P4 vs. Celeron
Fra : Rado

Dato : 12-07-05 17:13

Jeg har overvejet at opgradere min processer fra den nuværende Celeron
(2.4 GHz, 128 KB, FSB 100) til en P4.

Men nu er der jo kommet nye Celeron med hele 256 KB cache og 533 Mhz
FSB der koster det halve, så jeg overvejer sådan en i stedet.

Sagen er at bundkortet kører max 533 FSB, og de P4 der har denne FSB
har ikke HT (som bundkortet supporterer). Og så der er jo ligesom ikke
så meget forskel på P4 og Celeron at det er værd at give 700 ekstra
for (plus udgift til speciel Prescott køler) synes jeg.

Men man kunne selvfølgelig købe en 800 FSB P4 med HT, den kan jo så
også udnyttes fuldud hvis jeg senere opgraderer bundkort til et med
FSB 800, det vil der jo være lidt mere fidus i. Men spørgsmålet er så
om den vil køre med de FSB 533 som nuværende bundkortet kan levere?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-07-05 19:02

Rado wrote:
> [...]
>
> Men nu er der jo kommet nye Celeron med hele 256 KB cache og 533 Mhz
> FSB der koster det halve, så jeg overvejer sådan en i stedet.

Det vil ikke give den store forskel - P4-arkitekturen har brug for en
stor L2-cache for at kunne levere rimelig performance (og desuden
masser af RAM-båndbredde).
De første P4-processorer var også med 256 kiB L2-cache, og var ikke
specielt hurtige i forhold til forgængeren P3 (hvis man sammenligner
hvor meget performance man fik pr. MHz).
Det hjalp meget, da Northwood kom frem med 512 kiB L2-cache.

Hvis dit bundkort ikke kan køre DDR-RAM som dual-channel, så er det
endnu en klods om benet for en P4-baseret processor.

> Sagen er at bundkortet kører max 533 FSB, og de P4 der har denne FSB
> har ikke HT (som bundkortet supporterer).

P4 3,06 GHz har HT.. (som den eneste P4 med FSB533)

> Og så der er jo ligesom ikke
> så meget forskel på P4 og Celeron at det er værd at give 700 ekstra
> for (plus udgift til speciel Prescott køler) synes jeg.

Har du overvejet en AMD? - du kan genbruge din DDR-RAM, der er ikke
brug for nær så kraftig køling, og næsten ligegyldigt hvilken du
køber, så vil den være hurtigere end den du har nu.
Ja, der skal indkøbes nyt bundkort, men læs nedenfor.

> [...]
> FSB 800, det vil der jo være lidt mere fidus i. Men spørgsmålet er så
> om den vil køre med de FSB 533 som nuværende bundkortet kan levere?

Ja, men det medfører også at processoren selv kører med 2/3 af den
frekvens den burde, pga. den låste multiplier.
Dvs. at f.eks. en 3 GHz P4 vil køre med 2 GHz..
Du kommer ikke rigtig uden om at skifte bundkort, hvis du vil have
noget med mere spark i.

Fra : Rado

Dato : 13-07-05 17:17

On Tue, 12 Jul 2005 20:01:41 +0200, "Jens C. Hansen"
<dsl.175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Det vil ikke give den store forskel - P4-arkitekturen har brug for en
>stor L2-cache for at kunne levere rimelig performance (og desuden
>masser af RAM-båndbredde).

Hvad betydning har så forøgelsen fra 100 til 533 MHz?

>Hvis dit bundkort ikke kan køre DDR-RAM som dual-channel, så er det
>endnu en klods om benet for en P4-baseret processor.

Bundkortet kan køre med både SD og DDR RAM (op til 333), så jeg har
bare smide noget at min gamle SD PC-133 RAM i.

>P4 3,06 GHz har HT.. (som den eneste P4 med FSB533)

Er du sikker? Jeg har ikke kunnet finde nogen hos de forhandlere jeg
har haft fat i (PRC og Compumail). Kan heller ikke se nogen på
edbpriser.dk

> [...]
>køber, så vil den være hurtigere end den du har nu.
>Ja, der skal indkøbes nyt bundkort, men læs nedenfor.

Har som sagt ingen DDR RAM: Og foretrækker iøvrigt generelt Intel af
forskellige grunde.

