SATA diske og XP installation på Asus P4P8~
Fra : usenet

Dato : 11-07-05 19:44

Hejsa.
Jeg har flg. bundkort Asus P4P800-VM kørende med en gammel IBM Deskstar som
bootdrev og 2 Seagate SATA diske som ekstra drev. Jeg havde i sin tid
problemer med at få installeret XP på SATA diskene og boote derfra. Det
funkede så hvis jeg indsatte en IDE disk. Den bruger jeg så bare som
lager/backup. Men...jeg går ud fra at den tager noget af ydelsen af systemet
og vil gerne have den fjernet.
Hvordan gør jeg det smartest/nemmest???
Gode råd modtages absolut gerne.

/Dan

Fra : Onsa

Dato : 11-07-05 20:45

usenet wrote:

> [...]
> funkede så hvis jeg indsatte en IDE disk. Den bruger jeg så bare som
> lager/backup. Men...jeg går ud fra at den tager noget af ydelsen af

Nu kender jeg ikke det bundkort, men det plejer at være noget med at man
booter fra en medfølgende diskette, inde man kan installere Win. Står der
ikke noget i den medfølgende vejledning eller hos Asus ?

Ove

Fra : Jakob Bohm

Dato : 11-07-05 20:47

On Mon, 11 Jul 2005 20:43:56 +0200, usenet <usenet@pq.dk> wrote:

> [...]
> funkede så hvis jeg indsatte en IDE disk. Den bruger jeg så bare som
> lager/backup. Men...jeg går ud fra at den tager noget af ydelsen af

En IDE disk koster kun ydelse mens du bruger den. Hvis alle dine filer
(inklusive Windows selv) ligger på nogle andre diske spiser den næppe
andet end strøm.

Bemærk at XP (som er fra NT serien) ikke har noget imod at du tildeler
drevbogstaver uafhængigt af hardwaren. Så du kan f.eks. kalde din
Windows-partition på SATA for C: mens IDE-partitionen med \BOOT.INI,
\NTLDR og \NTBOOTDD.SYS ligger på en IDE partition ved navn G:. På den
måde kan du flytte dit C: drev over på SATA og stadig boote fra IDE.

En endnu mere radikal variant over dette tema er at lægge disse 3-4 boot
filer på en diskette (i A:). Så behøver din BIOS slet ikke kunne se din
harddisk. Sådan en diskette laves let:

FORMAT A: (under XP, ellers får den forkert bootsektor!)

ATTRIB C:\*.* -S -H -R
ATRRIB C:\*.* -S -H -R
REM Ja, ovenstående gøres to gange!

REM Rækkefølgen af de næste 4 er vigtig for performance under boot
COPY C:\NTLDR A:\
COPY C:\BOOT.INI A:\
COPY C:\NTBOOTDD.SYS A:\
COPY C:\NTDETECT.COM A:\
REM NTBOOTDD.SYS er den SATA-driver der skal bruges til at læse
REM C:\WINDOWS under boot. DD betyder her Disk Driver.
REM Uden denne fil skal disken kunne læses med BIOS
REM Filen er normalt bare en kopi af den .SYS fil (med et andet
REM navn) som ligger i SYSTEM32\Drivers for præcis den SATA
REM controller. Hvis Windows VED at det er den relevante
REM bootdisk kopieres filen til C:\ samtidig med
REM SYSTEM32\Drivers, ellers må du selv gøre det.
REM BOOT.INI angiver hvilken partition der indeholder hvilke
REM varianter af Windows, navngivningen er lidt forskellig alt
REM efter om der bruges BIOS eller NTBOOTDD.SYS til den disk og
REM om det er til 64 bit XP.

--
#include <disclaimer>

Fra : usenet

Dato : 15-07-05 13:23

"Jakob Bohm" <jbj@image.dk> skrev i en meddelelse
news.strk9dlkhnau16@jbj3.jbj.homelinux.com...
> [...]
> En IDE disk koster kun ydelse mens du bruger den. Hvis alle dine filer
> (inklusive Windows selv) ligger på nogle andre diske spiser den næppe

Jeg har kun diverse data/backup filer liggende på ide disken, men havde en
ide om at den måske sløvede systemet.

> [...]
> \NTLDR og \NTBOOTDD.SYS ligger på en IDE partition ved navn G:. På den
> måde kan du flytte dit C: drev over på SATA og stadig boote fra IDE.
Det vil nok rode lidt med, efter at have lavet backup

Takker

/Dan