nogle præse tal for

Før nogle kommenterer det: Tilføj selv et "ci" til ovenstående.

--johan

Fra : Lyrik

Dato : 16-07-05 07:29

"Johan Andersen" <REMOVEusenetNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan se, at Hp 2550 L kan erhverves til ca 2300 kr, hvilket jo er
> overkommeligt, men det er altid noget vanskeligere at sammenligne

++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg har printet 927 farvesider og 1199 sorte sider efter printerens egne
oplysninger.
Jeg har ikke anvendt noget der koster penge til forbrug, siden købet.
Det er den billigste printer i forbrugsstoffer efter hvad jeg kan finde ud
af når jeg sammenligner priser på disse.

Farveprintene vil jeg kalde perfekte, men anderledes end blækprint.
De ligner de farvebilleder du finder i en bilbrochure du får som prospekt
hos autoforhandleren, og ikke de blanke billeder du får hos en fotohandler.

Man kan dog godt lave et blankt billede, selvom jeg ikke har givet det megen
opmærksomhed. Man laver heller ikke freskoer om til oliemalerier. Det er jo
to forskellige teknikker.
Jeg gjorde følgende:"Printede billedet spejlvendt på en transparent og
anskuede billedet fra den blanke side-voila!.
Til gengeld er et laserprint vandfast og tørt med det samme.

Hilsen
Jens

Fra : Johan Andersen

Dato : 16-07-05 22:46

Tak for info!
(til både Esben og Jens Lyrik)

--Johan

Fra : Esben

Dato : 16-07-05 19:24

> [...]
>
> Jeg kan se, at Hp 2550 L kan erhverves til ca 2300 kr, hvilket jo er
> overkommeligt, men det er altid noget vanskeligere at sammenligne

2550L er udgået og kan snart ikke skaffes længere. Den erstattes af 2600n,
selvom de er forskellige på en del punkter.

--
Esben

Fra : Max

Dato : 13-07-05 23:54

Hej Leif

> Grunden er at en jeg kender mener at det måske er det billigste i længden.

Mon dog, f.eks. bruger man normalt dobbelt så meget gul farve som magenta
og cyan.

Kik efter hvad toner og forbrugsstoffer som fuser oil, tromler og andet
koster.

Det er billigere at bruge laser frem for blæk, men det koster altså penge
at printe farver, nok omkring 1,50 kr. pr. udskrift.

Har en Epson AL-C2000 laser farveprinter der er 3 år gammel, den har lavet
omkring 60.000 udskrifter og har kostet 80.000 kr. i forbrugsstoffer.

Mvh Max

Fra : Esben

Dato : 14-07-05 00:17

> Hej Leif

> Mon dog, f.eks. bruger man normalt dobbelt så meget gul farve som magenta
> og cyan.

Normalen svinger nu ret meget - den printer jeg bruger mest i øjeblikket har
følgende fordeling: C 41% M 17% Y 19% K 23%. Men uanset hvad giver det bedst
økonomi at have separate tonere.

> [...]
>
> Det er billigere at bruge laser frem for blæk, men det koster altså penge
> at printe farver, nok omkring 1,50 kr. pr. udskrift.

Det kommer MEGET an på printeren og hvad der udskrives.

--
Esben