> [...]
>Dvs. at f.eks. en 3 GHz P4 vil køre med 2 GHz..
>Du kommer ikke rigtig uden om at skifte bundkort, hvis du vil have

Nej, det har du måske ret i. Jeg har nu også planer om at bygge en
større maskine med de nyeste og hurtigste komponenter, men indtil da
ville jeg blot gerne have lidt mere fart på den her, uden at skulle
ofre en hel masse. Men det er måske ikke så ligetil.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-07-05 23:57

Rado wrote:
> Hvad betydning har så forøgelsen fra 100 til 533 MHz?

De 533 "MHz" er marketing - frekvensen er 133 MHz, så det er i
virkeligheden kun en ændring fra 100 til 133 MHz, eller QDR400 til
QDR533, dvs. kun 33 %.
Det vil forøvrigt ikke betyde noget, da din PC133 RAM i forvejen er
maxet ud, pga. at Intels FSB kan overføre data flere gange hurtigere,
end PC133 kan klare.

> Bundkortet kan køre med både SD og DDR RAM (op til 333), så jeg har
> bare smide noget at min gamle SD PC-133 RAM i.

NU er jeg lige nødt til at spørge - hvad er det for et bundkort?
Er det Socket 423 eller 478?

> Er du sikker?

Ja.
http://developer.intel.com/products/ht/hyperthreading_more.htm

> Jeg har ikke kunnet finde nogen hos de forhandlere jeg
> har haft fat i (PRC og Compumail). Kan heller ikke se nogen på
> edbpriser.dk

Jep - den er sikkert ret efterspurgt til opgradering, netop pga. HT og
FSB533.

> Har som sagt ingen DDR RAM

Ok, det er ellers ganske usædvanligt at bruge PC133 RAM med
P4/-Celeron, pga. at det dræber performance for systemet.
Jeg vil næsten tro, at en 1,2 GHz P3 med PC133 er hurtigere end dit
nuværende system.

> Og foretrækker iøvrigt generelt Intel af
> forskellige grunde.

Jeg lytter.. (AMD-processorer er blevet vanvittigt meget bedre siden
K6-tiden, og bliver ikke nær så varme som ThunderBird/Palomino).
P4 Prescott er derimod noget af en varm tingest.

> [...]
> ville jeg blot gerne have lidt mere fart på den her, uden at skulle
> ofre en hel masse. Men det er måske ikke så ligetil.

Nej, ikke umiddelbart.
Et nyt bundkort der kan køre DDR-RAM som dual-channel vil hjælpe meget
- men så kunne du lige så godt skifte til Pentium M (ikke Pentium 4
M), hvis det absolut skal være Intel.

Fra : Rado

Dato : 14-07-05 18:12

On Thu, 14 Jul 2005 00:56:36 +0200, "Jens C. Hansen"
> [...]

>Det vil forøvrigt ikke betyde noget, da din PC133 RAM i forvejen er
>maxet ud, pga. at Intels FSB kan overføre data flere gange hurtigere,

Det er vist også mig der kører rundt i det. Den jeg har er en 400 FSB
(og ikke en 100 som jeg froede) - BIOS siger det er en 100 MHz,
hvilket jeg har forvekslet det med 100 FSB. Så ja, forskellen er
ringe.

>NU er jeg lige nødt til at spørge - hvad er det for et bundkort?
>Er det Socket 423 eller 478?

Det er er AsRock Pe-Pro HT, socket 478

http://www.asrock.com/product/product_pepro-ht.htm

>Ja.
>http://developer.intel.com/products/ht/hyperthreading_more.htm

Ja det ser jo rigtigt ud.

>Jep - den er sikkert ret efterspurgt til opgradering, netop pga. HT og
>FSB533.

OK, så er den bare udsolgt p.t. kan jeg forstå....

> [...]
>P4/-Celeron, pga. at det dræber performance for systemet.
>Jeg vil næsten tro, at en 1,2 GHz P3 med PC133 er hurtigere end dit

Det kan godt tænkes, den er ikke vanvittigt meget hurtigere end min
gamle P3 / 600.

>Jeg lytter.. (AMD-processorer er blevet vanvittigt meget bedre siden
>K6-tiden, og bliver ikke nær så varme som ThunderBird/Palomino).

Jeg har haft et par AMD maskiner, de var ret ustabile. De Intel
maskiner jeg har haft har derimod alle været klippestabile. Men der er
nu også længe siden.

Det har også været problemer med termosikringen på nogle af dem.

Og så er der monteringen - jeg har efterhånden hørt om en del der har
ødelagt en AMD under montering. Ingen problemer med Intel i den
henseende.

Men da kan da godt være man skulle overveje en af de nyere AMD, hvis
de her problemer er forsvundet.

>P4 Prescott er derimod noget af en varm tingest.

Jeg er godt klar over det., det er en af grundende til at jeg
overvejede en større Celeron.

Har også haft kig på en OEM til 999.- (RK80532PE056512 - antager det
er en Northwood). Den har ikke d eher varmeproblemer efter hvad jeg
ved, men har til gengæld kun 512 KB cache og ingen HT.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-07-05 21:47

Rado wrote:

> Det er er AsRock Pe-Pro HT, socket 478
> http://www.asrock.com/product/product_pepro-ht.htm

Argh..

> OK, så er den bare udsolgt p.t. kan jeg forstå....

Den er muligvis udsolgt permanent. Det er ved at være længe siden, at
produktionen af dem blev stoppet.
Spørg evt. efter en i dk.marked.privat.edb.intern
Sådan én og DDR-RAM, vil være den bedste opgradering til det bundkort.

> Jeg har haft et par AMD maskiner, de var ret ustabile.

K6'ere? eller måske Thunderbird eller Palomino som blev for varm?

> De Intel maskiner jeg har haft har derimod alle været klippestabile.
>
> Det har også været problemer med termosikringen på nogle af dem.

Hvis det er Socket A processorer, du hentyder til, så ja -
termosikringen krævede at bundkortet/Bios'en også understøttede den,
for at den virkede, og der var meget få producenter der gjorde sig den
ulejlighed.

> Og så er der monteringen - jeg har efterhånden hørt om en del der har
> ødelagt en AMD under montering.

Det er også et overstået kapitel - der er metalplade på alle AMD's
64-bit processorer.
Du kan stort set ikke komme til at ødelægge kernen på dem uden at
skulle bruge en hammer..

Det var forøvrigt næsten kun Thunderbird-kernen, der havde det problem
med en skrøbelig kerne - der manglede noget lak uden om til at
støtte den. Palomino var lidt bedre, og jeg har ikke hørt om problemet
med hverken Thoroughbred, Barton eller Sempron.

> Men da kan da godt være man skulle overveje en af de nyere AMD, hvis
> de her problemer er forsvundet.

Det er de.

> Jeg er godt klar over det., det er en af grundende til at jeg
> overvejede en større Celeron.

Som sagt, det vil ikke nytte ret meget.
Du kan som nævnt prøve at købe noget DDR-RAM og se om det giver lidt -
ulempen er dog, at du ikke kan bruge både SD-RAM og DDR-RAM samtidig.
Du kan roligt købe PC3200, selv om bundkortet ikke kan udnytte mere
end PC2700 - Så er du lidt mere sikker på at kunne bruge det senere
til en anden maskine.

> Har også haft kig på en OEM til 999.- (RK80532PE056512 - antager det
> er en Northwood). Den har ikke de her varmeproblemer efter hvad jeg
> ved, men har til gengæld kun 512 KB cache og ingen HT.

Jep, det lyder som en Northwood med FSB533.

Fra : Rado

Dato : 17-07-05 16:33

On Thu, 14 Jul 2005 22:47:11 +0200, "Jens C. Hansen"
<dsl.175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Argh..

Det er nu et ganske udmærket kort. jeg har haft to stk kørende i et
par år, de er klippestabile og jeg har aldrig haft et problem med dem.

>K6'ere? eller måske Thunderbird eller Palomino som blev for varm?

Den ene var K6, den anden vistnok Athlon eller Thunderbird. Den sidste
stod dog til sidst af på grund af dårlige kondensatorer, de kan måske
have spillet en rolle.

>Det er også et overstået kapitel - der er metalplade på alle AMD's
>64-bit processorer.
>Du kan stort set ikke komme til at ødelægge kernen på dem uden at
>skulle bruge en hammer..

OK, det lyder mere betryggende.

> [...]
>Du kan roligt købe PC3200, selv om bundkortet ikke kan udnytte mere
>end PC2700 - Så er du lidt mere sikker på at kunne bruge det senere

Det vil jeg overveje så.

Tak for kommentarerne, der er lidt stof til overvejelse her!